تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۰۴۳

جان کری: بازدید «هر زمان - هر مکان» مطرح نیست


تسنيم: وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هیچ‌گاه در مذاکرات هسته‌ای ایران نامی از بازرسی از هر زمان-هر مکان برده نشده است بلکه دسترسی‌ها مدیریت‌شده و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهند شد. جان کری افزود: احتمال نهایی‌نکردن توافق هسته‌ای ایران می‌تواند تمام جهان را دچار واهمه کند.  وزیر خارجه آمریکا که در کنار وزیر انرژی این کشور عصر دیروز در تور شبکه‌های آمریکایی حضور یافت تا درباره دستیابی ایران و گروه ١+٥ به جمع‌بندی نهایی به افکارعمومی این کشور توضیح دهد، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت:‌ «واقعیت این است که ترس واقعی منطقه باید زمانی باشد که به توافق دست نیابیم».

او در ادامه گفت: «اگر کنگره این [توافق] را تصویب نکند، هیچ تحریمی‌ نخواهیم داشت. در این زمان است که آنها [ایرانی‌ها] احساس آزادی کرده و آنچه این توافق آن را متوقف کرده، دنبال خواهند کرد». جان کری در ادامه این مصاحبه گفت که کشورش گزینه‌های مختلفی برای جلوگیری از آنچه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران می‌نامید، دارد: «ما تمهیدات بسیاری داریم. آمریکا همیشه توانایی اقدام یک‌جانبه را دارد».او همچنین این عقیده که توافق بی‌ثباتی بین‌المللی را افزایش خواهد داد رد کرد و در جواب منتقدانی که می‌گویند توافق هسته‌ای با ایران صلح جهانی را تهدید می‌کند، گفت: «ما با آنها بسیار مخالف هستیم». وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز که ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، نیز در آن حضور داشت، در پاسخ به سؤالی درباره بازرسی‌ها از سایت‌های مشکوک ایران در هر زمان و هر مکان گفت: «من در چهار سال گذشته هیچ‌گاه درباره بازرسی‌های هر زمان- هر مکان سخن نگفته‌ام».

کری در ادامه خطاب به مجری شبکه فاکس‌نیوز، گفت: «کریس،‌ اینجا بازی نکن. واقعیت این است که در موضوع کنترل تسلیحاتی، هیچ کشوری در این سیاره وجود ندارد که [بازرسی] هر زمان- هر مکان داشته باشد. چنین استانداردی در کنترل تسلیحاتی وجود ندارد. یک فرایند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که درباره آن مذاکره کردیم و توانایی منحصربه‌فردی را برای انعقاد [توافق] ایجاد کرده‌ایم».او در ادامه سخنانش درباره دسترسی‌ها گفت: «ما هیچ‌گاه درباره بازرسی‌های هر زمان- هر مکان سخنی نگفته‌ایم. اسم آن دسترسی مدیریت‌شده تحت نظارت آژانس است».

کری در مصاحبه دیگری با شبکه ای‌بی‌سی گفت که توافق هسته‌ای با ایران احتمالا منجر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران نخواهد شد. او همچنین دیدار از ایران در دوران باقیمانده از تصدی وزارت خارجه را نیز رد کرد. او سپس در جواب این سؤال که ایرانی‌ها دشمن آمریکا هستند، گفت: «آنها دشمن بوده‌اند و هنوز هم ما رقیب هستیم. ما به‌هیچ‌وجه متحد یا دوست هم نیستیم».

«ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا، نیز در پاسخ به نتانیاهو که گفته بود فرصت ٢٤ روزه به ایران پیش از ارائه دسترسی به بازرسان آژانس به مانند این است که به یک قاچاقچی مواد مخدر ٢٤ روز فرصت دهی تا مواد را درون توالت بریزد، گفت: «قیاس‌های بسیاری به مانند ریختن چیزها به درون توالت انجام شده است. موضوع مواد هسته‌ای به این سادگی نیست. ما مدارک بسیاری منتج از نمونه‌گیری‌های محیطی داریم که آثار فعالیت هسته‌ای را مشخص خواهند کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات