تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۷۵۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها - شماره 4157 - دوشنبه 5 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر کسی دست پنهان دشمن را در قضایای منطقه نبیند، خود را فریب داده است. (18/1/94)

 سرمقاله

اقدام ارزشی جوان‌های ارزشگرا

روز گذشته جمعی از بسیجیان مدال‌آور المپیادهای علمی کشوری و جهانی در دیدار با امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نشان‌های علمی خود را به ایشان تقدیم کردند. 22 نشانی که تقدیم معظم‌له شد، حاصل تلاش آنها در رقابت‌های علمی رشته‌های ریاضی، فیزیک و کامپیوتر در داخل و خارج بود.

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با تشکر و قدردانی از این نخبگان جوان در بیانی کوتاه کسب رتبه‌های برتر علمی را نشانه استعداد و پیشرفت‌های علمی فرزندان انقلاب خواندند و فرمودند: «این نشانه‌ها و پیشرفت‌ها همان چیزی است که به ‌قدرت و اقتدار درونی کشور می‌افزاید»رویداد شیرین فوق دارای دو نکته اساسی است:

1- جایگاه سرمایه‌های علمی در ساختار بنیادی نظام

 امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با بیانی که داشتند، مانع شدند تا این حرکت ارزشمند در چارچوب ارزش‌های علمی محدود بماند و با پیوند زدن آن به‌قدرت و اقتدار درونی کشور به ارزش افزوده‌ای اشاره کردند که نظام اسلامی در وضعیت حاضر در ابعاد مختلف به آن نیاز دارد و پیشرفت‌های علمی می‌تواند رکن اصلی ایجاد ارزش‌های افزوده باشد.

2- اقدام ارزشی جوان‌های ارزشگرا

اصل تلاش در دستیابی به مراتب علمی بسیار قابل تمجید است؛ اما زمانی که جوانان ارزشگرای بسیجی دست به این تلاش می‌زنند و به وصف بسیجی‌بودن موفق به کسب این مراتب می‌شوند و نتیجه این تلاش را که از منظر دینی مقدس تلقی می‌شود، به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنند، تحسین‌برانگیز هم می‌شود و این پیام خطیر را نیز به مسئولان و دست‌اندرکاران امور این جوانان می‌دهد که باید با مراقبت همه‌جانبه از آنها و فراهم آوردن تسهیلات لازم، آنها را به افق روشنی که پیش‌رو دارند، هدایت کنند تا ضمن هر چه بیشتر شکوفا شدن استعدادها و توانایی‌های آنان، بر قدرت و اقتدار درونی کشور که ضرورتاً باید نقطه اصلی اهتمام همه باشد، بیش از پیش افزوده شود. ان‌شاء‌الله

ترجمه

          مواضع نامزدهای جمهوریخواه درباره توافق هسته‌ای ایران

گروه ترجمه ـ روزنامه گاردین 27 ژوئیه 2015 (۵ مرداد) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: مایک هوکابی، نامزد ریاست‌جمهوری گفته است، توافق ایران و شش قدرت جهانی با توجه به بلندپروازی‌های ایران «اسرائیلی‌ها[‌صهیونیست‌ها] را به هولوکاست نزدیک‌تر می‌کند».

وی که فرماندار سابق ایالت آرکانزاس است، تشریح کرد: «سیاست خارجی رئیس‌جمهور کنونی ضعیف‌ترین مورد در نوع خود در تاریخ آمریکاست... بسیار ساده‌انگارانه است که اوباما به ایرانی‌ها اعتماد کند... توافق هسته‌ای ایران، احمقانه‌ترین توافق است و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره و مردم آمریکا باید آن را رد کنند. من تمام توافق را خواندم. ما باخته‌ایم و این توافق باید متوقف شود». دبی و سرمن شولتز، ریاست کمیته ملی دموکراتیک در پاسخ می‌گوید: «مقایسه‌های اشتباه با هولوکاست پذیرفتنی نیست. مایک هوکابی باید از جامعه یهودیان و مردم آمریکا به‌دلیل این اظهارات شدیداً غیرمسئولانه عذرخواهی کند».

در ادامه مقاله آمده است: شورای ملی دموکراتیک یهودیان اعلام کرد: اظهارات مربوط به هولوکاست را به‌شدت محکوم می‌کند و از 15 نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری می‌خواهد که از چنین اظهاراتی پرهیز کنند.

در این بیانیه آمده است: «این سازمان وظیفه خود دانسته است اظهارات نامطلوب و توهین‌آمیز سیاستمداران درباره هولوکاست را محکوم کند. این اظهارات مایک هوکابی توجیه‌‌ناپذیرترین سخنانی است که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌ایم... اینکه بیان کنیم باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اسرائیلی‌ها[‌صهیونیست‌ها] را به در کوره (آدم‌سوزی) نزدیک می‌کند، نه‌تنها برای رئیس‌جمهور و کاخ سفید بسیار توهین‌آمیز است، بلکه نشان‌دهنده بی‌احترامی به میلیون‌ها انسانی است که در هولوکاست جان خود را از دست داده‌اند و امروز بازماندگان هولوکاست آلام آن را همچنان احساس می‌کنند». مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم‌صهیونیستی] شدید بوده است. وی گفت: «ایران در مسیری مطمئن برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته است... این توافق اشتباهی تاریخی است». جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های افراطی به این توافق واکنشی تند نشان‌ داده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: افکار عمومی آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران به دو دسته مخالف و موافق تبدیل شده است. نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، از جمله سناتور مارکو رابیو گفته‌اند، در صورت انتخاب شدن، توافق هسته‌ای ایران را لغو خواهند کرد. آقای هوکابی که یک پوپولیست محافظه‌کار است و به محافل اونجلیکی گرایش شدیدی دارد، سال 2008 نیز در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشت. وی برای دومین بار است که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. شورای ملی دموکراتیک یهودیان در بیانیه خود افزوده است: «اگرچه بی‌معنی است که از آقای هوکابی بخواهیم به‌دلیل سخنانش عذرخواهی کند، اما سایر نامزدهای جمهوریخواه باید به این سخنان واکنش نشان دهند».

 

اخبار

من به ایرانی‌ها اعتماد ندارم...!

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، در سخنانی در یک کمپین انتخاباتی، ضمن اعلام حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران، گفت: به ایرانی‌ها اعتماد ندارم، ولی این توافقنامه محدودیتی را بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد. کلینتون در ادامه افزود: من از توافقنامه رئیس‌جمهور با ایران حمایت می‌کنم. من به مذاکراتی که به اعمال تحریم‌های اولیه علیه ایران منجر شد، کمک کردم؛ ولی به ایرانی‌ها اعتماد ندارم، کسی هم نباید به ایرانی‌ها اعتماد کند. شما می‌دانید که ما چنین تحولی را از سوی ایرانی‌ها انتظار نداریم. این یک توافقنامه است که به‌سختی حاصل شده و درپوشی را بر برنامه تسلیحات اتمی ایران خواهد گذاشت. نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ میلادی، اظهار داشت: ما هنوز باید به اقدام ایرانی‌ها از جمله در صدور تروریسم، حمایت آنها از تروریست‌ها در سراسر منطقه و فراتر از آن، به بی‌ثبات کردن دولت‌ها از سوی آنها، تهدید آنها علیه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و تهدید علیه غرب توجه کنیم. من نیز زمانی‌که رئیس‌جمهور شوم، به این مسائل توجه خواهم کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: این روزها هر دموکراتی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود، باید از توافق انجام گرفته با ایران حمایت کند؛ زیرا این توافق را یک رئیس‌جمهور دموکرات انجام داده است؛ اما برای مقابله با سیاست‌های تخریبی رقیب جمهوریخواه که توافق هسته‌ای با ایران را برای حزب دموکرات یک امتیاز بزرگ در رقابت‌های انتخاباتی می‌دانند، سعی می‌کنند به موضوعاتی بپردازند که تیغ انتقاد جمهوریخواهان علیه توافق را که نقطه قوت خود می‌دانند، کُند نماید. صحبت از بی‌اعتمادی به ایران، متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، دخالت در امور کشورهای دیگر و ... از جمله این موضوعات است که این روزها بیش از هر چیزی کارکرد رقابتی انتخاباتی پیدا کرده است.

اخبار کوتاه        

 *حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در مجموع یک کشور مستقل و در حال پیشرفت هستیم و ایده‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی با اهداف و هژمونی آمریکایی‌ها در تقابل است، گفت: از همین رو، طرف‌های غربی مدام درصدد سنگ‌اندازی در پیش‌ روی ایران اسلامی هستند. وی با اشاره به اینکه دشمن پس از تحریم و تهدید ایران مجبور به پذیرفتن حقوق ملت شده است، گفت: اکنون نیز پس از جمع‌بندی مذاکرات طرف‌های غربی سعی دارند ضرری را که از تحریم ایران دچار شده‌اند، جبران کنند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع فابیوس به تهران، عملکرد فرانسه در مذاکرات هسته‌ای را  بسیار بد دانست و افزود: پاریس در این مذاکرات نقش پلیس بد را بازی کرد و عملاً سخنگوی رژیم صهیونیستی در مذاکرات بود.

* خبرگزاری سانا خبر داد، شهر «حسکه» سوریه روز گذشته در جریان عملیات گسترده ارتش و نیروهای مردمی این کشور به‌طورکامل از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی شد. بر اساس این گزارش، ارتش و نیروهای مردمی سوریه در جریان پاکسازی این شهر، ده‌ها تکفیری را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند. ازسوی‌دیگر، نظامیان ارتش سوریه منطقه «قدسیا» واقع در حومه دمشق را تحت محاصره خود درآوردند.

* آدرسی که زیر‌مجموعه‌ای از اتاق بازرگانی آمریکا محسوب می‌شود، رونمایی شد! رونمایی از این پایگاه خبری درست دو هفته پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ١+٥  درحالی انجام شده‌ است که هنوز کنگره آمریکا این توافق را تأیید نکرده است. این وب‌‌گاه، تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی را برای ورود به بازار ایران تشویق کرده است. در این وب‌‌گاه هدف از راه‌اندازی این اتاق، تسهیل روابط تجاری بین کسب‌وکار و صنایع در ایالات متحده و جمهوری‌اسلامی ایران اعلام شده ‌است.

* محمد هاشمی، عضو مستعفی کارگزاران سازندگی در مصاحبه‌ای به روزنامه اعتماد درباره خروج خود از کارگزاران گفته است:  به این نتیجه رسیدم که حزب کارگزاران کمی با ریشه‌ها و سابقه‌ای که داشته است فاصله گرفته و عدول کرده و در مسیر دیگری افتاده است. البته من چند بار تذکر دادم و الآن هم که خارج از حزب هستم، تذکر می‌دهم. گفت‌وگو‌ها و حرف‌های‌شان را دیدم و به دبیرکل و دیگر افراد تذکر داده‌ام. همین الآن هم اگر بخواهند اظهارنظر می‌کنم و نظرم را به آنها می‌گویم. وی در ادامه نیز اظهارنظر یکی از اعضای حزب را که اعلام کرد حزب کارگزاران حزبی است «لیبرال دموکرات مسلمان»، مصداق عدول این حزب از خط انقلاب دانسته و اضافه کرده است: ما در جامعه اسلامی هستیم و این واژه‌ها با هم نمی‌خواند.

* نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل، ایران را به ۲۵ سال فریبکاری در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد. جان بولتون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز ادعا کرد: نمی‌توان با ایران همانند کشوری عادی تعامل داشت. وی همچنین گفته است: «این عقب‌نشینی‌ها در پاراگراف به پاراگراف این توافق در برابر ایرانی‌ها آن را کم‌ارزش‌ می‌کند. به نظرم کنگره اجازه این کار را نخواهد داد و بر روی دسترسی به توافق بین ایران و آژانس پافشاری خواهد کرد. ما باید در این‌باره با دولت به‌صراحت برخورد کنیم.

* متأسفانه، این روزها برخی از بازیگران با انتشار عکس‌هایی از خود در فضای مجازی و مطالبی درزمینه همراهی با سگ‌ها کارهایی ناسازگار با فرهنگ ما انجام می‌دهند. به‌تازگی، یکی از بازیگران در صفحه شخصی خود، عکسی را منتشر کرد که واکنش‌‌های زیادی را به‌دنبال داشت. در این عکس سنگ قبری نشان داده شده که برای یک سگ ساخته شده بود و در زیر آن نوشته شده:«پگی خانوم پس از ۱۴ سال رفت!».

این موضوع واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت، به‌‌گونه‌ای‌که چند ساعت پس از انتشار آن، این عکس از صفحه حذف شد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات