تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۷۷۱۱۶

اخبار ویژه روزنامه ها 20 تیر


روزنامه کیهان **

اعتراض به این حرمت‌شکنی دفاع از لباس روحانیت است

یک سایت حامی هاشمی می‌گوید جریان روحانیت به جای نقد علنی اظهارات وی، به فکر حفظ حرمت این لباس باشد و از روی منبر با هاشمی حرف نزند.

خبر آن‌لاین با اشاره به انتقاد آیت‌الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان نسبت به سخنان هاشمی نوشت: 6-7 سال است عده‌ای هر روز یک دور تسبیح به هاشمی فحش می‌دهند. بدهند. مهم نیست. مهم آن است که علمای بزرگی که با جماعت عصبانی همراه می‌شوند، و قطعاً عده و توان‌شان بسیار بالاست، چرا جمع نشدند و نمی‌شوند تا بروند پیش هاشمی و با او حرف بزنند و انتقادهای‌شان را نه از روی منبر فلان مسجد یا بلندگوی بهمان خبرگزاری، که رو در رو بگویند؟ یا قانع شوند یا قانعش کنند و در هر حال نگذارند، حرمت روحانیت از بین برود؟

ظاهراً اشاره خبر آن‌لاین به مصاحبه اخیر هاشمی با روزنامه انگلیسی گاردین است که در آنجا مدعی شده به واسطه مذاکره با آمریکا تابو شکست و تأسیس سفارت آمریکا در ایران نیز بعید نیست!

معلوم نیست چرا باید اظهارات آقای هاشمی در مصاحبه با رسانه‌های بیگانه منتشر شود و سپس خبرگزاری‌ها و رسانه‌های همسو نیز آن را ترویج کنند اما در مقابل علما و روحانیون منتقد، به صورت در گوشی به هاشمی بگویند که مواضع وی، در تعارض صریح بامواضع امام و رهبری و خطوط قرمز انقلاب اسلامی است؟ به تعبیر دیگر می‌توان گفت اعتراض علما و روحانیون به مواضع تجدیدنظرطلبانه‌ای نظیر دفاع از بازگشایی سفارت آمریکا، بهترین دفاع از لباس روحانیت است.

یادآور می‌شود سفارت آمریکا کانون جاسوسی و توطئه‌گری و طراحی جنایت علیه ملت ایران در قبل و بعد از انقلاب بود و به همین دلیل لانه جاسوسی لقب گرفت. حضرت امام فتح جاسوسخانه آمریکا را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول دانستند.

این نکته نیز شایان ذکر است نتیجه اظهار اشتیاق زایدالوصف امثال آقای هاشمی به رابطه با آمریکا، ایجاد سوء تفاهم در طرف مقابل و موجب سخت‌تر شدن مواضع آنها در مذاکرات است که نمونه اخیر آن را در وین می‌توان مشاهده کرد. وقتی آمریکا پس از آن همه جنایت و تعدی و باج‌خواهی در مذاکرات، همچنان مشاهده می‌کند که عده‌ای مذاکره با آمریکا را تابوشکنی می‌دانند و بازگشایی سفارت او را انتظار می‌کشند، آیا نباید طلبکارانه‌تر برخورد کند؟ بنابراین رفتار امثال آقای هاشمی همچنان که عبور از انقلاب است، لطمه اساسی بر منافع ملی نیز هست.

*************************************

روزنامه قدس ***

مواضع آمریکایی‌ها نمایشی است

عصر ایران: علی مطهری، نماینده تهران در مجلس گفت: به نظر می‌رسد مواضع اخیر آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای بیشتر نمایشی است. فکر می‌کنم در نهایت آمریکایی‌ها عقب نشینی می‌کنند.

 

بازداشت عاملان تیراندازی مرگبار در یاسوج

تابناک: دو تن از عاملان اصلی تیر اندازی مرگبار در بولوار امام خمینی(ره) یاسوج شناسایی و دستگیر شدند. تحقیقات درباره انگیزه این درگیری همچنان ادامه دارد.

 

خط تسهیلات اعتباری ایران و سوریه

قدس آنلاین: خبرگزاری رسمی سوریه از یک خط تسهیلات اعتباری میان تهران و دمشق به ارزش یک میلیارد دلار و تصویب نهایی آن در دمشق خبر داد.

 

افطاری ایران در قلب سرزمین‌های اشغالی

فارس: بتازگی افطاری «وحدت و مقاومت» با شعار «القدس، القضیه الاولی» و به همت اتحادیه بین‌المللی امت واحده در صحن مسجد الاقصی برگزار شد. این مراسم نخستین حضور مردمی ایران در قلب سرزمینهای اشغالی به شمار می‌رود.

 

اقدام عجیب سامی یوسف

عصرایران: سامی یوسف،‌ خواننده‌ مسلمان ساکن انگلیس سه روز پیش به دعوت شهرداری «ناصره»، یکی از شهرهای عرب‌نشین تصرف شده توسط رژیم اشغالگر قدس، در این شهر کنسرت برگزار کرد که این مسأله با واکنشهای متفاوتی مواجه شده است. ناصره، یکی از شهرهای اصلی فلسطین‌ اشغالی است که از آن به عنوان پایتخت عربی اسراییل یاد می‌شود.

 

انتقاد آیت‌ا... نوری همدانی از برخی جلسات

ایرنا: آیت‌ا... حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: جلسه‌ها و کمیسیونهای مسؤولان باید در ساعات غیر اداری تشکیل شود. وی دردیدار سرپرست استانداری قم، اظهار داشت: دراین راستا دربرخی از اداره‌ها، مسؤولان و کارکنان به بهانه داشتن جلسه وکمیسیون در وقت اداری از خدمت‌رسانی به مردم سرباز می‌زنند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

انتخاب مدعي شد

پس از موافقت وزير راه با استعفاي عليرضا جهانگيريان  از سمت رياست سازمان هواپيمايي کشوري خبرنگار «انتخاب» مطلع شد اين استعفا براي فرار وزير راه از استيضاح بوده است.بعد از سقوط هواپيماي ايران 140 بسياري از کارشناسان قصور وزارت راه و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري را علت اصلي اين حادثه مي دانستند.

 

تدبير جديد کابينه درحمايت از برندهاي ايراني

بر اساس طرح جديد تعدادي از اعضاي کابينه که با تاييد مسئولان نهاد رياست جمهوري، در دستور کار هيئت دولت قرار گرفته مقرر شده با توجه به اينکه حمايت از نام و نشان تجاري (برند) در توسعه صادرات غيرنفتي کشور از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و موجب گسترش صادرات کالاها و خدمات در بازارهاي هدف صادراتي مي شود، مصوبه جديدي در هيئت دولت براي "حمايت از برندهاي تجاري ايراني" تصويب شود. در اين طرح جديد، موضوعاتي چون افزايش اشتغال، تثبيت صادرات و خروج از رکود به عنوان ثمرات اين مصوبه جديد ذکر شده است.

 

خبرآنلاين نوشت

خانم فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا که با شبکه خبري سي.ان.ان مصاحبه مي کرد ناگهان با اين سوال مجري مواجه شد که "آيا واقعاً محمدجواد ظريف در حين مذاکرات به او گفته است «هرگز يک ايراني را تهديد نکن»؟او هم پاسخ داد: به هرحال شما نمي توانيد انتظار داشته باشيد يک ايراني و يک ايتاليايي به آرامي با هم مذاکره کنند؛ گاهي بحث ها داغ مي شود.

 

سايت آنا نوشت

حجت الاسلام محسن قرائتي بامداد جمعه ـ 19 تيرماه ـ در مراسم احياي شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد دانشگاه تهران، در بحث ضرورت شجاعت مسئولان حکومتي، با بيان اينکه «مشکل ما اين است که مسئولان جگردار نداريم»، گفت: البته گاهي استثناهايي هم هست و گاهي افراد جگردار هم بين مسئولان پيدا مي شود.وي سپس اظهار کرد: اين آقاي ظريف و رفيقش، از مسئولان جگردار اين مملکت هستند.

************************************

روزنامه ایران******

مشاجره با ظریف به روایت «موگرینی»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» ناگهان با این سؤال مجری مواجه شد که آیا وزیر خارجه ایران به او گفته است که هرگز یک ایرانی را تهدید نکن؟ «فدریکا موگرینی» در پاسخ به سؤال «کریستین امانپور» گفت: «انتظار نداشته باشید وقتی یک ایرانی و ایتالیایی مذاکره می‌کنند، گفت‌وگوی آنها سرد باشد.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «وقتی یک ایرانی و ایتالیایی مذاکره می‌کنند، احتمال دارد بحث داغی دربگیرد اما دو طرف احترام طرف مقابل را حفظ کردیم.» گفتنی است، پیش‌تر، یک منبع روس به «مهر» گفته بود که در جریان مذاکرات چهارشنبه گذشته میان محمدجواد ظریف و «فدریکا موگرینی» جدلی لفظی رخ داد و به گفته این مقام روس، زمانی که «موگرینی»، وزیر خارجه ایران را تهدید به ترک میز مذاکره می‌کند، ظریف می‌گوید: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز می‌افزاید: «همچنین یک روس را.»

 

سردار جزایری: ‌دسترسی ‌به ‌اماکن ‌نظامی ممنوع

سخنگوی نیروهای مسلح با تأکید مجدد بر مواضع قبلی نیروهای مسلح کشور گفت: «تحت هیچ شرایطی اجازه دسترسی به مراکز نظامی را نمی‌دهیم.» به گزارش فارس، سردار سیدمسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به زیاده‌خواهی قدرت‌های استکباری در روند مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: «به دو طرف مذاکره می‌گوییم که وارد این حیطه نشوند؛ چرا که تحت هیچ‌شرایطی اجازه دسترسی به اماکن نظامی داده نخواهد شد.» رئیس ستاد تبلیغات دفاعی نیروهای مسلح افزود: «تدبیر رهبری معظم انقلاب درباره ممنوعیت بازرسی و هرگونه دسترسی به اماکن نظامی در چارچوب مذاکرات توسط بیگانگان برای نیروهای مسلح ایران قطعی است و خارجی‌ها هرگز به این خواسته نخواهند رسید.»

 

موضع ضدایرانی عربستان

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه «عربستان و امریکا همکاری و رابطه تاریخی، اقتصادی و فرهنگی دارند»، تهران را به «آشوبگری در منطقه» متهم کرد. «عادل الجبیر» که به همراه «ناصر جوده» همتای اردنی خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، ادامه داد: «در مقابل آشوب ایران در منطقه خواهیم ایستاد.» وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه «داعش صرفاً علیه مردم عرب اقدام می‌کند و هیچ گاه علیه ایران کاری انجام نداده است»، همانند رسانه‌های سعودی، تلویحاً ایران را به همکاری با «داعش» متهم کرد.

 

تکذیب شکایت استانداری فارس از مسئولان دانشگاه شیراز

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس با رد شایعات مطرح درباره شکایت این استانداری از مجموعه دانشگاه شیراز در پرونده حمله به علی مطهری نماینده مجلس در سفر به شیراز گفت: «اساساً در این حادثه ظلمی هم بر دانشگاه روا شده است و دانشگاه خود شاکی است و نمی‌توان دانشگاهیان را در این پرونده در جایگاه متهم نشاند.» دارا کیانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «بر اساس شنیده‌ها، برخی به دنبال القای این موضوع نادرست هستند که استانداری فارس از مجموعه دانشگاه شیراز در پی حمله عده‌ای به آقای مطهری در سفر به شیراز شکایت کرده است که تأکید می‌کنم این موضوع صحت ندارد.» این مقام حقوقی استانداری فارس اظهار کرد: «معتقد هستیم افرادی که به آقای مطهری حمله کرده‌اند، باید پاسخگو باشند و نه مسئولان دانشگاه شیراز و انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشجویان این دانشگاه که میزبان و دعوت کننده از آقای مطهری برای سفر به شیراز بودند.» کیانی با بیان اینکه مرجع اطلاع‌رسانی درباره روند پیگیری پرونده حمله به علی مطهری در شیراز دستگاه قضایی است، گفت: «پیگیری‌هایی خواهیم داشت تا مشخص شود کدام ارگان، از مجموعه دانشگاه در ارتباط با این پرونده شکایت کرده است.»

************************************

روزنامه جام جم**

ناطق‌نوری: صلابت ایران مرهون همدلی و همزبانی ملت است

حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر امام خمینی(ره)، تاکید کرد: دلیل این‌که امام و ملت ایران پیروز شدند، شاه فرار کرد و آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند، این بود که همه اقشار مردم با هم یکی شدند.

به گزارش تسنیم، ناطق‌نوری به موضوع سرنوشت ملت‌ها از منظر قرآن و امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و اظهار کرد: هیچ ملت، امت و انسانی بی‌جهت عزیز یا ذلیل نمی‌شود و آنچه از قرآن کریم و گفتار معصومین(ع) مستفاد می‌شود آن است که عامل اصلی عزت‌ها و ذلت‌ها خود انسان‌ها و ملت‌ها هستند. وی با بیان این‌که خداوند با هیچ کس دشمنی یا قرابت و فامیلی ندارد، تصریح کرد: این ما هستیم که سرنوشت خود را تعیین می‌کنیم و بحث‌هایی چون طالع و امثال آن مزخرف است؛ زیرا ذلت و عزت دست خودمان است. وی ادامه داد: ما امروز در دنیا عزیز هستیم و در دنیا تنها کشوری هستیم که این‌گونه روی پای خود ایستاده و در عرصه‌های داخلی و خارجی منتظر تصمیم داخلی و خارجی نیست و این در حالی است که در منطقه ما جنگ و کشتار جریان دارد، صهیونیست‌ها مردم مظلوم فلسطین را به قتل می‌رسانند، نیروهای خبیث عربستان مردم مظلوم یمن را می‌کشند و گروه‌هایی به نام داعش و... ملت‌های دیگر را قتل‌عام می‌کنند؛ اما ملت ما با صلابت ایستاده است که این امر مرهون وحدت، همدلی، همزبانی و حمایت از مقام ولایت و رهبری است؛ رهبری شجاع، بیدار و هوشیار.

مباهات رئیس‌جمهور به جزئیات مذاکرات

رئیس‌جمهور که سه‌شنبه شب در مراسم افطار میزبان جمعی از استادان دانشگاه بود با امیدواری به پیروزی در عرصه سخت مذاکرات هسته‌ای گفت: کسانی که امروز در مصاف هسته‌ای ایستاده و مذاکره می‌کنند، تربیت شده همین دانشگاه هستند و از همان توان دانشگاهی خود برای به سرانجام مطلوب رسیدن مذاکرات استفاده می‌کنند.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، حسن روحانی خاطرنشان کرد: روزی که مذاکرات به سرانجام مطلوب برسد، خواهید دید که فرزندان دلاور شما چگونه در این مصاف و در برابر قدرت‌های جهان ایستاده و مذاکره کردند. خدا را گواه می‌گیرم که هر وقت متن لحظه به لحظه مذاکرات را دیدم به سهم خودم مغرور شده و مباهات کردم که چگونه فرزندان دلاور شما بخوبی از عزت و حقوق ملت دفاع کردند و پس از این نیز دفاع خواهند کرد تا خیرات و ثمرات آن نصیب ملت شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که دانشگاه نباید صرفا مرکز تولید کتاب و مقاله باشد، گفت: دانشگاه مطلوب دانشگاهی است که برای اداره مطلوب جامعه، مدیر تربیت کند. دانشگاه باید کمک و حامی دولت در اداره کشور بوده و بتواند با کارآفرینی و تولید علمی که منتج به تولید ثروت و قدرت شود، نیازهای جامعه را برطرف کند.

دیدگاه هاشمی درباره احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در ایران

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه گاردین با بیان این‌که تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا شکسته شده است، بازگشایی سفارت این کشور در تهران را «غیرممکن» ندانسته است.

به گزارش فارس، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «مذاکره رو در رو بهتر از صحبت از راه دور از طریق رسانه‌هاست. ایران بسیار جدی است. اگر طرف‌های مقابل هم به همین میزان جدی باشند، قطعا توافق به دست می‌آید. این که ایران مستقیما با آمریکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی است. ما یک تابو را شکسته‌ایم». رفسنجانی با بیان این که مشکل اصلی خصومت آمریکا با ایران بوده، گفته است: «پیش از انقلاب، آمریکا حامی اصلی رژیم شاه بود و پس از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی، علیه ما. حالا در مذاکرات هسته‌ای، اگر شاهد آمریکایی متفاوت باشیم، اثری مثبت بر افکار عمومی ایران خواهد داشت.» به نوشته گاردین، وی همچنین گفته است که بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، «غیرممکن نیست»، اما این مسأله «به رفتار طرفین بستگی دارد».

وی در مورد دشمنی با رژیم صهیونیستی هم گفته است: «ما نیازی به تغییر نداریم. ما از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم. ما در هیچ اقدام نظامی در فلسطین مشارکت نداریم، بلکه به آنها در موضوعات سیاسی مشاوره می‌دهیم. تا زمانی که حقوق فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم روابط خوبی با آمریکا داشته باشیم».

اجلاس جنبش غیرمتعهدها به تعویق افتاد

منابع آگاه در وزارت امورخارجه ونزوئلا اعلام کردند نشست سران جنبش غیرمتعهدها (نم) که قرار بود امسال در این کشور برگزار شود، به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، منابع آگاه در وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کردند به دلیل به تعویق افتادن نشست سران اجلاس، نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو جنبش نیز که قرار بود در تهران پیش از اجلاس سران برگزار شود به سال آینده موکول شده است.

در هفدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها، ایران ریاست این جنبش را به ونزوئلا واگذار خواهد کرد. درشانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها که در تهران برگزار شد، سران و نمایندگان بلندپایه کشورهای عضو این جنبش از جمله 24رئیس‌جمهور، سه پادشاه، شش نخست‌وزیر و 50 وزیر امورخارجه شرکت داشتند.

***********************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات