تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۷۷۳۲۵
ويکي ليکس اسناد سرّي عربستان را منتشر کرد

افشاي کشنده اسرار آل‌سعود


گروه بين‌الملل: وب‌سايت ويکي‌ليکس، افشاگر پيش‌تاز دنياي آنلاين، از 60 هزار سند محرمانه ديپلماتيک و سياسي وزارت امور خارجه عربستان سعودي را منتشر کرد. به گفته ويکي‌ليکس اين نخستين گام براي انتشار حجم عظيمي‌از اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه سعودي‌ها است که به بيش از نيم‌ميليون سند مي‌رسد. انتشار اين اسناد به صورت تدريجي در هفته‌هاي آتي صورت خواهد گرفت. بخش عمده اين مدارک به زبان عربي، متن نامه‌هاي اداري، تلگراف‌ها، و ايميل‌هايي است که از سفارت خانه‌هاي عربستان سعودي در نقاط مختلف جهان و يا ديگر ادارات دولتي در اين کشور ارسال شده‌اند.

به گزارش دويچه وله، جولين آسانژ، بنيان‌گذار ويکي‌ليکس که در پي افشاگري‌هاي عالم‌گيرش به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، در اين‌باره گفت: «اسناد سعودي‌ها پرده از ساز و کار ديکتاتوري پنهان‌کار و پيش‌بيني‌ناپذيري برمي‌دارد که حالا صدمين سالگرد تاسيس‌اش را به جشن نشسته، در حالي که به مخاطره‌اي جدي براي همسايگانش تبديل شده است.»

ويکي‌ليکس اعلام کرده که گزارش‌هاي محرمانه سازمان‌هاي تحت فرمان و حمايت حکومت عربستان سعودي و ارتباطات ميان سفارتخانه‌هاي اين کشور در سراسر جهان بخشي از حجم گسترده اسنادي خواهد بود که به زودي در دنياي آنلاين منتشر خواهد شد. اسناد وزارتخانه‌هاي کشور و اطلاعات عربستان هم بخش بزرگي از اسناد در آستانه‌ افشا را تشکيل مي‌دهند.

آن‌طور که در اطلاعيه مطبوعاتي ويکي‌ليکس درباره عمليات افشاي اسناد سعودي آمده، اين اسناد «امکان دريافتي دقيق و کليدي از کارکرد پادشاهي آل‌سعود و تثبيت موقعيت آن به عنوان يک ابرقدرت منطقه‌اي در خاورميانه را فراهم مي‌کند؛ موقعيتي که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازي و بهره‌گيري از اشخاص و نهادهاي پرنفوذ به دست آمده است.»

به اعتقاد مسئولان ويکي‌ليکس، انتشار اين اسناد به نفع عموم است. در کنار اسناد مرتبط با عربستان، قرار است اسناد بيشتري درباره ماجراي «سوني پيکچرز» هم از سوي ويکي‌ليکس منتشر شود. بر اساس اطلاعيه مطبوعاتي ويکي‌ليکس، اين اسناد نشان مي‌دهد که سوني پيکچرز به عنوان يکي از کمپاني‌هاي بزرگ و پرنفوذ فعال در آمريکا، روابط نزديکي هم با کاخ سفيد دارد و با بهره‌گيري از همين روابط مي‌تواند بر سياست‌مداران و قانون‌گذاران تاثير بگذارد.

استراتژي تخاصم عربستان

ويکي ليکس در سال‌هاي گذشته شمار زيادي از اسناد محرمانه ايالات متحده را منتشر کرد که برخي از آنها مربوط به عربستان سعودي بود. از جمله يکي از اين اسناد بيان مي‌کرد که پادشاه سابق عربستان از ايالات متحده خواسته است که جهت نابودي تاسيسات اتمي‌ايران به اين کشور حمله کند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس مي‌نويسد که در اسناد تازه انتشار يافته سندي به تاريخ 2012 وجود دارد که حاکي از بدبيني عربستان سعودي به مذاکرات هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني است. اين سند پيامي‌است از سفارت عربستان سعودي در تهران به وزارت خارجه عربستان در رياض که عنوان مي‌کند يک واسطه ترکيه‌اي پيام‌هاي آمريکايي‌ها را که به «لاس زدن» مي‌ماند به ايران رسانده‌ است.

اسناد سري وزارت امور خارجه عربستان سعودي که در پايگاه اينترنتي ويکي ليکس منتشر شد نشان مي‌دهد سفارت اين کشور در تهران گزارش‌هاي دوره اي درباره اخبار داخلي ايران، خبرهاي نشريات و مذاکرات هسته اي براي رياض ارسال مي‌کند.

يکي از اسناد سري وزارت امور خارجه عربستان سعودي که در پايگاه اينترنتي ويکي ليکس منتشر شد، نشان مي‌دهد عربستان از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس خواسته است تا در صورتي که اتحاديه اروپا واردات نفت خام از ايران را تحريم کند، اين کشورها کاهش صادرات ايران را جبران کنند. اين سند همچنين به ادعاي دخالت ايران در سوريه و عراق و روابط تهران با حزب الله و حماس اشاره مي‌کند.

براساس سند ديگري،وزارت امور خارجه عربستان و سفارتخانه‌هاي اين کشور در پايتخت‌هاي مختلف از جمله تهران خبرهاي مربوط به روابط ايران با جنبش حماس را به طور ويژه پيگيري مي‌کنند.

در اسناد منتشر شده گزارش‌هاي متعددي درباره روابط ايران با جنبش حماس و ديدارهاي مسئولان دو طرف وجود دارد.

يکي از اين اسناد به تلاش کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس براي راضي کردن اسماعيل هنيه به خودداري از سفر به تهران اشاره مي‌کند. در اين اسناد چند گزارش درباره سفر اسماعيل هنيه به ايران، سخنان و ديدارهاي او در تهران آمده است.

براساس يکي از اسناد، سفير عربستان در واشنگتن در نامه‌اي به وزارت امور خارجه اين کشور مي‌نويسد: هيلاري کلينتون وزير (وقت) امور خارجه آمريکا سوالي را درباره علت جلوگيري از سفر وليد ابوالخير به واشنگتن براي حضور در يک دوره آموزشي در زمينه حقوق بشر مطرح کرده است.

ابوالخير از سال 2013 تاکنون محکوميت حبس پانزده ساله خود را در عربستان سپري مي‌کند. ابوالخير تاکنون بارها شيعه شدن خود را تکذيب کرده است. جد ابوالخير دردهه قرن بيستم پس از تسلط وهابي‌هاي تندرو بر عربستان به علت مخالفت با آنها کشته شد.

در يکي از اسناد سعودي آمده است، وزارت دارايي عربستان بر‌اساس درخواست عطاء‌الله مهاجراني اعطاي بورسيه به پسر او را براي تحصيل در مقطع دکترا در دانشگاه «وارويک» انگليس پذيرفته است. بر اساس اين سند عربستان پرداخت هزينه شصت و پنج هزار پوندي تحصيل علي مهاجراني در دانشگاهي در انگليس را پذيرفته است که شامل دوازده هزار و صد و پانزده پوند هزينه سالانه تحصيل سالانه به مدت چهار سال (2015-2011) و چهار هزار و دويست و پنجاه و شش پوند به عنوان هزينه مسکن است.

يکي ديگر از اين اسناد و مدارک که باز هم مربوط به سال 2012 ميلادي است از سفارت عربستان سعودي در ابوظبي ارسال شده و حاکي از آن است که امارات دولت مصر را براي عدم محاکمه حسني مبارک، رئيس‌جمهور سابق اين کشور که در قيام سال 2011 ميلادي سرنگون شد، به شدت تحت فشار گذاشته است.

در يکي از پيام‌هاي 14 اوت سال 2008 ميلادي که در بالاي آن نوشته شده بود «محرمانه و بسيار فوري»، وزارت امور خارجه عربستان به سفارت کشورش در واشنگتن هشدار داد، چندين دانشجو از عربستان و ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس به عنوان بخشي از برنامه رهبري بين‌الملل از سفارت اسرائيل در پايتخت آمريکا ديدار کرده‌اند.

در اين پيام آمده است: آنها به توصيه‌هاي ديپلمات‌ها به کارکنان اين سفارت گوش فرا داده، سوالاتي پرسيده و سپس عکس‌هاي يادگاري گرفته‌اند.

وزارت امور خارجه عربستان در اين پيام از سفارت کشورش در واشنگتن مي‌خواهد تا فوراً آخرين اطلاعات درباره اين وضعيت را ارائه دهد.

يکي ديگر از اسناد و مدارک خطاب به وزراي کشور و دادگستري عربستان سعودي است که آنها را از اين مساله که يکي از پسران اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده گواهي را از سفارت آمريکا در رياض درخصوص مرگ پدرش دريافت کرده، مطلع مي‌سازد.

هنوز مشخص نيست که ويکي‌ليکس چگونه به اين اسناد و مدارک دست يافته اما اين سايت افشاگر در بيانيه‌اش به حمله الکترونيکي اخير به وزارت امور خارجه عربستان سعودي از سوي گروهي موسوم به «ارتش سايبري يمن» اشاره کرده است.

حبس خانگي آسانژ

جولين آسانژ 43 ساله، موسس ويکي‌ليکس، روز جمعه سومين سالگرد اقامت پناه‌جويانه‌اش در سفارت اکوادور در لندن را سپري کرد. به رغم تدابير ويژه و سخت‌گيرانه پليس بريتانيا، او همچنان مي‌تواند دست‌کم 7 سال ديگر در اين سفارتخانه بماند.

آسانژ از سوي دادگاهي در سوئد به آزار جنسي متهم شده و به همين خاطر در سفارت اکوادور اقامت گزيده تا از استردادش به خاک سوئد جلوگيري شود. او همواره همه اين اتهامات را رد کرده و آن را ناشي از فشارهاي سياسي ايالات متحده و هم‌پيمانانش خوانده است.

استرداد جولين آسانژ به سوئد در نهايت ممکن است به انتقال او به ايالات متحده منجر شود. جايي که او ممکن است به خاطر افشاي اسناد محرمانه دولتي به خيانت و در نتيجه به اشد مجازات محکوم شود. مقامات سوئدي اخيرا کمي‌انعطاف‌پذيري نشان داده و اعلام کرده‌اند براي گفت‌وگو با جولين آسانژ و آغاز جريان دادرسي اواخر ژوئن يا اوايل ژوئيه با او در سفارت اکوادور ديدار خواهند کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات