تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۰۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 8 تیر


روزنامه کیهان **

هافینگتون: مردم ایران فقط توافق عزتمندانه را می‌پذیرند

یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد مردم ایران هر چند از توافق هسته‌ای استقبال می‌کنند اما موافق توافق به هر قیمت نیستند.

هافینگتون‌پست نوشت، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران خواستار توافقند، اما آنها توافق خوب می‌خواهند که به استقلال ایران احترام بگذارد و موافق توافق به هر قیمت نیستند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در تحلیلی درباره دیدگاه مردم ایران درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: پس از سالها مذاکرات پرزحمت، ایران و قدرتهای دنیا به ضرب‌الاجل تعیین شده برای دست‌یابی به توافقی نزدیک می‌شوند که قرار است برنامه هسته‌ای تهران را در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی، محدود کند. مذاکره‌کننده‌های پنج بعلاوه یک، سی‌ام ژوئن را به عنوان ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای نهایی تعیین کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که همانند دوره‌های گذشته مذاکرات، آنها نتوانند پیش از پایان این ضرب‌الاجل به توافق برسند. در حالی که ضرب‌الاجل نزدیک  شده است، هشدارها و سخنان شدید‌اللحنی از دو طرف درباره وجود اختلاف‌نظرهای بسیار در خصوص نحوه و میزان کاهش تحریم‌ها و چگونگی نظارت بر اجرای توافق به گوش می‌رسد. در این هفته آیت‌الله‌علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران چند درخواست آمریکا را رد کرد و قوه مققنه نیز برخی از این موارد را به عنوان قانون تصویب کرد.

روزنامه هافینگتون‌پست با تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) درباره دیدگاه واقعی مردم ایران درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد واز وی پرسید زمانی که ایران و پنج بعلاوه یک در آوریل اعلام کردند به چارچوب توافق دست یافته‌اند، مردم در تهران جشن گرفتند. آیا همچنان چنین گرایش و خوش‌بینی در ایران وجود دارد؟ وی در پاسخ گفت: در ایران حمایت بسیار زیادی از توافق می‌شود. پارسی در عین حال گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم ایران خواهان توافقند، اما آنها توافق خوب می‌خواهند که به استقلال ایران احترام بگذارد. محدودیت‌ها بر روی توانمندی موشکی و پافشاری بر دسترسی بین‌المللی به سایتهای نظامی ( در ایران) ایجاد ناراحتی کرده است زیرا در داخل ایران به غرب اعتماد زیادی نیست. مردم با محدودیت‌ها بر تحقیقات هسته‌ای مخالفند زیرا آنها با این رویکرد جامعه بین‌المللی درباره این که ایران نمی‌تواند پایگاه‌های علمی خود را توسعه دهد، مخالفند. در ایران همچنین این دیدگاه وجود دارد که غربی‌ها می‌خواهند ایران پیشرفت علمی نداشته باشد.

وی می‌افزاید:  مردم ایران همچنین درباره درخواست غرب برای دسترسی به سایتهای نظامی این کشور حس خوبی ندارند. این شرطی است که تنها یک کشور شکست‌ خورده در جنگ آن را می‌پذیرد و ایران در جنگی شکست‌ نخورده است. اگر مردم ایران فکر کنند طرف ایرانی برای دست‌یابی به توافق امتیازات بسیاری به طرف آمریکایی داده است، مذاکره‌کننده‌های ایرانی روزهای بسیار دشواری در پیش خواهند داشت.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: انتظار توافق در زمان تعیین شده دور از ذهن است. به نظر می‌رسد در موضوعات بازرسی‌ها، نحوه لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و سرعت توسعه توانمندی‌ غنی‌سازی اورانیوم در سالهای پایانی اعتبار توافق، اختلاف‌نظرهای بسیاری باقی مانده است.

روزنامه یو‌اس‌ای‌تو‌دی نیز در گزارشی کوتاه درباره سفر کری به وین نوشت: هر چند کری به وین پرواز کرد، اما وی نیز امید چندانی نداشت مذاکرات تا پیش از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده به نتیجه برسد.

شبکه سی‌ان‌ان نیز اعلام کرد: انتظارات درباره حصول توافق هسته‌ای به نسبت زمان انتشار بیانیه لوزان کمتر شده است ایران خواستار لغو فوری تحریم‌ها، ادامه تحقیق و توسعه در زمینه‌فناوری هسته‌ای، و ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی است.

همچنین شبکه خبری بلومبرگ نوشت: دامنه نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران و سرعت لغو تحریم‌ها در چارچوب توافق نهایی از جمله مسائلی است که بیشترین اختلاف‌نظر درباره آنها وجود دارد.

براساس گزاره برگ (فکت شیت) دوم آوریل آمریکا درباره چارچوب توافق، ایران باید ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را در یک تاسیسات احداث شده در دل کوه تا دو سوم کاهش دهد و از تولید پلوتونیوم خودداری کند و ذخیره سوخت خود را تا 97 درصد کاهش دهد.

 

افت سرمایه‌گذاری خارجی پس از توافق ژنو!

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که معتبرترین مرجع اعلام آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای جهان است، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 2 سال اخیر با کاهش چشمگیر مواجه شده است.

مطابق این آمار، رقم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال گذشته میلادی (معادل سال 1393) به 2 میلیارد و 105 میلیون دلار رسیده که نسبت به سال 1392 حدود 31 درصد و نسبت به سال پایانی دولت قبل یعنی سال 1391 بیش از 50 درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که ایران در سال 2013 نیز با کاهش 35درصدی جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال پیش از آن مواجه شده بود.

همچنین رتبه ایران در رده‌بندی جهانی از لحاظ رقم جذب سرمایه‌ خارجی طی سال گذشته با نزول 25 پله‌ای همراه شده و به 74 رسیده است.

به گزارش مشرق، افت شدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 2 سال اخیر با وجود تبلیغات دولت مبنی بر گشایش در سیاست خارجی و کاهش تحریم‌ها رقم خورده است.

پس از توافق ژنو در آذرماه 1392 که همزمان با صدمین روز آغاز به کار دولت امضاء شد، مسئولان دولتی اعلام کردند که با اجرای این توافق، بخش قابل توجهی از تحریم‌ها تعلیق شده و شرایط برای همکاری تجاری و اقتصادی ایران با دیگر کشورها به مراتب بهبود خواهد یافت. پس از آن رسانه‌های دولتی به شدت درباره هجوم سرمایه‌گذاران و شرکت‌های غربی به ایران، مانور کردند.

رئیس‌جمهور و سایر اعضای کابینه‌اش نیز در دو سال اخیر بارها در سفرهای خارجی، جلسات ویژه‌ای با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران غربی برگزار کرده و آنها را دعوت به سرمایه‌گذاری در ایران کرده‌اند.

مقامات دولتی همچنین بارها بر توفیق خود در بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور با کنار گذاشتن سیاست‌های اقتصادی دولت قبل تاکید کرده و این موفقیت را عامل جذب تجار و سرمایه‌گذاران خارجی خوانده‌اند و با شور و شعف از رشدهای چند صددرصدی سفر هیئت‌های تجاری خارجی به ایران سخن گفته‌اند.

اما چرا آنطور که دولت می‌گوید به رغم اتخاذ سیاست خارجی آرام، متعادل و هماهنگ با سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباطات نزدیک با قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان، عملا وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نسبت به دولت قبل که به اتخاذ سیاست‌های تهاجمی و تنش‌زا در سیاست خارجی متهم می‌شود، افت چشمگیری پیدا کرده است؟

به نظر می‌رسد پاسخ این سوال را باید در رویکرد غلط دولت در گره زدن تمام اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای جست‌وجو کرد.

نگاهی به رویکرد دولت و دستگاه‌های اقتصادی آن در دو سال اخیر گواهی می‌دهد که برخی مدیران دولتی در این دو سال چشم‌انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و رفع کامل تحریم‌ها نشسته‌اند تا آنگاه با فراغ خاطر به سراغ برنامه‌ریزی برای جذب تجار و سرمایه‌گذاران خارجی بروند.

 

عزم سیاسی برای شناسایی نیازمندان واقعی یارانه وجود ندارد

این مطلب را حسین راغفر اقتصاددان عنوان کرد.  وی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها می‌گوید: روش دولت برای حذف یارانه بگیران از اول غلط بوده است. کارشناسان از ابتدا گفتند هیچ جای دنیا نمی‌آیند ثروتمندان را حذف کنند بلکه اول فقرا را شناسایی می‌کنند و بعد حذف ثروتمندان شروع می‌شود. این روش کاملا غلط است که البته ابتدا گفتند سه دهک بالا حذف می‌شوند. اصلا دهک یک مفهوم کاملا متغیر است. یعنی آدم‌ها می‌توانند وارد آن شوند یا از آن بیرون بیایند و لذا اصلا قابل شناسایی نیستند. دولت می‌تواند از  فقیرترین‌ها شروع به شناسایی کند و از آنجا به کسی برسد که کمتر فقیر است و به تدریج فقرا را به یک حدی پوشش دهند. این روش در همه جای دنیا کاملا شناخته شده و اقدام می‌شود منتها عزم سیاسی برای انجام این کار وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه‌الزهرا در پاسخ این سوال که اقدامات دولت روحانی نسبت به دولت‌های قبلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این دولت تا چه میزان به سمت اقتصاد آزاد و غیررانتی حرکت کرده است؟ می‌گوید: به نظرم از جهت رویکرد کلی تفاوت خیلی چشمگیری میان این دولت و دولت قبل وجود ندارد. هر دو دولت‌های قبلی و کنونی به نقش بازار آزاد و اقتصاد بازار آزاد خیلی اعتقاد نداشته و ندارند. دولت قبلی از این ظرفیت‌های بزرگی که وجود داشت استفاده مطلوب درراستای منافع جامعه نکرد و نشان داد کارکردهایش ضد توسعه اقتصادی است.

وی می‌افزاید: در دولت کنونی هم متاسفانه با تعارض جدی منافع عمومی بامنافع خصوصی مواجه هستیم. در این دولت تعداد زیادی از وزرا در بخش عمومی حضور دارند و سیاست‌های این بخش را تنظیم می‌کنند. همزمان صاحب منافع در همان بخش‌های عمومی و خصوصی نیز هستند. این خیلی روشن و ساده تعارض منافع بین بخش سیاستگذاری در حوزه عمومی و منافع خصوصی است. هیچ جای دنیا این تلفیق را نمی‌پذیرند که کسی درحوزه عمومی باشد و صاحب منافع در همان بخش در حوزه خصوصی نیز باشد. این تعارض جدی عامل فساد است.

این اقتصاددان با انتقاد از وضعیت «سرمایه‌داری رفاقتی» می‌نویسد: این اقتصاد 3 ویژگی دارد. اولین ویژگی اقتصاد رفاقتی این است که اعتبارات بانکی با اولویت و با نرخ‌های ترکیبی بین دوستان و رفقا توزیع می‌شود و به دست بخش خصوصی واقعی، به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط نمی‌رسد و منشا اصلی فساد اقتصادی است. ویژگی دوم چنین اقتصادی تخصیص امتیاز انحصاری و شبه‌انحصاری به خویشاوندان است که فرصت‌های ممتازی را در اختیار گروه‌های خاصی قرار می‌دهد که همه به زیان منافع  عمومی اقتصاد است و برخلاف شعار اقتصاد آزاد است. ولی این فقط یک شعار خوش آب و رنگی است که بر مناسبات انحصارها و شبه‌انحصارها سرپوش می‌گذارد. ویژگی سوم هم دستکاری در نظام قیمت‌گذاری است. صدها بار شاهد بودیم که تعداد زیادی خودرو 2500 سی‌سی وارد کشور می‌شود و بعد از آن جلویش را می‌گیرند. این دستکاری در نظام قیمت‌گذاری است. با تعرفه‌های موبایل، تعداد خیلی زیادی گوشی وارد می‌شود و وقتی این محموله‌ها وارد شد، قیمت بالا می‌رود و منافع بزرگی را به جیب عده دیگری می‌ریزد.

راغفر همچنین در پاسخ این سوال که بعد از گذشت دو سال هنوز بخش‌های تولیدی کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت برای مشکلات بخش تولید باید چه کار کند؟ خاطرنشان کرد: تقریبا دو سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد. در این مدت منتقدان دولت عنوان می‌کنند که دولت در حوزه تولید هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداده که منجر به خروج از رکود و رونق بخش تولید شود، اما در مقابل، فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که آن‌قدر شرایط سخت و پیچیده است که برون‌رفت از مشکلات کنونی، نیاز به زمان دارد. لذا نقش دولت را باید در پرداخت اعتبارات،  کمک‌ها، پرهزینه کردن فعالیت‌های ربوی و غیرمولد و اخذ مالیات از این طریق و انتقال آن به صورت کمک به بخش‌های تولیدی دید. هنوز این حمایت‌ها آن‌طور که باید و شاید، دیده نمی‌شود چو حتی درحال حاضر بانک‌ها خودشان بخشی از مسئله هستند و هیچ اقدام جدی‌ای برای حل مسئله و بحران بانکی که کشور با آن مواجه هست صورت نگرفته است. بخش‌های مولد و به خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط به طور معمول محروم از منابع و اعتبارات هستند. ما نیازمند طراحی برنامه‌ای فعال در حوزه اقتصاد هستیم.

 

اعتراض آیت‌الله حائری به هاشمی سیاه‌نمایی، میانه‌روی نیست

آیت‌الله حائری شیرازی طی نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی نسبت به اظهارات اخیر وی مبنی بر اینکه 8 سال دولت گذشته مثل مرض هاری بود واکنش نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: صحبت اخیر شما در رابطه با عملکرد دولت سابق که هشت سال زهر به نظام اقتصادی و اخلاقی تزریق شد به طوری که مردم تمام مشکلات اخلاقی و اقتصادی که در گوشه و کنار جامعه مشاهده می‌شود از آن دولت ببینند و در آخر نسبت به پشتیبانی روحانیون از این دولت گلایه فرموده‌اید لازم دیدم کلمه‌ای گفته باشم.

آیت‌الله حائری تصریح کرد: آنچه شما دولت سابق را در آن خلاصه کردید، افزایش نقدینگی است. مسئله، مسئله پول رایج جهانی است. طبیعت این پول آن است که نمی‌توان با آن در حد نقطه جوش عمل کرد و مشکلات را حل کرد مگر آنکه از جانب دیگر مشکلی پیش آید. مسئله صاحب خانه شدن متوسط مردم در قبل از دولت سابق، امری نزدیک به محال بود. الان بسیاری از آنها صاحب خانه هستند. یکی از اشتباهات وارثان آن دولت این بود که در تکمیل خانه‌ها عقب‌نشینی کردند تا صاحبان آن مجبور شوند به ثمن بخس‌ خانه خود را به دلال‌ها بفروشند و آنها با تکمیل خانه‌ها به آلاف و الوف برسند و مستحقین خانه، دوباره دربدر شوند.

نماینده استان فارس در مجلس خبرگان خاطر نشان کرد: شما همیشه می‌گویید عدالت، میانه‌روی. اینکه حاکمیت هشت ساله گذشته را حتی خاکستری نبینیم و سیاه‌مطلق بدانیم، میانه‌روی است؟ اینطور نیست. دولت سابق آرزوهای بعضی انسان‌ها را عملی کرد و آرزوی بخشی از اقشار ضعیف را برآورد. استان فارس آرزوی راه‌آهن داشت امروز به آرزوی خود رسیده است. متوسط جامعه مایوس از خانه‌دار شدن بودند الان صاحب خانه‌اند. وضع خانه‌‌های اجاره‌ای اگر قابل تحمل باشد، به جهت صاحب‌خانه شدن بسیاری از مستاجرین است و اگر قابل تحمل نباشد، بدانید اگر خانه‌سازی‌ها نبود، وضع بدتر بود.

آیت‌الله حائری می‌نویسد: بگذارید دولت فعلی شق‌القمری کند و معجزه‌ای انجام دهد و وضع مردم را از نظر اخلاقی و اقتصادی بهتر کند آنگاه خواهید دید مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. الان نیاز به وحدت داریم. با سیاه‌نمایی دیگران از وحدت دور می‌شویم. امروز طرفداران دولت سابق و طرفداران دولت حاضر باید صف‌های خود را فشرده‌تر کنند. حکومتی که پشتوانه‌ مردمی داشته باشد هیچ فشار و توطئه خارجی آن را شکست نمی‌دهد. تمام آنها که آسیب دیدند، حکومت‌های کودتا بودند. حکومت‌های مردمی را با اختلاف شکست می‌دهند نه با فشار نظامی و اقتصادی. اساس اتحاد، خود کنترل کردن است. املک لسانک تملک قلوب اخوانک. امام سجاد علیه‌السلام به کسی که از دشمنی‌هایی که با او شده بود عاصی گردیده بود فرمود: زبان خود را نگه‌دار تا دل برادران دینی خود را داشته باشی.

*********************************

روزنامه قدس **

حراج نامه اوباما به برادرش

تابناک: «مالک آبوجو روی اوباما»، برادر ناتنی «باراک اوباما»، یک نامه دستنویس وی را که 20 سال پیش برای او ارسال کرده و در آن توضیح داده بود به علت وضعیت نامناسب سیاهپوستان در آمریکا قصد کاندیداتوری برای نمایندگی مجلس سنا را دارد، به حراج گذاشت.

 

انتقاد از «مرض هاری»

تسنیم: محی‌الدین حائری شیرازی، از استادان اخلاق حوزه علمیه قم در نامه سرگشاده به آیت‌ا.... هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اظهارات وی در تشبیه دولت احمدی‌نژاد به مرض هاری انتقاد کرد.

 

صالحی: تلفنی در مذاکرات بودم

باشگاه خبرنگاران: صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که دوران نقاهت را می‌گذراند، تأکید کرد: زمانی هم که در بیمارستان بودم، بیکار نبودم، حتی در مذاکرات هم به صورت تلفنی مشارکت داشتم. آخرین باری که آقای ظریف در ژنو بود، بنده هم از ایران تلفنی کار را پیش می‌بردم.

 

به برادرم نمره 20 می‌دهم

تسنیم: جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به عملکرد رئیس قوه قضاییه می‌دهید، گفت: چون من برادر او هستم، نمره‌ای کمتر از ۲۰ به وی نمی‌دهم.ضمن اینکه تصمیمات مناسبی برای پیشرفت سیستماتیک قوه در دوره جدید گرفته شده است.

 

مقامهایی که برای بهارستان استعفا دادند

نو اندیش: فهرست برخی از مقامهایی که برای حضور در مجلس آینده از سمت خود استعفا کردند، به قرار زیر است: قدرت ا... علیخانی، مشاور پارلمانی رئیس مجمع/ اسماعیل شوشتری، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور/ علی اصغر یوسف نژاد، معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و امور دارایی/ کیخا، معاون سازمان حفاظت محیط زیست/ خانزادی، معاون سازمان بنادر و کشتیرانی/ محمد علیخانی، مشاور وزیر نفت/ حق شناس، معاون سازمان بنادر و کشتیرانی/ حشمتیان، مشاور مناطق محروم ریاست جمهوری/ مجید نصیرپور، معاون نظارت معاونت پارلمانی رئیس جمهور/ ابراهیم جهانگیری، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان/ رجایی، مشاور نهاد ریاست جمهوری.

 

برخورد شهاب سنگ با خانه در همدان!

باشگاه خبرنگاران: یک قطعه شهاب سنگ در شهر فامنین استان همدان به یک خانه برخورد کرد. این شهاب سنگ یک کیلوگرمی ساعت هشت و سی دقیقه روز شنبه، پس از برخورد و آسیب رساندن جزیی به سقف یک منزل مسکونی، تکه تکه شد و در اثر سوختن، مقداری از آن به خاکستر تبدیل شده است. تکه های این شهاب سنگ برای بررسی بیشتر به آزمایشگاهی در همدان ارسال شد.

 

اتریش: امنیت مذاکرات را تأمین می‌کنیم

پرس تی وی: وزیر خارجه اتریش تأکید کرد: کشورش به منظور تأمین امنیت مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ همه تلاش خود را به کار گرفته است. سباستین کورتس گفت: دولتش تضمین می‌دهد که مذاکرات هسته‌ای در امنیت کامل برگزار شود.

 

حرکات نامتعارف پسر پادشاه عربستان

خبرگزاری صدا و سیما: محمد بن سلمان، پسر پادشاه و وزیر دفاع عربستان زمانی که در کنار رئیس جمهوری فرانسه ایستاده بود و در حالی که دوتن از مسؤولان فرانسوی و عربستانی مشغول امضای توافقنامه های دو جانبه بودند، حرکات و رفتارهای نامتعارف شبیه به رفتارهای فردی که مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده باشد و در حالت هوشیاری نباشد، از خود بروز داد که بسیاری از دوربینهای تلویزیونها بر روی این حرکات تمرکز کرده بودند.

 

مرگ دو ایرانی در زندان مالزی

ایرنا: دو ایرانی درگیر در مواد مخدر در زندان بین المللی کوالالامپور پایتخت مالزی به صورت مشکوک جان خود را از دست دادند.

 

واکنش وزیرنیرو به ادغام وزارتخانهاش

ایسنا: وزیر نیرو در واکنش به زمزمه جداسازی صنایع آب و برق از ساختار فعلی وزارت نیرو و تشکیل دو وزارت جداگانه «انرژی» و «آب» گفت: به طور کلی در خصوص ادغامها، قضاوتها خیلی مثبت نیست؛ ضمن اینکه این بحث درحال حاضر در دولت مطرح نیست.

 

آموزش لشکر ابوالفضل العباس(ع) در عراق

مشرق: در نخستین سالروز صدور فتوای آیت ا... سیستانی مرجعیت اعلای مذهبی عراق، لشکر ابوالفضل العباس(ع) نخستین اردوگاه آموزشی خود را در حاشیه شهر کربلا راه اندازی کرده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* گروه تروریستی داعش به تازگی با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اجتماعی «فیس بوک» به مسیحیان ساکن قدس اشغالی هشدار داده هرچه سریعتر از این شهر خارج شوند، در غیر این صورت همه آنان روز عید فطر سر بریده می‌شوند. به گزارش انتخاب، در این بیانیه مسیحیان بیت المقدس «کافر» خوانده شده و به آنها تا پایان ماه رمضان برای تخلیه شهر قدس فرصت داده شده است. همچنین در این بیانیه داعش تمامی رهبران کشورهای عربی از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تهدید کرد. در این بیانیه همچنین عباس «کافر» و «مزدور صهیونیست ها» خوانده شده که یهودیان و مسیحیان را در فلسطین اسکان داده است. در این بیانیه خطاب به مردم فلسطین آمده است:‌ای مردم ما می‌خواهیم استقامت و تلاش شما را احیا کنیم و از شما می‌خواهیم هر کدام در هر مکانی که هستید مسیحیان ساکن منطقه خود و نیز مزدوران صهیونیست‌ها و کشورهای غربی را به ما معرفی کنید. اسقف کلیسای لاتین شهر قدس نیز در واکنش به این بیانیه اعلام کرد این مساله هرگز باعث ترس و وحشت مسیحیان نخواهد شد و همه مسیحیان می‌توانند حق خود را در سرزمین‌های فلسطین به دست آورند و نیازی به حمایت هیچ کسی ندارند. وی افزود:اگر این یک تهدید واقعی از سوی تروریست‌های داعش باشد ما در سرزمین خود می‌مانیم و ترس نداریم. وی در پایان خطاب به تمامی مسیحیان و مسلمانان گفت: نترسید و این مساله را دنبال نکنید.

* بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به مناسبت 70 ساله شدن این سازمان در پیامی اعلام کرد: «سازمان ملل متحد در 70 سالگی می‌تواند به پیشینه غرورانگیز همکاری با شرکای زیاد برای از بین بردن استعمار، پیروزی بر آپارتاید، حفظ صلح در مکان‌های درگیری، تدوین مجموعه‌ای از معاهدات و قوانین برای حمایت از حقوق بشر بنگرد.» این جمله آقای بان‌کی‌مون را لابد باید به این معنی بدانیم که وی از آنچه این روزها در یمن می‌گذرد خبر ندارد. همچنین لابد دبیرکل سازمان ملل اطلاع ندارد صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند و با تکیه بر «آپارتاید» حاضر نیستند درهای زرادخانه اتمی خود را حتی به روی ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز کنند و خود را مجاز به ارتکاب هر جنایتی علیه مردم فلسطین می‌دانند. حمایت‌های آمریکا و سایر کشورهای غربی از تروریست‌های تکفیری و دامن زدن به جنگ در سوریه و عراق و افغانستان و یمن را لابد باید نتیجه تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح بدانیم!

*********************************

روزنامه خراسان**

دستور جديد کابينه درباره توجه به توليد و مناطق محروم

بر اساس مصوبه روزهاي اخير هيئت دولت که به محمدباقر نوبخت ابلاغ شده، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور موظف شده است مبالغ انتشار اوراق بهادار موضوع قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور براي وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌هاي دولتي را در قالب لوايح بودجه سنواتي، با توجه به اولويت هايي از جمله بخش‌ توليد و متناسب با جهت گيري هاي برنامه هاي توسعه، اتمام طرح هاي نيمه تمام و کاهش عدم تعادل هاي منطقه اي و توسعه مناطق محروم تعيين کند.

 

مجوز 480 ميلياردي دولت براي زاينده رود

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده  مبلغ 68 ميليارد ريال به صورت هزينه‌اي و 412 ميليارد ريال به صورت تملک دارايي‌هاي سرمايه اي از محل منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشوربراي اجراي پروژه هاي مقابله با خشکسالي و استفاده بهينه از آب مانند ساماندهي رودخانه‌هاي زاينده رود و تکميل پروژه هاي نيمه تمام مربوط به عرصه هاي منابع طبيعي در اصفهان در اختيار اين استان قرار مي‌گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

 

نداي ايرانيان نوشت:

 امير محبيان، تحليلگر مسائل سياسي جريان احمدي‌نژاد را جرياني دانست که ديگر مورد اعتماد حاکميت نيست. وي گفت: در زمان انتخابات هم به گمانم احمدي‌نژاد تحليلي اشتباه از ميزان انعطاف نظام داشت. هنوز هم تحليلش غلط است. او فکر مي‌کرد نظام در برابر اصلاح‌طلبان يا فردي مثل روحاني که اشبه‌الناس به‌ هاشمي دانسته مي‌شد؛ چاره‌اي جز اتکا به او ندارد. او اشتباه مي‌کرد؛ سيستم، روحاني «قابل پيش‌بيني» را به او که قابل پيش‌بيني نبود، ترجيح داد.

 

تابناک مدعي شد:

پيگيري تابناک از تشديد اختلافات ميان استاندار سمنان و مديران ارشد و برخي از نمايندگان اين استان حکايت دارد.به عنوان مثال، پيرو اعتراض شديد اللحن اعضاي شوراي شهر شهميرزاد به اظهارات توهين آميز استاندار در جلسه عمومي شوراي اداري اين شهرستان  اکنون خبرهاي ديگري درباره ‌تشديد اختلاف ميان استاندار و برخي از مديران مياني و ارشد و برخي نمايندگان اين استان به گوش مي‌رسد.از طرفي انتصابات خانوادگي از جمله انتصاب دختر، داماد و خواهرزاده استاندار براي برخي از پست ها و گسترش روابط خويشاوندي در محل استانداري و برخوردهاي صورت گرفته از طرف منصوبين استاندار با مديران، باعث گسترش دامنه اين درگيري‌ها شده است.

 

تابناک نوشت:

 منصورحقيقت پور، نايب رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس، در واکنش به اظهارات اين هفته حجت الاسلام صديقي،در انتقاد از تعطيلي مجلس در برهه حساس مذاکرات  گفت: شايد خطيب جمعه تهران، ملاقات مردمي نداشته باشند، اما ما نمايندگان مرتب با مردم در تماسيم و چه در تهران چه در حوزه انتخابيه تعطيلي نداريم.

 

عصر قانون نوشت:

 وحيد يامين پور مجري سابق تلويزيون و از چهره هاي نزديک به جبهه پايداري حاشيه هاي ديدار اخير رهبر انقلاب با مسئولان نظام را چنين روايت کرده است:«حمايت بي سابقه حضرت آقا از تيم مذاکره کننده با تعبير “امين ، شجاع، غيور و متدين” براي همه بسيار جالب بود. برداشت من اين بود که در هر حال به هر دليلي اگر مذاکرات شکست خورد و اهداف ما محقق نشد هيچ شماتتي متوجه تيم مذاکره کننده ايراني نيست و بايد همه فريادها را بر سر آمريکا بکشيم...براي افطار حضرت آقا روي صندلي سر سفره نشستند ولي جالب اين بود که يک خانم هم کنار ايشان روي صندلي نشستند و مشغول افطار شدند. درحالي که سفره افطار بانوان جاي ديگري بود. کمي طول کشيد تا تشخيص دادم که ايشون دختر حضرت امام ( ره ) هستند.»

 

پارسينه مدعي شد :

جميله کديور همسر عطاءا... مهاجراني در اطلاعيه اي در پاسخ به انتشار اسناد ويکي ليکس مبني بر درخواست مهاجراني از عربستان براي تامين هزينه بورس تحصيلي پسرش انتشار اين مسئله را با سخنان چندي پيش مهاجراني عليه نتانياهو مرتبط دانست وگفت: طبيعي است که پاسخ مستدل و نقد کارشناسانه مهاجراني به مصاحبه نتانياهو و سياست هاي تجاوز طلبانه اسراييل در بي بي سي هزينه هاي خاص خود را دارد.

 

خبرآنلاين نوشت:

محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس در گفت وگويي با بيان اين که رئيس دولت اصلاحات در جريان 88 به نظام ظلم کرد، گفته است: او و آقاي هاشمي را جزو سران فتنه نمي دانم.

*********************************

روزنامه ایران**

1400 میلیارد تومان تخلف دانشگاه آزاد، در دولت قبل

 رییس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد :« پرونده هایی با رقم یک هزار و 400میلیارد تومان از مدیران سابق، له یا علیه دانشگاه آزاد در محاکم حقوقی وجود دارد. برخی اشخاص حق دانشگاه را پایمال کرده اند و ما از آنها شکایت کرده ایم. ».به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد ، حمید میرزاده افزود: «دانشگاه آزاد شکایاتی به ارزش حدود 700 میلیارد تومان علیه اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده و از هیچ شکایتی صرف نظر نشده زیرا وظیفه قانونی ما این است که از طریق محاکم قضایی، به تخلفات هر فردی که حق دانشگاه را ضایع کرده است رسیدگی کنیم».

 

بازداشت دو مدیرعامل پیشین منطقه آزاد قشم

به گفته یک «منبع آگاه» در قشم، در جریان پرونده فروش فرودگاه قدیمی این جزیره، دو نفر از مدیران عامل و دو نفر از مدیران کل سازمان منطقه آزاد قشم بازداشت و زندانی و برخی از اعضای هیأت مدیره برای ارائه توضیحات به مراجع قانونی احضار شده‌اند.  این دو مدیر عامل در سال‌های 1389 و 1390 با حکم معاون رئیس جمهوری وقت به عنوان پنجمین و ششمین مدیران عامل سازمان منطقه آزاد قشم منصوب شده بودند.

 به گزارش ایرنا، این «منبع آگاه» که خواست نامش گفته نشود، با بیان اینکه «یکی از مدیران عامل پیشین سازمان منطقه آزاد قشم نزدیک به 6 ماه پیش دستگیر و از آن تاریخ با قرار وثیقه سه هزار میلیارد ریالی در بازداشت بسر می‌برد»، افزود: «این شخص در زمان تصدی 20 هکتار اراضی فرودگاه قدیمی قشم را به قیمت هر مترمربع 900 هزار ریال فروخته است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ارزش ریالی هر مترمربع از این اراضی در آن تاریخ حدود یک میلیون و 500 هزار ریال بوده است.»  وی ادامه داد: «در دوره مدیرعامل بعدی نیز موضوع این زمین‌ها با تغییر در رویکردها به صورت مشارکت با خریدار مطرح می‌شود و در این زمینه با افزایش سه درصدی سهام منطقه آزاد قشم در طرح‌های ارائه شده برای زمین‌های این فرودگاه، 180 میلیارد ریال پول فروش این اراضی به خریدار بازگردانده شده و منطقه آزاد به صورت مشارکتی طرح‌ها را دنبال می‌کند.»

 

دکل گمشده ایران سر از خلیج مکزیک درآورد

دکل دریایی GSP FORTUNA که بیشتر پول خرید آن توسط شرکت تأسیسات دریایی پرداخت شده است، به جای تحویل به ایران در ابتدا به امارات منتقل و سپس به خلیج مکزیک منتقل شد تا قرارداد ۸۹۴ روزه شرکت پمکس و شرکت GSP را اجرایی کند.  به نوشته «عصر نفت»، رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند که این دکل در فوریه سال ۲۰۱۴ عازم خلیج مکزیک شده و هم اینک مشغول عملیات حفاری است. از سوی دیگر؛ علی علیلو عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «خبرهای خوبی از حوزه حفاری و دکل های نفتی از وزارت نفت شنیده نمی شود»؛  موضوع گم شدن دکل نفتی را عجیب و توجیه ناپذیر ارزیابی می کند و خواستار برخورد جدی و روشن شدن وضع پرونده دکل نفتی است. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما »،  علیلو تاکید کرد:« در باره دکل حفاری اخبار بسیار بدی رسیده است، گم شدن دکل نفتی با هیج عقل سلیمی توجیه پذیر نیست و معنا ندارد». وی افزود:« دستگاههای نظارتی باید وارد عمل شوند، به طور حتم برای مدیران ارشد محل این دکل مشخص است با توجه به شایعات، مدیران با سکوت در این موضوع، خود را زیر سوال می برند».

 

پرونده مرتضوی در مرحله صدور قرار  و ارجاع به دادگاه

وکیل جمعی از کارگران در پرونده تأمین اجتماعی از مراحل نهایی تحقیقات مقدماتی پرونده سعید مرتضوی و ارجاع آن به دادگاه خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی در مصاحبه با «صدا و سیما»  در مورد آخرین وضع رسیدگی به پرونده تخلفات سعید مرتضوی گفت: «پرونده رئیس اسبق سازمان تأمین اجتماعی در مرحله پایانی تحقیقات مقدماتی قرار دارد.»

*********************************

  روزنامه جام جم **

نامه حائری شیرازی به هاشمی رفسنجانی

 آیت‌الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به انتقادات تند وی نسبت به دولت گذشته واکنش نشان داد.

به گزارش فارس در این نامه آمده است: پس از صحبت اخیر شما در رابطه با عملکرد دولت سابق مبنی بر این‌که در آن هشت سال، زهر به نظام اقتصادی و اخلاقی تزریق شد بطوری‌که مردم تمام مشکلات اخلاقی و اقتصادی را که در گوشه و کنار جامعه مشاهده می‌شود از آن دولت ببینند و در آخر نسبت به پشتیبانی روحانیون از آن دولت گلایه فرموده‌اید لازم دیدم کلمه‌ای گفته باشم. آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این‌که تا آخرین جلسه دولت قبل، سمت استادی اخلاق در آن مجموعه را بر عهده داشته است نوشت: اگر این کار گناه بوده است باید پاسخگو باشم زیرا این درست نیست که در کنار جماعتی تا آخر بایستیم و وقتی آنها رفتند نسبت به هرچه به آنها می‌رود ساکت باشیم انگار آنها جز بدی، کاری نکردند. این عضو مجلس خبرگان رهبری افزوده است: مساله صاحبخانه شدن متوسط مردم در قبل از دولت سابق، امری نزدیک به محال بود. الان بسیاری از آنها صاحب خانه هستند. حائری شیرازی خطاب به هاشمی رفسنجانی افزوده است: شما همیشه می‌گویید عدالت، میانه روی. اینکه حاکمیت هشت ساله گذشته را حتی خاکستری نبینیم و سیاه مطلق بدانیم، میانه‌روی است؟ اینطور نیست. دولت سابق آرزوهای بعضی انسان‌ها را عملی کرد و آرزوی بخشی از اقشار ضعیف را برآورد.

در ادامه این نامه آمده است: بگذارید دولت فعلی شق القمری کند و معجزه‌ای انجام دهد و وضع مردم را از نظر اخلاقی و اقتصادی بهتر کند آنگاه خواهید دید مشک آن است که خود ببوید نه آن‌که عطار بگوید.

 

عبدی: روحانی به هیچ وجه نامزد اصلاح‌طلبان نبود

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با اشاره به عضویت حسن روحانی در جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: روحانی به هیچ وجه نامزد اصلاح‌طلبان نبوده که بخواهیم بگوییم از این طرف رئیس‌جمهور شده است اما الان در فضای عمومی بیشتر مورد حمایت اصلاح‌طلبان است تا آن طرف. عبدی در گفت‌و‌گو با فارس افزوده است: اصلاح‌طلبان آمادگی ذهنی این را نداشتند که سال 92 چنین اتفاقی می‌افتد و هنوز نیز نتوانستند خود را با این وضع انطباق دهند البته به لحاظ تئوری نه به لحاظ عملی. وی همچنین با بیان این‌که درحال حاضر فضای عمومی جامعه برای تندروی، مناسب نیست معتقد است: «فضای عمومی جامعه برای بازسازی مجلس ششم فراهم نیست.»

 

درخواست دانشجویان بورسیه از صدا و سیما

جمعی از دانشجویان بورسیه با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس رسانه ملی خواستار برگزاری مناظره‌ای بین وزیر علوم دولت دهم و یازدهم درباره آیین‌نامه‌ها، قوانین اخذ بورسیه و اختیارات وزیر در این زمینه شدند. در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به اظهارات برخی از معاونان وزیر علوم مبنی بر درخواست نهادهای نظارتی از آنها برای برخورد با بورسیه‌ها و تکذیب این سخنان توسط نهادهای نظارتی (سازمان بازرسی و دیوان محاسبات)، لازم است روشنگری لازم در این زمینه صورت گیرد و چرایی ارائه اطلاعات ناصحیح به مردم و فضاسازی‌های ناصحیح توسط برخی مسئولان تشریح شود. این نامه می‌افزاید: از سوی دیگر، مجازات‌های محیرالعقول و خارج از چارچوب آیین‌نامه‌ها و قوانین بر ضد دانشجویان بورسیه و عدم تمکین به رای کمیسیون اصل 90، گمانه سیاسی‌کاری و کینه‌جویی را به یقین بدل کرده است. بدیهی است موارد فوق باید در جلسه‌ای با حضور طرفین بررسی شود تا افکار عمومی بتواند به درک صحیح از واقعیت‌های آشکار و پنهان موضوع بورسیه‌ها دست یابد.

 

حاشیه اینستاگرامی جهانگیری

در پی درج مطلبی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به نقل از معاون اول رییس جمهور در خصوص واگذاری تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال که واکنش برخی افراد از جمله یکی از متقاضیان خرید باشگاه پرسپولیس را به همراه داشت، دفتر معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد: جهانگیری هیچ‌گونه فعالیتی تاکنون در شبکه اجتماعی یاد شده نداشته است. بر اساس این گزارش، صفحه‌ای که با نام وی در این شبکه وجود دارد، احتمالا توسط یکی از علاقه‌مندان ناشناس ایجاد شده و تا به حال تصاویری را با استفاده از منابع سایت‌های مختلف منتشر کرده است.

 

روایت جدید از سفری غیررسانه‌ای

هیات آمریکایی از دانشگاه‌های آمریکا که چندی قبل به صورت کاملا غیررسانه‌ای به ایران سفر کرده بودند جزئیاتی از این سفر را رسانه‌ای کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این هیات آمریکایی که خود را هیات دانشگاهی معرفی کرده بودند در این سفر که از آن به سفر تاریخی یاد کرده‌اند، از سوی روسای 13 دانشگاه و مسئولان وزارت علوم به گرمی مورد استقبال قرار گرفتند. آلن گودمن سرپرست این هیات آمریکایی که عضو شورای روابط خارجه آمریکا نیز هست، گفته ما به گرمی از سوی دانشگاه‌ها و دولت مورد استقبال قرار گرفتیم. ارزیابی ما این است که دولت ایران و آمریکا می‌توانند رابطه گرمی داشته باشند بخصوص در زمینه دانشگاه.

**************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات