تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۷۷۴۵۳

اخبار ویژه روزنامه‌ها 4 مرداد


روزنامه کیهان **

حق با آیت‌الله جنتی بود آل سعود آدم بشو نیستند

چندی پیش آیت‌الله جنتی سخنانی را در تریبون نماز جمعه تهران بیان کرد که با اعتراضات و پز ساده‌لوحانه دیپلماتیک برخی از گروه‌های سیاسی خاص مواجه شد، مواضعی که با سخنان گستاخانه و خارج از عرف دیپلماتیک شاهزادگان حکومت‌های مرتجع منطقه جای تأمل بیشتر دارد.

به گزارش مشرق، پایان مذاکرات هسته‌ای ایران سرآغازی برای افشای چهره بدون روتوش حکام مرتجع عربی و عوامل وابسته به آنها شده است. برخی از عوامل این حکومت‌ها با عصبانیت و نگرانی مدعی شدند که پایان مذاکرات هسته‌ای ایران شروع تهدید از سوی کشورمان علیه این کشورهاست.

در این میان بندر بن سلطان، شاهزاده سعودی که گروه‌های تروریستی نظیر داعش محصول فعالیت‌های وی هستند، در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی «ایلاف»، «توافق هسته‌ای اوباما با ایران» را «کپی برابر با اصل» توافق «بیل کلینتون با کره شمالی» دانست.

وی همچنین در توهینی آشکار به دیلی استار لبنان گفت، این توافق به ایران اجازه خواهد داد که به بمب هسته‌ای دست پیدا نماید. عربستان سعودی و قدرت‌های خلیج فارس آماده می‌شوند که علیه ایران بعد از توافق هسته‌ای عملیات نظامی بدون مشارکت آمریکا انجام دهند.

در حالی با چنین مواضع آشکاری چهره و نیات حکومت مرتجع آل سعود آشکار می‌شود که چندی پیش آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به درگذشت پادشاه عربستان با بیان اینکه پادشاه قبلی عربستان با شیعه دشمنی بسیاری داشت و تکفیر را راه‌اندازی و از آن حمایت کرد، گفت: پادشاه عربستان به سزای اعمالش خواهد رسید و الان نیز در حال تحمل مجازات اعمالش است.

وی ملک عبدالله را «قارون سعودی» خواند و با بیان اینکه باید به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها و آنها که در اینجا نیز گاهی اوقات از سفره او تغذیه می‌کردند و او را حمایت می‌کردند، تسلیت بگوییم، گفت: به مؤمنان و مسلمانان و کسانی که واقعاً غصه اسلام و شیعه را می‌خورند تبریک بگوییم و امیدوار هستیم که ادامه کار به این صورت نباشد.

اما این مواضع آیت‌الله جنتی در افشای چهره حکومت آل سعود با واکنش‌های منفی و پز دیپلماتیک برخی از گروه‌های خاص روبرو شد. در این زمینه رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای نقش دایه دلسوزتر از مادر را ایفا کردند و نسبت به سخنان آیت‌الله جنتی متعرض شدند.

در همین باب روزنامه شرق در مطلبی قول دبیر شورای نگهبان را خارج از عرف دیپلماتیک و حتی خارج از اخلاق و سنت اسلامی قلمداد کرد و نوشت: «با مرگ ملک عبدالله، مقامات ارشد نظام مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور و دکتر جواد ظریف، وزیر خارجه رسماً تسلیت گفتند. علاوه بر این وزیر خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی در این مراسم شرکت کرد. با وجود این، چه جای آن دارد یک روحانی که در مقام خطیب جمعه سخن می‌گوید و باید مسلمانان را به تقوا و اتحاد دعوت کند؛ به گونه‌ای سخن بگوید که ثمره آن، جز ایجاد اختلاف بیشتر میان شیعه و سنی و زیان و خسران برای منافع ملی ما نیست؟»

نویسنده این سطور در حالی معترض سخنان آیت‌الله جنتی شد که مواضع خصمانه آل‌سعود در برابر ایران که از کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای تا به راه انداختن جنگ نفتی و تروریست‌پروری علیه شیعیان گسترده شده، در این مطلب نادیده گرفته شده است.

البته این تنها موضع یک روزنامه اصلاح‌طلب نبود و برخی از رسانه‌های دیگر این جریان سیاسی نیز به طور هماهنگ به انتقاد از امام جمعه موقت تهران پرداختند و حتی اعتراض جناحی برخی از این رسانه‌ها نیز با چاشنی توهین همراه شد.

جالب اینجاست که برخی از رسانه‌های مذکور با پوشش دادن بیانیه اعتراضی شورای همکاری خلیج فارس سخنان آیت‌الله جنتی را تفرقه‌افکنانه توصیف کردند! در حالی که حکومت‌های مرتجع عربی خود عامل سیاست تفرقه‌افکنانه غرب میان مسلمانان هستند و از چنته آنان است که گروه‌های تروریستی نظیر داعش برای پر رنگ‌تر کردن اختلافات و جنگ‌افروزی میان مسلمانان بیرون آمده است.

با این حال با توجه به مواضع توهمی و توهین‌آمیز بندر بن سلطان در قبال کشورمان ژست دیپلماتیک رسانه‌های خاطی برای اعتراض به آیت‌الله جنتی بیش از پیش ساده‌لوحانه جلوه می‌کند، چرا که در مقابل افرادی که به هیچ رفتار دیپلماتیکی پایبند نیستند و در آشکارا و نهان تیغ تیز توهین و تهدیدهای خود را مقابل ایران اسلامی گرفته‌اند و با سیاست‌های خصمانه انواع و اقسام ابزار مختلف را علیه کشورمان به کار می‌گیرند، بایستی در برخی از مواقع با قاطعیت و صراحت امر برخورد کرد.

 

بدحالی دنباله‌دار بورس پس از توافق

با افزایش نگرانی از ادامه ریزش شاخص، سرمایه‌گذاران بلندمدت از بورس خارج شدند.

روزنامه شرق ضمن درج این خبر نوشت: با وجود رشد شاخص از ابتدای تیرماه و امید به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1، با کمال ناباوری روندکلی بازار به گونه‌ای دیگر رقم خورده و منجر به کاهش مداوم دو هزار و صدواحدی شاخص کل و افت سه درصدی آن طی پنج روز کاری اخیر شده که این امر نگرانی فعالان بازار و سردرگمی آنها را در مورد علل این افت به همراه داشته است.

یک تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه به «شرق» گفت: مهم‌ترین محصول ابهام و سردرگمی در بازار را می‌توان نوسانات شدید بازار، سفته‌بازی و خروج سرمایه‌گذاران بلندمدت از بازار دانست. همچنین در این میان شایعات در بازار اوج می‌گیرند که خود منجر به رشد سفته‌بازی در بازار می‌شوند؛ شایعاتی از قبیل کاهش دستوری بازار، دستکاری کدهای معاملاتی و.... اما نکته‌ای را که در این میان می‌توان در خصوص افت ارزش بازار طی روزهای اخیر به آن اشاره کرد، افت سه درصدی شاخص کل پس از فصل مجامع با توجه به رشد 11 درصدی آن از ابتدای تیرماه است که پدیده‌ای غیرعادی محسوب نمی‌شود و با وجود افت‌های اخیر هنوز هم شاخص روند نزولی یک ساله خود را شکسته‌‌ است. نکته‌ای که در خصوص این روزهای حقیقی‌های بازار می‌توان به آن اشاره کرد و آنها را ترغیب به خروج احتمالی از بازار یا عدم تمایل به حضور اثربخش در بخش تقاضا می‌کند، شناسایی بازدهی سرمایه‌گذاری‌های قبلی و عدم تمایل به شرکت در مجامع شرکت‌ها با توجه به انتشار اخبار منفی مبنی بر وضعیت تقسیم سود شرکت‌های بورسی است. علاوه بر آن با توجه به وضعیت نامناسب نقدینگی در اقتصاد و به تبع آن در شرکت‌های بورسی و عدم توانایی آنها مبنی بر پرداخت سودهای تقسیمی در موعدهای مقرر عملا جذابیت شرکت در مجامع برای اشخاص حقیقی کاهش یافته است. همچنین جذابیت این بازی سود برای حقوقی‌های بازار نیز رنگ باخته است. همین امر منجر به فشار فروش سهام در فصل مجامع شد که ارتباطی نیز با توافقات هسته‌ای ندارد.

شرق خاطرنشان کرد: نکته دیگری که منجر به عدم استقبال فعالان بازار سرمایه شده، عدم تغییر متغیرهای اقتصادی پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و عدم مشخص بودن بازه زمانی این متغیرها و میزان تاثیرات آنهاست. چنان‌که درحال حاضر حتی میزان پول‌های آزاد شده، زمان تک نرخی شدن نرخ ارز و کاهش سودهای بانکی نه تنها مشخص نیست. بلکه صحبت‌هایی نیز در ارتباط با بازه زمانی شش ماهه یا 9 ماهه این تغییرات به میان می‌آید. همین امر منجر به آن شده که فعالان بازار اقدام به شناسایی سودهای خود کرده و صبر را تا به نتیجه رسیدن نتایج عملی مذاکرات پیشه کنند.

این روزنامه در خبر دیگری نوشت: دلار، مسیر افزایش قیمت را برگزیده است و هر روز بیشتر بر قیمتش افزوده می‌شود. هر دلار آمریکا در آخر وقت بازار روز پنجشنبه تا سه هزار و 270 تومان بالا رفت اما در آخرین معاملات اندکی ریزش کرد و بر سه هزار و 265 تومان ایستاد. دلار بانکی هم در آخرین روز معاملات هفته گذشته با نرخی حدودسه هزار و 240 تومان معامله شد.

 

ارتباط دکل 87 میلیون دلاری با قمارباز کرسنتی

با وجود بایکوت عجیب گم شدن 87 میلیون دلار از منابع بیت‌المال توسط مدیران نفت طی دو سال گذشته، خبرهای جالبی از حضور یکی از مدیران فعلی وزارت نفت در این پرونده درز کرده است.

به گزارش روزنامه جوان، یکی از مدیران ارشد فعلی وزارت نفت که پیش از تغییر دولت همکاری‌هایی را با رضا- م- ط و محمد- م فرزند عطا- م داشته، پس از تغییر دولت به سمتی مهم و استراتژیک در وزارت نفت منصوب شد. این مدیر نفتی که در ماجرای خرید دکل فورچونا از شرکت دین ترکیه نقش‌آفرینی کرده و امضای وی در کنار امضای 2 فرد مذکور دیده می‌شود، رابطه نزدیکی با قمارباز کرسنتی داشته و مشخص نیست حضور وی در این سمت به چه دلیل است.

شنیده شده وی در جریان بررسی این پرونده، کارشکنی کرده و با ارائه اطلاعات ناقص و جهت‌دار به نهادهای بازرسی نفتی و فرانفتی، سعی در سفیدخوانی نقش خود و رضا- م- ط در این پرونده داشته و دارد. یک سایت خبری هم چندی پیش گزارشی ارائه داد که بر اساس آن، وکیل «ط» با مراجعت به ایران، در حال فروش اموال وی و انتقال پول به فرانسه است.

بر اساس مدارک موجود، آقای «ط» یکی از سرحلقه‌های اصلی پرونده کرسنت است که همکاری نزدیکی با نماینده کرسنت در ایران داشته است. یک خبرگزاری هم ماه گذشته در خبری از فعالیت مجدد این دلال نفتی در امارات پرده برداشت.

ارتباط «ط» با کرسنت و حضور یکی از شاهدان قرارداد به قرار امضا در وزارت نفت، تبدیل به پازل مبهمی شده است که مشخص نیست چه سرانجامی پیش روی آن است. مدیر نفتی نیز در این ابهام، از همه تلاش خود برای وارونه جلوه دادن حقیقت و معرفی عمر کامل السواده- دستیار «ط»- به عنوان کسی که 87 میلیون دلار را به جیب زده است، استفاده می‌کند. بر اساس مدارک موجود، از این مبلغ 76 میلیون دلار شخصا به حساب وی واریز شده و مابقی پول به سایر حساب‌ها که یکی از آنها متعلق به عمر کامل السواده است.

بر اساس این گزارش، در سفر اخیر زنگنه به چین، وقتی وزیر نفت خواستار ارائه اطلاعاتی از نحوه انتقال 87 میلیون دلار به شرکت دین شد، مدیران شرکتbassuuood چین اعلام می‌کنند این مبلغ به حساب شرکت دین واریز شده که متعلق به «ط» و دوستان وی است. وی ادعا کرده این پول به حساب وی واریز نشده است که تایید مسئولان چینی همه چیز را روشن می‌کند. رضا سراج رئیس سازمان بازرسی هفته گذشته از تکمیل این پرونده در دادسرا خبر داد اما نکته ابهام‌آمیز در این پرونده، حضور یکی از ذی‌نفعان این پرونده در وزارت نفت است که سعی در ایجاد انحراف در تحقیقات دارد.

آقای «ط» که این روزها به همراه فرزند شاپور بختیار در فرانسه کازینوی بزرگی را اداره می‌کند، گویا به راحتی در حال گذر ایام است و با بیش از 76 میلیون دلار از منابع بیت‌المال در امنیت کامل قضایی به سر می‌برد.

در این میان، سکوت دو ساله وزارت نفت برای بررسی و پیگیری جدی‌تر این موضوع در محاکم قضایی قابل تامل به نظر می‌رسد و شرکت تاسیسات دریایی نیز در این‌باره منفعل عمل کرده است. اتاق فکر تشکیل شده در این موضوع، سعی در ارائه آدرس غلط و فرافکنی درباره فساد دارد در شرایطی که یکی از سرنخ‌های اصلی این فساد، به مدیریت یکی از واحدهای وزارت نفت منصوب شده است.

امید است وزارت نفت با بررسی دقیق این پرونده از منابعی دیگر، به سه ضلعی کرسنت، قمارباز کرسنتی و دکل نفتی 87 میلیون دلاری پایان دهد.

 

به دشمنان ملت ایران جایزه ندهید

دولت نباید به تحریم‌کنندگانی که با ملت ایران دشمنی کردند جایزه بدهد.

وبسایت الف در یادداشتی نوشت: با گذشت حدود یک هفته از توافق هسته‌ای و نیز پس از اعلام حضور هیئت بلندپایه اقتصادی آلمان در ایران، هم‌اینک هیئت‌های اقتصادی کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس نیز که روزی در صف تحریم‌کنندگان ایران بودند، درصدد حضور در ایران هستند.

خبرگزاری رویترز نیز از جلسه توجیهی تجار این کشور در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در فرصت‌های تجاری ایران که با آزادسازی تحریم‌ها و دارایی‌های بلوکه شده در دسترس قرار می‌گیرند، خبر داده است.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که وزیر امور خارجه فرانسه نیز قرار است به تهران سفر کند. اگر چه طبق گفته این مقام فرانسوی، این سفر همراه با هیئت بزرگی نخواهد بود، اما یک دیپلمات ارشد فرانسوی از جلسه 50 مدیر شرکت‌های بزرگ فرانسوی درباره توافق هسته‌ای و نیز حضور هیئتی متشکل از 80 شرکت این کشور تا پایان ماه سپتامبر (مهرماه) خبر داده است.

الف می‌نویسد: اکنون که چشم‌اندازی نسبی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات چندین ساله و در نتیجه پایان تحریم‌های خودساخته قدرت‌های سلطه‌جو ترسیم شده است، همان کسانی که شدیدترین دشمنی‌ها را در حق مردم ایران روا داشتند، بیشتر از هر کسی به خوان گسترده ایرانی چشم طمع دوخته‌اند. یک مسئله خیلی مهم هم مورد انتظار است و آن اینکه به تحریم‌کنندگان مردم ایران نباید جایزه داد. البته کسی انتظار مقابله به مثل با تحریم‌کنندگان را ندارد، اما حتما باید میان کشورهایی که با تحریم‌های گسترده شرایط زندگی را برای ایرانیان سخت کردند و کشورهای دیگری که رفتار متفاوتی داشتند و در شرایط تحریم رفتار منطقی‌تری با کشورمان داشتند فرق گذاشته شود. انتظار مردمی که دشواری‌های ناشی از دشمنی این دسته از کشورها را تحمل کرده‌اند آن است که دولت ایران اگر برای مجازات آنان اقدام نمی‌کند (که اگر چنین کند، عین عدالت است)، با میدان دادن اقتصادی غیرمنطقی به آنها، برای دشمنی‌شان از دولت و مردم ایران جایزه نگیرند!

این مسئله از منظر اقتصادی هم قابل توجه است و بازگشت بی‌حساب و کتاب تحریم‌کنندگان و حتی غیرتحریم‌کنندگان به اقتصاد ایران، با دورنمای مبهمی که برای آینده توافق در دست اقدام وجود دارد، خلاف عقل و منطق اقتصادی است و چه بسا به وابستگی بیشتر و آسیب‌پذیری جدی‌تر منجر شود؛ بنابراین چاره‌کار و کلید توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران حتی در شرایط پساتحریم، عمل به نسخه اقتصاد مقاومتی و تقویت بنیه اقتصاد ملی است. به گزارش خبرگزاری دعوت وزیر خارجه فرانسه برای سفر به تهران در حالی است که وی بدترین مواضع را در طول مذاکرات 2 سال اخیر علیه ایران داشت و تعبیه مکانسیم بازگشت‌پذیری سریع و خودکار تحریم‌ها در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت پیشنهاد وی بوده است.

 

******************************************************

روزنامه قدس ***

نامزد تندرو کنگره را بشناسید

عصرایران: تد کروز، سناتور جمهوری خواه ایالت تگزاس و یکی از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت اوباما را متهم کرد با انجام توافق هسته ای و برگرداندن پولهای بلوکه شده، ایران به بزرگترین حامی مالی تروریسم بین الملل تبدیل شده است.

 

منع رسمی فعالیت انتخاباتی کمیته امداد

مشرق: پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در بخشنامه ای، گفته های چندی پیش خود مبنی بر لزوم بی‌طرفی امدادگران کمیته امداد در انتخابات را به صورت رسمی، ابلاغ کرد.

 

کافی‌نت‌‌های داعش!

برنا: پس از ممنوعیت استفاده از اینترنت شخصی، گروه تروریستی داعش زمان استفاده از کافی‌نت در شهر رقه سوریه را هشت ساعت تعیین کرده است.

این اقدام داعش با هدف امنیت دسترسی به اینترنت از طریق کافی نت‌ها صورت می گیرد تا بتوان ارتباطات اینترنتی را رصد کرد.

 

تقاضای مکرر اوباما برای مذاکره

جهان: پرویز سروری، کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: امروز رفتارهای آمریکایی‌ها نشان می‌دهد، آنها بلوغ لازم را برای انجام مذاکرات ندارند.

وی افزود: متأسفانه آمریکایی‌ها از این امکان بزرگ ایجاد شده استفاده نکرده‌اند، در حالی که این مذاکرات به دنبال درخواست مکرر آنها شکل گرفته و بارها اوباما به ایران نامه نوشته و توسط رابطان منطقه‌ای خود درخواست مذاکره با ایران را ارایه کرده است.

 

فابیوس به دنبال بنجل فروشی

تابناک: گفته می شود، فرانسه و ایتالیا که دومین و سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا هستند، نمی‌توانند خودروهای خود را در کشورهای اروپایی بفروشند. خبرها حاکی است که این موضوع شاید یکی از دلایل مهم سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به ایران باشد.

 

بازداشت مشايي صحت ندارد

خبرگزاری صدا و سیما: غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تا آنجا که اطلاع دارم، دستگیری آقای رحیم مشایی صحت ندارد.

 

آخرین وضعیت پرونده حادثه مهاباد

میزان: توکل حیدری، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تشریح آخرین وضعیت پرونده مرگ مشکوک دختر جوان در هتل تارای مهاباد گفت: متهم این پرونده همچنان در بازداشت به سر می‌برد و پرونده تا حصول نتیجه در دادسرا در حال رسیدگی است.

 

غرضی در سودای بهارستان

مشرق: سیدمحمد غرضی با اعلام آمادگی خود برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مانند رقابتهای ریاست جمهوری،‌ برای توسعه جمهوریت و اسلامیت قصد ورود به مجلس دارم.

 

جوانان سعودی تفکر داعشی دارند 

مشرق: عبدا... الخلیل، عضو سابق شورای مشورتی عربستان سعودی در گفت و گو با شبکه العربیه اعلام کرد که ۶۰ درصد از جوانان سعودی دارای تفکر داعشی هستند.

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: 70 درصد افرادی که در زندان به سر می‌برند زیر 40 سال هستند و از میان آنها 40 درصد دارای حداکثر مدرک تحصیلی سیکل می‌باشند. اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در مراسم امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش افزود:‌ نگاه در دستگاه قضایی و سازمان زندان‌ها به زندانی، نگاه به یک نیازمند نیازهای اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی است. وی با اعلام اینکه 200 انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان در کشور داریم و این عدد کافی نیست گفت: با توجه به تعداد زندانیان و خانواده‌ها می‌طلبد آموزش و پرورش خانواده زندانیان سرپرست خانوار را در حوزه تربیتی مورد مراقبت قرار دهد تا افت تحصیلی و ترک تحصیلی را شاهد نباشیم.

* سخن یک عضو سابق مجلس عربستان که گفت 60 درصد جوانان ما آماده پیوستن به داعش هستند، خشم مردم این کشور را برانگیخت. پایگاه خبری اخبارالساعه امارات به نقل از «خلیل عبدالله الخلیل» عضو سابق مجلس شورای عربستان نوشت: 60 درصد جوانان این کشور آماده پیوستن به گروه تروریستی داعش هستند. این پایگاه خبری افزود: این سخنان الخلیل خشم مردم عربستان را برانگیخته تا حدی که در شبکه‌های اجتماعی و محافل عمومی به موضوعی برای بحث و جدل تبدیل شده و بیشتر مردم خواستار محاکمه وی شده‌اند. این پایگاه خبری سپس به نقل از محمد الحضیف یک کارشناس رسانه‌ای عربستانی در تحلیلی بر سخنان الخلیل در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العربیه آورده است: با احتساب نسبت 60 درصدی که الخلیل اعلام کرده، سه نفر از هر خانواده پنج نفری عربستانی داعشی هستند، در این صورت ما هفت میلیون جوان تروریست داریم و این موضوع وقتی خطرناکتر است که گویا وی در پیامی به داعش می‌گوید که میلیون‌ها نفر در عربستان منتظر شما هستند. به نوشته اخبارالساعه، بعضی دیگر از کارشناسان عربستانی معتقدند که در شرایط کنونی که موضوع پیوستن جوانان این کشور به گروه تروریستی داعش در جهان مطرح است و برخی منتقدان عربستان این عمل را نتیجه افکار سلفی وهابیت ارزیابی می‌کنند، اعلام این سخنان، بحران جدیدی در این کشور بوجود آورد.

* شاخه سیاسی جنبش «اخوان المسلمین» بحرین از وزارت خارجه این کشور خواست با وزارت‌های خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای احضار سفرایشان از تهران هماهنگی کند. به گزارش وبگاه خبری «مرآه البحرین» جمعیت «المنبرالوطنی» که شاخه سیاسی اخوان است مدعی شد مواضع ایران در قبال منامه تجاوزی آشکار به حاکمیت بحرین است. وزیر کشور بحرین نیز چند روز قبل ایران را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرده بود.

* رسانه‌های مجازی ترکیه تصویری از پسر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در کنار تروریست‌های داعش را منتشر کردند که نشان می‌دهد ادعاهای اردوغان مبنی بر نداشتن رابطه با تروریست‌های داعش یک دروغ است. در همین حال، منابع خبری کردهای سوریه با اشاره به همکاری ترکیه با داعش از انجام حملات هوائی ترکیه علیه مواضعی در داخل سوریه خبر داده‌اند. انتشار تصاویر فرزند اردوغان بنام بلال در رسانه‌ها که در کنار دو تن از امیران داعش در ترکیه دیده می‌شود، مخالفان اردوغان را در موضع برتر قرار داده است.

* رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس سفر اخیر خود به عربستان سعودی را گامی در مسیر درست دانست. به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، خالد مشعل گفت: «سفر من به عربستان صفحه جدیدی در روابط جنبش حماس با سران سعودی باز کرد.» وی افزود: «این سفر گامی در مسیر درست بود. جنبش حماس همه «درهای عربی و اسلامی» را برای فلسطین و بیت‌المقدس می‌زند و خود را از حمایت هیچ طرفی بی‌نیاز نمی‌داند و در «بازی محورها» در منطقه شرکت نمی‌کند.» دو روز قبل، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد سفر مشعل فقط برای ادای مناسک عمره بود و جنبه سیاسی نداشت و موضع ریاض در برابر جنبش حماس تغییر نکرده است ولی منابع سیاسی سفر خالد مشعل به عربستان را نوعی تلاش آل سعود برای نشان دادن تایید حماس از حمله عربستان به یمن دانسته‌اند و خالد مشعل را به خاطر این سفر و دریافت پول از عربستان در ازاء آن، مورد نکوهش قرار دادند.

* تلویزیون بحرین میکروفون یک روحانی شیعه مدافع ایران را در پخش زنده قطع و وی را از استودیو بیرون کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، تلویزیون بحرین در ادامه ادعاهای خود مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی این کشور، از شیخ «محمد سعید العرادی» روحانی شیعی برای شرکت در برنامه گفت و گو محور تحت عنوان «دخالت‌های ایران» دعوت کرد و هنگامی که مجری برنامه از شیخ العرادی سئوالی مبنی بر اینکه «آیا ایران در امور بحرین دخالت می‌کند یا خیر؟» پرسید، میهمان با اشاره به آیه «وبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» به لزوم استفاده از نصیحت‌های خیرخواهانه برای بهبود اوضاع داخلی بحرین پرداخت. مجری که از مواضع میهمان عصبانی شده بود از العرادی خواست جواب سئوالش را با «بله» یا «خیر» بدهد که میهمان گفت:‌ متن مواضع رهبر ایران را برایم بیاورید که چه گفت تا درباره آن قضاوت کنم. در این هنگام سیم میکروفون میهمان کشیده شد و صدای وی خاموش گردید و او از استودیو اخراج شد.

******************************************************

روزنامه خراسان******

دستور دولت براي تبديل يک مصوبه از «سري» به عادي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي که به 3 عضو اقتصادي کابينه ابلاغ شده، اعلام شده است که حسب اختيارات دولت بر اساس ماده ۴ اصلاحي آيين نامه طرز نگاهداري اسناد سري و محرمانه دولتي مصوب سال 82، با توجه به ضرورت نداشتن طبقه بندي مصوبه اواخر مهرماه سال 85 کابينه، طبقه بندي تصميم نامه هيئت دولت وقت از نوع "سري" به "عادي" تغيير مي يابد.

 

تکليف جديد به مديران درباره گلوگاه هاي مفسده خيز

پس از دستور سال گذشته دولت به وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي مبني بر لزوم فعاليت قوي کارگروه هاي «ارتقاي سلامت نظام اداري» با توجه به تصويب آيين نامه پيشگيري و مقابله نظام مند و پايدار با مفاسد اقتصادي در قوه مجريه، بر اساس ابلاغيه جديد يک مسئول دولتي به تعدادي از مديران اجرايي، تاکيد شده با توجه به اهميت پيشگيري و برخورد قاطعانه با فساد، مديران مربوط ضمن تلاش براي احصاي گلوگاه هاي مفسده خيز، بايد در اسرع وقت براي ارائه راهبردها و دستورالعمل هاي بومي شده به منظور برخورد و پيشگيري با اين موارد اقدام کنند.

 

فرارو مدعي شد

بنا به گفته برخي رسانه ها روز پنج شنبه مورخ اول مردادماه ۱۳۹۴ (ع-س) از معاونان محمود احمدي نژاد در دولت نهم از ايران خارج شده است. در اين گزارش ادعا شده است که او به همراه همسر خود به ترکيه رفته و اتفاقاً در زمان حضور خود در فرودگاه ترکيه نيز حالت روحي مناسبي نداشته است.با اين حال عبدالرضا داوري از چهره هاي نزديک به احمدي نژاد در اين خصوص گفت: در مورد آقاي( س) مسئله خاصي مطرح نيست که به آن واکنش نشان دهيم. اينکه افرادي مثل ايشان به خارج از کشور رفت وآمد داشته باشند و يا فعاليت هاي اقتصادي در حوزه هاي صادرات و واردات داشته باشند امري طبيعي است. وي يک شهروند ايراني است که مي تواند به هر دليلي به خارج از کشور سفرکرده و بازگردد لذا مسئله خاصي وجود ندارد.

 

 سايت فردا نوشت

بازي کامپيوتري "مذاکره" مي آيد. معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش مي گويد: اين وزارتخانه از تمام کساني که بتوانند با محوريت "مذاکره برد – برد" يک بازي در اشل هاي جهاني طراحي کنند، حمايت مي کند.

 

 پارس نيوز مدعي شد

تغيير و تحولات در رسانه ملي همچنان ادامه دارد و به زودي شبکه هاي جديد راه اندازي و برخي مديران تغيير مي کنند.شبکه HD از سال گذشته و با قيد «پخش آزمايشي»، کار خود را آغاز کرد، تغيير نام داده و به شبکه «پايتخت»(شبکه تهران) تبديل مي شود. راه اندازي شبکه جديد تهران هزينه اي بالغ بر 100 ميليارد تومان دارد که شهرداري تهران تمام هزينه ها را پرداخت مي کند و امکانات ساختمان و.. .را تامين خواهد کرد.

 

فرارو مدعي شد

بيش از دو سال از فعاليت حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور دولت تدبير و اميد و همچنين فعاليت سازمان سينمايي اين دولت مي گذرد اما، اين روزها در محافل سينمايي اخباري از تحرکات و فعاليت هاي تيم سابق سازمان سينمايي که در دوران محمود احمدي نژاد فعاليت مي کردند به گوش مي رسد. جواد شمقدري (رئيس سابق سازمان سينمايي) اين روزها سخت به دنبال ساخت يک سريال تلويزيوني درباره تاريخ انقلاب اسلامي است.از طرف ديگر به دنبال اختلاف نظراتي که بين محمود گبرلو (تهيه کننده برنامه سينمايي هفت) و مديران شبکه 3 بر سر اين برنامه به وجود آمده، شنيده مي شود قرار است گروهي نزديک به جواد شمقدري ساخت سري جديد هفت را از مهر ماه 94آغاز کنند.

 

پارسينه مدعي شد

پخش آثار سامي يوسف؛آهنگساز، ترانه سرا و خواننده معروف از تمام شبکه هاي صداوسيما ممنوع اعلام شد.گفته مي شود سفر اخير سامي يوسف به سرزمين هاي اشغالي دليل ممنوعيت پخش آثار وي در صداوسيما است.

******************************************************

روزنامه ایران **

حمایت یهودیان امریکا از توافق هسته‌ای با ایران

 روزنامه «جروزالم پست» چاپ اسرائیل گزارش داد بنابر تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، یهودیان امریکایی به نسبت بیش از امریکایی‌های غیر یهودی، از توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی حمایت می‌کنند. به گزارش ایرنا، این روزنامه در شماره دیروز خود نوشت: نظرسنجی «LA Jewish Journal» نشان می‌دهد 49 درصد امریکایی‌های یهودی از توافق (وین) حمایت می‌کنند. این درحالی است که تنها 28 درصد از شهروندان امریکایی غیریهودی از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت کرده‌‌اند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد 53 درصد امریکایی‌های یهودی و 41 درصد امریکایی‌های غیریهودی خواستار موافقت کنگره با توافق هسته ای هستند.

 

مجوز «مک‌دونالد» در دست اتحادیه تشکیل نشده

 در شرایطی که اعلام آمادگی «مک دونالد» برای پذیرش نمایندگی در ایران با حرف و حدیث‌های فراوان مواجه شده است قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره با تأکید بر اینکه تاکنون درخواستی در این رابطه ارسال و مجوزی صادر نشده است،‌ گفت: طبق قانون اصناف کشور، این گونه فعالیت‌ها نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط است. به گزارش « ایسنا»، مجتبی خسروتاج گفت: طبق قانون اصناف کشور این‌گونه فعالیت‌ها به اخذ مجوز از اتحادیه‌های صنفی ذیربط نیاز دارند ولی به دلیل محدود بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور، هنوز اتحادیه این‌گونه واحدهای صنفی شکل نگرفته است.

 

حضور وزیر کار در دادگاه مرتضوی به عنوان «مطلع»

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مطلع برای رفع ابهام در رابطه با شکایت سازمان تأمین اجتماعی و پاسخ به استعلام های انجام شده از سوی مرجع قضایی به دادگاه کیفری دعوت شد. به گزارش «ایران»، قاضی محمدرضا محمدی‌کشکولی در حاشیه این جلسه درباره تجدید وقت جلسه محاکمه مرتضوی گفت: جلسه امروز (شنبه) به دو دلیل تجدید شد که یکی از این دو دلیل این بود که آقای مرتضوی با تأخیر بیش از حد و در واقع بعد از اعلام ختم جلسه حضور پیدا کردند و دلیل دوم این بود که پاسخ استعلام هایی که قبلاً از سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته بود، نرسیده بود.   قاضی کشکولی در ادامه گفت: برای جلسه بعدی (هفتمین جلسه) علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید تقی نوربخش مدیر سازمان تأمین اجتماعی به عنوان مطلع برای رفع ابهام در خصوص شکایت سازمان تأمین اجتماعی و پاسخ به استعلام های دادگاه دعوت شدند.  قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده مرتضوی با بیان اینکه در مراحل پایانی رسیدگی به این پرونده هستیم درباره حضور احمدی مقدم و رادان در دادگاه نیز گفت: در صورتی که نیاز باشد این اتفاق می‌افتد، ولی فعلاً ضرورتی ندارد.

 

استقبال انگلیس از سفر اتباع آن کشور به ایران

 انگلیس، ایران را از فهرست کشورهای با ریسک بالا برای سفر اتباع بریتانیایی خارج کرد. به گزارش «ایران»، روز گذشته فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار این خبر در صفحه توییتر رسمی خود نوشت: «انگلیس جز سفرهای ضروری، دیگر سفرها به ایران را نیز توصیه می‌کند، خطر ریسک‌پذیری سفر به ایران از نظر انگلیس تغییر کرده است و سایت توصیه‌های سفر وزارت امور خارجه انگلیس به‌روز‌رسانی شده است.»

 

شکایت حقوقدان امریکایی از اوباما و سناتورهای مخالف توافق وین

 یک حقوقدان امریکایی، اقدامات باراک اوباما برای جلب موافقت کنگره با توافق هسته‌ای ایران و تلاش‌های چند نفر از سناتورهای مخالف برای رد آن را نقض قانون اساسی امریکا دانست و علیه آنها اقامه دعوی کرد. به گزارش ایرنا، تارنمای امریکایی ورلد نت دیلی در این باره نوشت: «لاری کلیمن» در دعوی خود ادعا کرده است که روند تصویب توافق هسته‌ای ایران مطابق قانون اساسی امریکا نیست.

******************************************************

روزنامه جام جم**

قدردانی «جریان وفاء‌ اسلامی» بحرین از مواضع رهبر معظم انقلاب

 جریان «وفاء اسلامی» بحرین در بیانیه‌ای مواضع رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در حمایت از ملت‌های مظلوم را مایه آرامش قلب‌های ملت مظلوم و ستمدیده بحرین توصیف کرد.به گزارش فارس، این جریان، تاکید کرد: سخنان معظم‌له به مثابه قطب‌نمایی برای مستضعفان، نه‌تنها در بحرین بلکه در همه کشورهای اسلامی است.

 

محمدی‌گلپایگانی: تیم مذاکره‌کننده ایران شجاعانه ایستادگی کرد

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، شجاعانه در برابر قدرت‌های شیطانی و جنود لشگر ابلیس ایستادگی کرد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی دیروز در آیین بهره‌برداری از 38 مسجد چهارمحال و بختیاری در جمع مدیران استان افزود: هیچ‌کس جنایاتی که دشمنان علیه ملت ایران در چند دهه اخیر داشته‌اند را از یاد نخواهد برد و جوانان غیرتمند و سپاهیان و بسیجیان، اجازه نخواهند داد که دوباره پای آمریکا در این کشور باز شود.

 

تظاهرات در نیویورک علیه توافق هسته‌ای

هزاران نفر از حامیان رژیم صهیونیستی در نیویورک با تجمع در میدان «تایمز»، علیه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 اعتراض کردند و از کنگره خواستند به آن رای منفی بدهد. به گزارش فارس، این تجمع که تحت‌عنوان «راهپیمایی متوقف کردن ایران» نامگذاری شده بود بیش از همه متشکل از حامیان رژیم صهیونیستی بود.

 

آغاز سفر منطقه‌ای ظریف

دور اول سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه کشورمان از امروز با سفر به سه کشور کویت، قطر و عراق آغاز شد.به گزارش ایسنا، کویت اولین مقصد سفر منطقه‌ای ظریف است و وزیر خارجه، سپس به قطر و فردا ابتدا به نجف و سپس به بغداد می‌رود.

 

*****************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات