تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۷۶۸۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4139- یکشنبه 7 تیر 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بزک کردن چهره هیولایی آمریکا «خیانت» به ملت است. (6/4/94)

 

سرمقاله

بزک‌کنندگان چهره کریه آمریکا!

امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب[مدظله‌العالی] روز گذشته در آستانه سالروز شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی، در دیدار خانواده‌های شهدای این حادثه با انتقاد از کشورهای مستکبر مدعی حقوق بشر، افشای چهره حقیقی آنها را از برکات خون شهدای هفت تیر دانسته و فرمودند: «همان کسانی که مرتکب جنایات فتنه هفتم تیر شدند، اکنون آزادانه در اروپا و آمریکا فعالیت و با مسئولان این کشورها دیدار می‌کنند و حتی برای آنها جلسات سخنرانی با موضوع حقوق بشر! گذاشته می‌شود». ایشان با تأکید بر نیرنگ و فریب کشورهای مدعی حقوق بشر افزودند: «کشور ما دارای هفده هزار شهید ترور است... اما عاملان همه این ترورها، آزادانه در کشورهای مدعی حقوق بشر حضور دارند.»

به نظر می‌رسد، مقام معظم رهبری این سخنان را در پاسخ به برخی اقدامات و سخنان ضدایرانی اخیر مقامات آمریکایی بیان داشتند. انتشار گزارش سالانه حقوق بشر ایران از سوی دولت آمریکا و تأکید مقامات آمریکایی بر لغونشدن تحریم‌های حقوق بشری ایران، از اقدامات ضدایرانی اخیر مقامات آمریکایی با دستاویز حقوق بشری بود. معظم‌له همچنین در این دیدار ضمن انتقاد از برخی داخلی‌ها که تلاش دارند چهره زشت، خشن و کریه آمریکا‌ را بزک‌کرده و توجیه نمایند، فرمودند: «کسانی که می‌خواهند دشمنی خباثت‌آلود آمریکا و برخی دنباله‌روهای آن را با بزک تبلیغاتی و رسانه‌ای بپوشانند، درواقع به ملت و کشور خیانت می‌کنند». روی سخن معظم‌له در این جملات نیز با جریان رسانه‌ای خاصی در کشور است که با سانسور عمدی و حذف سخنان و اقدامات ضدایرانی مقامات آمریکایی، به‌دنبال بخش‌هایی از اظهارات مقامات آمریکایی می‌گردند که خباثت و دشمنی آنان را پنهان سازد. از این‌رو، برای فهم این نکته کافی است تا فقط گاهی به صفحات برخی نشریات و رسانه‌های زنجیره‌ای نگاهی انداخته شود. متأسفانه، برخی رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به جریان فتنه با استفاده از شرایط حال حاضر، بسیار تلاش دارند (به‌گمان خود، برای آماده‌کردن افکار عمومی با هرگونه سازش و توافق احتمالی با آمریکا) چهره نازیبای آمریکا را در افکار عمومی ایران زیبا جلوه دهند و ترمیم کنند تا به این وسیله، سازش با آمریکا راحت‌تر انجام گیرد! حال آنکه چه کسی است که نداند آمریکا پشت تمام این جنایات و توطئه‌هایی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز علیه جمهوری اسلامی انجام شده است. حضور عاملان جنایت هفت تیر در کشورهای غربی و آمریکا که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند، مؤید این ادعاست. از این‌رو، باید این سخن مقام معظم رهبری را که ایشان در آن بزک‌کنندگان چهره آمریکا را خائن دانسته‌اند، ملاکی برای درک بهتر چهره برخی سیاسیون و جریانات خاص سیاسی دانست.


ترجمه

تفسیر سخنان رهبر ایران درباره روند اجرای توافق

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 28 ژوئن 2015 (7 تیر) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای و چشم‌انداز لغو تحریم‌ها پرداخت و نوشت: به موازات آنکه مذاکره‌کنندگان ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق هسته‌ای جامع تلاش می‌کنند، نگرانی‌هایی، به‌ویژه پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای ظهور کرده است. سال گذشته همین موقع بود که سخنان رهبر ایران درباره ضرورت غنی‌سازی نهایی برای 190 هزار سو نگرانی‌هایی به‌وجود آورد؛ البته رهبر ایران از ارائه چهارچوب زمانی مشخص برای چنین طرح‌هایی امتناع کرد. بسیاری از روزنامه‌نگاران و تحلیلگران سیاسی در واکنش به سخنرانی اوایل این هفته رهبر ایران، سخنرانی ایشان به‌ویژه درباره تحریم‌ها را تضعیف مذاکره‌کنندگان خود توصیف کردند. در این واکنش‌ها بر این بخش از سخنان رهبر ایران تمرکز شد که «تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی (مرتبط با شورای امنیت یا کنگره یا دولت آمریکا) باید بلافاصله پس از امضای توافق لغو شود» و «لغو تحریم‌ها به اجرای تعهدات ایران منوط نباشد».

در ادامه مقاله آمده است: این اظهارات درحالی مطرح شده است که رهبر ایران خطوط قرمز این کشور را تشدید کرده و به‌دنبال امتیازهای یک‌جانبه غربی‌ها از آغاز ماه آینده است. رهبر، رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همگی اظهارات دقیقاً مشابهی درباره لغو تحریم‌ها مطرح کرده‌اند. افزون‌براین، درصورتی‌که اظهارات رهبر ایران در فضای سخنرانی‌اش به‌طور کلی در نظر گرفته نشود و عبارات وی درباره توافق‌‌نامه احتمالی به‌طور دقیق تفسیر نشود، امکان اشتباه در تفسیر این سخنان وجود دارد. به همین طریق وی درباره تحریم‌های غربی نیز گفت: «لغو تحریم‌ها مراحل مختلف اجرایی دارد و ما این موضوع را می‌پذیریم» و افزود، «اجرای لغو تحریم‌ها باید همسو با اجرای تعهدات مورد توافق ایران باشد». تأییدیه رهبر ایران درباره ضرورت زمانی برای غرب به‌منظور حفظ تعهداتش، زمانی اهمیت زیادی می‌یابد که در فضایی تفسیر شود که وی آن را «امضای توافق» تعریف می‌کند. منابع ایرانی که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند: حتی اگر توافق حاصل شود، چیزی در وین امضا نخواهد شد. آنها متذکر شدند، آمریکا روندی داخلی برای تأیید توافق دارد و اگر چنین شد، گروه 1+5 و ایران می‌توانند تعهدات‌شان را اجرا کنند.

در پایان مقاله آمده است: مطابق گفته این منابع، این روند زمان‌بر خواهد بود، برای نمونه، کاهش تعداد سانتریفیوژها نمی‌تواند ظرف چند روز صورت گیرد. افزون‌براین، به موازات آغاز اقدامات دو طرف، سازوکاری برای تضمین این نکته وجود دارد که در تاریخی مورد توافق، هنگامی که توافق اجرایی تلقی خواهد شد، دو طرف به تعهدات خود عمل خواهند کرد. منابع ایرانی گفتند: رهبر ایران در سخنرانی خود به تاریخ اجرای توافق اشاره داشته است. آنها افزودند، ایران همچنان به‌دنبال صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید توافق است. این خوانش از روند اجرای توافق نهایی با تأکید رهبر ایران بر اجرای همزمان تعهدات ازسوی دو طرف هم‌خوانی و انطباق دارد. گفتنی است، این موضوع با اظهارات مقامات آمریکایی نیز درباره اینکه چیزی در وین امضا نخواهد شد، مطابقت دارد.

اخبار و تحلیل‌ها: کسانی که ادعا کرده‌اند، بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) تضعیف‌کننده مذاکره‌کنندگان ایرانی است، معیار ارزیابی‌شان شاخص‌های غربی است، حال آنکه این بیانات براساس شاخص‌های اسلامی ایرانی با سختی‌هایی که برای دو طرف ایجاد می‌کند، در نهایت مددکار مذاکره‌کنندگان ایرانی است؛ زیرا طرف غربی متوجه می‌شود به‌راحتی و بدون دادن امتیازهای ویژه نمی‌تواند به خطوط قرمز ایران نزدیک شود. اصل در توافق نیز موازنه است؛ توافقی که اجرای تعهدات ایران را پس از امضای آن خواستار باشد و انجام تعهدات طرف مقابل را به طی روند قانونی کشورش منوط کند، توافق نامتوازن و کاملاً مردود و مضحک است. نامتوازن‌بودن توافق، مشکل آمریکایی است که باید هزینه آن را خودشان بپردازند نه ایران.

 

اخبار

پیشنهاد محدودیت بر سانتریفیوژهای طرح توسعه و تحقیق!

 جمعی از کارشناسان‌ و مقام‌های اسبق آمریکا در یادداشتی درباره چگونگی رسیدن توافق خوب به ایران مدعی شدند، توافق باید محدودیت شدیدی را بر سانتریفیوژهای طرح توسعه و تحقیق ایران ایجاد کند و مانع ارتقای فنی سریع و گسترش آنها در بازه زمانی ۱۰ ساله شود. نویسندگان این یادداشت درباره بازدیدهای سرزده از کشورمان نیز می‌نویسند: بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای باید به موقع و به‌طور مؤثر به هر مکان در ایران دسترسی داشته باشند تا بتوانند متابعت ایران از توافق را تأیید کنند. همچنین ضروری است، از تأسیسات نظامی سپاه پاسداران ایران و دیگر تأسیسات حساس این کشور بازدید شود. ایران در مقابل، نباید در ارائه امکان دسترسی به مکان‌هایی که مورد نیاز بازرسی ناظران آژانس بین‌المللی هسته‌ای برای اجرای مسئولیت‌شان است، سنگ‌اندازی کند. در انتهای این گزارش نیز، نویسندگان بر مشکل‌بودن توافق هسته‌ای بر ایران تأکید کرده و عنوان می‌کنند. «ما به دولت آمریکا سفارش می‌کنیم، به مهلت سی‌ام ژوئن به‌عنوان مهلت خدشه‌ناپذیر نگاه نکند و تا رسیدن به یک توافق خوب در مذاکرات حاضر بوده تا به امتیازهای لازم برسد».

 

خبر کوتاه

* آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی نامه‌ای سرگشاده به آقای هاشمی‌رفسنجانی، به اظهارات اخیر وی مبنی‌بر اینکه هشت سال دولت گذشته، مثل مرض هاری بود، واکنش نشان داد. وی در بخشی از این نامه خطاب به آقای هاشمی می‌نویسد: شما همیشه می‌گویید، عدالت، میانه‌روی. اینکه حاکمیت هشت ساله گذشته را حتی خاکستری نبینیم و سیاه مطلق بدانیم، میانه‌روی است؟!

* «عباس عبدی» درباره انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفته است: «واقعیت این است که در این انتخابات نه رد و نه تأیید صلاحیت‌ها خیلی مشخص است و نه حتی اینکه چه شعارهایی داده می‌شود. من نمی‌دانم تا آن موقع بحث هسته‌ای ما حل می‌شود یا خیر؛ چون برخی فکر می‌کنند اگر بحث هسته‌ای ما حل نشود، به ضرر دولت خواهد بود، درحالی‌که برعکس و به نظر من این به نفع دولت است، منظور من از دولت، وزیر و وزرا نیست؛ بلکه جریان سیاسی آن است؛ لذا اگر بحث هسته‌ای حل نشود بهترین شعاری که می‌تواند برای انتخابات داشته باشند، همین موضوع هسته‌ای است و تمام موارد را نیز گردن مجلس و نمایندگان موجود می‌اندازند».

* براساس گزارش‌های رسیده، برخی عناصر جریان فتنه به نزدیکان رئیس‌جمهور تأکید کرده‌اند: «اگر قرار است توافق هسته‌ای صورت گیرد، نبایستی این توافق به‌صورت نهایی به اسم «محمدجواد ظریف» و «عباس عراقچی» تمام شود، بایستی مذاکرات به جای 10 تیرماه در شهریور نهایی شود.» براساس این پیشنهاد، «توافق نهایی هسته‌ای در شهریور همزمان با سفر روحانی به سازمان ملل خواهد بود و توافق با امضای حسن روحانی، باراک اوباما و سایر رؤسای‌جمهور 1+5 خواهد بود». در این پیشنهاد تأکید شده است: «اگر طرف آمریکایی از این پیشنهاد مطلع شود، آنها نیز استقبال کرده و توافق را به تعویق می‌اندازند تا اوباما نیز همچون روحانی بر محبوبیت خود بیفزاید و هم احتمالاً توافق محکم‌تری به‌دست خواهد آمد.»!

* «عبدالحمید دشتی» نماینده پارلمان کویت در گفت‌وگوی تلفنی با تلویزیون سوریه هشدار داد، هسته‌های پنهان داعشی، که صهیونیست‌ها در کویت ایجاد کرده‌اند، برای ارتکاب جرم و جنایت در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، به اقدامات تروریستی خود ادامه خواهند داد. وی افزود: وقتی به تروریسم صهیونسیتی اجازه داده‌ایم که با پوشش اسلامی در سوریه یا عراق دست به تحرک بزند، در حقیقت اجازه داده‌ایم که خون امت ما را مباح شمرده و بی‌تردید ما کویتی‌ها هم به‌عنوان جزئی از این امت، بهای آن را خواهیم پرداخت. نماینده پارلمان کویت در پایان تصریح کرد: ما باید با جلوگیری از حمله تروریست‌ها به ملت و کشور متمدن سوریه، امنیت خود را نیز تضمین می‌کردیم، اما در قبال جرم و جنایت تروریست‌ها در سوریه، عراق، مصر و یمن سکوت کردیم.

* حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در یادواره شهید مهدی خوش‌سیرت، با اشاره به نمونه‌های تاریخی سرپیچی برخی امت‌ها از امامان زمان خویش بر ضرورت تبعیت از ولایت فقیه تأکید کرد و گفت: آنها که دل در گروی انقلاب دارند، بدانند که در بررسی از 70 هزار وصیتنامه شهید مشخص شد، نخستین موضوع، حرکت بر محور ولایت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات