تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۷۷۱۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4147- شنبه 20 تیر 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمنان ما بد فهمیدند، ملت ایران را بد شناختند، مسئولین جمهوری اسلامی را درست نشناختند که حرف زور می‌زنند. (30/2/94)

 

سرمقاله

بازگشت سرشکسته آمریکا به مذاکرات

روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اندکی شتاب گرفته بود که چهار، پنج روز پیش، اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس با گروه مذاکره‌کننده آمریکایی گفت‌وگو کرد. پس از این گفت‌وگو مواضع طرف آمریکایی به کلی تغییر کرد تا جایی که توافقات نیم‌بند روزهای اخیر را نیز متزلزل کردند و با تغییر لحن، به ترک میز مذاکرات تهدید کردند و فراتر از آن هم رفتند و از روی میز بودن همه گزینه‌ها نیز سخن گفتند. دگرگونی رویکرد آمریکا هم متأثر از عواملی بود و هم اهدافی را دنبال می‌کرد، از جمله اینکه آمریکایی‌ها گمان می‌کردند در ساعات پایانی هم فرصت دیگری دارند تا شاید با رو ترش‌کردن و ارائه رفتاری متفاوت با آنچه در روزهای اخیر از آنها دیده شد و متزلزل‌کردن توافقات در حال قطعی‌شدن و وارد‌آوردن فشار بیشتر به ایران بتوانند امتیازات جدی که تاکنون در گرفتنش ناکام بودند، به‌دست آورند. پس از این تحول رفتاری آمریکا که کم‌هزینه هم نبود و به اندازه کافی به حیثیت پلید و غیرقابل اعتماد آمریکا لطمه زد، همه چیز به واکنش طرف ایرانی بستگی داشت. دکتر ظریف در واکنش به رفتار جدید طرف آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید در وسط مسابقه اسب‌ها‌یتان را عوض کنید.» دکتر ظریف پس از برگزاری مراسم شب احیا در مرکز اسلامی امام علی(ع) وین در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی نیز گفت: «متأسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده‌خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است... ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها گفته‌اند، ما به‌دنبال مذاکره و توافق با غرب هستیم... ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و میز مذاکرات را ترک نکردیم و هیچ‌وقت ترک نخواهیم کرد... ما الآن به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعاً باید طرف‌های مقابل تصمیم بگیرند که به‌دنبال توافق هستند یا فشار...» این سخنان که چند ساعت بعد با هجوم ده‌ها میلیونی ایرانیان به خیابان‌ها برای بزرگداشت روز قدس و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین و سایر مظلومان جهان و شعار برای توافق عزتمندانه حمایت شد، خیلی زود آمریکایی‌ها را متوجه اشتباه‌شان کرد و آنها فهمیدند که تیرشان به سنگ خورده و چنانچه این اشتباه راهبردی را جبران نکنند، فرصتی که گمان می‌کردند نقطه مناسبی برای افزایش فشار بر ایران است، می‌تواند نقطه شکست مذاکراتی باشد که به نتیجه‌اش دل بسته و بسیار به آن نیاز دارند؛ از این‌رو، ظرف کمتر از 24 ساعت موضع آمریکا و در رأس آن جان کری تغییر یافت و از حل‌وفصل برخی از اختلافات و بسیار سازنده‌بودن فضای مذاکرات و پیشرفت سخن گفت. کاخ سفید نیز با گفتن اینکه آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران هیچ‌گاه تا این حد به توافق نزدیک نبوده‌اند، برای جبران اشتباه مذکور به کمک کری آمد. این‌گونه بود که آمریکایی‌ها دوباره به مسیر عقلانیت بازگشتند و با تبدیل فرصت 30 روزه کنگره برای بررسی متن توافق به 60، روز تمدید مذاکرات تا دوشنبه 22 تیر را پذیرفتند؛ اما این بدان معنا نیست که آمریکایی‌های سربه سنگ‌خورده، مذاکرات را بدون سنگ‌اندازی و دست‌کشیدن از زیاده‌خواهی دنبال می‌کنند. بنابراین، باید همچنان با پای‌فشردن بر اصول و خطوط قرمز و مراقب رفتار آمریکایی‌ها بودن، مذاکرات را تا رسیدن به نتیجه لازم مدیریت کرد. ان‌شاءالله.


ترجمه

تحلیل‌گر صهیونیستی؛ توافق هسته‌ای با ایران حاصل شده

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزایل 11 ژوئیه 2015 (20 تیر) در مقاله‌ای به روند توافق هسته‌ای جامع میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ایهود یاری، تحلیل‌گر امور خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] در شبکه دو اسرائیل[رژیم صهیونیستی] جمعه شب گفت: «پس از امتیازدهی‌های مهم آمریکا، میان قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای توافق حاصل شده است... این توافق اوایل هفته جاری امضا خواهد شد». هدف از این توافق پایان بن‌بست 13 ساله برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای است. رهبران اسرائیل به‌طور بی‌وقفه مخالف این توافق هستند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داده است، این توافق مسیر ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را باز خواهد کرد. مطابق گفته آقای یاری که از برجسته‌ترین تحلیل‌گران خاورمیانه در اسرائیل است، طی دو تا سه هفته گذشته، آمریکا در تمام مسائل امتیازهای کلیدی به ایران داده است.

در ادامه مقاله آمده است: آقای یاری گفت: حتی آنهایی که در آمریکا از توافق با ایران حمایت می‌کرده‌اند، «پذیرفته‌اند که این توافق بدتر از آن چیزی است که تصور می‌کردند». وی افزود: «توپ در زمین دموکرات‌های کنگره است که باید تصمیم بگیرند از رئیس‌جمهور خود با دادن رأی مثبت حمایت کنند یا اینکه به جبهه جمهوری‌خواهان مخالف توافق بپیوندند. آقای یاری گفت، یک امتیاز مهم مسئله بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای است که مسئله مهمی در گفت‌وگوها بوده است. به گفته وی، مذاکره‌کنندگان آمریکایی با درخواست ایران موافقت کرده‌اند که بازرسی‌ها «مدیریت‌شده» باشد؛ به عبارت دیگر، بازدیدهای غافل‌گیرانه وجود نخواهد داشت و تنها این بازدیدها باید با تمهیدات و تأییدات قبلی رژیم ایران صورت گیرد. باوجود آنکه به‌طور رسمی نهایی‌شدن توافق اعلام نشده است؛ اما جان کری، عصر جمعه گفت: پیشرفت‌هایی در گفت‌وگوها صورت گرفته؛ وی آنچه را فضایی سازنده خواند، ستود. همچنین، وی در زمان دیدار با تیم کارشناسان در وین به برخی خبرنگاران گفت: «تصور می‌کنم برخی از موارد جدی و مهم را حل‌وفصل کرده‌ایم و به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم».

در پایان مقاله آمده است: آقای کری گفت: «دیدارها در تمام طول روز صورت گرفته‌اند... ما بحث‌هایی را در حال حاضر صورت می‌دهیم... فضا بسیار سازنده است... ما همچنان مسائل اختلافی بسیاری داریم و قرار است طی امشب و فردا درباره آنها بحث کنیم». درحال‌حاضر، گفت‌وگوها در وین به سومین هفته خود می‌رسد. صبح جمعه آقای کری به‌منظور حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده با محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه ایران دیدار کرد. توافق موقت 2013 که مطابق آن، ایران در ازای لغو تحریم‌ها بیشتر غنی‌سازی خود را تعلیق کرده است، تا روز دوشنبه تمدید شد. وزرای خارجه فرانسه و بریتانیا نیز قرار است، روز شنبه به امید رسیدن به توافق به وین بازگردند.  

 

اخبار

پسر رئیس ستاد فتنه در ایرانشهر در مخفیگاه اشرار!

 پایگاه خبری آرمان کرمان درباره عملیات موفق سپاه علیه اشرار مسلح در ایرانشهر نوشت: بعد از عملیات سپاه در شانزدهم تیرماه و هلاکت پنج شرور مسلح و خطرناک، اخباری علیه این عملیات مبنی‌بر اینکه «محسن. ب» که در جمع اشرار بوده و کشته شده، بی‌گناه است، منتشر شد! حال اینکه، این فرد ساعت سه صبح در خوابگاه و مخفیگاه اشرار چه می‌کرده است، نامشخص است! این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: اما محسن ب کیست؟ وی که در عملیات مذکور کشته شد، دارای مدرک تحصیلی مهندسی کشاورزی و از خانواده‌ای متمول است. پدرش، رئیس ستاد انتخابات میرحسین موسوی و از رهبران فتنه‌گران ایرانشهر بود که اکنون در فضای مجازی، با عناوین مختلف (رابط فرماندار با اشرار جهت تأمین آنها و...) سعی در حفظ آبروی خود دارد. محسن ب که شب قبل از حادثه همراه با اشرار در مخفیگاه آنها و محل عملیات خواب بوده، حمایت مالی و امکاناتی گروه را به عهده داشته است. گفته می‌شود، وی که از این گروه برای حذف مخالفان خود استفاده می‌کرده است، از طریق دستگاه قضا و پلیس آگاهی تحت تعقیب بوده است.

 

خبر کوتاه

* «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه‌ای برگزاری راهپیمایی روز قدس در سراسر ایران را محکوم کرد! رویس در این بیانیه که روی پایگاه اینترنتی رسمی مجلس نمایندگان قرار گرفته است، می‌نویسد: در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، «ده‌ها هزار نفر» در سراسر ایران در سالروز روز قدس به خیابان‌ها آمده و فریاد «مرگ بر شیطان کوچک، اسرائیل» و «مرگ بر شیطان بزرگ، آمریکا» سر دادند. وی می‌افزاید: «دمای هوا در تهران تقریباً 100 درجه است؛ اما این جلودار جمعیت نبود. یک مأمور آتش‌نشانی بالای کامیونش دیده می‌شد که با شلنگ روی جمعیت آب می‌پاشید و داد می‌زد، مرگ بر آمریکا»!

* گفته می‌شود، بنرهای تصاویر نصب‌شده علیه سران فتنه در میادین و مراکز اصلی شهرستان و شهر رزن همدان متأسفانه با دستور مسئولان این شهرستان جمع‌آوری شد! گویا اقدام مردمی نصب بنرهای علیه فتنه و سران آن در حمایت از نظام و برای تبیین فتنه فتنه‌گران و یادآوری جنایت آنها در روز قدس، به مذاق فرماندار و دیگر مسئولان شهر خوش نیامده و با بهانه اینکه امسال سال همدلی و همزبانی است، دستور جمع‌آوری آنها را صادر کردند! درهمین‌حال، معاون استاندار همدان گفت: بنرهای فتنه‌گران برخلاف قوانین شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نصب شده بود! به همین دلیل آنها را جمع‌آوری کرده‌اند.

* گروه تروریستی داعش برگزاری نماز عید فطر در شهر موصل را ممنوع کرد! گروه تروریستی داعش اعلام کرده است، اجازه نخواهد داد نماز عید فطر در موصل برگزار شود. یک مقام آگاه از حزب دموکرات کردستان عراق روز جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفت: گروه تروریستی داعش درباره برگزاری نماز عید فطر به اهالی موصل هشدار داده است. وی در ادامه افزود: داعش مدعی شده است، مراسم نماز عید فطر هرگز یک آیین اسلامی نبوده و در صدر اسلام نیز ریشه ندارد!

* درحالی‌که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران کوشید با تهدید تلویحی ایران به «ترک میز مذاکرات»، تهران را به عقب‌نشینی از خطوط قرمز خود وادار کند، یک پایگاه آمریکایی در یادداشتی به قلم رئیس یک مؤسسه بین‌المللی در هنگ‌کنگ، بر لزوم لغو تحریم‌های ایران که آن را «تحریم‌های بیهوده، بی‌فایده و غیراخلاقی»! خواند، تأکید کرد. گفته می‌شود، بحث لغو تحریم‌ها علیه ایران، به‌ویژه لغو تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان از مهم‌ترین نکات مورد اختلاف بین ایران و چند کشور غربی به سرکردگی آمریکاست.

* سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی به مناسبت روز جهانی قدس در بیروت، پایتخت لبنان گفت: سؤالی که مطرح می‌شود، این است که چرا صهیونیست‌ها مدام علیه ایران موضع‌گیری می‌کنند؟ چرا هیچ‌گونه نگرانی یا حساسیت و ترس از جانب صهیونیست‌ها نسبت به عربستان دیده نمی‌شود؟ ارتش کشورهای عربی میلیاردها دلار اسلحه خریداری می‌کنند؛ اما اسرائیل به هیچ‌وجه نگران نیست، چون از جانب آنها مطمئن است که کشورهای عربی، فلسطین و مردم فلسطین را فروخته‌اند.

* آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در ادامه سلسله دروس اخلاق خود با موضوع شرح دعای ۴۵ صحیفه‌سجادیه گفت: آیا انسان در نزد مردم عزیز باشد و به جهنم برود خوب است، یا اینکه در دنیا عزیز نباشد؛ اما به بهشت برود و در درگاه الهی دارای آبرو و عزت باشد، آبروداری و حفظ آبرو بسیار مهم و ارزشمند است؛ اما اگر این مسئله به بت تبدیل شود، بسیار خطرناک است. وی با بیان اینکه دلبستگی به عزیزبودن به انسان ضرر می‌رساند، گفت: گاهی برخی از بین حفظ آبروی خود و از بین‌رفتن دین، نظام اسلامی و ارزش‌های انقلاب، آبروی خود را انتخاب می‌کنند، باید از این‌گونه مسائل به خداوند متعال پناه ببریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات