تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۸۱۴۰
اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با آرمان:

کسی حق ندارد درباره توافق جلوتر از رهبری‌ حرکت ‌کند

احسان انصاری - مقدمه: هنگامی که با احمدی‌نژاد مصافحه می‌کردم در گوش او گفتم درباره هولوکاست سخنرانی نکن و سیاست خارجی یک ملت را به چنین مسائلی گره نزن. او به من گفت: «من با تو زیاد کار دارم و باید با تو زیاد صحبت کنم». بعدها در یک جلسه خصوصی به لحن تمسخر آمیزی قطعنامه‌ها را کاغذپاره خواند و با لحن نامتعارفی گفت: این قطعنامه‌ها به درد مصرف داخلی خودشان می‌خورد. این جملات سخنان اسدالله عسکراولادی است که برخی از وی به نام«سلطان خشکبار» ایران نام می‌برند. بسیار ساده و صمیمی سخن می‌گوید اما به نظر می‌رسد از هوش و بصیرت بالایی در تحلیل مسائل برخوردار است. درباره آیت هاشمی می‌گوید: « اگر کسی در بین این نق زن‌ها پیدا شود که به اندازه آقای هاشمی به کشور خدمت کرده است در این صورت می‌تواند از ایشان انتقاد کند. برخی از این نق زن‌ها حتی با اصول و قواعد انقلاب نیز آشنا نیستند. این در حالی است که آیت‌الله هاشمی تمام عمر خود را در راه مجاهدت در راه اسلام و ایران صرف کرده است. مخالفان وی کجا بودند وقتی آیت‌الله هاشمی ساعت دوازده شب به دنبال مهمات و آذوقه برای فلان جبهه جنگ بود و به صورت شبانه‌روزی با همه فرماندهان جنگ در ارتباط بود. ایشان معتقد هستند برای مدیریت بهتر نظام باید با مردم «گفت‌وگو» کرد و سخن آنها را شنید و نباید به جای آنها تصمیم‌گیری کرد. آقای هاشمی همواره مدیریت گفت‌وگو محور را بر ستیزه جویی ترجیح داده‌اند. دیدگاه‌های وی شباهت بسیار زیادی با دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب دارند». در ادامه متن گفت‌وگوی آرمان با اسدالله عسگر‌اولادی را از نظر می‌گذرانید.

*‌ توافق هسته‌ای چه تغییری در رویکردهای دولت آقای روحانی و آینده دولت به وجود می‌آورد؟دولت تدبیر و امید برای رسیدگی به مشکلات داخلی و به‌ویژه مسائل معیشتی مردم چه راهکارهایی را باید در دستور کار خود قرار دهد؟

**‌ ما در هشت سال گذشته به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها در عرصه سیاست خارجی با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شدیم. این تحریم‌ها از جنبه‌های زیادی روی اقتصاد کشور تاثیر منفی گذاشت. ضمن اینکه در مدیریت تحریم‌ها نیز ضعیف عمل کردیم. بنده در جلساتی که با مسئولان کشور در هشت سال گذشته داشتم بارها عنوان کردم که باید در مدیریت تحریم‌ها جدیت بیشتری به خرج داد تا پیامدهای منفی آن بیشتر نشود. در یکی از این جلسات به خود بنده هم با لحنی تمسخرآمیز گفتند این تحریم‌ها کاغذپاره است و هیچ گونه ارزشی ندارد.

*‌ آقای احمدی‌نژاد گفتند؟

**‌ بله؛ او گفت. حتی با لحنی نامتعارف عنوان کردند که این قطعنامه‌ها برای مصرف خودشان صادر می‌شود. یک رئیس‌جمهور نباید در کلامش از چنین ادبیاتی استفاده کند. بنده یک‌بار به عنوان صادرکننده نمونه کشور انتخاب شدم و قرار بود هدیه خود را از آقای احمدی‌نژاد دریافت کنم. ایشان با همه دست دادند، اما با من مصافحه کردند. من در حال مصافحه با آقای احمدی‌نژاد در گوش وی گفتم لطفا درباره هولوکاست سخنرانی نکنید و سیاست خارجی ما را به چنین مسائلی گره نزنید.

اجازه بدهید مثلا رئیس‌جمهور یک کشور کوچک به مانند بورکینافاسو این سخنان را مطرح کند و سپس شما از او حمایت کنید. نگذارید این سخنان به نام کشور ایران در عرصه جهانی مطرح شود. وقتی این سخنان را با وی مطرح کردم به من گفت: «من با شما زیاد کار دارم و باید با شما خیلی صحبت کنم». من تلفنم را به وی دادم و قرار شد که با من تماس بگیرند.

*‌ تماس گرفتند؟

**‌ خیر؛ بعد از ماجرا هیچ خبری از وی نشد. پس از این ماجرا من در سال2010در شانگهای چین به مدت یک روز در خدمت وی بودم و با او در همه زمینه‌ها سخن گفتم. در شانگهای من به آقای احمدی‌نژاد گفتم یک نفر را مامور بررسی تحریم‌ها کند شاید بتوان از طریق برخی دادگاه‌های بین‌المللی این تحریم‌ها را باطل کرد. آقای احمدی‌نژاد به من گفت: «یک نفر را مامور می‌کنم». اما اینکه واقعا این کار را انجام داد یا نه مشخص نشد و هیچ اخباری در این زمینه منتشر نشد. با این وجود بنده معتقدم توافق نامه وین یک دستاورد بسیار مهم برای کشور و دولت آقای روحانی بوده است.

توافق نامه وین حق غنی‌سازی صلح‌آمیز هسته‌ای را برای ما به رسمیت شناخت. بنابراین یکی از دستاوردهای مهم این توافقنامه این بود که ما در باشگاه کشورهای اتمی دنیا قرار گرفته‌ایم. دومین دستاورد مهم این توافق این است که تمامی قطعنامه‌های گذشته سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده و شرایط جدیدی را پیش روی ایران قرار داده است. این مساله یک امتیاز بسیار مهم برای ایران است. ما نباید از این امتیاز مهم غافل شویم. این مساله در گذشته مشکلات بسیار زیادی را برای کشور و به‌ویژه مراودات اقتصادی ما در عرصه بین‌المللی به وجود آورده بود. دستاورد سوم این توافق نامه این بود که پنجره‌های جدیدی در عرصه بین‌المللی پیش روی ایران گشوده شده است.

در هشت سال گذشته ما قادر نبودیم با هیچ کدام از وزرای کشورهای اروپایی و روسای جمهور این کشورها ملاقات داشته باشیم. این در حالی است که محمدجواد ظریف در طی بیست و دو روز با شش وزیر و سروزیر اروپایی با شهامت و تعهد گفت‌وگو و مذاکره کرد و در نهایت نیز موفق شد حرف ایران را به کرسی بنشاند. این یک برگ برنده بزرگ برای ایران است که شش وزیر بزرگ کشورهای غربی به یک باره در مقابل وزیر خارجه ما سر میز مذاکره می‌نشینند و گفت‌وگو می‌کنند. متاسفانه برخی از نق زن‌های داخلی با این توافق مخالف هستند. بنده باید خطاب به این عده عنوان کنم کسی حق ندارد در هیچ مساله‌ای جلوتر از رهبر معظم انقلاب حرکت کند.

نظام جمهوری اسلامی همواره نشأت گرفته از اندیشه‌های حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌الله  خامنه‌ای بوده است. هنگامی که رهبر انقلاب بارها از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت می‌کند و بر تعهد و شهامت آنها تاکید می‌کند کسی حق ندارد به تیم مذاکره‌کننده توهین کند. هیچ کدام از ما بهتر از آیت‌الله  خامنه‌ای مبانی نظام، انقلاب و اسلام را نمی‌شناسیم. در نتیجه کسی نباید برخلاف فرمایشات ایشان علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هجمه ایجاد کند. متاسفانه نق زن‌ها در همه جا از جمله مجلس، رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی نفوذ کرده‌اند و تلاش می‌کنند به شکل‌های مختلف فضای عمومی جامعه را متشنج کنند.

*‌ برخی معتقدند با برداشته شدن تحریم‌ها یک شوک بزرگ اقتصادی به کشور وارد می‌شود. شما با این نظر موافق هستید؟

**‌ در شرایط کنونی هنوز هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. نخستین آثار برداشته شدن تحریم‌ها سه ماه دیگر مشخص می‌شود. با این وجود کیفیت و چگونگی برداشتن تحریم‌ها در آینده آن بسیار تاثیرگذار است. در این زمینه دو اقدام مهم باید صورت بگیرد. اول شکستن تحریم نفت است. اگر تحریم‌های نفتی در زمان مناسب شکسته نشود ما با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهیم شد. ضمن اینکه پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی نیز باید آزاد شود و روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان دوباره به وضعیت سابق برگردد. مساله دوم در این زمینه برداشتن تحریم‌های بانکی ایران است.

در شرایط کنونی روابط بانکی ایران با کشورهای جهان قفل شده و هیچ گونه مراوده بانکی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه مساله سوئیفت ما باید هرچه زودتر حل شود. اگر رابطه بانکی ما با کشورهای اروپایی از سرگرفته نشود رابطه بانکی ما با کشورهای آسیایی نیز برقرار نخواهد شد. به همین دلیل دولت آقای روحانی باید تلاش کند در مرحله اول تحریم نفت و تحریم بانکی ما را از بین ببرد. اگر این اتفاق رخ ندهد زمستان آینده از نظر اقتصادی بسیار سخت خواهد گذشت.

در دنیای امروز همه کشورهای جهان به یکدیگر نیاز دارند. هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی شود به تنهایی می‌تواند به خودکفایی برسد و از کشورهای دیگر بی‌نیاز است. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را انجام داده و موفق شده مذاکرات را به نتیجه برساند. در نتیجه هم‌اکنون نوبت به تیم اقتصادی و صنعتی دولت است که وظایف خود را به خوبی انجام دهند. آقای روحانی باید پس از برداشته شدن تحریم‌ها بخش خصوصی را به بازی بگیرد و مسائل اقتصادی را از دست دولت خارج کند.

*‌ چینی‌ها درطول مذاکرات هسته‌ای فعال نبوده و بیشتر مواضع خنثی و انفعالی در پیش گرفته بودند. آیا چین از توافق ایران و کشورهای غربی به دلیل از دست دادن بازار بزرگ ایران نگران بودند که چنین رفتاری از خود بروز می‌دادند؟

**‌ بله! این مساله وجود داشت و چینی‌ها زیاد تمایل نداشتند این توافق نامه صورت بگیرد. دلیل این مساله نیز این بود که بازار بزرگ ایران برای آنها بسیار ارزشمند است و دوست ندارند به راحتی آن را از دست بدهند. البته دلیل مهم‌تر این مساله این بود که چینی‌ها مدت‌هاست به دنبال تسلط بر بازار خاورمیانه هستند و ایران را کلید این مساله قلمداد می‌کنند. در شرایط کنونی چینی‌ها در بازار پنج قدرت مهم منطقه خاورمیانه یعنی ایران، عربستان، ، مصر، امارات و پاکستان نفوذ زیادی دارند.

چینی‌ها این نکته را پذیرفته‌اند که ایران از همه کشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه سیاسی و اقتصادی قدرت بیشتری دارد. در نتیجه تلاش می‌کند به هر شکل ممکن نفوذ خود را در بازار ایران حفظ کند و حتی اگر توانایی داشته باشد نفوذ بیشتری نیز به دست بیاورد. در نتیجه چینی‌ها زیاد تمایل نداشتند ایران و قدرت‌های جهانی در زمینه هسته‌ای به نتیجه برسند. البته چینی‌ها تنها نبودند و روس‌ها هم زیاد تمایل نداشتند مذاکرات به نتیجه برسد. به هر حال روسیه نیز در ایران منافعی دارد که با رابطه ایران و قدرت‌های جهانی ممکن است این منافع تحت الشعاع قرار بگیرد.

*‌ زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی اتاق بازرگانی ایران و آمریکا به گوش می‌رسد. به نظر شما پس از توافق هسته‌ای ممکن است ایران و آمریکا وارد رابطه مستقیم اقتصادی شوند؟

**‌ به نظر من در شرایط کنونی اینگونه مباحث محلی از اعراب ندارد. هنگامی می‌توان از تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا سخن گفت که روابط بازرگانی بین دو کشور وجود داشته باشد. در شرایط کنونی تجار ایرانی هیچ مراوده اقتصادی با تجار آمریکایی ندارند و نه کالایی فروخته و نه خریداری می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت ایران و آمریکا اتاق بازرگانی مشترک تشکیل بدهند. تشکیل اتاق بازرگانی دو کشور منوط به دو شرط مهم است: نخست وجود روابط تجاری بین دو کشور و دوم رفت و آمد راحت و بدون دردسر تجار به کشور مقابل است. در شرایط کنونی هیچ کدام از این دو شرط برای تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا مهیا نیست. در نتیجه تا زمانی که ما با آمریکا رابطه بازرگانی برقرار نکنیم تشکیل اتاق بازرگانی مشترک بحث بیهوده و عبثی است.

*‌ توافق هسته‌ای سبب ایجاد روزنه‌هایی برای کم شدن تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا نشده است؟

**‌ تاحدودی این اتفاق رخ داده است. آمریکایی‌ها برای ایجاد رابطه سیاسی با ایران باید دو گام بسیار مهم بردارند: اول اینکه کنگره باید توافقنامه وین را تایید و تصویب کند. درصورتی که چنین اتفاقی رخ بدهد دریچه‌ها برای ایجاد رابطه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باز می‌شود. در چنین شرایطی باید درباره آینده و روابط سیاسی بحث و گفت‌وگو کرد. مساله دوم اینکه آمریکا باید در روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای اعتماد ایران را جلب و تلاش کند مشکلات تاریخی با ایران را با رفتار مناسب خود مرتفع کند.

*‌ چه انتقاداتی به دولت آقای روحانی وارد می‌دانید؟

**‌ نخستین خواسته من از آقای روحانی این است که باید با مردم صادق باشد. آقای روحانی باید خیلی صریح موانع، مشکلات و ناتوانی‌ها را با مردم در میان بگذارد. وی نباید با تعارف با مردم سخن بگوید. در شرایط کنونی سخنان آقای نوبخت به عنوان سخنگوی دولت همه شکل تعارف دارد. بنده تاکنون چند بار به آقای روحانی گفته‌ام در شرایط کنونی پرداخت یارانه‌ها به مصلحت کشور نیست. آقای روحانی از همان ابتدای روی کار آمدنش نباید زیر بار پرداخت یارانه‌ها می‌رفت. در شرایط کنونی نیز نه می‌تواند یارانه‌ها را قطع کند و نه می‌تواند آن را افزایش بدهد. دولت حتی در حذف یارانه پردرآمدها نیز به مشکل برخورده است. آقای روحانی باید به حدی با مردم صادق باشد که اگر خزانه دولت خالی است و دولت در مضیقه اقتصادی قرار گرفته است به صراحت از مردم کمک بخواهد و از مردم درخواست کند به دولت کمک کنند.

دومی اینکه آقای روحانی در شرایط کنونی که کشور در وضعیت مالی مناسبی قرار ندارد به بانک‌ها کمک کند. دولت هم‌اکنون به برخی از بانک‌ها و همچنین سازمان تامین اجتماعی بدهکار است اما توان پرداخت بدهی خود را ندارد. در نتیجه هنگامی که دولت توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد فشار بیشتری به مردم وارد می‌شود و مردم با مشکلات بیشتری در وضعیت معیشتی خود روبه رو می‌شوند. دولت آقای روحانی تمایل زیادی دارد وضعیت کنونی کشور را برای مردم مطلوب توصیف کند. شاید از نظر روانی این مساله به دولت کمک کند، اما مردم به خوبی با مشکلات روزمره خود آشنا هستند و متوجه می‌شوند که چنین چیزی صحت ندارد.

*‌ آقای روحانی از ابتدای دولت خود با انتقادات و هجمه‌های زیادی روبه رو بوده است. آیا دولت برای کنترل این هجمه‌ها مجبور نیست وضعیت موجود را برای مردم مطلوب توصیف کند؟

**‌ هجمه‌ها و انتقادات زیاد در به وجود آمدن این وضعیت تاثیرگذار بوده و سخن شما صحیح است. آقای روحانی و کابینه وی هم زحمات خیلی زیادی کشیده‌اند. در این مساله هم بحثی نیست. متاسفانه نارسایی‌ها در کشور خیلی زیاد است. در شرایط کنونی بانک مرکزی باید سپرده بانک‌ها را کم کند یا اینکه سرمایه بانک‌ها را افزایش بدهد. قدرت بانک‌ها در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است. بنابراین دولت آقای روحانی باید هرچه زودتر سرمایه بانک‌ها را افزایش بدهد. اگر سرمایه بانک‌ها افزایش پیدا کند قدرت مانور بانک‌ها نسبت به گذشته بیشتر می‌شود. مساله دیگری که دولت باید در دستور کار خود قرار بدهد حمایت بی‌دریغ از صنایع کوچک و متوسط است. ما برای اینکه نیازمان به منابع خارجی کم شود مجبور هستیم صنایع و منابع داخلی را تقویت کنیم.

*‌ عده‌ای معتقدند برخی از مدیران آقای روحانی با سیاست‌های دولت همراه نیستند. شما با این عده موافق هستید؟

**‌ خیر؛ موافق نیستم. مدیران دولت ناچار هستند با سیاست‌های آقای روحانی همراه باشند. اگر همراه نباشند باید از دولت بروند و آقای روحانی آنها را کنار می‌گذارد. مدیران دولت و به‌ویژه وزرا از سه جهت تحت فشار هستند: اول اینکه بسیاری از وزرای دولت از استیضاح توسط نمایندگان مجلس هراس دارند. برخی از نمایندگان مجلس بی‌مهابا به دولت انتقاد می‌کنند. دوم اینکه مدیران نسبت به مطالبات مردم باید پاسخگو باشند و به همین دلیل تحت فشار هستند و سوم اینکه مدیران و وزرا باید درباره عملکرد خود به آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و منتخب مردم پاسخگو باشند.

در نتیجه مدیران دولت کار آسانی پیش رو ندارند و از جنبه‌های مختلف تحت فشار هستند. اگر وزیری نتواند خود را با سیاست‌های دولت تطبیق بدهد رئیس‌جمهور بنابرتعهدی که به مردم داده است باید وی را برکنار کند. آقای احمدی‌نژاد در یکی از جلسات هیات دولت هنگامی که یکی از وزرا از سیاست‌های دولت انتقاد کرد در خروج را به وی نشان داد و گفت «در خروجی دولت از آن طرف است».

*‌ پس از درگذشت برادرتان مرحوم حبیب‌ا... عسگر‌اولادی شما تاحدودی با مسائل سیاسی فاصله گرفته‌اید. این در حالی است که در گذشته فعالیت پررنگ‌تری در مسائل سیاسی داشتید. دلیل این مساله چیست؟

**‌ بنده زیاد اهل سیاست نیستم و بیشتر ترجیح می‌دهم به فعالیت اقتصادی بپردازم. بنده ترجیح می‌دهم یک کاسب جز در بازار تهران و یک سربازاقتصادی در انقلاب اسلامی باشم، دوست ندارم زیاد در عرصه سیاسی حضور داشته باشم. برادر مرحوم بنده در مسائل سیاسی یک کارشناس خبره بود و نظریات عمیقی درباره مسائل سیاسی داشت. بنده در برخی مقاطع تراوشات سیاسی دارم که اهمیت زیادی ندارد.

*‌ در شرایط کنونی رابطه شما با حزب موتلفه چگونه است؟

**‌ بنده در چند سال اخیر عضو حزب موتلفه شده‌ام و در گذشته تنها به عنوان هوادار با این حزب همکاری می‌کردم. در شرایط کنونی نیز تصمیم دارم از حزب موتلفه خداحافظی کنم. به تازگی نیز از آقای حبیبی تقاضا کرده‌ام که نام بنده را در لیست آینده انتخابات درون حزبی قرار ندهد.

*‌ انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

**‌ انتخابات بسیار مهمی در اسفند ماه پیش رو داریم و تمام جریان‌های سیاسی از هم‌اکنون در حال آماده‌سازی برای حضور پرقدرت در این انتخابات هستند. بنده به دلیل سنی که دارم نمی‌توانم در انتخابات شرکت کنم اما علاقه زیادی دارم که «وکیل ساز» باشم. من تا آبان و آذر ماه پیش رو منتظر می‌مانم تا لیست‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی مشخص شود و سپس تلاش می‌کنم به یکی از لیست‌های انتخاباتی بپیوندم و تلاش کنم که زمینه‌ساز ورود افراد صالح و خدمتگزار به مجلس آینده باشم.

*‌ عملکرد مجلس نهم را قابل قبول می‌دانید؟

**‌ عملکرد آقای لاریجانی و همراهان وی در مجلس قابل قبول بوده است. وی علاوه بر اینکه مجلس را به خوبی مدیریت کردند در عرصه سیاست خارجی نیز فعال بودند و سفرهای خوبی به خارج از کشور داشتند. به نظر من یک نماینده مجلس در مرحله اول باید نسبت به مناسبات اقتصادی پنجاه ساله اخیر ایران و جهان آگاهی کامل داشته باشد. امروزه مسائل اقتصادی سنگ بنای مسائل دیگر است و از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی افراد در گذشته معتقد بودند که سیاست تعیین‌کننده همه مسائل است و اقتصاد در اولویت بعدی قرار دارد. به عنوان مثال یک بار آقای بهزاد نبوی به بنده گفت«اقتصاد ابزار در دست سیاست است».

بنده در پاسخ او گفتم خیر اینچنین نیست و این اقتصاد است که سیاست‌ها را تعیین می‌کند. به همین دلیل اگر کسی این توانایی را در خود مشاهده نمی‌کند کاندیدا نشود و وقت کشور و مردم را تلف نکند. برخی تلاش می‌کنند وارد مجلس شوند که وام قرض الحسنه برای آشنایان خود بگیرند یا اینکه فامیل خود را در نهادهای دولتی استخدام کنند. اینگونه مسائل برخلاف منافع ملی و مردم است و مردم نباید اجازه بدهند چنین افرادی وارد مجلس شوند. حضرت امام (ره) فرمودند: «مجلس در رأس امور است»در نتیجه افراد نخبه، متخصص و متعهد باید کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند.

*‌ نظر شما درباره اعتدال آیت‌الله  هاشمی‌رفسنجانی چیست؟آیا موافق هستید وی با مشی اعتدالی خود در مقاطع مختلف خدمات بسیار بزرگی به عزت و سربلندی نظام کرده اند؟

**‌ آیت‌الله  هاشمی‌رفسنجانی خدمات زیادی به نظام و مردم کرده است. در زمان جنگ وی به فرمان حضرت امام (ره) مسئولیت هدایت جنگ را برعهده داشتند. پس از جنگ نیز کمر همت به ساخت وساز ایران بستند و همه خرابی‌های جنگ را دوباره ساماندهی کردند. کسی نمی‌تواند این همه خدمات ارزشمند و بی‌نظیر را فراموش کند. عده‌ای معتقدند که در خانواده وی مسائلی به وجود آمده وسبب حاشیه‌هایی در این زمینه شده است. بنده معتقدم نباید در این زمینه خلط مبحث صورت بگیرد و اشتباهات دیگران به حساب وی گذاشته شود. آقای هاشمی در همه مراحل همراه و همگام مقام معظم رهبری بوده‌اند. اگر به جز این بود که رهبر معظم انقلاب وی را چندین بار به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب نمی‌کردند ومطمئنا چنین انتخابی صورت نمی‌گرفت.

*‌ پس چرا عده‌ای با آیت‌الله  هاشمی مخالفت می‌کنند؟

**‌ من به این عده می‌گویم«نق زن». اگر کسی در بین این نق زن‌ها پیدا شود که به اندازه آقای هاشمی به کشور خدمت کرده است در این صورت می‌توانند از وی انتقاد کنند. برخی از این نق زن‌ها حتی با اصول و قواعد انقلاب نیز آشنا نیستند. این در حالی است که آیت‌الله  هاشمی تمام عمر خود را در راه مجاهدت در راه اسلام و ایران صرف کرده است. مخالفان وی کجا بودند وقتی آیت‌الله  هاشمی ساعت دوازده شب به دنبال مهمات و آذوقه برای فلان جبهه جنگ بود و به صورت شبانه روزی با همه فرماندهان جنگ در ارتباط بود.

وی معتقد است که برای مدیریت بهتر نظام باید با مردم «گفت‌وگو» و سخن آنها را شنید و نباید به جای آنها تصمیم‌گیری کرد. آقای هاشمی همواره مدیریت گفت‌وگو محور را بر ستیزه جویی ترجیح داده‌اند. دیدگاه‌های وی شباهت بسیار زیادی با دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب دارند. آیت‌الله  خامنه‌ای همواره به تعامل، همدلی و وحدت بین نیروهای داخلی و همچنین جهان اسلام تاکید داشته‌اند. کشورهای غربی خیلی دوست دارند. 

*‌ به نظر شما چرا در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد حجم فسادهای اقتصادی در کشور افزایش داشته است؟

**‌ دلیل اصلی افزایش فسادهای اقتصادی به دخالت بیش ازاندازه دولت در مسائل اقتصادی باز می‌گردد. این وضعیت در همه دولت‌ها نیز وجود داشته و به یک دولت خاص مربوط نمی‌شود. بخش خصوصی هیچگاه توانایی فساد اقتصادی از یکدیگر را ندارند. زمانی فساد شکل می‌گیرد که یک طرف معامله به منابع بی‌کران اقیانوس یا دولت متصل باشد. هرچه سهم دولت در اقتصاد کمتر باشد به همان اندازه فساد کمتر می‌شود.

*‌ برخی معتقدند دولت احمدی‌نژاد در طول هشت سال750میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. به نظر شما این پول‌ها در چه راه‌هایی مورد استفاده قرار گرفت؟

**‌ در این زمینه باید به بودجه دولت رجوع کنیم تا مشخص شود این پول‌ها در چه راه‌هایی مصرف شده است. احمدی‌نژاد درآمدهای نفتی را بیجا وغیرکارشناسی مصرف کرد. به عنوان مثال اگر قرار بود با یک میلیارد تومان یک جاده ساخته شود به جای اینکه این یک میلیارد را به یک مهندس متخصص بدهد که جاده را بسازد به یکی از نزدیکان خود که هیچ گونه تخصصی در این زمینه نداشت پنج میلیارد تومان می‌داد که این پروژه را تمام کند. این پول‌ها حیف و میل شدند. برای من هنوز مشخص نشده چگونه ممکن است در یک دولت سه هزار میلیارد اختلاس شود و رئیس دولت از آن بی‌خبر باشد. اگر شما روی پشت بام منزل خود بروید و به شمال تهران نگاه کنید متوجه می‌شوید 30درصد برج‌های تهران متعلق به مردم است و 70درصد آن متعلق به دولتی‌هاست. منابع مالی این برج‌ها از کجا تامین می‌شود.

*‌ نظر شما درباره فساد اقتصادی معاونان محمود احمدی‌نژاد چیست؟

**‌ معاونان احمدی‌نژاد گول شیطان را خوردند. یک معاون رئیس‌جمهور از هر نظر از لحاظ مالی وضعیت خوبی دارد چرا باید دست به چنین کارهایی بزند جز اینکه گول شیطان را خورده باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات