تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۷۱۴۷
عضو هيات موسس يکتا در گفتگو با بصیرت:

گروه سياسي نيستيم، جريان گفتماني هستيم

جريان گفتماني جرياني است که تبيين‌گر است و مطالب را تبديل به مطالبه اجتماعي مي‌کند شايد آثار سياسي، اجتماعي و فرهنگي داشته باشد که غير قابل اجتناب است اما کارکرد آن يک کارکرد سياسي به طور مطلق نيست

پايگاه بصيرت،گروه سياسي/ جبهه «ياران کارآمدي و تحول ايران اسلامي» که به اختصار "يکتا" ناميده شده است، روز دوشنبه 25 خرداد با محوريت برخي از وزراي دولت نهم و دهم و برخي نمايندگان مجلس اعلام موجوديت کرد.

در همين راستا خبرنگار پايگاه بصيرت گفت وگويي را با با دکتر لطف اله فروزنده معاون پارلماني دولت دهم انجام داده تا هر چه بيشتر با اهداف اين جريان نوظهور آشنا شويم.

 

* جريان يکتا از چه کساني تشکيل شده است؟

در حقيقت تعدادي از دوستان حزب الهي و متدين هستند که سابقه اجرايي هم دارند و دغدغه آنها ترويج گفتمان مقام معظم رهبري است، چرا که گفتمان انقلاب اسلامي توسط حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري تدوين و تببين شده و طبيعتا اين گفتمان ولايت بايد در جامعه ساري و جاري شود. به گفته مقام معظم رهبري، مفاهيم و مضامين بايد به مطالبه عمومي تبديل گردد. پس اين يک مساله جدي است که مجموعه اي بايد پيگير آن مي‌شد تا فرمايشات آقا تبيين و گسترش داده شود و حتي راهکار اين بود که ما تحقق اين فرامين را در نظام اجرايي کشور دنبال کنيم. در واقع اين هدف اصلي "يکتا" است. چون افراد سابقه اجرايي دارند و نسبت به مفاهيم مقام معظم رهبري آشنا هستند مي‌توانند از اين ظرفيت استفاده کنند. لذا چون بستر اين امر آماده شده است مي‌توانيم از اين طريق در خدمت انقلاب اسلامي باشيم و وظيفه خود را انجام دهيم، چرا که همه نسبت به انقلاب وظيفه داريم و بايد براي بقاي آن تلاش و کوشش کنيم. اين تلاش و کوشش تنها مستلزم حضور در دستگاه قانونگذاري يا نظام اجرايي کشور نيست بلکه مي‌توان در قالب يک  مجموعه از طريق گفتمان سازي اين امر را تحقق بخشيد و ترويج کرد. اين اصلي ترين هدف ما بود که بايد در راستاي آن اقداماتي هم صورت بگيرد تا اين گفتمان به مطالبه عمومي تبديل شود.

 

* ويژگي اين اعضا چيست که در يک قالب جمع شده اند؟

به اعتقاد من هر نيرو حزب الهي، مومن و متديني بايد در اين مجموعه باشد چون محدوديتي وجود ندارد. هيات موسس افرادي هستند که مديران اجرايي در دولت نهم و دهم بودند و شروع کننده اين جريان بودند. در به روي تمام نيروهاي متدين باز است، اين بستري بود براي پر کردن خلايي است که براي نيروي هاي متدين وجود داشت. واقعيت اين است که به گفته مقام معظم رهبري بحث شعارهاي انقلابي در دولت دهم و نهم پررنگ شد و افتخار دولتمردان آن زمان اين بود که شعارها را سردست گرفتند و با قدرت از شعارها دفاع کردند. طبيعتا اين رسالت تا به امروزهم مي‌تواند ادامه داشته باشد، لذا بستر براي علاقمندان به نظام و انقلاب فراهم شده است.

 

* به نظر شما ويژگي ممتازي که يکتا را از سايرين متمايز مي‌کند چيست؟

اشتباهي وجود دارد که فکر مي کنند ما گروه سياسي هستيم، اما اين طور نيست ما گروه سياسي نيستيم، چون گروه سياسي براي خود قواعدي دارد ولي ما يک جريان گفتماني هستيم. در کشور هم براي اين جريان گفتماني نظيري نداريم. يعني جريان گفتماني خاصي در کشور وجود ندارد که بتوانيم مقايسه کنيم. اساسا جريان گفتمان انقلابي در قالب يک تشکل و حزب نمي‌گنجد، بلکه متدينيني که دغدغه دارند مي‌توانند در اين جريان فعال باشند و در اين زمينه تلاش و کوشش کنند. مهمترين ويژگي اين است که يک جريان گفتماني نو است و اميدواريم بعد از تلاش و کوشش‌هاي لازم در اين زمينه نتايج مطلوب اين جريان در جامعه بروز کند. چرا که ما معتقديم اگر فرامين مقام معظم رهبري در جامعه اجرا شود جامعه به پيشرفت و سعادت مي رسد ولي اين امر نياز به الزاماتي دارد مبني بر اين که هر کدام به درک مشترک برسيم و همه بپذريم که تنها راه نجات اين است و برنامه ريزي ها را بر اساس اين گفتمان شکل دهيم اين کليت کاري است که ما به دنبال آن هستيم.

 

* پس نمي توان اين جريان را يک حزب سياسي دانست؟

  خير! حزب سياسي نيست

 

*آيا نمي توان براي آن کارکرد حزبي هم قائل شد؟

خير! چرا که جريان گفتماني جرياني است که تبيين‌گر است و مطالب را تبديل به مطالبه اجتماعي مي‌کند و تبديل به فضاي مسلط مي‌شود. شايد آثار سياسي، اجتماعي و فرهنگي داشته باشد که غير قابل اجتناب است اما کارکرد آن يک کارکرد سياسي به طور مطلق نيست. پس موضع اين جريان با موضوع احزاب سياسي فرق دارد. قطع به يقين هر حرکتي در جامعه انجام شود آثار سياسي، اجتماعي و فرهنگي در پي خواهد داشت اين جريان هم از اين قاعده مستثي نيست.

 

* آيا اقدامي براي گرفتن مجوز انجام داده ايد؟

 خير! زيرا لازم يه اين اقدامات نيست و اگر روزي بخواهيم فعاليت سياسي کنيم حتما مجوز خواهيم گرفت.

 

* يکتا کدام قشر از جامعه را مخاطب خود قرار داده است؟

  نيروهاي متدين و حزب الهي و کساني که دغدغه انقلاب اسلامي و نظام را دارند

 

* جريان يکتا بيشتر پاسخگوي کدام خلاهاي گفتماني است؟

فلسفه وجودي اين جريان گفتمان سازي است. تبيين بحث گفتمان و درک مشترک رسيدن آن، متجلي شدن اين گفتمان در سطح عموم، تبديل شدن به مطالبه عمومي و رفتن در بدنه اجتماع و انعکاس اين گفتمان در قوانين و برنامه‌ها از مهم ترين دغدغه اي اين جريان است. امروز ما انبوهي از رهنمود هاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري را داريم که واقعا رهگشا هستند که هنوز به مطالبه اجتماعي تبديل نشده اند و در قوانين ما آن طور که بايد و شايد اجرايي نشده‌اند. همت اين مجموعه بر آن است که بتواند اين اهداف را به ياري خداوند عملي کند.

 

* چه نسبتي بين جريان يکتا و اقاي احمدي نژاد وجود دارد؟

اين جريان با کسي نسبت خاصي ندارد و مجموعه اي هستيم که خودمان را وابسته به مقام ولايت مي دانيم و تمام تلاش ما اين است که فرمايشات ايشان را جلو ببريم و نسبت ما با افراد با اين شاخص و معيار تعريف مي شود.

 

* جايگاه جريان يکتا در اردوگاه اصولگرايي چه جايگاهي است؟ و به چه جايگاهي در اردوگاه اصولگرايي قصد دارد برسد؟

اگر منظور از اردوگاه اصولگرايي جريان سياسي است بايد گفت که ما به هيچ عنوان نگاه سياسي نداريم، بلکه ما با همه نيروهاي مومن و متدين نظام که دغدغه انقلاب را دارند و به مکتب امام معتقد هستند، ولايت فقيه و مصداق آن را قبول را دارند و انگيزه دارند که فرامين مقام معظم رهبري و امام در اين کشور پياده شود در اين اردوگاه تعريف مي‌شويم. خط قرمز ما نيز با کساني است که نظام اسلامي را قبول ندارند، نسبت به استکبار جهاني وادادگي دارند، ولايت فقيه را قبول ندارند و اعتقاد ندارند که مي‌شود با ديدگاه و مباني که امام و مقام معظم رهبري داشتند و دارند کشور را اداره کرد. بنابراين خط قرمز ما با تمام جريان ها، خط ولايت است و همه دغدغه ما اين است که خط ولايت را در جامعه ترويج کنيم.

 

* جريان يکتا براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان فعاليت مي کند؟

دراين فضا ما تنها فضاي گفتماني را دنبال مي‌کنيم و در اين فضاهاي اجتماعي به دنبال تحقق فرامين مقام معظم رهبري هستيم و جرياني که نيروهاي مومن و انقلابي انتخاب مي‌کنند قطعا مسير ولايت است که براي ما قابل حمايت بوده و آن راترويج و دنبال مي‌کنيم.

 

* برنامه‌اي براي دوره رياست جمهوري بعد داريد؟

ما تاکنون خيلي بحث سياسي نداشته‌ايم و هدف ما حفظ جريان گفتماني است. فکري براي اين نداشته‌ايم که بخواهيم در جريان انتخابات بروز و ظهور داشته باشيم. بايد پيش برويم و ببينيم که به اقتضاي زمان چه پيش خواهد آمد، فعلا برنامه امروز ما و آنچه که براي آن تلاش مي‌کنيم ترويج و تبليغ گفتمان رهبري است تا بتوانيم بين نخبگان و عموم مردم نقطه مشترک ايجاد کنيم.

 

* آيا مرجعيت سياسي بزرگاني چون آقايان يزدي، مصباح و موحدي را در مجموعه اصولگرايان را مي‌پذيريد؟

 ما خود را وابسته به روحانيت و پيرو خط رهبري مي‌دانيم و براي شروع کار خود به ديدار آقايان رفتيم وايشان هم استقبال کردند و خود را موظف مي‌دانيم که مسائل‌مان  را با آقايان در ميان بگذاريم و قطع به يقين راهنمايي‌هاي ايشان رهگشاي ما بوده، مسير ما را مشخص مي کند و براي ما معيار خواهد بود.

 

* نظر شما درباره وحدت اصولگريان چيست؟

وحدت اصولگرايان يکي از موارد لازم و ضروري است که يکي از همين موارد گفتماني است. امروز گفتمان وحدت اصولگرايان و مطالبه عمومي مطرح است که همه بايد تلاش کنيم تا اين اتفاق بيفتد که حتما بايد وحدت ارزش‌ها و وحدت حداکثري باشد و از سهم‌خواهي خودداري کنيم. خوشبختانه اين جريان در حال حاضر بين اصولگرايان وجود دارد و به فضل الهي اميدوايم به همين قوت باقي بماند و جنبه عملي به خود بگيرد. وظيفه ديني و شرعي ما است که وحدت حول محور ولايت و اصول باشد و اين چيزي است که شرايط زمان اقتضا مي‌کند لذا همه بايد در جهت اين وحدت حداکثر تلاش را داشته باشيم و هر کس را که در جهت اين وحدت تلاش مي کند تقويت مي‌کنيم و افرادي را هم که متوجه اين امر نيستند متوجهشان کنيم که اين وحدت شکسته نشود.

 

* با توجه به اينکه نزديک انتخابات هستيم نظر شما درباره ليست وحدت اصولگرايان در انتخابات مجلس چيست؟

از مصاديق وحدت ليست واحد است. تنها شعار وحدت لازم و کافي نيست بايد شعار را داد و در عمل پياده کرد. همدلي دولت و ملت از مصاديق وحدت است و اينکه مي‌گويند جريان مومن و اصولگرايان به يک ليست واحد برسند از مصاديق وحدت است، لذا يک امر ضروري و لازم است که بايد در جهت تحقق آن تلاش شود و به همه کساني که در اين راه تلاش مي کنند کمک کرد.

از همه نيروهاي انقلابي و حزب الهي مي خواهيم که در اين راه به ما کمک کنند چرا که ترويج گفتمان يک ضرورت است که همه بايد انجام دهيم و اين مي‌تواند جامعه و کشور را بيمه کند. اگر در همه ابعاد برنامه ها و اجرائيات بتوانيم به دنبال تحقق فرامين مقام معظم رهبري باشيم بدون شک به قله اوج خواهيم رسيد اميدواريم که يکتا در اين راستا که هدف گذاري کرده پيش برود و همه نيروهاي متدين انقلابي کمک کنند که بتواند وظيفه خود را به خوبي انجام دهد.

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات