تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۷۷۵۵۹
آفتاب یزد گزارش می‌دهد

یادگاران امام در امتحان پایداری‌ها رفوزه شدند!


گروه سیاسی: این روزها از هر گوشه و کناری، از تجمع باشد تا تشییع پیکر شهدا، از مسجد باشد تا محفل های مذهبی، از منبر باشد تا مجلس سخنرانی، گویی باید انتظار شنیدن چند توهین و چند کنایه و چند اتهام به اشخاص برجسته کشور از دولت و رییس جمهور و تیم مذاکره کننده هسته‌ای گرفته تا آیت ا... هاشمی رفسنجانی را داشته باشیم، مسائلی که از سوی تندروها مطرح می‌شود و دهان به دهان حرف هایشان بین رسانه‌ها و مردم می‌چرخد.

در این بین نه تندروها از چنین ادبیات ناپسندی دست برمی‌دارند و نه گویی کسی، توان تغییر ادبیات آنها را دارد. و البته آنچه مسلم است، اینکه خودهتاکان هم، قصد تجدید نظر در این رویه را ندارند. شنیدن کنایه ها و گاهی اهانت‌ها به شخصیت های سیاسی در کشورمان زمانی قابل‌تاملتر است که این تهمت ها از سوی کسانی و یا در مکانی بیان می‌شود که اساسا نباید بشود، چون نه فرد توهین کننده، شخصیت سیاسی است و نه مکانی که اهانت ها در آن صورت می‌گیرد ارتباطی با محفل سیاسی دارد.

به هر حال این روزها هر جایی که جمعی از مردم هست، اقلیت تندروی دلواپسی هم هست تا از طریق تریبونی که در اختیارشان قراردارد، بر یاران دولت و برخی از چهره های شاخص سیاسی دیگر بتازند.

اما در میان همه این موارد، حمله به شخص یادگار و بیت امام نوبر است.

زمانی حمله به یادگاران امام، اندوه و رسمیت بیشتری برخود می‌گیرد که این بیانات تند از سوی افرادی که به نوعی مسئولیت هایی در نظام دارند مطرح می‌شود، کسانی که بنا به جایگاهشان توقع و انتظار از آن ها به شکل دیگری است به ویژه زمانی که این افراد مسئول، جامه مقدس روحانیت بر تن دارند و باید بیش از این مراعات مصالح نظام و گفتارهایشان را بکنند.

آیت ا... مصباح یزدی بی گمان چهره شناخته شده ای است، چهره ای که او را به نام پدر معنوی جبهه پایداری می‌شناسند. هر چند سخن های جنجالی این چهره معنوی، بحث تازه‌ای نیست و در دولت گذشته برخی از اظهاراتش تا مدت ها سوژه رسانه ها می‌شد اما اینبار در گفتگویی که با ماهنامه عصر اندیشه داشته به برخی موارد اشاره کرده است که بی گمان بیان اینگونه سخنان از زبان وی جالب توجه بود.

وی در بخشی از سخنان خود با ادعای «رفوزه شدن برخی بستگان امام» می‌گوید: «در سال‌های ابتدای بعثت، از جمله ماجرای وفات رسول خدا، بسیاری از بستگان و اصحاب پیامبر رفوزه شدند. آن امتحان برای ١۴٠٠ سال پیش بود و از آن زمان جامعه رشد بیشتری کرده است. آن زمان برخی بستگان پیامبر عامل انحراف بودند و رفوزه شدند و اکنون برخی بستگان امام خمینی (ره). برخی حق را می‌شناسند، اما مانند ابوجهل تا پای جان آن را انکار می‌کنند.»

موضوع رفوزه شدن برخی از بستگان امام خمینی، که اشاره مستقیمی به بیت امام دارد بسیار جای تامل دارد و شاید با توجه به سوابق سیاسی که ازسوی آیت ا... مصباح یزدی سراغ داریم، و با علم به اینکه مطرح ترین چهره بیت امام که حضور فعالی در محافل مختلف دارد سید حسن خمینی است، بتوان بخشی از روی صحبت های آیت ا... مصباح یزدی را یادگار امام - سیدحسن خمینی- دانست، البته مطمئنا روی سخن وی می‌تواند افراد دیگری از این بیت نیز باشد، اما آنچه در سخنان اخیر آیت ا... مصباح یزدی ما را به فکر فرو می‌برد، اشاره بی‌پرده اینچنینی او به بیت امام و یادگاران ایشان است.

چرا یادگاران امام ؟

حجه الاسلام ناصر قوامی در گفتگو با آفتاب یزد در مورد اظهارات اخیر آیت‌ا... مصباح یزدی چنین می‌گوید: «هر سخنی را که علیه انقلابیون واقعی زده می‌شود نباید پذیرفت، این روزها برخی از طرفداران امام و حامیان امام در زمان انقلاب که پشت امام بودند منزوی هستند و این خود نشان می دهد که ما با آرمان هایی که داشتیم فاصله گرفتیم.»

حجه الاسلام قوامی به بخشی دیگر از صحبت های آیت ا... مصباح یزدی که پیرامون آیت ا... هاشمی رفسنجانی مطرح کرده است اشاره می‌کند و می‌گوید: «مطمئنا امثال آقای آیت ا... هاشمی از مسیرانقلاب انحراف پیدا نکردند.» وی اضافه می کند: « باید دید که عملکرد و گفته‌های آقای مصباح یزدی در دولت گذشته چه بوده است؟ آن زمان چه میزان به نظر و رای مردم اهمیت می داد؟ و آیا در آن دوره هم به همین میزان کنونی نسبت به وضعیت کشور و اشخاص ابراز نگرانی می کرد؟»

این مطلب و انتقادی است که حجه الاسلام محمد تقی فاضل میبدی نیز از آیت ا... مصباح یزدی دارد چنانکه، فاضل میبدی در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید::«آیت ا... مصباح یزدی در دوره احمدی نژاد می گفتند که اطاعت از ایشان(احمدی نژاد) اطاعت از خداست، و یا ریاست جمهوری وی در ادامه ولایت رسول ا...(ص) است، کسی این صحبت ها را فراموش نمی کند، در حالی که الان هیچکدام از این حرف ها را نه خودشان قبول دارند و نه دیگران قبول دارند. همه هم متوجه شدند، دولتی که ایشان ادامه راه رسول ا...(ص) می‌دانستند در مسائل مالی چه مشکلاتی داشته است.»

فاضل می افزاید:« اگر آقای مصباح معتقدند دولتی که مورد تنفیذ مقام رهبری قرار گرفته است، اطاعتش واجب است، پس چرا نسبت به این دولت این اعتقاد را ندارند این دولت هم که مورد تنفیذ رهبری قرار گرفته است بنابراین حرف‌های ایشان را نمی توان ملاک قرارداد.»

از سویی دیگر در باره گفته های آیت ا... مصباح یزدی، حجه الاسلام محسن غرویان، نظراتش را اینگونه به آفتاب یزد می‌گوید:«:« نگاهی که آیت ا... مصباح دارند قضاوتی است که باید دید، درست است یا خیر ؟ایشان با قرائت خودشان عده ای را که مورد قبول باشند مقبول اعلام می کنند و عده ای را رفوزه.»

وی اضافه می کند:«ایشان معمولا می گویند که من بر اساس احساس تکلیف مسائل را مطرح می کنم، آقای مصباح باید توضیح بدهند که ملاک تشخیص تکلیف، چه کسی است؟این منطقی نیست که ما تکلیفی را انجام بدهیم و وقتی می گویند این تکلیف را چه کسی تعیین می کند بگوید خودم !»

غرویان می افزاید:«آقای مصباح یزدی باید فراتر از ادعای خودشان بر اساس سند و مدرک و منطق صحبت کنند والا به بن بست می خوریم، سخن ایشان نباید مثل سخنان برخی مدعیان مکاشفه و شهود باشد، که بگویند برای ما فلان امری شهود شده است، که اتفاقا خود آقای مصباح یزدی در درس‌هایشان مکاشفه و شهود را تایید نمی‌کند.»

ملاک رفوزه شدن یادگاران امام چیست؟

اما دلیل اینکه آیت ا... مصباح یزدی اینقدر صریح برخی از بستگان امام را رفوزه می‌خوانند چیست و برای چه چنین مسئله ای از سوی وی مطرح می‌شود، این سوالی است که پاسخ آن را حجه الاسلام ناصر قوامی اینگونه به ما می‌دهد :« باید دید که این نمره رفوزه شدن را چه کسی می دهد و ملاک انتخاب در این رفوزه شدن چیست؟ »

و البته حجه الاسلام فاضل میبدی هم به آفتاب یزد چنین می‌گوید:«اینکه حریم بیت امام حفظ نمی شود باعث تاسف است، ممکن است گروهی هم، افراد مقابل را که چنین از رفوزه شدن می گویند، مردود بدانند، به هر حال باید در نظر داشت که نظر آقای مصباح یزدی شاخصی در رفوزه شدن کسی نیست.»

این مطلبی است که حجه الاسلام غرویان هم به آن اشاره دارد و به ما می‌گوید:« سوال این است که این نسبت ابوجهل دادن ها و رفوزه دادن ها از کجا آمده است ؟ به نظر من این بیانات منطق روشن و واضحی ندارد و قضاوت‌های شخصی است.»

مقایسه بستگان امام با ابوجهل؟!

در مطالب بیان شده از سوی آیت ا... مصباح یزدی در گفتار اخیرش در حمله به برخی نزدیکان امام بخش دیگری نیز نهفته است، بخشی که او به مقایسه بستگان بیت امام با بستگان پیغمبر اسلام می‌پردازد و اینکه آنها را ابوجهلانی می‌داند که با دانستن راه درست آن را انکار می‌کنند اساسا چنین مقایسه‌ای تا چه میزان اعتبار دارد و چرا چنین قیاسی از سوی آیت ا... مصباح یزدی صورت گرفته است ؟

این سوالی است که پاسخ آن را حجه الاسلام فاضل میبدی اینگونه به آفتاب‌یزد می‌دهد:« همیشه در برخی شخصیت ها، افراط و تفریط هایی وجود دارد.»

وی اضافه می‌کند:« به نظر من آقای مصباح یزدی اگر در درس‌های فلسفه و علوم دینی وارد شود بسیار خوب است، اما ایشان هر وقت وارد مسائل سیاسی شده اند، همیشه دچار اشتباه محاسباتی می شوند.»

و البته حجه الاسلام غرویان نظرش را اینگونه به ما می‌گوید:« مقایسه کردن اینچنینی، کار ساده ای است و مشکلی را حل نمی کند ولی این تطبیق ها مسئولیت شرعی و عقلی دارد و تعیین مصداق ها اگر با حجت شرعی و دلیل منطقی همراه نباشد کار حکیمانه ای نیست و گاهی این قیاس ها نسبت‌های ناروایی است که منشاء سوء استفاده‌های زیادی خواهد شد و من فکر می کنم باید از ایشان در اینباره توضیح بیشتری خواست.»

سخنگوی انقلاب کیست ؟

امااین روزها چرا به این شکل، برخی از شخصیت های شاخص نظام مورد هدف عده ای قرار می‌گیرند و چرا نسبت به آنها به اشکال مختلف هجمه می‌شود ؟این پاسخی است که ناصر قوامی در باره آن معتقد است:« متاسفانه این روزها افراد مختلفی سخنگوی انقلاب شده اند و هر کسی از زبان خودش سخنانی را مطرح می کند که نباید بگوید. ممکن است کسانی از انقلاب سخنی بگویند که ارتباطی با انقلاب نداشته باشند از طرفی دیگر افراد مختلف هر یک به طریقی خود را دلسوز انقلاب می دانند و در این بین تمیز دادن آنها دشوار است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات