تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۷۰۳۶
معاون پارلمانی رئیس جمهوری خطاب به آنان که مذاکره‌کنندگان را خائن می‌دانند:

استغفار کنید


زینب نورانیان‌ / z.noranian@fdn.ir

با افزایش فشارها و تحرکات دلواپسان داخلی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هسته‌ای که در آستانه به نتیجه رسیدن است، سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم فرصتی برای دولت به وجود آورد تا در میان انبوه همایش‌ها، تجمعات، سخنرانی‌ها، نطق‌های میان‌دستور مجلس، مستندهای تلویزیونی و راهپیمایی‌ها، بتواند با برگزاری همایش‌هایی در برخی از شهرها به دفاع از سیاست‌های هسته‌ای و تیم‌ مذاکره‌کننده بپردازد. شامگاه دوشنبه مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری که در همایش «روحانی تنها نیست» در بوشهر سخنرانی می‌کرد در حالی که به دفاع از تیم مذاکره‌کننده می‌پرداخت و از مرارت‌ها و مشقت‌هایی که آنان تاکنون کشیده‌اند سخن می‌گفت، غیرمستقیم خطاب به کسانی که به تیم مذاکره‌کننده حمله و آنان را خائن خطاب می‌کنند گفت که باید در پایان مذاکرات استغفار کنند. او با اظهار اینکه «در پایان مذاکرات هسته‌ای گروهی باید استغفار کنند» گفت: «به خواست خدا بعد از پیروزی مذاکرات هسته‌ای اگر پشت صحنه این جریان‌ها و اتفاقات پخش شود ملت خواهند فهمید که چه ظلم‌هایی به سرداران دیپلماسی شده است.»

انصاری با طرح این سوال که «دلواپسان چه می‌گویند؟»‌ اعلام کرد دولت به کسانی که واقعا دلواپس هستند احترام می‌گذارد، اما در همین حال یادآور شد که مردم ایران فرق دلسوزی واقع‌بینانه یا بهانه‌جویی حسودانه را نیز خوب می‌دانند. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری سپس خطاب به کسانی که تیم مذاکره‌کننده را متهم به عبور از خط قرمزها می‌کنند گفت: «اگر قرار بود در مذاکرات هسته‌ای سرداران دیپلماسی به منافع ملی و خطوط قرمز نظام پایبند نباشند مذاکرات 20 ماه به طول نمی‌انجامید.» او در ادامه در دفاع از رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار کرد: «وزیر امور خارجه ما حقوق آمریکا را بهتر از حقوقدانان آن کشور می‌داند و برخی مواقع در مصاف گروه هفت نفره ما 50 یا 150 نفر می‌آیند؛ اما تا این لحظه مردان دیپلماسی ما منطق حقوقی ملت را بر منطق زور آنها مسلط کرده‌اند.»

انصاری موفقیت‌های مذاکرات ژنو را «زیاد» اعلام کرد،‌ اما گفت چون هنوز مذاکرات به پایان نرسیده است نمی‌توان نتایج حاصله را اعلام کرد. انصاری سپس از مخالفان مذاکرات هسته‌ای یک سوال پرسید: «آیا ما باید رجز‌خوانی‌های گذشته را ادامه می‌دادیم یا روند تحریم نفت در برابر غذا را می‌پذیرفتیم؟» او با طرح این سوال «توقف تحریم ظالمانه و آزادسازی بخشی از دارایی‌های ملت» را «یک پیروزی بزرگ» خواند و تاکید کرد که استقرار منطق حقوقی و پذیرفتن حقوق هسته‌ای در توافق ژنو به آسانی به دست نیامده است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در این بخش از صحبت‌های خود، نظری مانند رئیس دولت درباره حامیان مذاکرات هسته‌ای بیان کرد.

حسن روحانی پنجم خرداد در جریان سفر به شهرستان‌های غرب تهران مخالفان مذاکرات هسته‌ای را «اقلیت بسیار کوچک» معرفی کرد که «بلندگوهای بزرگ را از دیگران عاریه گرفته‌اند». رئیس‌جمهوری تاکید کرده بود که «اکثریت قاطع ملت پشتیبان صلح و تعامل سازنده با جهان هستند»؛ دیروز نیز انصاری گفت که «خواسته اکثریت قاطع مردم از همه رسانه‌ها، گروه‌ها، قوا و مجلس حمایت از تیم هسته‌ای است.»

او این خواسته را انتظار بحق مردم دانست و از اینکه برخی رسانه‌ها که از بیت‌المال اداره می‌شوند در آستانه پیروزی دولت، یک جنگ روانی علیه آن راه انداخته‌اند، اظهار تاسف کرد و این رقابت و برخورد را غیراخلاقی خواند.

بخش بعدی سخنان معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری خطاب به کسانی بود که از تریبون‌های عمومی در مدح و ستایش تحریم‌‌ها سخنرانی می‌کنند و تحریم‌ها را «موهبت‌ الهی» می‌خوانند. انصاری با اظهار تعجب از سخنان کسانی که تحریم را موهبت الهی می‌دانند، گفت که تحریم، ظلم شیطانی است و در همین حال تاکید کرد همان‌طور که سرداران دوران دفاع مقدس خرمشهر قهرمان را آزاد کردند امروز سرداران عرصه دیپلماسی نیز تحریم‌های ظالمانه را به لطف خدا از سر ملت برمی‌دارند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در پایان با تاکید بر اینکه دولت متعلق به همه مردم و روحانی نیز رئیس‌جمهوری ایران و همه ایرانیان است، از همه گروه‌های سیاسی به‌خصوص حامیان دولت و اصلاح‌طلبان خواست که دولت را حمایت کنند و بکوشند اخلاق سیاسی و اعتدال سیاسی به وسیله آنان ترویج شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات