تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۷۷۵۰۶

اخبار ویژه روزنامه‌ها 5 مرداد


روزنامه کیهان **

آدرس اشتباه ندهید/ مجلس، مسئول بررسی برجام است

رئیس مجلس در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: موضوع هسته‌ای زیرنظر مقام معظم رهبری بررسی می‌شود و مجلس از این باب نگرانی نداشته باشد و هر تصمیمی که به مصلحت باشد در این‌باره اتخاذ شده و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد.

ایرج عبدی نماینده خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در این جلسه خاطر نشان کرد: «موضوع هسته‌ای زیرنظر مقام معظم  رهبری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و مجلس در ارتباط با این موضوع نگرانی نداشته باشد و آنچه که به مصلحت کشور است در موردش تصمیم‌گیری می‌شود و گزارش آن به مجلس ارائه خواهد شد».

در همین حال سایت الف در یادداشتی نوشت: آن زمان که رهبری در ابتدای امسال و در دیدار با جمعی از مداحان، درباره مذاکرات گفتند که «برخی اوقات گفته می‌شود که جزئیات این مذاکرات، زیر نظر رهبری است در حالی که این سخن دقیق نیست... تا به حال در جزئیات مذاکرات دخالت نکرده‌ام و از این پس هم دخالت نخواهم کرد.» برای بسیاری روشن شد که ساز و کار دخالت رهبری در مذاکرات هسته‌ای چگونه است و برخلاف تصور برخی، تیم مذاکره‌کننده برای هر تصمیم و صحبت خود از رهبری مجوز نمی‌گیرد بلکه ایشان درباره کلیت موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد.

دولت بعد از آنچه جمع‌بندی مذاکرات در وین خوانده شد، در موضع‌گیری‌های خود توافق را تمام شده خواند.

در این بین هیچگاه برای مردم توضیح نداد جدای از زمان‌بندی‌های سالیانه در متن جمع‌بندی برای آغاز مفاد توافق، ساده‌ترین موضوع اصل 77 قانون اساسی است که می‌گوید «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.» و بدیهی است که در غیر تصویب مجلس، در حقیقت توافقی انجام نشده است.

رهبر انقلاب در روزهای بعد از انتشار جمع‌بندی وین، سه بار بر شرط تصویب توافق صحه گذاشتند:

1- لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه «در صورت تصویب»، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود. (پاسخ به نامه ریاست‌جمهوری/24تیر)

2- چه این متنی که تهیه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی شده خود «تصویب بشود و چه نشود»، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم. البته برای تصویب این متن، یک مسیر قانونی پیش‌بینی شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله. (خطبه‌های نماز عید فطر/27تیر)

3- «چه این متن تصویب بشود و چه نشود»، به حول و قوه ‌الهی، اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد... «تصویب بشود و چه نشود»، ما از حمایت دوستانمان در منطقه دست نخواهیم کشید. (خطبه‌های نماز عید فطر/27تیر)

مجموع صحبت‌های فوق در مقایسه با آنچه دولتی‌ها در افکار عمومی جا انداخته‌اند نشان می‌دهد نظر رهبری این است که این توافق بدون تصویب مجلس شورای اسلامی براساس قانون، توافق نیست.

با این اوصاف و بنابر صریح نظرات رهبر معظم انقلاب که متخذ از قانون اساسی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت دارند به دقت به بررسی نقاط ضعف و آسیب مهم متن جمع‌بندی شده برجام بپردازند.

 

انواع محدودیت‌های بالای 10 سال عبور از خط قرمز نظام است

برخلاف تصور اولیه، برخی محدودیت‌های لحاظ شده علیه ایران در توافق هسته‌ای بیش از 10 سال است.

به گزارش رجانیوز، در حالی که عنوان می‌شود محدودیت‌های حاصله از توافق وین به دوره‌ای هشت ساله محدود می‌شود اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این سخن چندان با واقعیت انطباق ندارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که دوران محدودیت‌ برنامه غنی‌سازی هشت ساله نیست و پس از هشت سال صرفا در دو زمینه تحقیق و توسعه بر روی IR-6  و IR-8 و ساخت IR-6 و IR-8  محدودیت‌ها کمتر خواهد شد. از سوی دیگر در متن توافق هیچ سخنی از پایان محدودیت‌های برنامه غنی‌سازی در سال هشتم یا سال دهم یا پانزدهم یا حتی فراتر از آن به میان نیامده است و این اظهارات خلاف صریح متن توافق نهایی می‌باشد.

پیش از این مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در تاریخ 94/4/2 ضمن رد محدودیت‌های بلندمدت فرموده بودند: «ما برخلاف اصرار آمریکایی‌ها محدودیت‌های بلندمدت 10، 12 ساله را قبول نداریم و مقدار سالهای مورد قبول محدودیت را به هیئت مذاکره‌کننده گفته‌ایم» اما آن چه از سخنان اخیر محمدجواد ظریف چنین برداشت می‌شود که دوران محدودیت‌ برنامه غنی‌سازی همان‌گونه که در خطوط قرمز نظام ترسیم شده بود هشت ساله است و محدودیت‌های ده سال و دوازده  ساله پذیرفته نشده است. برای روشن شدن درستی یا نادرستی سخن فوق چاره‌ای جز مراجعه به متن توافق نداریم.

در بخش «مقدمه و مفاد عمومی»  توافق نهایی چنین آمده است: «طرح بلندمدت ایران شامل برخی محدودیت‌های مورد توافق در مورد همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، از جمله برخی محدودیت‌های مشخص در برخی فعالیت‌های خاص تحقیق و توسعه، برای هشت سال نخست و به دنبال آن، با یک ضرباهنگ معقول، تکامل تدریجی به سمت مرحله بعدی فعالیت‌های غنی‌سازی ایران برای اهداف منحصرا صلح‌آمیز، به نحو موصوف در پیوست 1 خواهد بود.» همان‌گونه که ملاحظه می‌شود متن فوق می‌گوید برنامه غنی‌سازی ایران در دوره هشت ساله نخست محدودیت‌های مشخصی را خواهد داشت و پس از این هشت سال نیز با یک تکامل تدریجی به سمت مراحل بعد خواهد رفت. در متن فوق هیچ سخنی از پایان محدودیت‌ها پس از سال هشتم به میان نیامده است. دلالت متن فوق این است که برنامه غنی‌سازی دارای دو دوره محدودیت‌ هشت ساله و پس از هشت ساله خواهد بود که در هر دوره محدودیت‌های مشخصی بر غنی‌سازی اعمال خواهد شد. یعنی پس از پایان هشت سال، محدودیت‌ها به طور کامل برداشته نمی‌شود بلکه صرفا برخی از محدودیت‌ها کاهش می‌یابد و پس از هشت سال نیز برنامه غنی‌سازی ایران محدود خواهد بود.

با مراجعه به تعهدات ایران در زمینه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه این مسئله به نحو روشن‌تری معلوم می‌شود. طول دوره مهم‌ترین محدودیت‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه غنی‌سازی به شرح زیر است: برای یک دوره 10 ساله، ظرفیت غنی‌سازی به 5060 دستگاه سانتریفیوژ IR-1 محدود خواهد شد. تا 15 سال ایران حق ندارد بیش از  3/67 درصد  غنی‌سازی کند. تا 15 سال ایران حق ندارد  بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به صورت UF6 نگهداری کند.

در همین حال سایت مشرق در تحلیلی نوشت:  وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا در کنفرانس خبری گفت: «پنج عضو دائم شورای امنیت تصمیمی سیاسی گرفتند و به دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کردند که پس از 10 سال، درخواست تمدید پنج ساله این مکانیسم را مطرح خواهند کرد.»

بند هشتم قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره لغو تحریم‌ها می‌گوید: «تصمیم می‌گیرد که تحت بند 41 منشور ملل متحد، 10 سال پس از روز پذیرش برجام که در سند برجام تعریف شده است، تمام تمهیدات این قطعنامه لغو گردند و هیچ‌کدام  از قطعنامه‌هایی که در زیر پاراگراف a از پاراگراف 7 گفته شد، نباید اجرا شوند. در این زمان، شورای امنیت در رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران به جمع‌بندی می‌رسد و گزینه «عدم اشاعه»  از فهرست موضوعات مورد توجه شورای امنیت خارج می‌شود».

آنچه در این متن مورد توجه است، معنای کلمه concluded، است؛ اگرچه این کلمه دوپهلو، در معنای عرفی با ترجمه «تمام شدن» یا «جمع‌بندی نهایی» به کار می‌رود ولی در ادبیات انگلیسی میان دو کلمه concluded و  Closed  تفاوت شفاف وجود دارد.

اگر به جای کلمه concluded، از کلمه Closed استفاده می‌شد، معنای ترجمه بدین شکل تغییر می‌یافت: «در این زمان، رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بسته خواهد شد» ولی آنچه در حال حاضر در متن به کار رفته است، استفاده از کلمه  concluded به معنای «گزارش جمع‌بندی نهایی ]پس از پایان برهه 10 ساله[» است و ممکن است در این جمع‌بندی، شورای امنیت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نرسد.

 

محمد هاشمی: از کارگزاران جدا شدم چون مقلد امام هستم نه لیبرال

دبیر سیاسی مستعفی کارگزاران گفت: ما در جامعه اسلامی هستیم و لیبرال معرفی کردن کارگزاران با جامعه اسلامی نمی‌خواند.

محمد هاشمی در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره علت جدایی‌اش از حزب کارگزاران سازندگی گفت: اظهارنظری توسط یکی از بزرگان ]مرعشی[ حزب انجام شد که اعلام کرد حزب کارگزاران حزبی است لیبرال دموکرات مسلمان. ما در جامعه اسلامی هستیم و این واژه‌ها با هم نمی‌خواند. لیبرالیسم امروز در برابر اسلام قد علم کرده است. لیبرالیسم با اسلام قابل جمع نیست. به عنوان یک لفظ قشنگ است اما محتوای آن با محتوای حزب ما همخوانی نداشت.

وی ادامه می‌دهد: برخی واژه‌ها مطرح می‌شد که موضوع ملی‌گرایی را پررنگ‌ می‌کرد. ما  ملی‌گرا نیستیم. در مقطعی از مرحوم بازرگان پرسیدند فرق شما با امام چیست؟ او می‌گوید: «امام ایران را برای اسلام می‌خواهد و من اسلام را برای ایران می‌خواهم.» فرق این دو عبارت زیاد است. بنابراین ما در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی حزب تشکیل دادیم و یک حزب سیاسی مسلمان بودیم. آنجایی که تعارضی بین اسلام و مسائل دیگر پیش می‌آید ما موظف هستیم که اسلام را بپذیریم. ما باید تعهد خود را بپذیریم و مردم را فریب ندهیم. من دیدم که این نوع گفتمان‌ها و نگرش‌ها به ماهیت حزب لطمه می‌زند و به آرمانی که داشته صدمه می‌زند.

هاشمی در ادامه گفته است: جمله‌ای که آقای بازرگان گفته است صداقت او را نشان می‌دهد. ما با امام بودیم و از نظر سیاسی و نحوه زندگی پیرو او بودیم. امام مرجع تقلید من بوده است بنابراین نمی‌توانستیم چیزی که را که عدول از خط امام باشد بگوییم. حتی چیزی که به ظاهر متفاوت باشد را نمی‌توانیم بیان کنیم. مسائل اینچنین بود که اشاره کردم و من در زندگی شخصی‌ام اعتقاداتی دارم و براساس آنها تحلیل می‌کنم و تصمیم می‌گیرم. منظور من این نوع مقولات بود. کسانی که در حزب بودند و هستند از دوستان من بودند و سال‌ها با هم کار کرده‌ایم. الان هم با هم دوست هستیم.

وی تصریح کرد: زمانی که افزوده شدن برخی آقایان به حزب مطرح می‌شد به دلیل اینکه شناخت بایسته را نداشتم یا سکوت یا مخالفت می‌کردم. من رأی می‌دادم اما بعدا در میدان عمل به این نتیجه رسیدم که حزب کارگزاران کمی با ریشه‌ها و سابقه‌ای که داشته است فاصله گرفته و عدول کرده و در مسیر دیگری افتاده است. البته من چند بار تذکر دادم و الان هم که خارج از حزب هستم تذکر می‌دهم. گفت‌وگوها و حرف‌هایشان را دیدم و به دبیرکل و دیگر افراد تذکر داده‌ام. همین الان هم اگر بخواهند اظهارنظر می‌کنم و نظرم را به آنها می‌گویم. من دیدم که اگر درون حزب باشم و بخواهم درباره مسائل اظهارنظر کنم ممکن است در حزب تشنج ایجاد شود.

محمد هاشمی در بخش دیگری از این مصاحبه، از نامزد شدن معین و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان در سال 84 که باعث شکست شد، انتقاد کرد.

 

دعوت مدیر فراری دولت اصلاحات به دوپینگ چند باره با فشار غرب

یک مدیر فراری وزارت کشور دولت اصلاحات می‌گوید توافق اتمی فرصتی برای جامعه مدنی در داخل کشور جهت خروج از بن‌بست است.

سهراب رزاقی در مصاحبه با دویچه وله آلمان به عنوان مدیر مؤسسه کنشگران داوطلب معرفی شده اما مدیر مرکز تحقیقات وزارت کشور در دولت اصلاحات بود و در زمینه تئوری‌پردازی برای ایجاد اغتشاش و تحرکات براندازانه مشارکت داشت.

وی از طریق مراکزی چون مؤسسه کنشگران داوطلب ده‌ها میلیون یورو از برخی مؤسسات فعال در حوزه براندازی نظیر مؤسسه هلندی هیفوس دریافت کرده است.

رزاقی در مصاحبه با دویچه وله می‌گوید: توافق اتمی، تنها یک توافق با 6 کشور نیست بلکه این توافق می‌تواند درهای ایران را بر روی دنیا پس از 37 سال باز کند، همان طور که در تجربه بلوک شرق و توافق ریگان با شوروی سابق در دهه 80 میلادی رخ داد و در نهایت منجر به باز شدن درها شد.

وی می‌افزاید: جامعه مدنی باید حاکمیت را پای میز مذاکره بنشاند و از حالت خوابگردی فعلی خارج شود. من نسبت به آینده خوش‌بین هستم اما در بطن یک بدبینی گسترده‌تر(!) خوشبینم به خاطر این که حکومت به رویکرد گفت‌وگو در خارج روی آورد. اما حکومت در داخل خودش تن به این کار نمی‌دهد. باید مانند فشار بین‌المللی حکومت را پای مذاکره آورد.

رزاقی خرداد سال گذشته در جمع عناصر فراری و ورشکسته وابسته به فتنه سبز گفته بود: کروبی و خاتمی دچار شیفتگی و عوام‌زدگی شدند. نیروهای جنبش سبز دچار توهم نسبت به توان حکومت بودند. وزرای دولت روحانی هم سبزهای شرمگین هستند.

  

گرای فشار بر معیشت مردم را چه کسانی به دشمن دادند؟!

«در دولت قبلی برخی از فقیر شدن مردم خوشحال بودند».

هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان فیلیپین گفت: جای شگفتی است که بعضی‌ها وقتی می‌بینند که کشور و مردم به سوی گرفتن حق خود پیش می‌روند، حساسیت نشان می‌دهند.

وی گفت: با تفکرات افراطی و شعارهایی که هیچ جایگاهی در آرمان‌های انقلاب و امام نداشت منافع کشور را به باد می‌دادند و خوشحال بودند که مردم فقیرتر می‌شوند تا بتوان به آنها کمک کرد.

هاشمی همچنین گفت: قدرت‌هایی که حق غیرقانونی وتو را در شورای امنیت دارند، آمده بودند که تمام قطعنامه‌های سابق خود علیه مردم ایران را وتو کنند که دیدید هفت قطعنامه را در یک جلسه نیم ساعته لغو کردند و این چیزی نیست جز حقانیت ایران که سرانجام سنگینی سایه‌اش را بر قدرت‌های غرب و شرق انداخت.

آنچه درباره این اظهارات قابل تأمل است، غفلت از نقش ویژه برخی دست‌اندرکاران اصلی فتنه سبز- نظیر م. ه‍  و...- در دادن آدرس تحریم‌های گزنده و تشویق به تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران به قصد انتقام‌گیری از دولت وقت و نیز جبران هزیمت در آوردگاه گردن‌کشی مقابل جمهوریت و اسلامیت نظام می‌باشد.

از سوی دیگر قطعنامه‌های قبلی، لغو نشده بلکه تجمیع شده و با بقیه مکانیسم ماشه (بازگشت خودکار و سریع تحریم‌ها با کمترین بهانه) عملا تحریم‌های مذکور هم تثبیت شده و هم فرصت امتیازگیری از برنامه هسته‌ای ایران فراهم آمده است.

******************************************************

روزنامه خراسان******.

کمک 500 ميلياردي دولت به سيل زدگان کرجي

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير هيئت دولت به تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده مبلغ 300 ميليارد ريال از محل منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور براي بازسازي بخش هاي خسارت ‌ديده ناشي از سيل در استان البرز و مبلغ 200 ميليارد ريال تسهيلات بانکي ارزان قيمت توسط بانک مرکزي از طريق بانک‌هاي عامل با معرفي بنياد مسکن انقلاب اسلامي براي آسيب ديدگان ناشي از اين سيل اختصاص پيدا کند.

 

مجوز روحاني براي تداوم اشتغال چند مدير بازنشسته

بر اساس پيشنهاد وزيران عضو کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک که طي روزهاي اخير به استناد قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به تاييد حجت الاسلام روحاني رئيس جمهور کشورمان نيز رسيده است، مقرر شده تداوم اشتغال به کار تعداد ديگري از مديران بازنشسته در وزارتخانه هايي چون ارتباطات، صنعت، راه و شهرسازي و کشاورزي از تاريخ انقضاي اعتبار مجوز قبلي به مدت يک سال ديگر مجاز باشد.

 

تابناک مدعي شد

پور ابراهيمي  اقتصاددان ونماينده مردم کرمان گفت: ما مي‌دانيم که در زير‌مجموعه وزارت نفت حساب‌هايي باز شده که مقرر بود، زير نظر بانک مرکزي باشد؛ اما نه متعلق به بانک مرکزي؛ بنابراين، بخش مهمي از اين اطلاعات در اختيار وزارت نفت است. هم‌اکنون ‌بانک مرکزي ادعا دارد‌ از برخي از آنها به کلي بي اطلاع است،براي نمونه، ما اطلاع پيدا کرده ايم که يک حساب 3ميليارد دلاري در امارات وجود دارد که مربوط به فروش‌هاي وزارت نفت مي‌شود؛ اين نشان مي‌دهد ‌در اين دولت هم مانند دولت قبل، از روش‌هاي نامتعارف براي خريد و فروش نفت استفاده شده است!... بابک زنجاني‌ها در حال زياد شدن هستند.

 

فراروخبرداد

يکي از اهالي روستايي در اردبيل به پاس قدرداني از تلاش‌هاي ظريف وزير امور خارجه کشورمان در تلاش براي رسيدن به توافق هسته‌اي اسب خود را به او هديه داد.

 

انتخاب مدعي شد

در نظرسنجي اين سايت که 2 روز برقرار بود و نزديک به 30 هزار نفر در آن شرکت کردند، از مخاطبان سوال شده که « با توجه به خسارات جاني و مالي سيل اخير، کدام‌يک از اين سازمان ها و نهادها را در اين فاجعه مقصر مي دانيد؟».شرکت کنندگان در نظرسنجي 44درصد سازمان هواشناسي و37درصد سازمان مديريت بحران را مقصر تلفات جاني و مالي سيل اخير دانسته اند.

 

فردا خبر داد

وزير امور خارجه کشورمان  طي نامه هاي جداگانه‌اي از رهنمود ها، حمايت‌ها و دعاهاي خير مراجع  عظام تقليد نسبت به اعضاي تيم مذاکره کننده هسته‌اي خالصانه تشکر کرد.

 

بولتن نيوز خبر داد

وزارت بهداشت با رد آمار منتشر شده در برخي رسانه ها در خصوص مصرف مشروبات الکلي اعلام کرد که  اين آمار صحيح نيست.

 

جام نيوز خبر داد

شبکه بي بي سي فارسي که در طول مذاکرات روند خبري خود را در ايجاد فضاي مسموم قرار داده بود ،با تهيه گزارش هاي مختلفي سرمايه گذاران را از ورود به بازار ايران منصرف کرده و آنها را به سرمايه گذاري در کشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله دبي تشويق مي کند!

 

نامه نيوز نوشت

مسعود پزشکيان، وزير بهداشت دولت اصلاحات تاکيد کرد که وقتي احمدي نژاد مي تواند رئيس جمهور باشد قطعا آقاي ظريف مي تواند اولي تر رئيس جمهور باشد.

******************************************************

روزنامه قدس ***

هواپیماهای روسی در ایران جایی ندارند

ایسنا: مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به عملکرد نه چندان مثبت هواپیماهای روسی در ناوگان ایران، شرکتهای هواپیمایی داخلی هیچ علاقه‌ای به خرید هواپیما‌های این کشور ندارند.

 

شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری

فارس: وکیل رئیس‌جمهور سابق از شکایت موکلش علیه اسحاق جهانگیری به اتهام افترا و نشر اکاذیب خبر داد. سیدعادل حیدری، وکیل احمدی نژاد در توضیحاتی گفت: آقای اسحاق جهانگیری در سالهای اخیر با هدف تخریب باورهای مردم و تشویش در اذهان عمومی، اقدام به طرح اتهامات بی اساس علیه دولت قبل کرده که در سطح وسیعی در رسانه های مکتوب و شبکه های مجازی و صوتی و تصویری منتشر شده است.

 

سفر آزاد به ایران برای اتباع 7 کشور 

 ایسنا: براساس اطلاعات پلیس فرودگاه‌های کشور، اتباع سوریه، ترکیه، لبنان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بولیوی و مصر بدون ‌آنکه به ویزا نیاز داشته باشند، - حتی از نوع فرودگاهی - می‌توانند برای مدت زمان مشخصی به ایران سفر کنند. بر اساس این گزارش، فقط کافی است گردشگران گذرنامه معتبر داشته باشند و در فهرست ممنو‌ع‌الورود‌ها نیز نباشند.

 

ممنوعيت پخش آثار سامي يوسف

الف: پخش آثار سامي يوسف، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده معروف از تمام شبكه‌هاي صداوسيما ممنوع اعلام شد. گفته مي‌شود، سفراخير سامي يوسف به سرزمينهاي اشغالي (اماكن مقدس مسيحيان و يهوديان)، دليل ممنوعيت پخش آثار وي از صداوسيماست.

 

بررسی سند «برجام» در کمیسیون امنیت ملی

ایسنا: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بررسی سند برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در دستور کار جلسه روز سه‌شنبه خود دارند.  این جلسه سه‌شنبه (6مرداد) ساعت 14 و 30 دقیقه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار خواهد شد.

 

مستند شهدای غواص منتشر شد 

ایرنا: مستندی با موضوع شهدای غواص به نام «کربلای 94» در آستانه چهلم تشییع 175 غواص شهید در تهران منتشر شد.

******************************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* احمدی نژاد از جهانگیری شکایت کرد. سایت «دولت بهار» وابسته به محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق نوشت: احمدی نژاد از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور شکایت کرده است. براساس این گزارش، این شکایت نامه توسط عادل حیدری وکیل احمدی نژاد ارائه شده و اتهام آن، «استمرار افتراها و اکاذیب نسبت داده شده از سوی آقای اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم علیه دولت‌های نهم و دهم» اعلام کرده است. دفتر آقای جهانگیری از این شکایت استقبال کرده است.

* مسئولان از وقوع یک طلاق در مقابل هر سه ازدواج در تهران خبر می‌دهند. محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در تهران تقریباً از هر سه ازدواج، یکی منجر به طلاق می‌شود. وی در نشست خبری که صبح دیروز برگزار شد درباره روند طلاق و ازدواج در کشور گفت: 24 میلیون جوان در کشور وجود دارد که براساس ازدواج‌های ثبت شده در سال 93 که ازدواج‌های بالای 15 سال هستند، از 24 میلیون نفر، 5/3 درصد در سال گذشته ازدواج کرده‌اند که معادل 740 هزار نفر است. رستمی افزود: براین اساس نزدیک به 95 درصد از جوان‌هایی که می‌توانند ازدواج کنند، ازدواج نکرده‌اند که باید به دنبال دلایل و ریشه‌های این جریان باشیم که نمی‌تواند صرفاً اقتصادی باشد. وی گفت: به ازای هر 4/4 ازدواج به طور میانگین یک طلاق در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها در پنج سال اول اتفاق می‌افتد. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در استانی مانند سیستان و بلوچستان که مشکلات اقتصادی وجود دارد، نسبت ازدواج به طلاق 15 به یک است ولی در تهران تقریباً از هر سه ازدواج، یک طلاق رخ می‌دهد و ما می‌خواهیم با نگاه اجتماعی بینیم چرا 95 درصد از کسانی که در سن ازدواج هستند، ازدواج نمی‌کنند و ارزش ازدواج و نگاه به ارزش خانواده افول پیدا کرده است. در حقیقت رقبای ازدواج اکنون در دسترس‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند و باید این موضوع بررسی شود.

* مقامات فلسطینی، برای سفر به عربستان با هم مسابقه می‌دهند! یکی از اعضای ارشد حماس از سفر دوم مقامات این جنبش به عربستان طی یک ماه آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «صلاح العاروری» یکی از اعضای ارشد حماس در گفت و گو با «الرساله» گفت: «جزئیات این سفر اعلام خواهد شد و در سفر مذکور جزئیات روابط بین طرفین و پرونده‌های مربوط به آشتی و بازسازی و برخی مسائل دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» این مسابقه، بعد از سفر دو هفته پیش خالد مشعل به عربستان به راه افتاده و محمود عباس رئیس جنبش فتح هم قرار است به عربستان برود. ناظران معتقدند آل سعود برای توجیه جنایات خود در یمن نیازمند است وانمود کند با فلسطینی‌ها رابطه خوبی دارد.

* ژنرال پترائوس، ابوبکر البغدادی را استخدام کرده بود. به گزارش افکارنیوز به نقل از اسپوتنیک عربی؛ قدیروف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «همه می‌دانند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، رئیس دولت اسلامی،‌ ابوبکر البغدادی را تغدیه می‌کند. او در طول بازداشتش در کمپ بوکا در عراق، توسط ژنرال پترائوس به خدمت گرفته شده بود.» وی افزود:‌ «نزدیک به حدود 30 سال، اسامه بن لادن، عبدالله عزام و اعضای گروهی به نام جهاد اسلامی، گروه القاعده را تاسیس کردند. آنها ستون القاعده بودند اما از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تامین مالی می‌شدند.» قدیروف نوشته است: «به بهانه مبارزه با القاعده، آمریکا، افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای اسلامی را بمباران کرد که منجر به مرگ هزاران نفر غیرنظامی بی‌گناه شد.» وی ادامه داد: «القاعده با دستور آمریکا مسلمانان را نابود کرد و طبق آمار آکادمی نظامی ایالات متحده آمریکا، حدود 90 درصد از قربانیان القاعده، علیرغم این واقعیت که رهبران گروه مدعی مبارزه با غرب هستند، مسلمانان تشکیل می‌دهند.» رئیس‌جمهور چچن نوشته است: «دولت شیطانی منشا یکسانی با القاعده دارد و هزاران مسلمان را کشته است.

******************************************************

روزنامه ایران **

پاسخ ایران به ادعای بحرین

 سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادعاهای دو وزارت کشور و خارجه بحرین را بی اساس و تکراری خواند و گفت :« روشن است که دولت بحرین قصد دارد با تکرار اتهامات بی پایه فضای منطقه را متشنج سازد». به گزارش «ایسنا» مرضیه افخم افزود: «این گونه روش های غیر سازنده ، بر خواست و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در تداوم و پیگیری سیاست منطقه ای مسئولانه و اعتماد آفرین و معطوف به همکاری مشترک منطقه ای بویژه علیه تهدیداتی چون افراط گرایی و تروریسم ، خللی ایجاد نخواهد کرد».گفتنی است پیش از این وزیر کشور بحرین با تکرار ادعاهای کشورش درباره ایران، از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواست که برای تحقق اهداف امنیتی ملت‌های منطقه، همکاری‌های مستمر خود را تقویت کنند. وی با اشاره به آنچه آن را دخالت‌های ایران در امور داخلی بحرین خواند، مدعی شد که ایران در قاچاق مواد منفجره و سلاح و مهمات به بحرین دست دارد و گروه‌های تروریستی را برای حمله به مردم بی‌ناه بحرین آموزش می‌دهد. پس از این ماجراها بحرین سفیر خود را در اعتراض به آنچه اظهارات خصمانه ایران توصیف کرد، برای مشورت از تهران فرا خواند.

 

تکذیب ادعای یک نماینده از سوی شورای نگهبان

 سخنگوی شورای نگهبان ضمن تکذیب ادعای یک نماینده مجلس تاکید کرد: «هیچ پیشگویی در مورد بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیچ‌فردی قابل‌قبول نیست». نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با «ایلنا» در واکنش به اظهارات اخیر یک نماینده کنونی مجلس٬ مبنی بر اینکه «احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب خط قرمز شورای نگهبان هستند»، خاطرنشان کرد: «شورای نگهبان اساسا تابع این گونه تقسیم‌بندی‌ها و داوری‌ها نیست».

  وی ضمن تکذیب ادعای دیگران در مورد خطوط قرمز شورای نگهبان تاکید کرد: «ما در بررسی صلاحیت‌ها پرونده هر شخص را به صورت مستقل مورد رسیدگی قرار می‌دهیم». سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ما از حالا چنین پیش‌بینی‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسیم، عنوان کرد: «هیچ پیشگویی در مورد بررسی صلاحیت‌ها٬ از هم‌اکنون از سوی هیچ‌فردی قابل قبول نیست». ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که چرا برخی تلاش می‌کنند شورای نگهبان را تنها در دایره جناح خود تعریف کنند، عنوان کرد: «اعضای شورای نگهبان خودشان خطوط قرمزشان را تعیین می‌کنند٬ نه افراد دیگری».

 

شناسایی ۸ میلیون حساب بانکی جعلی

 رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات ارزهای آزادشده پس از مذاکرات، فاز جدید حمایت از تولید توسط بانک‌ها را به عنوان خبر خوش به فعالان اقتصادی اعلام کرد و از شناسایی ۸ میلیون حساب جعلی بانکی خبرداد. به گزارش «مهر»، ولی الله سیف شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما، رقم معوقات بانکی را ۹۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «۳۰۰ میلیون حساب در نظام بانکی وجود دارد که ۳۸ میلیون آن حساب هایی است که دارای شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده است و از این تعداد ۳۰ میلیون حساب راکد و ۸ میلیون حساب فعال است که ارقام آن کوچک است و هنوز شناسایی نشده اند».

 

درخواست آزادی یک استاد بازنشسته

« انجمن شیمی امریکا» و «کمیته دانشمندان نگران» ، در نامه هایی خطاب به مقامات ایران نسبت به زندانی شدن حسین رفیعی، استاد بازنشسته شیمی دانشگاه تهران و از فعالان سیاسی منتقد ابراز نگرانی کرده اند. رفیعی مدتی قبل از دستگیری به تحمل شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت های حزبی و رسانه ای محکوم شده بود، اما هنوز فرصت اعتراض به این حکم وجود داشت و حکم قطعی نشده نبود که بازداشت شد.

****************************************************** 

روزنامه جام جم **

پیکر ۷۸ شهید دفاع مقدس فردا به کشور بازمی‌گردد

 فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پیکرهای ۷۸ شهید دوران دفاع مقدس که اخیراً در مناطق عملیاتی فاو، شلمچه، مجنون، شرق و غرب دجله و زبیداد کشف شدند، دوشنبه وارد خاک میهن اسلامی خواهند شد.

سردار محمد باقرزاده در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما افزود: این پیکرهای مطهر ساعت 9و30 دقیقه روز دوشنبه از طریق مرز شلمچه وارد ایران می‌شوند و مهمان مردم رامشیر استان خوزستان خواهند بود .

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: استقبال رسمی از این پیکرها به عهده یگان تشریفات پایگاه دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خرمشهر است.

 

مشایی در دادگاه پرونده ندارد

رئیس دادگاه یک کیفری استان تهران گفت:‌ هیچ پرونده‌ای درباره اسفندیار رحیم‌مشایی به دادگاه ارسال نشده است.

محسن افتخاری در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما بدون این‌که خبر دستگیری رحیم‌مشایی را تائید یا رد کند، گفت: فعلا هیچ پرونده‌ای درباره آقای مشایی به دادگاه ارسال نشده است.

 

احضار وزیر تعاون در دادگاه بعدی مرتضوی

رئیس دادگاه سعید مرتضوی گفت: برای بررسی پرونده مرتضوی، وزیر تعاون به جلسه بعدی دادگاه وی احضار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قاضی محمدی کشکولی افزود: دادگاه روز شنبه مرتضوی به دو علت تجدید شد؛ یکی به دلیل تاخیر بیش از حد سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی و دیگری هم به علت دریافت نکردن پاسخ استعلاماتی که قبلا از تامین اجتماعی شده بود. محمدی کشکولی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌مقدم که قرار بود در این دادگاه حاضر شود به دادگاه آمده بود یا خیر؟ گفت: فعلا در این زمینه ضرورتی برای حضور احمدی‌مقدم نبوده است. وی افزود: جلسه بعدی دادگاه سعید مرتضوی 10 مرداد برگزار می‌شود.

 

موضع جدید وزارت خارجه انگلیس درباره سفر به ایران

وزارت خارجه انگلیس سطح هشدار نسبت به تمامی سفرها بجز سفرهای ضروری به ایران را لغو کرد. به گزارش فارس، این هشدار اکنون به سفر به مناطق هم مرز با پاکستان، افغانستان و عراق محدود شده است. لندن دلیل این تصمیم را «کاهش خصومت نسبت به اتباع انگلیس در دولت حسن روحانی» اعلام کرده است.

*******************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات