تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۴۱
روایت بزرگانی که وقف اعتدال شدند

به نام سیاست، به کام ملت


مطهره شفیعی: «انفجار اعتدال» شاید برازنده‌ترین واژگان در توصیف شرایط سیاسی امروز کشور باشد. نباید تحول ژرف در فضای سیاسی کشور را نادیده گرفت که در نهایت منجر به تقسیم‌بندی‌های جدید شده است و دیگر مانند گذشته نیست که دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به فعالیت سیاسی مشغول و رقابت‌های پرتنش میان آنها جریان داشته باشد. اکنون شرایط به نحوی است که طیف دیگری در صدر این دو جناح فعال است و هر دو گروه باید از آن تمکین کنند. شاید این سوال مطرح شود که آیا این طیف کوچک نقش ریش‌سفید سیاسی دارند؟ که پاسخ منفی است؛ به‌عبارتی شخصیت‌های درون این طیف به تلطیف فضای سیاسی کشور مشغولند و آن‌طور که مشخص است هر دو جناح باید بر اساس حاکم شدن اعتدال در کشور به نظرات این طیف تمکین کنند که تا به امروز آن‌طور که هویداست، اصلاح‌طلبان هستند که بیشتر برای اجرای این توصیه‌ها پیشقدم شده‌اند. ازجمله بزرگان می‌توان به آیت‌ا... هاشمی و در ذیل او به حجج‌اسلام روحانی، ناطق‌نوری و نقویان اشاره داشت. این شخصیت‌ها در برهه‌های مختلف نشان دادند که می‌توانند نقش مصلح را ایفا کنند و گامی مهم در راستای آرامش کشور که بزرگ‌ترین مولفه پیشرفت و توسعه است بردارند. .

 آبروی هاشمی برای فرزندان فردای کشور

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در صدر مصلحان قرار دارد و البته او این نقش را سال‌هاست که ایفا می‌کند. او از یاران امام خمینی(ره) است و به‌خوبی از او چارچوب‌های اعتدال‌آفرینی را آموخته است. اگر نگاهی به تاریخ سال‌های گذشته چه در مجلس و چه در دولت شود ثمره تدابیر وحدت‌آفرینی هاشمی به‌خوبی مشخص است چه آنجا که برای دفاع از اعتبار و جایگاه همطیفان و دلسوزان کشور از آبروی خود گذشت و چه آن زمان که به‌رغم تردید دو جناح در حمایت از او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال84 گفت برای خواست ملت به صحنه خواهد آمد. او در آن برهه اظهار کرد: «معمولاً برسرهرانتخاب یک دوراهی سهمگین است.

دو راهی خود یا خدا. چه امتحان سخت و دشواری است. شیطان بر سر این دوراهی چه‌ها که نمی‌کند. اگر شیطان بر دروازه دل، گوش و چشم تو نشست، خود را و خواسته خود را خدا می‌بینی. آبرو کجا می‌آید؟ کجا می‌ریزد؟، بعضی حرف‌ها را تنها با تو می‌توان زد، خدایا!.» هاشمی با این اعتقاد خود را در عرصه مصلح تعریف کرده است که می‌گوید: «ظلم است ظلم بزرگی. اگر به فردای این کشور فکر نکنیم. فردا ممکن است ما نباشیم ولی فرزندان ما که هستند. آینده که هست. ایران که هست. ستونهای فردا را باید امروزبنا کنیم. فردای دنیا صدایی دارد که باید آهنگ آن را از امروزشروع کنیم. تردیدها رهایم نمی‌کنند چه کنم؟. آخر همیشه آرزو و امید داشتم در زمان حیاتم ببینم که دست‌هایی تواناتر، اداره کشور را از ما تحویل بگیرند و ما بنشینیم و ببینیم و خدا را و مردم را شکر کنیم، اما تردید دارم که با این وضع این آرزو به عمل برسد.»

رئیس‌جمهوری برای دوستی چپ و راست

او اکنون ردای ریاست‌جمهوری بر تن دارد اما پیش از آن اگرچه سعی می‌کرد پرده مصلح‌بودنش عیان نشود اما آگاهان به تلاش‌های او در این مسیر واقف بودند. او زمانی ترجیح داد کمتر به جلسات جامعه روحانیت برود که این کم‌رفتن‌ها هم در نتیجه تاکید او برای حفظ وحدت جامعه روحانیت بود. اما بخش پررنگ اعتدال‌طلبی و آرامش‌خواهی سیاسی روحانی پس از ورود به پاستور در قامت رئیس‌جمهور نمایان شد چنانکه او در تبلیغات انتخاباتی خود بر رفع کدورت‌ها میان دو جناح سیاسی کشور تاکید کرد و از تدابیری در مسیر نیل به آشتی ملی سخن می‌گفت. او در آغاز حضور در پاستور گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا را به‌صورت جداگانه به پاستور دعوت کرد و با آنها از لزوم وحدت در کشور سخن گفت. اما روحانی با آغاز سومین سال حضور خود در پاستور درس خوبی به منتقدانی که بعضا دلواپس بودند داد و از نمایندگان احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب دعوت کرد زیر یک سقف حضور داشته و با هم افطار کنند. شاید روحانی تنها رئیس‌جمهوری بوده باشد که اینچنین شفاف در مسیر وحدت‌بخشی سیاسی تلاش می‌کند. 

او می‌داند اعتدال چیست

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری یا همان شیخ نور در مقطعی در قامت ریش سپید جریان اصولگرایی به فعالیت مشغول بود اما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 و پس از آن انتخابات مجلس برخی اصولگرایان به نظرات او تمکین نکردند بنابراین او تلاش برای ایجاد وحدت میان اصولگرایان را بی‌فایده دانست. ناطق‌نوری البته سال‌هاست رویه وحدت‌بخشی خود را ادامه می‌دهد چنانکه پس از پایان دوران وزارت کشوری‌اش ماهانه استانداران و فرمانداران خود را به دور هم جمع می‌کند و آنها که دارای سلایق سیاسی متفاوت با هم هستند به حرمت این جلسه اختلافات را کنار گذاشته و همدلی پیشه می‌کنند. ناطق‌نوری از جمله بزرگان جریان اصولگرایی است که همواره در مسیر اعتدال‌طلبی اصلاح‌طلبان را از یاد نبرده است و در مسیر وحدت میان دو جریان تلاش می‌کند.

 مسیر مردم، مسیر صحیح

حجت‌الاسلام ناصر نقویان از دیگر افرادی است که به‌تازگی به طبقه بالاتر جناح‌های سیاسی آمده است. او سخنران جلسات اخلاق است که دوره‌ای در کنار حجت‌الاسلام پناهیان دو سخنران معروف تهران بودند. او تا چندی پیش عضوی از اردوگاه اصولگرایان محسوب می‌شد اما اتفاقاتی نقویان را متوجه این امر کرد که از حمایت بی‌چون و چرا از اردوگاه اصولگرایی منصرف شود. اوج حرکت اعتدال‌طلبانه نقویان در مراسم سالگرد شهید صدوقی بود که از برخی موضوعات که مطمئنا مطلوب اردوگاه اصولگرایی نیست سخن گفت و با ادای این جملات شاید پیامی داد که باید با فضای جامعه حرکت کرد و مردم را در نظر داشت نه خواسته‌های اصولگرایانه و اصلاح‌طلبانه را. نقویان هواخواهان زیادی به‌واسطه مشی اعتدالی خود دارد وتلاش دارد افکار خود را به واسطه همان‌ها گسترش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات