تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۵۵
راز سوم تير چه زماني آشكار مي‌شود

احمدی‌نژاد داعیه مستضعفین دارد!


پرستو بیرانوند: میدان 72، دولت بهار، نکات پرس، هفته نامه هزاره سوم، پیک خورشید، هماپرس و اکنون مستضعفین. احمدی‌نژاد‌این‌بار کاملا آشکار و با گفتمان سوم تیر روی دکه‌های مطبوعاتی آمده است. شاید با بررسی خط‌مشی سایت‌های خبری میدان 72 و پیک خورشید می‌شد به حمایتشان از احمدی‌نژاد پی برد اما نشریه مستضعفین که به مناسبت دهمین ساگرد سوم تیر84 منتشر شده رسما رسانه‌ای حامی احمدی‌نژاد معرفی شده‌ است. شاید اکنون باید کمتر به او و برنامه‌هایش فکر کرد. احمدی‌نژاد با پرچم مشخص وارد کارزار سیاسی خواهد شد و گفتمان رسمی خود «عدالتخواهی» را بیان خواهد کرد. تا پایان امسال و برگزاری انتخابات مجلس چند ماهی باقی است و احمدی‌نژادی‌ها نیز باید خود را به مردم بشناسند و رسما شروع به کار کنند.

از ابهامات فعالیت‌های احمدی‌نژادی‌ها برای انتخابات آتی مجلس هر روز کاسته می‌شود و دیگر بر همگان روشن است که در انتخابات اسفند ماه برای تصاحب کرسی‌های بهارستان احمدی‌نژادی‌ها نیز تلاش خواهند کرد. حال که رسانه‌های احمدی‌نژاد در سوم تیر- سالگرد انتخابات دولت نهم- به معرفی خود پرداخته‌اند تنها نقطه مبهم درمورد فعالیت‌های حامیان احمدی‌نژاد به حزب یکتا برمی‌گردد. به نظر می‌رسد فعلا باید منتظر بود تا رمز و رازهای سوم تیر کاملا مکشوف شود.

«مستضعفین» چه می‌گوید؟

«و اما عدالت» اولین متن ‌این مجله است که با عکسی از احمدی‌نژاد منتشر شده است. در‌این مجله که به مناسبت دهمین سالگرد سوم تیر84 منتشر شده است، گفته‌هایی از سعید زیباکلام، عبدالرضا داوری، علی‌اکبر جوانفکر و بهمن شریف‌زاده دیده می‌شود. افرادی که همگی در این سال‌ها از حامیان اصلی احمدی‌نژاد بوده‌اند و اکنون که به گفته خود آنان اولین نشریه مکتوب و گفتمانی آنهاست شاید اتاق فکر او را نیز شکل دهند. جوانفکر برگشت احمدی‌نژاد را یک مطالبه عمومی می‌داند و مستضعفین در 8هزار نسخه روی دکه‌ها منتشر شده است و آنچه در میان گزارش‌ها و متن‌های نشریه توجه را جلب می‌کند دو گزارش با عنوان «اصولگرایان و هدایت احمدی‌نژاد به قتلگاه سیاسی» و «آیا اصولگرایی بی‌خاصیت شده» است.

آنچه از این  نشریه برمی‌آید،‌ایجاد دوگانه و تضاد میان اصولگرایان و احمدی‌نژاد است، سیاستی که در تشکیل یکتا نیز پیش گرفته شده است. در ادامه مطلبی درمورد احیای جنبش‌های دانشجویی آمده است که عملکرد مستقل تشکل‌های دانشجویی از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی را از ویژگی‌های دوران احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها می‌داند. جامعه دانشگاهی در سال‌های روی کار بودن دولت‌های نهم و دهم بیشترین آسیب‌ها را دید و حال رسانه مکتوب احمدی‌نژاد راهکارهایی برای زنده شدن آن ارائه می‌کند. درنوشتاری دیگر 10 وعده مهم روحانی بیان و ادعا شده که هیچ‌کدام عملی نشده است؛ استفاده از تمام طیف‌های سیاسی، به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای، حذف رکود از چرخه اقتصادی و مبازره با فساد ازجمله‌این موارد هستند.

تشکیل یکتا و انتخابات پایان سال

در چند وقت گذشته صحبت‌های بسیاری پیرامون تشکیل یکتا وجود داشت که شاید تکلیف‌این تشکل نیز مانند رسانه‌های احمدی‌نژاد به‌زودی روشن شود. زریبافان، معاون احمدی‌نژاد که به خاطر صحبت‌های مخالف احمدی‌نژادی‌اش شهره است، اعلام می‌کند که تشکل در چارچوب اصولگرایی پیش خواهد رفت احمدی‌نژاد را به کناره‌گیری از سیاست دعوت می‌کند و از سویی فعالیت‌هایشان را در راستای انتخابات مجلس می‌داند. او گفته بود «فعالیت صِرف‌نظری در عرصه سیاسی کافی نیست و باید وارد عمل هم شد. تشکیلات یکتا قرار است فقط در دایره اصولگرایی فعالیت کند و تاکید کرده بود که مهم‌ترین عرصه عملی حضور جبهه یکتا در سیاست کشور، انتخابات پایان سال جاری است.» او پیش از ‌این گفته بود که در حزب فاقد مجوز یکتا سمتی ندارد اما به آنها مشاوره‌ می‌دهد. ‌این نکته قابل توجه است که مشاوره توسط معاون احمدی‌نژاد به حزبی که منتسب به حامیان وی است دارای چه مفهومی است. عدم بیان شفاف در مورد اعضا یکی از موارد قابل توجه درمورد‌این تشکل است.‌این نکته را نباید از نظر دور داشت که اعضای یکتا اکثرا از اخراجی‌های طیف نزدیک به احمدی‌نژاد هستند. طبق شنیده‌ها در مرحله اول، یکتا، فریدون عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی‌ایران) را به‌عنوان سخنگوی خود برگزیده تا انتقاد از برنامه‌های هسته‌ای دولت تابلو و شعار اولیه‌این تشکل باشد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو سابق حزب اعتدال و توسعه و عضو هیات‌رئیسه مجلس هفتم و وزیر آموزش و پرورش و مصطفی محمدنجار وزیر کشور دولت دهم نیز برای سازماندهی نیروها به اعضای یکتا کمک می‌کنند. 14 نفر دیگر از مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم نیز در جلسات یکتا شرکت می‌کنند. افرادی که وظیفه پیوند زدن اعضای یکتا به سایر اصولگرایان را برعهده دارند. حضور‌این افراد دو گزینه را مطرح می‌کند که حزب روزی اعلام حمایت از احمدی‌نژاد را علنی می‌کند یا حزبی پایبند به چارچوب‌های اصولگرایی پا به عرصه سیاست رسمی کشور خواهد گذاشت. تا کنون چراغ سبزی به حزب یکتا از طرف ارگان‌های رسمی دولت نشان داده نشده است. محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر بیان کرده که تشکیل‌دهندگان یکتا می‌توانند برای فعالیتشان از وزارت کشور مجوز بگیرند.

اگر آنان اصرار داشته باشند در قالب یک تشکل سیاسی فعالیت کنند باید مجوز بگیرند. همچنین حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور درباره جبهه تازه‌تاسیس «یکتا» گفته بود: «بر اساس قانون هرگونه فعالیت حزبی باید بر اساس مجوز باشد و کسی که می‌خواهد حزب تشکیل دهد تقاضای خود را به کمیسیون ماده 10 احزاب ارائه دهد. در‌ این کمیسیون بررسی‌های لازم انجام‌گرفته و بر اساس استعلامات اجازه تشکیل حزب داده شده و پروانه صادر می‌شود. احزابی که‌این فرایند را طی نکرده باشند در واقع غیرقانونی هستند.» امیری اشاره کرده بود که تاکنون جبهه یکتا هیچ درخواستی به کمیسیون ماده 10 نداده و هیچ مجوزی هم برای‌این جبهه صادر نشده است. با محدودیت‌هایی که بر سر راه تشکل یکتا وجود دارد و انتخابات پیش رو شاید باید منتظر ورود احمدی‌نژادی‌ها از راه‌های دیگر به کارزار انتخاباتی بود. آیا بازهم احمدی‌نژاد بر موج گذشته سوار خواهد شد و به گفته خود آنها گفتمان سوم تیر ادامه پیدا خواهد کرد؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات