تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۷۴۴۲
پس از تغییر طرح قبلی به پیشنهاد لاریجانی

کلیات طرح صیانت از حقوق ‌هسته‌ای در مجلس تصویب کرد


 بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با کلیات طرح جدید الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای موافقت کردند. نمایندگان دراین جلسه، با 199 رای موافق، 3 رای مخالف 5 رای ممتنع کلیات ماده واحده این طرح را به تصویب رساندند. جمعی از نمایندگان پس از تصویب این طرح فریاد مرگ بر آمریکا و‌الله اکبر سردادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای گفت که جزییات این طرح در جلسه علنی روز سه شنبه بررسی می‌شود.

هنگامی که لاریجانی متن جدید طرح را در جلسه علنی مجلس قرائت می‌کرد، عده‌ای از نمایندگان به او اعتراض کردند. که چرا شورای عالی امنیت ملی؟ رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: مجموعه تلاش‌های نمایندگان برای تهیه ماده واحده تلاش موفقی بوده و همه مضامین آن با دقت کافی و رعایت همه جوانب مورد توجه قرار گرفته است. دراین طرح اصلاحات لازم انجام شده تا دست مذاکره کنندگان در چارچوب مورد نظر رهبری و شورای عالی امنیت ملی باز باشد.

لاریجانی اضافه کرد: شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است. ما نباید دست رهبری را در این قضیه ببندیم. بلکه ایشان هر تصمیمی در این قضیه گرفتند ما باید در مجلس اطاعت کنیم و شورای عالی امنیت ملی هم مربوط به دولت نیست.

متن جدید طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای به این شرح است:

ماده واحده:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، هرگونه نتایج مذاکره هسته‌ای با کشورهای1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر ر ا بصورت شفاف رعایت شود.

1. لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل که باید در متن توافق نامه درج شده و در روز اغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2. اژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق نامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی در این زمینه رعایت شود.

3. هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1: بر اساس اصل 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق نامه را هر شش ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافق نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنند.

در طرح قبلی نمایندگان، ماده واحده و تبصره‌های آن به این شرح بود:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1 + 5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر (3 ماده) به صورت شفاف رعایت شود:

1 - کلیه تحریم‌ها به عنوان بخشی از توافقنامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.

2 - در چارچوب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی، آژانس انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است. دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.

3 - هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته شده نیست و مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی باید رعایت شود.

تبصره یک - براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیرامورخارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس گزارش دهد.»

ملاحظات شورای عالی امنیت ملی در طرح هسته‌ای قبلی رعایت نشده بود

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به تذکر احمد توکلی نماینده تهران گفت: ملاحظات شورای عالی امنیت ملی درباره مسئله هسته‌ای را به طراحان طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران منتقل کردیم که رعایت نشده‌ است.

لاریجانی پس از تذکر احمد توکلی درباره تغییر طرح نمایندگان و ارائه جایگزینی برای آن که مخالف آیین‌نامه داخلی مجلس است، افزود: شورای عالی امنیت ملی چارچوب‌هایی دارد و باید هماهنگی لازم را با این شورا انجام دهیم چراکه بحث فروش سیب زمینی نیست و باید درباره مسئله مهم کشور تصمیم‌گیری کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید کمک کنیم تا این مسئله حل شود.

لاریجانی با بیان اینکه موضوع طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران در جلسه هیئت رئیسه نیز بحث و قرار شد چارچوب‌های مدنظر مقام معظم رهبری در آن رعایت شود، افزود: این کار باید با مشورت شورای عالی امنیت ملی و ملاحظات آنها انجام گیرد. وی گفت: می‌خواهیم این طرح با رای بالا به تصویب برسد و باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس 14 روز است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در ادامه بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب کردند که مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی 14 روز باشد. ماده 9 این طرح با 154 رای موافق، 31 رای مخالف، 5 رای ممتنع از 225 نماینده حاضر تصویب شد.

بر اساس ماده 9 این طرح که به تصویب مجلس رسید، مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای نمایندگی مجلس 14 روز بوده که 15 روز قبل از روز اخذ رای آغاز و تا 24 ساعت قبل از خذ رای ادامه دارد.

نمایندگان همچنین ماده 10 این طرح را با 172 رای موافق، 19 رای موافق، 2 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن در صورت ابطال انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه موجود انتخابات نسبت به آن حوزه انتخابیه باطل و نسبت به سایر حوزه‌های انتخابیه موجود استان صحیح است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین مصوب کردند: در انتخابات مجلس هیاتی به عنوان هیات اجرایی استان در هر استانداری به منظور تجمیع نتایج آراء حوزه‌های انتخابیه تشکیل شود. مجلس همچنین مقرر کرد نمایندگان هر استان در انتخابات باید 15درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه خود را کسب کنند و بالاترین رای را در کل استان به دست آورند.

بر اساس ماده 6 این طرح که با 167 رای موافق، 14 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید، وزارت کشور موظف است برگه‌های رای را به گونه‌ای طراحی و در اختیار رای دهندگان قرار دهد که هر رای دهنده در استان بتواند برای همه کرسی‌های نمایندگی حوزه‌های موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کند، همچنین در برگه رای محلی جهت رای به عنوان فهرست تعیین شود.

نمایندگان ماده 7 این طرح را نیز با 153 رای موافق، 27 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن از هر حوزه انتخابیه موجود استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 15 درصد آرای صحیح ماخوذه حوزه انتخابیه موضوع تبصره ذیل ماده یک این قانون را کسب کرده و بالاترین رای را در کل استان به دست آورند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

در تبصره ماده یک این طرح نیز مقرر شد: تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس مصوب 30 فروردین 66 و اصلاحیه بعدی آن تعیین شده‌اند.

نمایندگان همچنین تبصره ماده 7 این طرح را تصویب کردند که بر اساس آن در صورتی که حدنصاب در این ماده برای یک یا چند کرسی به دست نیاید، نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رای را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند، به عنوان نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.

بر اساس این مصوبه مجلس، به منظور تجمیع نتایج آراء حوزه‌های انتخابیه موجود در استان، هیاتی به عنوان هیات استان در محل استانداری با ریاست استاندار و عضویت مدیرکل ثبت احوال استان، رئیس دادگستری استان و نمایندگان معتمدین محلی عضو هیات‌های اجرایی مرکز حوزه‌های انتخابیه موجود در استان تشکیل می‌شود.

نمایندگان در تبصره یک ماده 8 این طرح نیز مصوب کردند: جلسات این هیات با اکثریت مطلق اعضا رسمیت می‌یابد.

همچنین نمایندگان مجلس در تبصره 2 این ماده تصویب کردند که معتمدین محلی عضو هیات‌های اجرایی مرکز حوزه‌های انتخابیه موجود در استان حداکثر یک هفته قبل از روز رای گیری از میان خود، یک نفر را برای عضویت در هیات اجرایی استان انتخاب و به این هیات معرفی می‌کنند. نمایندگان مجلس در تبصره 3 ماده 8 این طرح نیز فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه را موظف کردند: بلافاصله پس از خاتمه رای گیری و شمارش آراء نتایج حاصله را با هیات‌های نظارت حوزه انتخابیه خود تطبیق داده و طی صورتجلسه‌ای به هیات اجرایی استان اعلام کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین تبصره 4 ماده 8 این طرح را تصویب کردند که بر اساس این مصوبه مجلس، رئیس هیات اجرایی استان مکلف است پس از تجمیع آراء نتایج حاصله را با هیات نظارت استان تطبیق داده و طی صورتجلسه‌ای به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال و سپس از طریق رسانه‌های گروهی اعلام کند.

نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری مقرر کردند: انتخابات میاندوره‌ای مجلس یک مرحله‌ای باشد و هر نامزد صرفا چنانچه در حوزه انتخابیه موجود واجد اکثریت نسبی آراء شود به مجلس راه یابد.

براساس ماده 11 این طرح که با 155 رای موافق، 16 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر تصویب شد در انتخابات میان دوره‌ای مجلس یک مرحله‌ای و هر نامزد صرفا چنانچه در حوزه انتخابیه موجود واجد اکثریت نسبی آراء شود به مجلس راه می‌یابد.

نمایندگان ماده 12 این طرح را با 162 رای موافق، 2 رای مخالف، 3 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس این مصوبه مجلس، حوزه‌های انتخابیه اقلیت‌های دینی از شمول این قانون مستثنی هستند.

نمایندگان همچنین ماده 13 این طرح را با 158 رای موافق، 9 رای مخالف، 7 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر تصویب کردند.

با تصویب مجلسی‌ها، ماده 8 به استثناء تبصره‌های آن، ماده 9 و تبصره یک آن و مواد 24 و 56 قانون انتخابات مجلس و اصلاحات بعدی آن نسخ می‌شود.

نمایندگان همچنین ماده 14 این طرح را با 163 رای موافق، 16 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 228 نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت 2 ماه از تاریخ تصویب آن توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات