تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۷۷۷۹۸

یادداشت:سه محور از گفت‌وگوی تلویزیونی دکتر روحانی


پایگاه بصیرت: دکتر روحانی، رئیس‌جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن پاسخ به پرسش‌های مختلف مجریان، به موضوعات گوناگونی پرداخت که از آن میان به سه محور مهم اشاره می‌شود:

1- امنیت ملی و قدرت دفاعی؛ «این قطعنامه هیچ‌گونه محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کند. بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از این قطعنامه به‌صراحت عنوان کرده که ما به هیچ عنوان امنیت ملی و قدرت دفاعی‌مان را اجازه نخواهیم داد تضعیف شود...» یادمان باشد، این بیانیه را ایران صادر کرده و واکنش به اظهاراتی است که بند سه قطعنامه را محدودکننده یا تهدیدکننده فعالیت صنعت موشکی ایران دانسته یا می‌دانند و در هر صورت این بیانیه گام اول است و باید در این مسئله  به نقطه اطمینان و تضمین رسید.

2- اقتصاد مقاومتی؛ «بنده قبلاً هم گفتم اگر این توافق حاصل شود سیاست ما عوض نخواهد شد و همان اقتصاد مقاومتی خواهد بود. اقتصاد مقاومتی، یعنی درون‌زا بودن و برون‌نگر بودن. ما باید در همین جهت تولیدات را افزایش داده و همچنین میزان صادرات غیرنفتی را اضافه کنیم و ان‌شاء‌الله این کار انجام خواهد شد.» متعهد بودن به اجرای اقتصاد مقاومتی نکته دقیق اظهارات رئیس‌جمهور بود؛ با این حال در این‌باره نگرانی‌های جدی وجود دارد، از جمله اینکه هجوم شرکت‌های خارجی و رونق کاذب بخشیدن به فضای اقتصاد نه واقعیت اقتصاد، بتواند با جذابیت‌ها و فشارهایش موضع اقتصاد مقاومتی را تضعیف کند و آن را در لابه‌لای جنجال فضای جدید اقتصاد به طاق‌ نسیان بسپارد و از گردونه خارج سازد؛ از این رو نیازمند مراقبت دقیق، جدی و پیگیرانه است.

3 -  ثبات اصول منطقه‌ای؛ «بنابراین اصولی هم را که ما در منطقه داریم بر آن می‌ایستیم؛ اما حتماً توافق فضای جدیدی را ایجاد می‌کند برای حل سیاسی سریع‌تر مسائل. در همین میان نیز راه‌حل نهایی یمن و سوریه سیاسی است و تمام مسائلی را که ما داریم، راه‌حلش سیاسی است». دشمنان ایران هم از منظر خودشان چنین نگاهی را درباره فضای جدید برای حل مسائل منطقه دارند که عملکرد ایران بر اساس اصول خود می‌تواند به برخی از نگرانی‌هایی که دشمنان برای دوستان منطقه‌ای ایران ایجاد کردند، پایان دهد. ان‌شاء‌الله

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات