تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۷۱۳۵

اخبار ویژه روزنامه ها 22 تیر


روزنامه کیهان **

بازسازی شگرد لو رفته ژنو در مذاکرات وین

شگرد آمریکایی‌ها برای کسب امتیاز بیشتر از مقامات ایرانی در حالی دستیابی به توافق هسته‌ای را با تاخیر مواجه کرد که نگرانی‌ها از فشار برای تحمیل چارچوب لوزان به عنوان چارچوب توافق نهایی افزایش یافته است.

یک منبع آگاه از روند مذاکرات ایران و 5+1 در گفتگو با رجانیوز با اعلام این خبر اعلام کرد که پس از تغییر مسیر آمریکا در ساعات پایانی که در شامگاه چهارشنبه افق مذاکرات را تیره کرد، هم‌اکنون تلاش‌ها به سمت تاکید بر روی توافق لوزان به عنوان چارچوب توافق احتمالی معطوف شده است، این در حالی است که موارد موجود در چارچوب توافق لوزان، کاملا مغایر با معیارهای یک توافق خوب بوده و کشور را با آسیب‌های جدی در حوزه امنیت ملی روبرو خواهد کرد.

به گفته این منبع آگاه، آمریکایی‌ها درباره متن قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌هایی که قرار است در این قطعنامه گنجانده شود پای خواسته‌های خود را فراتر از خواسته‌های قبلی گذاشتند و عملا به دنبال آن هستند که علاوه بر حفظ رژیم تحریم‌های خود، ساختار تحریم‌های شورای امنیت را نیز حفظ کنند.

شگرد آمریکا برای تحمیل برخی توافقات به طرف مقابل در دقیقه 90، شگردی است که پیش از این و در توافق ژنو نیز با موفقیت از سوی آمریکا پیاده شد، به نحوی که پیشنهادهای مطرح شده از سوی آمریکا در مذاکرات مسقط که کاملا متفاوت با توافقات قبلی با ایران بود، هر چند در ابتدای کار با عصبانیت و حیرت طرف ایرانی  روبرو شد، اما در نهایت  به موافقت با این پیشنهادات در مذاکرات بعدی و توافق لوزان منجر شد.

بر همین اساس، تجربه ژنو، تمدید ژنو و لوزان، از جمله تجربه‌های موفق آمریکایی‌ها برای به دست آوردن امتیازات بیشتر در دقیقه 90 مذاکرات بوده است.

ادامه یافتن مذاکرات با وجود زدن زیر تعهدات در دقیقه 90 بیانگر آن است که آمریکایی‌ها در ساختار محاسباتی خود به این نتیجه رسیده‌اند که فشار بیشتر نه تنها سبب بن‌بست مذاکرات نمی‌شود بلکه باعث جلوگیری از ارائه درخواست‌های بیشتر طرف مقابل شده و به منظور جلوگیری از افزایش درخواست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا، طرف مقابل حاضر است برای توافق بر سر موضوعات محل اختلاف نیز کوتاه بیاید. این سیاست آمریکایی‌ها کار را به جایی رسانده که اکنون مباحث را به این سمت بکشاند تا توافق لوزان را به عنوان محور و مبنای توافق نهایی به حساب آورد، این در حالی است که آنچه در لوزان مورد توافق قرار گرفته با خطوط قرمز نظام فاصله بسیاری دارد به گونه‌ای که موارد متعددی از محورهای لوزان، در ماه‌های گذشته به عنوان خطوط قرمز قطعی نظام مطرح شده و با صراحت تیم مذاکره‌کننده ایران از پذیرش آن تعهدات در توافق نهایی نهی شده‌اند.

بازرسی‌‌های نظامی و فراقانونی، محدودیت‌ گسترده  در تحقیق و توسعه دانش و صنعت هسته‌ای و توقف تدریجی و مشروط بسیاری از تحریم‌های مهم بهمراه حفظ ساختار کلی تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل، از مهمترین محورهای توافق لوزان بوده است که مبنا قرار گرفتن آن برای توافق نهایی، به هیچ‌وجه خطوط قرمز و منافع اصلی نظام را تامین نخواهد کرد.

 

چند مسئله مهم حل نشده همچنان در دستور کار مذاکرات

اخبار منتشره از مذاکرات وین همچنان متناقض است.

خبرگزاری شینهوا دیروز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: کاهش اختلافات و شکاف‌ها همچنان ادامه دارد و مرحله نهایی مذاکرات فرا رسیده است و احتمالاً امروز توافق حاصل می‌شود.

این منبع دیپلماتیک در عین حال گفت: «بخش‌های خاصی» از تحریم‌های ایران رفع خواهد شد اما هنوز زمان‌بندی دقیق آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی مدعی شد 98 درصد از متن توافق تمام شده و دو یا سه مسئله مهم باقی مانده است. طول مدت هر گونه توافق احتمالی و نیز لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی از سوی سازمان ملل از جمله مسائلی است که نیاز به حل و فصل دارد.

همزمان سایت‌های انتخاب، عصر ایران و تابناک در خبری با مضمون مشترک، به نقل از یک منبع نامعلوم، از برخی محورهای توافق احتمالی خبر داده‌اند از جمله «لغو همه تحریم‌ها به نحوی که ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد» «لغو تحریم‌های اقتصادی بانکی و مالی در روز اجرای توافق»، «لغو تحریم‌های تسلیحاتی در عین برخی محدودیت‌های موقت»، «قطعنامه شورای امنیت برای خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور به مدت زمان اجرای قطعنامه جدید محدود بوده و در پایان مهلت ملغی خواهد شد». این منبع آگاه گفته «برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم‌های فصل 7 موفق گردیده با مذاکرات و دیپلماسی از این وضعیت خارج شود».

برخلاف این ادعا، آمریکا مصمم است ساختار و شاکله تحریم‌ها را حفظ کند و قطعنامه جدید را بهانه‌ای برای گنجاندن ایران ذیل فصل 7 و تلقی ایران به عنوان تهدید علیه امنیت جهانی قرار دهد.

اما به گزارش واشنگتن فری بیکن وزیر دفاع آمریکا گفت توافق با ایران براساس راستی‌آزمایی است، نه اعتماد و بازرسی از تأسیسات نظامی هم از ملزومات این راستی‌آزمایی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت: «موضوع دسترسی بازرسان سازمان ملل به سایت‌های نظامی ایران و نیز درخواست ایران مبنی بر برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی غرب علیه ایران به عنوان بخشی از توافق در واقع تنها اختلافات باقی مانده هستند. در موضوع دسترسی بازرسان، آمریکا نمی‌خواهد هیچ محدودیتی را در این باره بپذیرد، این در حالی است که ایران می‌گوید دسترسی بدون محدودیت غرب به سایت‌های نظامی ایران در واقع می‌تواند پوششی برای جاسوسی غرب از قدرت نظامی ایران باشد. اما در مورد برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، روسیه و چین نیز از این موضوع حمایت کرده‌اند که مورد اختلاف آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی است».

در این گزارش آمده است: به نظر نمی‌رسد ایران تا زمانی که از لغو تحریم‌ها اطمینان حاصل کند، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

روزنامه نیویورک تایمز هم نوشت: جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا از وجود برخی اختلاف‌های دشوار بر سر راه مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داد که برای دستیابی به یک توافق بزرگ باید حل شوند. او در توئیتر نوشت: «اختلافهای دشواری باقی مانده است که باید حل شود.»

نیویورک تایمز می‌افزاید: تأکید ایران بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل یکی از این اختلافها است.

یادآور می‌شود لغو کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی بانکی در روز توافق، زیر 10 سال بودن تعهدات توأم با محدودیت هسته‌ای ایران، ممنوعیت بازرسی در مراکز نظامی و دانشمندان، تداوم روند تحقیق و توسعه و ساخت و سازها در دوره توافق، لغو تحریم‌های تسلیحاتی به عنوان ساختار تحریم‌ها، عدم احاله و موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس، از جمله خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق است.

یادآور می‌شود قریب یک سال است که منابع سیاسی و رسانه‌ای می‌گویند 95 تا 98 درصد اختلافات حل شده و تنها چند درصد مانده اما ظاهراً این چند درصد، مسائل مهم و اصلی و مبنایی توافق است که آمریکا قصد حل شدن آن را ندارد.

 

قرار بود تدبیر کنیم نه اینکه مردم را سرخورده کنیم

یک عضو حزب اعتدال و توسعه (و عضو ستاد انتخاباتی روحانی) معتقد است نباید افکارعمومی را در مذاکرات دچار توهم کرد.

«امین-ر» از اعضای ستاد تهران دکتر روحانی در انتخابات 92 ضمن یادداشتی در بهارنیوز نوشت:عده‌ای منتظرند ببینند فردای توافق، خورشید از کدام سو طلوع می‌کند! عده‌ای نیز دل به شب توافق بسته‌اند و حتی تحمل صبر تا سحر را نیز ندارند. این ناشی از محتوای شخصیت است که به سوژه‌ای از خرده‌شکسته‌های نوستالژیک بدل شده و باری سنگین از مسئولیت بر دوش اعتدالیون افزوده شده است چرا که این سرمایه‌گذاری‌ها، روز پایان خود را دارد.

وی می‌افزاید: اما و هزار اما که امید همه موضوع شب و فردای توافق نیست که قطعا امید جوانان سرمایه صادقانه ماست. سهمی از این نوای شور و شیپور از جنس وهم است و موجب شده به رفع تحریم‌ها به مثابه جراحی پلاستیکی نگاه شود که از فردای عمل، چهره زشت یا زیبای اقتصاد ایران را مجلل می‌کند یادمان نرود که ما در خرداد نود و دو سکان را به واقع‌گرایی و عقلانیت سپردیم و نه حرکات موجی که برای مردم سرخوردگی را در پی دارد و برای دولت مردان تجربه‌ای از سیکل عشق و نفرت بودن.

وی با تاکید بر لزوم شادی می‌نویسد: «اما نه به سان شادی کوری که از شدت سرمستی به آتی، در چاهی عمیق‌تر گرفتار آید».

 

شجاعت بالاتر پذیرش اشتباه است

«آقای روحانی می‌گوید شجاعت فقط در جنگ نیست و گاه شجاعت در صلح و عقب‌نشینی بالاتر است. به ایشان باید گفت شجاعت بالاتر از این در زمانی است که آقای رئیس‌جمهور پشت تریبون بروند و به ملت ایران بگویند، من در مقایسه کردن جامعه کنونی ایران با جامعه کوفه در زمان امام‌حسن(ع) اشتباه کردم.»

روزنامه رسالت با انتشار این مطلب نوشت: رئیس‌جمهور محترم در کنگره سبط النبی در تاریخ 94/4/1 فرمودند باید پرچم صلح حسنی را در جهان به اهتزاز درآوریم. در ضیافت افطاری استانداران هم در تاریخ 94/4/12 با تاکید بر صلح فرمودند: ما باید راه و مسیر امام مجتبی(ع) را ادامه بدهیم. با توجه به سوابق پژوهشی جناب آقای روحانی که در مرکز مطالعات استراتژیک شورای عالی امنیت ملی بوده‌اند این تاکید مکرر بر صلح امام‌حسن(ع) را نمی‌توان ناشی از سهو لسان یا احساسات زودگذر دانست و از آن عبور کرد این‌گونه تاکیدات مکرر از سوی شخصیتی که امروز سکاندار دولت یازدهم است، اعلان یک راهبرد بلندمدت در قبال آمریکاست.

چند سوال در این باره مطرح است: آیا ترسیم راهبردهای کلان نظام جمهوری اسلامی را از جمله راهبرد سیاست خارجی در قبال آمریکا جزء وظایف دولت و رئیس‌جمهور است؟ در اصل 110 قانون اساسی و اولین بند از وظایف یازده گانه‌ای که برای رهبری نظام بیان شده، تعیین سیاستهای کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت است. اگر تعیین نوع رابطه با ابرقدرتی که شصت سال است با او در حال جنگ هستیم جزء سیاستهای کلی نظام است پس تعیین راهبرد در این زمینه از سوی رئیس‌جمهور نوعی بیراهه روی است. این عمل با قانونگرایی و حقوقدان بودن آقای رئیس‌جمهور منافات دارد.

رسالت می‌افزاید: رئیس‌جمهور طبق تصریح قانون اساسی شخص دوم نظام و رئیس‌ حوزه اجراست. او باید اجراکننده سیاستهای تعیین شده از سوی ولی‌فقیه باشد نه فقط اجرا کننده بلکه ترویج کننده نظرات ولی‌فقیه باشد.

حضرت امام در صفحه 119 جلد 20 از مجموعه صحیفه امام فرموده‌اند:

«آن صلح تحمیلی که در عصر امام‌حسن(ع) واقع شد، به دست اشخاص حیله‌گر درست شد این ما را هدایت می‌کند به اینکه زیر بار صلح تحمیلی نرویم.»

مقام معظم رهبری هم در تاریخ 79/2/1 در مصلی تهران فرمودند: «قدرتهای جهان قادر نیستند حادثه‌ای مثل صلح امام‌حسن علیه‌السلام را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. اینجا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد».

در حالی که مقام معظم رهبری با صراحت نظر خود را در مورد صلح ظالمانه و تحمیلی به امام‌حسن مجتبی(ع) و انطباق نداشتن آن با شرایط کنونی جامعه را بیان کرده‌اند، چرا باید با بازی کردن با واژه‌ها و کلمات ایشان را موافق با پذیرش صلح حسنی معرفی کنیم؟ آیا واژه  نرمش قهرمانانه که رهبری در مورد صلح تحمیلی شده به امام‌حسن(ع) و در مورد مذاکرات هسته‌ای به کار برده‌اند به این معنا است که امروز ما باید زیاده‌خواهی‌های ظالمانه و تحمیلی آمریکا را بپذیریم؟

رسالت تصریح کرد: مشابه دانستن شرایط امروز ایران با شرایط دوران امام حسن مجتبی(ع) در اولین قدم دولت را در مظان اتهام قرار می‌دهد. زیرا امام‌حسن مجتبی‌(ع) در اثر خیانت مسئولین  و دست‌اندرکاران امور مجبور شدند صلح تحمیلی و ظالمانه معاویه را بپذیرند. مسئولینی که با کاخ سبز معاویه در ارتباط بودند. آیا آقای رئیس‌جمهوری امروز در دولت کسی را سراغ دارند که مخفیانه با کاخ‌سفید مرتبط باشد؟ قطعا ایشان چنین احتمالی را نمی‌دهند. اگر احتمال نمی‌دهند پس چرا شرایط کنونی نظام را مشابه شرایط زمان امام‌مجتبی دانسته و پذیرش همان صلح تحمیلی را برای شرایط کنونی تجویز می‌کنند.

رسالت همچنین نوشت: آیا آقای رئیس‌جمهور شرایط جامعه و مردم ما را مشابه شرایط جامعه زمان امام مجتبی می‌دانند که هیچ‌کس حاضر نبود برای یاری امام به صحنه آید. چرا باید سپاه و ارتش و بسیج و نیروی انتظامی را که میلیونها رزمنده شهادت‌‌طلب‌اند نادیده بگیریم؟ آیا ملت ایران فدایی راه ولایت نیست؟ آیا آخرین قدرت‌نمایی مردم در تشییع شهدای غواص را مشاهده نکردید و ندیدید چگونه این مردم در سخت‌ترین شرایط بیعت خود را با امام و رهبرشان تجدید کردند.

 

این آقا با خودش چند چند است؟!

«این آقای [...] هم برای خودش پدیده‌ای است».

داریوش سجادی از همکاران سابق نشریات اصلاح‌طلب مطلب فوق را درباره یکی از شبه‌روشنفکران فعال در حوزه تشکیک درباره مبارزه با آمریکا و اسرائیل عنوان کرد و نوشت «این آقای [....] هم برای خودش پدیده‌ای است! از یک طرف هر کجا می‌نشیند، داد و قال راه انداخته که اصلا چه کسی به ما مسئولیت مبارزه با اسرائیل رو داده!؟ از طرف دیگه راه افتاده و رفته در راه‌پیمایی روز قدس و محو اسرائیل شرکت کرده!

این بنده خدا با خودش چند چنده!!!؟

 وی می‌افزاید: شخصا بر این باورم چنین رفتاری منبعث از عطش توجه‌طلبی است و به اعتبار همین عطش و علی‌رغم ابراز نظر همیشگی‌اش مبنی بر بی‌اعتقادیش به مبارزه با اسرائیل با حضور در چنین راه‌پیمایی از این که مورد توجه و بلکه اعتراض راه‌پیمایان قرار بگیرد نیز تشفی خاطر می‌یابد.

مشاور سابق کروبی نوشت: در آمریکا یک مثلی هست ناظر بر این مضمون؛ محبوب بودن یا منفور بودن مهم نیست. مهم مشهور شدن است!!! بدین منوال برای این آقا هم تا همین اندازه که با حضور نامتعارف‌اش در راه‌پیمایی روز قدس همه با انگشت تعجب ایشان را به یکدیگر نشان دهند، مراد حاصل است و در ضمیر ناخودآگاهش به ذهن ارضائی مطمح نظرش خواهد رسید.

*************************************

روزنامه قدس ***

لبخند روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید

قدس آنلاین: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها هیچ راهی جز مذاکره و توافق با ایران ندارند. وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید، زیرا 13 سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی 20 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی را خوردید.

 

پلیس: برای «جشن هسته‌ای» آماده‌ایم

ایسنا: سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی از آمادگی پلیس برای حضور در کنار شهروندان در جشن توافق احتمالی هسته‌ای خبر داد.

 

پخش سریال هسته‌ای به جای «پایتخت»

ایسنا: مجموعه تلویزیونی «تعبیر وارونه یک رؤیا» به تهیه‌کنندگی سید کمال طباطبایی از مرداد جایگزین سریال «پایتخت 4» می‌شود. این سریال جاسوسی که با موضوع انرژی هسته‌ای همراه است، از سوم مرداد هر شب ساعت 22 از شبکه اول به روی آنتن می‌رود.

 

ضیافت رئیس جمهور در نبود وزیر ارشاد

فرارو: ضیافت افطار رئیس جمهور با اصحاب فرهنگ و هنر در حالی برگزار شد که علی جنتی وزیر ارشاد بزرگترین غایب این نشست بود و هیچ یک از اهالی فرهنگ مجالی برای سخنرانی نیافتند.

 

خرید جنگنده اف 16 برای مقابله با داعش

تابناک: نخستین گروه از جنگنده‌های اف 16 خریداری شده توسط دولت عراق، در مسیر آمریکا به پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد، پنجشنبه شب گذشته در یک پایگاه نظامی در پرتغال فرود آمد.

خبرهای در این خصوص حاکی است که این جنگنده‌ها از سوی دولت عراق و برای مقابله با داعش خریداری شده است.

 

 کریمی قدوسی: آقای ظریف! متشکریم

ایسنا: محمدجواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: ما از همین مقدار عزت، اقتدار و صحبتهای آقای ظریف تشکر می‌کنیم.

 

واکنش امام جمعه یزد به سخنان یک نماینده

پارسینه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن معزالدینی، امام جمعه موقت یزد در مسجد حظیره این شهر در واکنش به سخنان حمید رسایی نماینده مجلس که گفته بود ما دست کسی که توافق بد را امضا کند، می‌شکنیم، گفت:‌ ای کاش آن آقای نماینده دست کسانی که بیت‌المال را غارت می‌کنند را هم بشکند! امام جمعه موقت یزد گفت: متأسفانه آنجا (آنجا که بیت‌المال غارت می‌شود) سخنی نمی گوییم، ولی در مورد مذاکرات مدام حرف می‌زنیم.

 

انتقاد از افطاری وزیر

مهر: کمال علیپور خنکداری - نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس- از برپایی مراسم افطاری و هزینه از بیت‌المال انتقاد کرد وگفت: جناب آقای ربیعی!‌ای کاش به جای افطاری دادن و هزینه از بیت‌المال، حقوق بازنشستگان فولاد را پرداخت می‌کردید.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی می‌گوید رژیم تل آویو زیر بار توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نمی‌رود. روزنامه هاآرتص نوشت: بنیامین نتانیاهو در نشست کابینه رژیم صهیونیستی در شهر قدس در سخنانی با تکرار مواضع این رژیم درباره توافق هسته‌ای نهایی با ایران مدعی شد: یک توافق بد در وین در حال تنظیم است که راه دست یابی ایران به بمب‌های هسته‌ای را هموار و صلح جهانی را تهدید می‌کند. وی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبر ایران درباره تداوم مبارزه با استکبار پس از توافق اتمی، از کشورهای عضو گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت: در حالی که رهبر ایران از لزوم تداوم مبارزه با آمریکا حتی پس از امضای توافق هسته‌ای سخن می‌گوید، مذاکره کنندگان در وین به عقب نشینی‌ها به نفع ایران ادامه می‌دهند. نتانیاهو به راهپیمایی اخیر روز قدس در ایران اشاره کرد و افزود:" در رژه‌های تنفر در ایران پرچم‌های آمریکا و اسراییل را به آتش می‌کشند اما مذاکره کنندگان در وین همچنان امتیاز دادن به ایران را دنبال می‌کنند.

* سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که گفته بود نمی‌شود در میانه مسیر اسب‌ها را عوض کرد، گفت ما فقط یک اسب داریم و اسم آن هم پارامترهای (تفاهم) لوزان است، که عوض نشده. وی روز جمعه در گفتگو با شبکه وی او‌ای در باره مذاکرات هسته‌ای گفت: «اتحاد و انسجام درونی گروه 1+5 پابرجاست و ضعیف نشده است. همانطور که عرض کردم مشورت و رایزنی همیشه در حال انجام شدن است تا بتوانیم به یک موضع مشترک برسیم.» آلن ایر در ادامه تاکید کرد: «این مذاکرات خیلی فشرده و موضوعات هم خیلی پیچیده است.» وی همچنین گفت: «بهترین ضمانت برای موفقیت توافق، اگر بتوانیم به آن برسیم، کیفیت آن است.» ظریف، در پیامی توییتری گفته بود: «ما به سختی کار می‌کنیم؛ اما برای به نتیجه رسیدن، عجله نمی‌کنیم. به این حرف من توجه کنید: نمی‌شود در میانه مسیر اسب‌ها را عوض کرد.»

* تلویزیون دولتی چین مدعی شده تعدادی از قوم اویغور که هفته پیش از تایلند اخراج شده و به چین آمده‌اند قصد دارند برای کمک به داعش به سوریه بروند. تلویزیون چین با نشان دادن تصاویری از این اویغورها درون یک هواپیما همراه با سربندها و پرچم‌هایی سیاه، این خبر را اعلام کرده است. به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، هزاران اویغور از ترکستان چین- استان سین کیانگ- به دلیل فشارهای روزافزون پکن بر این ترکان مسلمان مشتاقند از طریق تایلند و دیگر کشورها به ترکیه بگریزند چرا که زبان و دین آنها با ترک‌ها یکی است.

*************************************

روزنامه خراسان ***

هشدار دولت به شهرداري ها براي تعيين تکليف يک حق قانوني

بر اساس ابلاغيه يک مقام مسئول اجرايي به تعدادي از دستگاهها و ادارات دولتي و شهرداري ها، تاکيد شده است که با توجه به اختيارات قانوني ناشي از قانون اداره کتابخانه هاي عمومي، در صورتي که پس از بررسي هاي دقيق و استعلام از اين دستگاهها مشخص شود که شهرداري هاي سراسر کشور، نيم درصد درآمد خود در سال 93 را به کتابخانه هاي عمومي تخصيص نداده اند، گزارش مذکور به بخشهاي مربوطه در دولت ارائه شود تا نسبت به تامين اين مبلغ از حساب شهرداري ها بر اساس مجوزهاي قانوني اقدام شود.

 

کمک ميلياردي کابينه براي پيش نشانگري زلزله در تهران

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه اعلام شده است که حسب تصميم جديد کابينه، مقرر شده مبلغ 40 ميليارد ريال از محل منابع ماده 10 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت در راستاي پيشگيري از حوادث غيرمترقبه، براي انجام اقداماتي چون ايجاد زير ساخت و خريد تجهيزات لازم براي راه اندازي و تجهيز رصدخانه هاي ترکيبي پيش نشانگري زلزله در تهران و همچنين خريد تجهيزات و امکانات لازم براي شبکه لرزه نگاري تهران، در اختيار مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران قرار گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

 

سايت فردا مدعي شد

از يکي از باشگاه هاي پرطرفدار و محبوب خبر مي رسد که يکي از اعضاي جديد هيئت مديره که از سوي نهادهاي نظارتي نيز رد صلاحيت شده، با فشار يکي از مشاوران رئيس جمهور به عنوان عضو هيئت مديره باشگاه انتخاب شده است.

 

تابناک نوشت

در واکنش ها به مصاحبه آيت ا... هاشمي رفسنجاني با گاردين، روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدام به انتشار متن کامل اين گفت و گو کرده و تاکيد کرده است که سخنان رئيس اين مجمع بر اساس سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» بوده است.

 

افکار نيوز نوشت

روزنامه فرامنطقه اي «الحيات» چاپ لندن در گزارشي به آخرين ساعت هاي مذاکرات هسته اي بين ايران و 1+5 در وين پرداخت و به نقل از منابعي که آنان را منابع آگاه در تهران توصيف کرد، مدعي شد برخي اعضاي گروه غربي در مذاکرات تلاش مي کنند به ضمانت هايي سياسي و امنيتي مبني بر توقف حمايت هاي ايران از سازمان هايي مانند «حزب ا...» لبنان و جنبش فلسطيني «حماس» دست پيدا کنند. اين سازمان ها در ليست سياه تروريسم قرار دارند. اين کشورها همچنين خواستار (محدوديت) ارتباط ايران با برخي سازمان هاي منطقه مانند «انصار ا...» حوثي بر اساس قطعنامه هاي شوراي امنيت شدند.

 

سايت خرداد نوشت

سايت تحليلي "المانيتور" با انتشار گزارشي به توجه رسانه ها به سفر اخير "حميد رسايي" نماينده مجلس به فنلاند اشاره کرده است. اين سايت مي نويسد که او يکي از سياستمداران همسو با "دلواپسان" است و در حالي که بارها نگراني خود را از مذاکرات هسته اي تيم ظريف با طرفين غربي بيان کرده است اخيراً به فنلاند سفر کرده است.

************************************

روزنامه ایران******

انتقاد از تیتر اول یک روزنامه

«خبرآنلاین» ضمن انتقاد از تیتر یک دیروز «کیهان» که به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان اختصاص داشت، نوشت: «این روزنامه در حالی به نقل از معظم له تیتر زده است «مبارزه با امریکا تعطیلی ندارد آماده باشید» که ایشان در سخنان‌شان فرموده بودند: «مبارزه با استکبار، تعطیلی بردار نیست.» این سایت خبری افزوده است: «کیهان این مطلب را به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر کرده اما این خبرگزاری هم در متن گزارش خود به مبارزه با «استکبار» اشاره کرده است که کیهان آن را به «مبارزه با امریکا» تغییر داده است.» به نوشته خبرآنلاین، «این نخستین باری نیست که این اتفاق در روزنامه کیهان رخ می‌دهد، چه آنکه مهرماه سال 92 نیز چنین شد. در حالی که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری شهید ستاری فرموده بودند «برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود»، که روزنامه کیهان در تیتر نخست خود به نقل از رهبری معظم انقلاب، نوشته بود «برخی کارها در نیویورک نابجا بود.» بهمن‌ماه سال 93 نیز روزنامه «کیهان» بخش‌هایی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی که به متوقف شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، به دلیل «اقتضای مذاکرات» اشاره داشت و از نگاه تحلیلگران از مهم‌ترین بخش‌های سخنرانی ایشان بود، به طور تمام و کمال از گزارش یک خود حذف کرد. برخی رسانه‌ها در تحلیل خود از این رفتار کیهان نوشتند: کیهان با تغییر جمله «بجا نبود» به «نا بجا بود»، قصد دارد تفسیر غلط خود را از سخنان رهبری به مخاطب القا کند.»

 

مقاومت بی فایده مخالفان توافق

«نشنال ریویو» نوشت: «مخالفان توافق هسته‌ای با ایران، بی دلیل توانایی خود را برای مقاومت در برابر توافق نهایی تضعیف کردند.» این پایگاه اینترنتی افزود: «امتیازاتی که امریکا تاکنون داده است، نه روند مماشات دولت اوباما را به پایان رسانده و نه میل امتیازگیری ایران را ارضا کرده است. بنابراین مذاکرات به سمت توافق فاجعه‌آمیزی سوق یافته است.» «نشنال ریویو» مدعی شد: «در تحقیری آشکار برای ملت و رئیس جمهوری ما، تهران به طور آشکارا مفاد طرح اقدام مشترک را که با دولت توافق کرده بود، نقض کرده است.»

 

هاشمی برای عفو پسرش اقدامی  نمیکند  

علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی  در خصوص دخالت هاشمی رفسنجانی در پرونده اتهامی پسرش به ایسنا گفت:   هیچ وقت هاشمی رفسنجانی در پرونده پسرش دخالت نکرد و هیچ‌وقت هم برای عفو پسرش اقدامی  انجام نمی‌دهد.

 

 شرق و انصاف نیوز مجرم شناخته شدند

هیأت منصفه دادگاه مطبوعات، روزنامه شرق و سایت انصاف نیوز را مجرم شناخت و مستحق تخفیف ندانست.

به گزارش ایرنا، علی اکبر کساییان  سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: محاکمه مطبوعاتی مدیران مسئول  روزنامه شرق و سایت‌های انصاف نیوز و صراط نیوز  روز گذشته - یکشنبه - در شعبه 6 دادگاه  کیفری یک به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی برگزار شد.  وی افزود: اتهام سایت انصاف نیوز نقض مصوبات شورای امنیت ملی عنوان شد که این سایت خبری با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و هیأت منصفه مطبوعات آن را مستحق تخفیف ندانست.

سخنگوی هیأت منصفه مطبوعات در ادامه گفت: پرونده روزنامه شرق با دو اتهام افترا و نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر تشکیل شد که این روزنامه در هر دو مورد با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و هیأت منصفه با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف ندانست. بنابراین گزارش، وزارت آموزش و پرورش (شاکی)  از شکایت خود از مدیر مسئول  سایت صراط نیوز  انصراف داد.

***********************************

روزنامه جام جم **

88 درصد ایرانیان فقط توافق عزتمندانه را می‌پذیرند

 یک موسسه معتبر علمی طی هفته‌های اخیر از 179 هزار و 481 نفراز مردم سراسر کشور در موضوعات و مسائل گوناگون جامعه، نظرسنجی به عمل آورده که بر اساس آن 6/88 درصد ایرانیان موافقتشان را با توافقی اعلام کرده‌اند که در آن عزت کشور حفظ و خطوط قرمز رعایت شده باشد.

به گزارش فارس، این نظرسنجی در 430 شهرستان کشور صورت گرفته که 5/69 درصد از مردم شهرها و 5/30 درصد از مردم روستاهای کشور را به خود اختصاص داده و جامعه آماری نیز شامل افراد بالای 18 سال بوده است که 70 درصد از سهمیه شهرستان به شهر و 30 درصد نیز به 3 تا 4 روستای تابع همان شهر اختصاص یافته است. این روش تحقیق نظرسنجی به‌واسطه خصلت موضوع تحقیق، گستردگی جمعیت مورد مطالعه و استفاده از تکنیک پرسشنامه جهت جمع‌آوری اطلاعات در خصوص واقعیت‌های عینی و ذهنی به عنوان رایج‌ترین شیوه مطالعاتی که در پژوهش‌های سنجش شناخت و رضایت مطرح است، همان روش پیمایشی بوده است. در این نظرسنجی یک سوال با دو گزینه در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران و 1+5 مطرح شده است که 6/88 درصد ایرانیان با گزینه «باید خطوط قرمز در توافق رعایت شود و عزت ملی حفظ شود وگرنه نباید توافق کرد» موافقت کرده‌اند؛ همچنین 4/11 درصد به گزینه «به هرقیمتی باید توافق کرد»، رای داده‌اند. نتایج سایر بخش‌های این نظرسنجی جامع که سوالات گوناگونی را در خود داشته، بزودی منتشر خواهد شد.

 

حائری شیرازی: کمبود مشاور خوب در اطراف احمدی‌نژاد مشکل‌ساز شد

آیت‌الله حائری شیرازی، استاد اخلاق دولت‌های نهم و دهم و عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از افرادی که برخی تعابیر نادرست و غیرارزشی را درباره محمود احمدی‌نژاد استفاده می‌کنند، گفت: انسان باید تبعات حرف‌هایش را بداند و مالک زبانش باشد.

وی در گفت‌وگو با تسنیم به روایت خاطراتش از دوران خانه‌نشینی احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: به منزل ایشان رفتم، آقای بقایی و مشایی هم آنجا بودند، از مشایی خواستم در جلسه ما حضور داشته باشد. به مشایی گفتم، آقای دکتر شما را قبول دارد، اینجا باشید اگر حرف غیرمنصفانه زدم، بگویید. صحبتم‌ که تمام شد، به احمدی‌نژاد گفتم، «همین الان برو نهاد ریاست‌جمهوری؛ تامل کرد و گفت، الان خیلی دیر است، صبح بروم؟ گفتم پس صبح زود برو. ایشان هم قول داد و به قولش عمل کرد. او نمی‌دانست تبعات کارش چقدر موجب نگرانی‌ می‌شود. حائری شیرازی در پاسخ به این پرسش که حرف احمدی‌نژاد در روزهای خانه‌نشینی چه بود، تصریح کرد: خب، برای هر رئیس‌جمهور ممکن است ذهنیاتی پیش بیاید و برای ایشان هم پیش آمده بود، اما معتقدم کمبود مشاور خوب در اطراف ایشان مشکل‌ساز شده بود. خب من در دولت شهید رجایی هم به دعوت خود ایشان، استاد اخلاق بودم. واقعا شهید رجایی بیشتر از احمدی‌نژاد دل می‌داد، بیشتر مواقع احمدی‌نژاد بعد از کلاس اخلاق به جلسه می‌رسید. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متاسفانه آقای احمدی‌نژاد بیشتر از آقای مشایی متاثر بود تا بنده و آقای آقاتهرانی.

 

گلایه اینستاگرامی قالیباف

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در یادداشتی با عنوان «دلسوزانه با برادرانم» نوشت: یکی از مطالبات عمومی از نهادهای نظامی در این سال‌ها، خروج پادگان‌ها از داخل کلانشهرها بوده است. در سال‌های گذشته با تدابیر مقام معظم رهبری و همکاری نیروهای مسلح حداقل در دو مورد، پادگان‌ها از داخل شهر تهران به منظور حفظ و حراست از محیط‌‌زیست و زندگی مردم به خارج از شهر منتقل شده‌اند. در چنین شرایطی، در قلب شهر تهران اسکلت‌های ساختمانی عظیم در میدان سپاه بالا رفته‌است که حتی برای ساخت آن مراحل قانونی لازم هم طی نشده است. تا به امروز نیز مجموعه‌ مدیریت شهری تهران، دادگاه نظامی و رئیس دیوان عدالت اداری مخالفت قانونی و حتی دلسوزانه خود را با ادامه ساخت این بنا اعلام کرده‌اند. ولی متاسفانه همچنان کار ساخت و ساز این ساختمان ادامه دارد. از نهادی که همیشه در راه دفاع از سرزمین، مردم و حقوق آنها پیشقدم بوده است انتظار می‌رود که این بار نیز در برابر قانون و برای احقاق حقوق مردم پیشتاز بوده و برای احترام به حقوق عمومی، اقدام به توقف احداث و تخریب این سازه نماید.

در ادامه این مطلب آمده است: بنده نیز اگر جای این دوستان و همرزمان سابقم بودم نه تنها جلوی احداث این سازه غول‌آسا را می‌گرفتم، بلکه راهی هم برای بازدید همه مردم به عمارت تاریخی کلاه فرنگی باز می‌کردم.

 

موسویان: گمان نمی‌کنم هیچ طرفی میز مذاکره را ترک کند

حسین موسویان، عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان این که ایران و قدرت‌های طرف مذاکره هسته‌ای « نه به شکست مذاکرات فکر می‌کنند و نه به طرح جایگزین» گفت: گمان نمی‌کنم دو طرف، میز مذاکرات را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، موسویان در گفت‌وگو با فرانس 24 درباره احتمال حصول توافق در مذاکرات گفت: من خوشبین هستم. تا الان حدود 96-97 درصد متن نهایی شده و چند پاراگراف را برای تصمیم جلسه وزرا گذاشته‌اند. گمان نمی‌کنم دوطرف میز مذاکره را ترک کنند در حالی که 97 درصد توافق را انجام داده‌اند. نهایت این که چند روز یا چند هفته مذاکرات را تمدید می‌کنند تا توافق، قطعی شود.

********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات