پایگاه بصیرت: سیدعباس عراقچی، مذاکرهکننده ارشد ایرانی در گفتوگوهای هستهای با گروه 1+5 در جمع مدیران ارشد، مدیران کل و سردبیران ارشد بخشهای خبری و برنامهساز سیاسی صداوسیما، با بیان اینکه در مذاکره همیشه دادوستد و بدهبستان صورت میگیرد، از برخی اظهارات شکوه و گلایه کرد و گفت: «کسانی که میگویند رهبری را دور میزنند و با مقایسه دوره کنونی با صدر اسلام که وقتی زبان حضرت علی(ع) بسته است، ما موظفیم صحبت کنیم یا از جام زهر صحبت میکنند، نقش رهبری را تضعیف و به ایشان جفا میکنند؛ اینها هیچ کمکی به رهبری نمیکنند. رهبری کاملاً هوشیار و در صحنه هستند و حواسشان کاملاً جمع است، ما که از نزدیک کاملاً این را حس کردیم».
آنچه دکتر عراقچی درباره آن صحبت کرد، کموبیش موضوعی است که بعضاً به گوش میرسد و با اینکه بسیار کم است، مهم به نظر میرسد و باید بهشدت از آن پرهیز کرد؛ زیرا تکرار و اصرار بر آن منحرفکردن نحوه برخورد صحیح با برجام است. در وضعیت حاضر، موضوع اصلی که حاشیههای ناصوابی (مانند آنچه دکتر عراقچی گفت) پیدا کرده، بررسی برجام است و تا زمانیکه مراکز و صاحبنظران متخصص و دارای اهلیت، ابعاد آن را بررسی نکردهاند، کسی مجاز نیست درباره آن از عبارات قطعی عرصه داوری استفاده کند. برجام امروز از موضوعات اصلی نظام است و نظام پس از بررسیهای دقیق کارشناسی تصمیم میگیرد آن را بپذیرد و تمام اهل فن هم با رعایت همه شئونات آزادند درباره آن نظر دهند و در پذیرش یا ردّ آن هم هر کسی به نحو مشخصی مسئولیت معلومی دارد؛ بنابراین کسانی که از سر احساس وظیفه وارد این بحث میشوند، باید دقت داشته باشند که با اتکا به تواناییهایشان نظراتشان را اثبات کنند، نه با نسبتها و قضاوتهای ناصحیح و نابههنگام و خارج از مسیر صحیح و دقیق نقد و بررسی.