تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۷۷۹۸۵

آیت‌الله هاشمی: بازگشایی سفارت ‌آمریکا، غیرممکن نیست


هرچه به زمان اعلام توافق احتمالی میان ایران با کشورهای 1+5 نزدیک می‌شویم، بزرگان کشور سعی می‌کنند تا در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به موضوعاتی اشاره کنند که نتیجه آن به نفع کشور و مکمل این توافق که اثبات حقانیت ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، برسند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مصاحبه با روزنامه گاردین با بیان اینکه تابوی مذاکره مستقیم با آمریکا شکسته شده است، بازگشایی سفارت این کشور در تهران را «غیرممکن» ندانسته است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفته است مذاکرات هسته‌ای «تابوی» گفت‌وگوی رودررو با آمریکا را شکسته و توافق می‌تواند «گامی بزرگ» رو به جلو باشد. وی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «مذاکره رو در رو بهتر از صحبت از راه دور از طریق رسانه‌هاست. ایران بسیار جدی است. اگر طرف‌های مقابل هم به همین میزان جدی باشند، قطعا توافق به دست می‌آید. اینکه ایران مستقیما با آمریکا صحبت می‌کند، اقدام خوبی است. ما یک تابو را شکسته‌ایم.» ‌

هاشمی با بیان اینکه مشکل اصلی خصومت آمریکا با ایران بوده است، تاکید کرد: «پیش از انقلاب، آمریکا حامی اصلی رژیم شاه بود و پس از انقلاب و در جریان جنگ تحمیلی، علیه ما. حالا در مذاکرات هسته‌ای، اگر شاهد آمریکایی متفاوت باشیم، این اثری مثبت بر افکار عمومی ایران خواهد داشت.» به نوشته گاردین، وی همچنین گفته است که بازگشایی سفارت آمریکا در ایران، «غیر ممکن نیست»، اما این مساله «به رفتار طرفین بستگی دارد.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مصاحبه به موضوعات منطقه‌ای نیز پرداخته و از عربستان‌سعودی به‌دلیل «مداخله در مذاکرات هسته‌ای» و «بمباران مردم یمن» انتقاد کرده است.

وی با بیان اینکه سعودی‌ها «حساسیت خود نسبت به آرمان فلسطین از دست داده‌اند»، یادآور شد: «ما می‌خواهیم روابطی دوستانه با آنها داشته باشیم.» آیت‌ا... ‌هاشمی افزود: «قرآن کریم می‌گوید مسلمین با یکدیگر برادر هستند و باید برادرانه زندگی کنند. آنها نباید به یکدیگر ظلم کنند.» وی درمورد دشمنی با رژیم‌صهیونیستی هم تاکید کرد: «ما نیازی به تغییر نداریم. ما از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم. ما در هیچ اقدام نظامی در فلسطین مشارکت نداریم، بلکه به آن‌ها در موضوعات سیاسی مشاوره می‌دهیم. تا زمانی که حقوق فلسطینی‌ها در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم روابط خوبی با آمریکا داشته باشیم.» وی به مبارزه با داعش هم اشاره کرده و با بیان اینکه این گروه تروریستی چهره اسلام را تخریب کرده است، به گاردین گفت که تهران به درخواست دولت‌های عراق و سوریه به آن‌ها در مقابله با تروریسم کمک می‌کند. وی در این مورد اضافه کرد: «سوریه توسط گروه‌های تروریستی متعدد مورد حمله قرار گرفته است. ما مخالف تروریسم در هر جای دنیا هستیم.»

مردم فلسطین مظلوم‌ترین مردمان تاریخ هستند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد گفت: مردم فلسطین مظلوم‌ترین مردمان تاریخ هستند که چند نسل در اردوگاه‌ها روی آرامش و آسایش ندیده‌اند. آیت‌ا... هاشمی‌ با اشاره به اهمیت روز قدس در میان مسلمانان، بر حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس همچون سال‌های گذشته تاکید کرد. وی افزود: باید بار دیگر علاقه‌مندی خود به مردم فلسطین و همچنین انزجار از اسرائیل و از همه مهم‌تر ظلم و ستم در دنیا را به نمایش بگذاریم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مذاکرات هسته‌ای اخیر کشورهای 1+5 و ایران اشاره و تصریح کرد: دنیا به این واقعیت مهم که عاقلانه‌ترین راه‌حل برخورد با ایران در همه موارد به خصوص مسائل هسته‌ای، مذاکره، احترام و گفت‌وگوست، رسید و فهمید که باید با ایران گفت‌وگو کند.

وی با بیان اینکه غربی‌ها خیلی بیشتر از ایران به توافق هسته‌ای نیازمند و امیدوار هستند، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند، این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در فتوای خود ساخت و تولید بمب هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند. آیت‌ا... ‌هاشمی درخصوص خدمات دانشگاه آزاد اسلامی، به چگونگی و چرایی تأسیس آن در اوایل انقلاب و همچنین شرایط دانشگاه‌های کشور در آن زمان اشاره کرد و گفت: الحمدلله رشد کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی به‌گونه‌ای است که همه منتقدان به آن اعتراف می‌کنند.

وی با تشریح اهداف کلمات «آزاد» و «اسلامی» افزود: اخیراً به این نتیجه رسیدیم که یک پژوهشگاه بزرگ اسلامی نیز در سراسر کشور ایجاد کنیم تا پاسخگوی نیازهای پژوهشی جوانان ایران در اقصا نقاط کشور باشیم. رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با اشاره به وجود ابتکارات، اختراعات و طرح‌های بسیار مهم دانشجویان و استادان دانشگاه‌های دولتی و آزاد کشور، بر ضرورت تجاری‌سازی این‌گونه طرح‌ها تأکید کرد. وی با بیان اینکه کشور نیازمند اینگونه پژوهش‌های علمی، فنی و فناوری است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند و این ظرفیت را دارد که در بوستان‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به این‌گونه پژوهش‌ها سر و سامان دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات