تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۷۸۰۸۶
واکنش فرماندهان نظامی به رجزخوانی آمریکایی‌ها

سیستم موشکی ایران تعطیل‌بردار نیست

نویسنده: جعفر تکبیری – اشاره: شورای امنیت سازمان ملل دیروز طی جلسه‌ای قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که علاوه بر تأیید جمع‌بندی مذاکرات اخیر در وین، قطعنامه‌های پیشین ضد ایرانی این شورا را که طی دوره‌های مختلف علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به تصویب رسانده بود، برچید. حال این قطعنامه در حالی با 15 رأی موافق و بدون رأی مخالف به تصویب رسید که حواشی مختلفی را در داخل به وجود آورد؛ حواشی که حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گرفت اما در این بین مهم‌ترین نکته‌این قطعنامه که واکنش‌های مختلفی را در داخل به همراه داشت، موضوعی مربوط به محدود کردن برنامه دفاعی کشورمان در حوزه موشکی است. بر این اساس، در پاراگراف 3 ضمیمه A این قطعنامه آمده است: «از ایران خواسته می‌شود «‌هیچ‌» فعالیتی مرتبط با «‌موشک‌های بالستیک‌» طراحی شده با «‌قابلیت‌» حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام‌» یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط‌» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.»

تأکید بر این موضوع در قطعنامه شورای امنیت، باعث واکنش مقامات بلند پایه نظامی کشورمان نیز شد.

هر مصوبه برای تحدید توانمندی تسلیحاتی ایران «بی‌اعتبار‌» است

در همین ارتباط سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سؤالی درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین و همچنین قطعنامه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید، تأکید کرد: اولاً بار دیگر باید اعلام کنیم که در جمهوری اسلامی ایران حتی یک مقام مسئول وجود ندارد که با مذاکره و «‌توافق خوب‌» در موضوع هسته‌ای مخالفتی داشته باشد، بنابراین آنچه رسانه‌های بیگانه با راهبری مراکز عملیات روانی دشمن به‌منظور ایجاد دوقطبی‌های کاذب در کشور بر سر موضوع هسته‌ای به راه انداخته‌اند، از اساس کذب بوده و این چنین اقداماتی که همزمان با مذاکرات در جریان بوده و هست، صرفاً به‌منظور ایجاد یک فضای اجتماعی برای امتیازگیری‌های بیشتر از ملت عزیزمان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ملاک برای ارزیابی جمع‌بندی هسته‌ای و سنجش نسبت آن با یک «‌توافق خوب‌»، تطابق تام و تمام، شفاف و غیرمبهم آن با خط قرمزهای اعلام شده توسط جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: آنچه برای من به‌عنوان یک مسئول نظامی بیش از هرچیز دیگر اهمیت دارد، ایستادگی جدی و بدون ذره‌ای اغماض بر سر خط قرمز بسیار حیاتی یعنی «‌حفظ و ارتقای توانمندی دفاعی ایران‌» است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به قطعنامه‌ای که مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، تصریح کرد: برخی از مواردی که در این پیش‌نویس مندرج شده، مشخصاً مغایر و در تناقض با خطوط قرمز مهم جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه درمورد توانمندی‌های تسلیحاتی بوده و هیچ‌گاه مورد پذیرش ما نخواهد بود.

سرلشکر جعفری اعلام کرد: هر قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشد، هیچ اعتباری ندارد و امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل وقت خود را برای تصویب چنین پیش‌نویسی به بطالت نگذراند.

وی در ادامه گفت: همان‌طور که پیش از این نیز توسط مسئولان مذاکره‌کننده ایرانی و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب تأکید شده، متن جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای باید در مسیر قانونی خود بررسی شده، سپس اعلام نظر نهایی صورت بگیرد. سرلشکر جعفری خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد برخی تعمداً با فضاسازی‌های کاذب بنای آن دارند که چنین روند قانونی را نادیده گرفته و راه را برای بررسی به‌موقع و دقیق این جمع‌بندی و قرار دادن آن در یک مسیر حقوقی و منطبق با منافع ملت ایران سد کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادعاهای مقامات امریکایی درباره توانمندی نظامی‌شان و حقیر شمردن توان نظامی ایران، ابراز کرد: این حرف‌ها همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند مصداق «‌لاف در غریبی‌» است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پایان با بیان اینکه «‌اساساً خوی استکباری و وحشیانه امریکایی‌ها به ما می‌گوید که اگر ذره‌ای به توانمندی نظامی خود علیه ایران اعتماد داشتند هیچ‌گاه پای میز مذاکره نمی‌نشستند‌» گفت: امریکایی‌ها و سگ دست‌‌آموز آنها یعنی رژیم صهیونیستی نه یک بار، بلکه بارها در مصاف با گروه‌هایی مانند حزب‌الله و مقاومت فلسطین که بخش کوچکی از توان عظیم انقلاب اسلامی جهانی محسوب می‌شوند، پوزه‌شان به خاک مالیده شده است؛ بنابراین هیچ فرد آگاهی نه تنها چنین تهدیدات و ادعاهای مضحک امریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرد، بلکه آن را گواه و دلیل روشن‌تری بر عجز و بیچارگی آنان می‌داند.

اجرای برجام مستلزم رعایت خطوط قرمز ایران است

همچنین سردار سرتیپ پاسدار دکترحسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع طی سخنانی در خصوص توافق هسته‌ای، با بیان اینکه مذاکرات صورت گرفته صرفاً روی موضوع هسته‌ای بوده است گفت: مسائل گذشته PPI (موضوعات حال و گذشته) با آژانس توافق شده و ما براساس آن اقدام خواهیم کرد و قطعاً اجازه دسترسی به اسرار نظامی و امنیتی خود را به هیچ مرجعی نخواهیم داد.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه در دکترین دفاعی ما جایی برای سلاح‌های غیر متعارف وجود ندارد و ما تولید، نگهداری و کاربرد آن را حرام شرعی می‌دانیم، افزود: تاکنون امریکایی‌ها بایستی متوجه این معنا شده باشند که عوامل قدرت دفاعی و ملی بر اینگونه تجهیزات و سلاح‌ها استوار نیست و ما برای تسلیح و تجهیز نیروهای مسلح کشورمان از هیچ مرجعی اجازه نمی‌گیریم و متناسب با تهدیدات نیروهای مسلح خود را تجهیز می‌کنیم.

سردار دهقان تصریح کرد: مسائل مربوط به موشک‌ها نیز، هیچ‌گاه در دستور کار مذاکرات هسته‌ای نبوده و نظام برنامه‌های خود را در این زمینه با قاطعیت به اجرا می‌گذارد.

سردار دهقان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه امریکایی‌ها اقدام به رجزخوانی کرده‌اند و تصور می‌کنند توانسته‌اند چیزی را بر ملت ایرانی تحمیل کنند ناشی از شناخت نادرست آنان از ملت ایران است. وزیر دفاع تأکید کرد، امریکایی‌ها باید بدانند دیگر ارباب دنیا نیستند و کسی آنها را در این موضوع او به رسمیت نمی‌شناسد.

سردار دهقان در ادامه گفت: فراموشکاری رئیس‌جمهور، ‌مشاورین و مقامات مسئول قبلی و فعلی امریکا در رابطه با میزان تأثیر تهدیدات و اقدامات آنها روی اراده، مقاومت و ایستادگی ملت ایران حقیقتاً موجب تعجب است و این چیزی نیست جز قدرت و نفوذ لابی صهیونیستی بر ارکان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری امریکا که در آن تنها منافع و امنیت اسرائیل مورد توجه است نه منافع مردم امریکا که با مالیات آنان هزینه خواسته‌ها و امیال رژیم صهیونیستی تأمین می‌گردد.

وزیر دفاع با اشاره به آزمایش‌های هسته‌ای اخیر امریکا همزمان با مذاکرات 1+5 با ایران گفت: این اقدامات دلالت بر عدم پایبندی آنها به صلح و امنیت جهانی است و به همین علت است که ملت‌ها و دولت‌های مستقل نمی‌توانند هیچ‌گاه به امریکا اعتماد کنند.

 وزیر دفاع در پایان تصریح کرد؛ امروز که اراده‌سیاسی ملت ایران در مجامع و افکار عمومی جهانی دال بر عدم ورود به تولید سلاح هسته‌ای آشکار و به اثبات رسیده است، خلع سلاح هسته‌ای در سطح منطقه و جهانی که هدف اصلی NPT بوده بایستی به عنوان عامل اصلی حفظ و توسعه ثبات و امنیت در اولویت اقدامات جهانی قرار گیرد و امریکا در رأس این مسئله قرار دارد.

به همه سیاست‌های خود در چارچوب برنامه‌های موشکی ادامه می‌دهیم

همچنین عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز در گفت و گو با بخش اخبار نیمروزی صدا و سیما، درباره قطعنامه‌ای که دیروز در شورای امنیت سازمان ملل در مورد لغو تحریم‌های ایران به رأی گذاشته شد، گفت: این قطعنامه نزدیک به 170 صفحه‌ای دارای ویژگی‌های مهمی است که همراه نامه کشورهای 1+5 به شورای امنیت ارائه شده است.

عراقچی گفت: در چارچوب قطعنامه مذکور تمامی شش قطعنامه‌ای که علیه ایران در گذشته در شورای امنیت صادر شده یکجا لغو می‌شود. قطعنامه‌های قبلی همگی در چارچوب فصل 7 منشور ملل متحد بوده است ولی در قطعنامه مذکور این شمولیت وجود ندارد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تاریخ اثرگذاری لغو قطعنامه‌های قبلی از زمانی است که برجام اجرایی شود.

عراقچی با اشاره به برخی محدودیت‌های اشاره شده در قطعنامه شورای امنیت گفت: محدودیت‌هایی که در قطعنامه مذکور به آنها اشاره شده است به عنوان تحریم شناخته نمی‌شوند. یکی از این موارد کالاهای دو‌منظوره است که ممکن است این کالاها در صنعت نظامی هسته‌ای کاربرد داشته باشند که فروش آنها به ایران بر اساس قطعنامه‌های قبلی ممنوع بوده است اما در قطعنامه جدید از طریق یک کانال جدید که تعیین شده است می‌تواند این کالاها برای مصارف صنعتی خریداری شود.

وی افزود: همچنین در زمینه تسلیحات محدودیت‌هایی قید شده است. قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خرید و فروش تسلیحات از سوی ایران و از سوی کشورهای دیگر به ایران را ممنوع کرده بود و به ویژه خرید تسلیحات کلان ممنوع شده بود. این قطعنامه ممنوعیت را به محدودیت پنج ساله تبدیل می‌کند که اگر خرید و فروشی باشد از طریق کسب اجازه مورد به مورد توسط شورای امنیت صورت می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه در رابطه با محدودیت‌ها بر سر فعالیت موشکی ایران گفت: بر اساس بند 9 قطعنامه 1929 فعالیت‌های موشکی ایران به طور کامل ممنوع شده است و حتی اجازه می‌داد به کشورها که علیه ایران به زور متوسل شوند ولی الان شورای امنیت در قطعنامه مذکور می‌خواهد فعالیت‌های موشکی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده یا می‌شود انجام نگیرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اساسا در برنامه‌اش فعالیت موشکی مرتبط با هسته‌ای ندارد.

وی گفت: شورای امنیت موضوع محدودیت در فعالیت‌های موشکی را نه تحت ماده 41 و نه فصل هفت بیان نمی‌کند و فقط به عنوان یک خواسته آن را مطرح می‌کند.

 این قطعنامه با همه مواردی که در آن است و محدودیت‌هایش، مرزبندی مشخصی با توافق دارد. اگر مواردی در قطعنامه باشد که در توافق نباشد نقض آنها توسط ایران نقض توافق به حساب نمی‌آید.

عراقچی تأکید کرد: ما به همه سیاست‌های خود در چارچوب برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی ادامه می‌دهیم. در بحث موشکی نقضی نخواهد بود و در بحث تسلیحاتی اگر نقضی باشد نقض قطعنامه است نه توافق. همانطور که رهبر انقلاب گفتند سیاست‌های منطقه ای، دفاعی و تسلیحاتی ما متاثر از قطعنامه شورای امنیت نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات