پایگاه بصیرت: یک سال پیش یک پلیس سفیدپوست آمریکایی، جوان سیاهپوست 18 سالهای بهنام مایکل براون را در شهر فرگوسن، بدون هرگونه دلیل موجهی با شلیک گلوله به قتل رساند. آنچه از این حادثه دلخراش باقی ماند، تبرئه پلیس سفیدپوست آمریکا، دل داغدیده یک خانواده سیاهپوست و خشم هزاران شهروند آمریکایی از جنایت سازماندهیشده علیه سیاهپوستان بود. همزمان با سالگرد قتل مایکل براون و تظاهراتی که به همین مناسبت در اعتراض به کشت و کشتار پلیس آمریکا برگزار شد، پلیس سفیدپوست آمریکا در حومه شهر دالاس از ایالت تگزاس با شلیک گلوله، یک جوان 19 ساله سیاهپوست را تنها به بهانه ظن به سرقت خودرو به قتل رساند. مسئولان بیمارستانی که جنازه مقتول را تحویل گرفتند، نام وی را «کریستین تیلور» اعلام کردند.
سازمانی موسوم به «آرشیو خشونتهای مسلحانه» اعلام کرده است از ابتدای سال 2015 تاکنون بیش از شش هزار نفر در آمریکا به ضرب گلوله کشته شده و بیش از 13 هزار نفر نیز زخمی شدهاند. ریشه این تعداد کشته و زخمی در فرهنگ آمریکایی است؛ اما مسئله اصلی، قتل مشکوک و سازماندهیشده سیاهپوستان است که به راحتی کشته میشوند و قاتل آنها هیچگاه طعم عدالت را نمیچشد. این موضوع آنقدر بدیهی و رسواست که رئیس پلیس منطقهای که تیلور در آن کشته شده، چنین اعتراف میکند: «ملت ما با موضوعات بیعدالتی اجتماعی، نابرابریها، نژادپرستی و سوءرفتار پلیس درگیر بوده و واحد پلیس تحت امر من متعهد میشود که به شیوهای شفاف عمل کند.» قتلهای زنجیرهای و بدون مکافات سیاهپوستان آمریکا که تمامی ندارد، بیانگر آن است که سیاست نانوشتهای در آمریکا، قتل سیاهپوستان را تشویق میکند و برای قاتلان نیز حاشیه امن ایجاد کرده است. از ظواهر امر برمیآید که اندیشه حاکم بر این سیاست به دلایلی نه اینکه سیاهپوستان را شهروند درجه دو نمیداند، بلکه اعتقاد دارد آنها حق حیات ندارند و باید کشته شوند، شعار اصلی این اعتقاد آسانکردن «قتل سیاهپوستان» است. ننگ و لعنت بر آمریکا که چنین نگاهی به انسان سیاهپوست دارد!