تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۱۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4169- شنبه 24 مرداد 1394

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر امت اسلامی یکپارچه بود و روی مشترکات خود تکیه می‌کرد، در سپهر سیاست جهانی یک قدرت منحصربه‌فرد می‌شد. (27/4/94)

 

سرمقاله

پیام روشن دو دور سفر منطقه‌ای

دور دوم سفر منطقه‌ای دکتر ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پایان رسید و وی، بامداد امروز وارد تهران شد. دکتر ظریف در دور اول سفر منطقه‌ای به کویت، قطر و عراق رفت و مقصدش در دور دوم کشورهای لبنان، سوریه، پاکستان و هند بود. دو دور سفر وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه که پس از پایان جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 بود، چند نکته مهم را دربر دارد:

1- کم‌تحرکی دیپلماسی منطقه‌ای ایران طی دو سال گذشته ناشی از بی‌توجهی به مسائل منطقه نبود و اهمیت مذاکرات هسته‌ای و درگیری پیوسته با این مذاکرات سبب کم‌تحرکی دیپلماسی منطقه‌ای ایران شده بود و ایران هیچ‌گاه از تحولات منطقه غافل نبوده است.

2- استقبال کاملاً مشهود مقامات کشورهای منطقه از سفر دکتر ظریف به این کشورها بیانگر اهمیت منطقه‌ای ایران و علاقه این کشورها به روابط با ایران است.

3- موضوعات مطرح‌شده در دیدار ظریف با مقامات کشورهایی که به آنجا سفر کرد، حاکی از آن است که رفتار خصمانه غرب، به‌ویژه شیطان بزرگ با ایران و وضع تحریم‌های ظالمانه و ایجاد محدودیت جدی برای کشورها در راستای رابطه با ایران، نتوانست موقعیت و اهمیت ایران را در نزد کشورهای منطقه تضعیف کند و کشورهای منطقه بیش از پیش به اهمیت ایران واقف شده و گسترش رابطه با ایران را خواهان هستند.

4- پشتوانه ظریف در این سفرها، جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 یا همان «برجام» بود که به شکلی آشکار اقتدار ایران در رویارویی با کشورهای قدرتمند جهان را بازتاب می‌کرد و موجب احترام بیشتر کشورهای میزبان ظریف به ایران می‌شد. آنها پس از این مذاکرات و نتیجه اعلام‌شده، ایران را در تراز کشورهای قدرتمند جهان دیدند که با اقتدار کامل و از موضع برابر با ابرقدرت‌ها مذاکره کرده و در عرصه دیپلماسی به موفقیت‌های ارزشمندی رسیده است. این نشانه‌های بارز گواهی می‌دهد، آمریکا دیگر قادر نخواهد بود وضعیت گذشته را بازگرداند و باید خود را آماده پذیرش وضعیتی متفاوت با گذشته و به نفع ایران کند. ان‌شاءالله

 

ترجمه

تداوم تبلیغات لابی صهیونیسم علیه توافق هسته‌ای ایران

گروه ترجمه- خبرگزاری آسوشیتدپرس 15 آگوست 2015 (۲۴ مرداد) در مقاله‌ای به جریان مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای ایران در میان اعضای کنگره آمریکا پرداخت و نوشت: مخالفان توافق هسته‌ای ایران تلاش کرده‌اند، این هفته تنور تبلیغات مخالفت‌آمیز را گرم‌تر کنند و با این تبلیغ تلویزیونی که می‌گوید، درصورتی‌که سیاستمداری شبیه وی از توافق حمایت کند، «دستانش به خون آغشته» خواهد بود، بر جان تستر، سناتور دموکرات که همچنان تصمیم‌‌ نگرفته است، تمرکز کنند؛ تبلیغ علیه سناتور تستر کاملاً شدید است، اما تلاش‌های اصلی را شاخه‌ای از کمیته آمریکایی اقدام سیاسی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] صورت می‌‌دهد که در تلویزیون سراسری آمریکا و در ایالت‌های دموکرات‌هایی که همچنان تصمیم‌گیری نکرده‌اند، تبلیغات می‌کند؛ جو ماچین از ویرچینیای غربی، کریس کوونس از دلاور و مارک وارنر از ویرجینیا، از جمله این دموکرات‌ها هستند.

در ادامه مقاله آمده است: به نظر می‌رسد، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ماه آینده توافق هسته‌ای ایران را رد خواهند کرد. احمد باطبی، فعال حقوق‌بشر [مخالف] حکومت ایران می‌گوید: «ایران پیمان منع شکنجه را امضا کرده بود؛ اما آن را نقض کرد... حال نیز آنها توافقی را درباره منع ساخت تسلیحات هسته‌ای امضا کرده‌اند؛ اما تأسیسات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را حفظ کرده‌اند». تبلیغات گروه «شهروندان برای ایران عاری از هسته‌ای» که مورد حمایت آیپک است، موضعی شدیدتر دارد؛ اما تبلیغات آن از بینندگان نمی‌خواهد که اقدامی شبیه درخواست از سناتورها یا اعضای مجلس نمایندگان انجام دهند. سخنگوی سناتور ماچین با تشریح اینکه آقای ماچین به حمایت از توافق گرایش دارد، می‌گوید: «به هیچ وجه فشاری وجود ندارد... می‌دانم وی از تبلیغات و کارزارها مطلع است؛ اما وی درباره آنها از رأی‌دهندگان چیزی نشنیده است». تبلیغ علیه تستر را گروهی موسوم به «کهنه‌سربازان علیه توافق» تولید کرده‌اند؛ این تبلیغ کهنه‌سرباز جنگ عراق را نشان می‌دهد که با بمب ساخت ایران به شدت زخمی شده است. رابر بارلت، نظامی بازنشسته که جراحات صورتش آشکار است، می‌گوید: «هر سیاستمداری که در این مسئله دخیل است، مسئول خواهد بود. آنها دست‌های‌شان به خون آغشته خواهد بود».

در پایان مقاله آمده است: این تبلیغ توجه جدی پایگاه‌های اینترنتی محافظه‌کار را به خود جلب کرده است. سناتور تستر که انتخاب مجددش یکی از پرهزینه‌ترین مبارزات انتخاباتی را داشته است، می‌گوید: «هزینه‌های سیاسی نامتعارف به‌طور مشخص هیچ تأثیری بر تصمیم من نگذاشته است». سناتور تستر روز پنج‌شنبه گفت، از توافق حمایت می‌کند. وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «مشخص است که این توافق تنها گزینه‌ای است که در حال حاضر ایران را از ساخت تسلیحات هسته‌ای دور نگاه می‌دارد». گروه متحد آیپک در بازار رسانه‌ای فیلادلفیا نیز تبلیغات به راه انداخته است که هدف آن اثرگذاری بر تصمیم سناتور بارک کسی، کوونس و کوری بوکر است. سخنگوی سناتور کوونس می‌گوید: «سناتور کوونس توجه بیشتری به درخواست‌ها، ایمیل‌ها و نامه‌هایی می‌کند که به دفتر حوزه انتخابیه‌‌اش فرستاده می‌شوند».

اخبار و تحلیل‌ها: صهیونیست‌ها که از تأثیرگذاری بر مقامات کاخ سفید درباره «برجام» کاملاً ناامید شده‌اند، برای به شکست‌کشاندن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و همچنین، بالابردن هزینه اوباما تک‌تک نمایندگان و سناتورهای خوب دموکرات را هدف گرفته‌اند و برای موفق‌شدن، روش‌های تبلیغاتی تأثیرگذار و پرهزینه‌ای را برگزیده‌اند. با اینکه اوباما و یارانش قدرت را در آمریکا در اختیار دارند، نفوذ تبلیغاتی و سرمایه صهیونیست‌ها، کار را برای اوباما سخت و وی را نگران سرنوشت «برجام» کرده است.

  

اخبار

1- استفاده آمریکا از داعش برای تجزیه‌طلبی در منطقه!

 سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم جشن پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی، با اشاره به اینکه‌ آمریکا از داعش برای تجزیه منطقه استفاده می‌کند، اظهار داشت: از سال قبل گفتیم که داعش برای تقسیم منطقه آگاهانه یا ناآگاهانه برای طراحی نقشه جدید خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] وارد عمل شده است؛ چند روز قبل آنکارا اعلام کرد، واشنگتن از آنها خواسته تا عملیات علیه داعش را در سوریه متوقف کند. ‎سیدحسن نصرالله در ادامه ابراز داشت: براساس تقسیمات جدید در منطقه، جنگ طایفه‌ای و مذهبی بلندمدت آغاز خواهد شد که نتیجه‌ای جز ویرانی، آوارگی و تخریب فراگیر نخواهد داشت. سیدحسن نصرالله از همه طرف‌ها خواست، در شرایط کنونی منطقه، مواضعی محکم اتخاذ کنند؛ چراکه اگر اجازه تجزیه منطقه را بدهیم، همه ما باید در قبال نتایج آن در برابر خدا و نسل‌های بعدی جوابگو باشیم.

2- امتیاز به دشمن؟!

 سناتور «مارکو روبیو» که از مخالفان اصلی توافق ایران و گروه 1+5 است، در جمع مخالفان توافق هسته‌ای گفت: توافق وین اصلاً توافق نیست؛ بلکه یک سری امتیاز به دشمن ایالات‌متحده آمریکا بود. روبیو ابتدا به ضعف‌های مهم توافق وین پرداخت و گفت: «به نظر من دو اشکال بزرگ در این توافق دیده می‌شود، یکی عدم تضمین دسترسی هرکجا و هر زمان برای بازرسان و دیگری، حفظ توان تولید موشک‌های بردبلند برای ایران» است. سناتور روبیو باز هم از منظر خویش، توافق وین را تفسیر کرد و ادامه داد: «این توافق نبود، یک سری امتیاز بود که به ایرانیان دادیم». روبیو افزود: «با این امتیازاتی که به ایران و کوبا دادیم، ملت خود را به خطر انداختیم».

 

خبر کوتاه

* سرتیپ «احمد البیلاوی» از فرماندهان نظامی در شهر «الرمادی»، در گفت‌وگو با تلویزیون «هنا بغداد» اعلام کرد، داعش در شهر «الرمادی» از تمامی محورها محاصره شده است. وزیر دفاع عراق نیز محاصره کامل الرمادی را تأیید کرد و گفت: مرحله دوم پاک‌سازی این شهر آغاز شده است.

* روزنامه طرفدار حزب حاکم ترکیه در سرمقاله اخیر خود نوشت: ارتش ایران طی دو سال دیگر  وارد مکه خواهد شد! بر پایه این گزارش روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» ادعا کرده است، از آنجا که خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] به دو قطب محوری بر پایه مذاهب اسلامی تقسیم خواهد شد، ایران در قالب یکی از این دو قطب، تانک‌های خود را نزدیکی «کعبه» مستقر خواهد کرد! ادعاهای این روزنامه طرفدار اردغان، رئیس‌جمهور ترکیه در حالی مطرح می‌شود که ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هفته گذشته از طریق رسانه‌ها و سفرهای دوره‌ای خود، خواهان تعامل و گفت‌وگو با اعراب شده است.

* حجت‌الاسلام محسن رهامی از اعضای حزب منحله مشارکت که به همراه اعضای انجمن مدرسین دانشگاه با آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مؤمن، از فقهای شورای نگهبان دیدار کرده بود، با بیان اینکه در این دیدارها درباره لزوم حضور همه سلایق سیاسی و اجتماعی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان تأکید شد، گفت: ما مطرح کردیم، باید افرادی پاکدست و سالم و متخصص به مجلس راه یابند تا مجلس دهم، نمادی از اجماع ملی و حضور همه سلایق باشد. ما همچنین تأکید کردیم، رهبر انقلاب متعلق به همه جریان‌ها و سلایق مختلف کشور است. بنابراین، مجلس خبرگان هم باید متشکل از اقشار و جریان‌های سیاسی و اجتماعی مختلف باشد تا همه احساس کنند که در مجلس خبرگان نماینده دارند.

* اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته سخت به‌دنبال رسیدن گزینه‌هایی به غیر از عارف بودند و حتی به‌دنبال این بودند که از نیروهای رقیب، مانند لاریجانی و ناطق نوری برای لیدری جریان اصلاحات در انتخابات مجلس دهم استفاده کنند؛ اما موفق به جلب نظر آنها نشدند و به همین دلیل به سراغ گزینه آخر خود، یعنی عارف رفتند. این درحالی است که برخی اخبار نشان می‌دهد،  هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی هم تمایل چندانی به حضور عارف در رأس جریان اصلاحات ندارند.

* فرزند شیخ‌یوسف صانعی طی مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات به دفاع از ساده‌زیستی هاشمی‌رفسنجانی پرداخته است. وی در بخشی از نوشته‌اش تأکید می‌کند، هاشمی اگرچه تمکن مالی دارد؛ اما این ثروت را چه در قبل و چه بعد از انقلاب، در مسیر خدمت به دین و انقلاب و مردم عزیز هزینه کرده است. وی همچنین تأکید می‌کند: جریان مخالف امام و انقلاب، پس از پیروزی انقلاب همواره با ظاهرسازی مزورانه و آراستن خود به زهد دروغین هر آنچه توانسته‌اند، از نعمات و امکانات موجود در کشور بهره برده‌اند و برای اغوا و فریب مردم، پوستین وارونه زهد را به تن کرده‌اند!

* ژنرال «یعقوب عمیدرور» رئیس سابق شورای امنیت رژیم صهیونیستی گفت: «در صورت درگیری اسرائیل با حزب‌الله لبنان تأسیسات حیاتی اسرائیل روزانه هدف صدها فروند موشک «اسکاد»، «فاتح ۱۱۰» و «زلزال ۳» قرارخواهد گرفت».«الون بین دیوید» تحلیلگر شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی هم‌پیمان تل‌آویو نسبت به توانمندی حزب‌الله، زرادخانه موشکی عظیم و پهپادهای آن هشدار می‌دهند که هم‌اکنون عامل بسیار سرنوشت‌سازی در نبردهای سوریه به‌شمار می‌رود».

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات