تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۷۸۰۷۷
تأکید مقام‌های آمریکایی بر خصومت ذاتی به ‌‌رغم «برنامه جامع اقدام مشترک»

اوباما: ایران همچنان دشمن آمریکاست


در حالی که به نظر می‌رسد رئیس دولت و سایر اعضای دولت امریکا کمپین همه جانبه‌ای برای دفاع از توافق هسته‌ای به ‏راه انداخته‌اند، این کمپین عملا تبدیل به نمایشگاه عمق کینه و دشمنی امریکا با ایران به سبب حمایت از مقاومت ضد ‏صهیونیستی شده است. ‏

باراک اوباما در یک برنامه تلویزیونی و پرمخاطب باز هم این ادعای خود را که نظام تشدید تحریم‌ها ایران را به پای ‏میز مذاکره با امریکا کشاند، تکرار کرد و گفت: ‏ایران همچنان دشمن ایالات متحده امریکا باقی می‌ماند. ‏ اوباما مدعی شد: آنها ضد امریکا، ضد اسرائیل و یهود ستیز هستند و از تروریست حمایت می‌کنند اما همانطور که پیش‌تر هم ‏‏گفته‌ام انسان با دشمنانش صلح می‌کند، نه دوستانش. ‏اوباما در جواب این سؤال که چگونه در عراق برای ‏شکست داعش در کنار ایران می‌جنگد اما در یمن در کنار سعودی‌ها و ‏در مقابل ایران ایستاده است، با لحن آمیخته به مزاح گفـت آنچه که می‌گویید کاملاً حقیقت ندارد اما تا حدی نیز درست است. ‏شکست داعش ‏اولویت نخست ما است. ‏

رئیس‌جمهور امریکا، همچنین روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در جمع کهنه‌سربازان ‏ارتش ایالات متحده، مخالفان توافق هسته‌ای با ‏ایران را به کسانی تشبیه کرد که بیش از ‏یک دهه پیش راه را برای آغاز جنگ عراق هموار کردند و گفت امریکا باید به جای ‏حرکت به ‏سوی درگیری مسلحانه، دیپلماسی را برگزیند. ‏ اوباما گفت: کسانی که این توافق را به باد انتقاد می‌گیرند «‌همان ذهنیت و ‏سیاست‌هایی را در سر دارند که آشکارا در گذشته شکست ‏خورده‌اند.»

وی همچنین با طعنه به منتقدان توافق با ایران، گفت آنها طوری وی را به سهل‌انگاری در مذاکرات متهم می‌کنند که گویا امریکا ‏‏«دیک چنی را به مذاکرات می‌برد، دیگر مسئله‌ای وجود نداشت. »‏

‏‎‎باراک اوباما در ادامه سخنان خود در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران گفت که ایالات متحده ‏همچنان با آنچه وی حمایت ایران ‏از تروریسم و دیگر اقدامات تنش‌آفرین جمهوری اسلامی در منطقه می‌خواند، ‏مقابله خواهد کرد. او همچنین از ایران خواست که ‏شهروندان امریکایی زندانی در این کشور ‏را آزاد کند. ‏

همسو با اظهارات اوباما، جان کری‌، وزیر امور خارجه امریکا که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای با رسانه‌های متعدد مصاحبه ‏کرده و آخرین آن شبکه العربیه بود، این بار با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط‌» به صورت تلفنی مصاحبه و تأکید کرد: «‌ایران ‏به دلیل حمایتش از تروریسم و حوثی‌ها[ی یمن] و حزب‌الله منزوی باقی خواهد ماند. حزب‌الله سازمانی ‏تروریستی است و تا ‏زمانی که از آن حمایت کنند، با آنان مقابله می‌کنیم و با تحرکاتی که ایران در کشورهای دیگر از آن پشتیبانی ‏می‌کند، مقابله ‏می‌کنیم.»

کری افزود: علت نشست [اخیر] کمپ‌دیوید (که با حضور باراک ‏اوباما و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ‏می گذشته برگزار شد) گرد هم آوردن همه برای تلاشی نظام‌مند ‏برای مقابله با ایران بود. در حقیقت، بودجه نظامی ایران 15 ‏میلیارد دلار و [بودجه] کشورهای خلیج [فارس] 130 میلیارد دلار ‏در سال است. چه اتفاقی می‌افتد که چنین فرقی در بودجه عملا ‏دیده نمی‌شود؟ پس لازم است که تلاش بیشتری برای آموزش و ‏تنظیم و کار با مبارزه با تروریسم و ارتباط عملی از طریق ‏کارهای مختلف به کار گرفته شود. جنگنده‌های «‌اف- 16‌» بر حمایت ‏پنهانی از تروریست‌ها تاثیر می‌گذارد. باید تلاشی مؤثرتر در ‏مبارزه با «‌رفتارهای ایران‌» صورت بگیرد.

این پیشنهاد ماست. ‏ کری در این گفت‌وگو بار دیگر تأکید کرد که در نشست قریب‌الوقوع خود با سران شورای همکاری خلیج فارس (در 3 اوت) در ‏دوحه پایتخت قطر، آنان را از جزئیات توافق هسته‌ای مطلع خواهد کرد و برای راهبرد «مقابله با تحرکات نامشروع ایران در ‏منطقه‌» هماهنگی می‌کند. به نوشته الشرق الاوسط، «کری در این گفت‌وگو که حول محور توافق هسته‌ای ایران بود، بر مرحله آتی که شاهد هماهنگی میان ‏واشنگتن و متحدان آن در خلیج [فارس] است، با هدف «‌ضمانت امنیت منطقه‌» تأکید کرد. او اشاره کرد که «‌اولویت نخست، ‏مبارزه با سازمان داعش و رویارویی با افراطی‌ها در منطقه و تضمین احساس متحدان و دوستانمان به امنیت بیشتر است.» ‏

کری در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره نقش ایران در عراق گفت: فکر نمی‌کنم که آنها باید در خاک عراق باشند مگر اینکه دولت ‏عراق از آنان خواسته باشد. این مسئله به دولت عراق بستگی دارد. ما از ایرانی‌ها نمی‌خواهیم که در عراق باشند و با آنان ‏همکاری نمی‌کنیم. ‏

کری در بخشی از مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: فکر می‌کنم که ما کنگره را قانع خواهیم کرد که توافق چیز خوبی است ‏برای امنیت امریکا و منطقه و منطقه را از رقابت تسلیحاتی بازمی‌دارد، همانطور که ایران را از سلاح اتمی بازمی‌دارد. این در ‏حالی است که جوزف لیبرمن، یکی از سناتورهای سابق امریکایی که به واسطه گرایشات صهیونیستی معروف است گفت که تعداد ‏مخالفان توافق هسته‌ای در کنگره برای لغو وتوی رئیس‌جمهور کافی است. ‏

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن نوشت: جوزف لیبرمن گفت بر این باور است که تعداد مخالفان توافق هسته‌ای با ایران در ‏کنگره امریکا برای لغو وتوی باراک اوباما کافی است. به گفته لیبرمن اگر آنهایی را که قبلا گفته‌اند با توافق مخالفت خواهند کرد ‏با آنهایی که هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اند حساب کنیم بیش از دو سوم تعداد در هر دو مجلس خواهد شد. ‏

کری در ادامه مصاحبه الشرق الاوسط با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] و همه را امن‌تر ‏می‌کند، گفت: اگر توافق نمی‌شد، ما فورا مقابل یک رویارویی می‌بودیم زیرا ایران می‌گفت «‌آمدیم پای میز مذاکره و شما توافق را ‏رد کردید و الان ما به هیچ کس تعهدی نداریم». اتفاقا تحریم‌ها هم فرومی‌پاشید زیرا شرکای ما در (رژیم) تحریم‌ها با این تحریم‌ها ‏موافقت کرده‌ بودند که به میز مذاکره برسیم پس اگر در مذاکره شکست می‌خوردیم، از آن [تحریم‌ها] دست می‌کشیدند. در حقیقت ‏ایران در آن زمان برای رسیدن به اهدافش آزاد بود، جز دخالت نظامی که ممکن بود به نزاع بکشد یا اینکه کشورهایی دیگر ‏‏در منطقه بگویند. وزیر امور خارجه امریکا افزود: بنابراین احتمال وقوع مسابقه تسلیحاتی بسیار بیشتر از موقعی بود که توافق نمی‌شد. با امضای ‏این توافق، توان بالایی برای مطلع شدن از کارهایی به دست می‌آید که ایران انجام می‌دهد و ایران را در محدودیت شدیدی خواهیم ‏یافت. آنها در سطح غنی‌سازی و تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ و انبار نظامی‌شان تحت ضوابطی هستند. با چنین محدودیتی و با ‏اینچنین بازرسی‌هایی نمی‌شود بمب اتمی ساخت.

کارتر: با نفوذ «خبیث‌» ایران مقابله ‏می‌کنیم

‏«اشتون کارتر‌» وزیر دفاع امریکا که عصر سه‌شنبه از سرزمین‌های اشغالی به سوی اردن حرکت کرده بود در یکی از ‏پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در شمال شرق اردن و در نزدیکی مرز سوریه حضور پیدا کرد و گفت: ایالات متحده و ‏اسرائیل به صورت مشترک متعهدند که با نفوذ «خبیث‌» ایران در منطقه مقابله کنند. ‏

کارتر افزود: نتانیاهو به صورت روشن به ما اعلام کرده که در خصوص توافق هسته‌ای با ایران با ما هم نظر نیست اما دوستان ‏می‌توانند اختلاف نظر هم داشته باشند. ‏ وی همچنین در راستای اطمینان خاطر دادن به اسرائیل گفت که واشنگتن آماده است همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را ‏افزایش دهد. ‏ اشتون کارتر در ادامه سفر دوره‌ای خود به کشورهای خاورمیانه، چهارشنبه وارد جده شد تا با پادشاه عربستان سعودی دیدار و ‏درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و دیگر موضوعات گفت‌وگو کند. ‏

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات