تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۵۸

اخبار ویژه روزنامه‌ها 2 شهریور


روزنامه کیهان **

گاردین: انگلیس باید چند بار از مردم ایران عذرخواهی کند

روزنامه گاردین فهرست کوتاهی از جنایت‌هایی که انگلیس باید به خاطر آن از ایران و مردم دیگر کشورهای منطقه عذرخواهی کند منتشر کرد.

گاردین اخیراً از قول جرمی کوربین (نامزد ریاست حزب کارگر انگلیس) نوشته بود که وی در صورت ریاست این حزب در خصوص حمله به عراق عذرخواهی می‌کند. گاردین در مطلبی به قلم تری ماهونی نوشت: این عذرخواهی از مردم عراق بابت رنج و مرارت‌هایی است که کشیده‌اند و ما نیز در ایجاد آنها نقش داشته‌ایم. کوربین شاید بتواند از طرف همه ما نه فقط بابت این جنگ، بلکه تحریم‌هایی عذرخواهی کند که قبل از این جنگ به طور مستقیم موجب مرگ هزاران عراقی شد که به داروهای مورد نیاز دسترسی نداشتند. او چه بسا باید از هزاران نفری در جنوب عراق عذرخواهی کند که به سبب قرار گرفتن در معرض تکه‌های گلوله‌ها و خمپاره‌های حاوی اورانیوم ضعیف شده مورد استفاده در جنگ نخست خلیج فارس به سرطان مبتلا شدند یا براثر سرطان جان باختند.

گاردین می‌افزاید: او باید بابت حمایت غرب از رژیم صدام در جنگ با ایران که به کشته شدن صدها هزار نفر از هر دو طرف انجامید و صدام را دچار این توهم کرد که می‌تواند به راحتی و مصون از مجازات به کویت حمله کند، عذرخواهی کند.

روزنامه انگلیسی ادامه می‌دهد: کوربین باید از مردم ایران بابت توطئه سیا و ام‌آی6 که به سرنگونی دولت دموکراتیک محمد مصدق در سال 1953 و به روی کارآمدن رژیم بیرحم شاه انجامید عذرخواهی کند. پس از سرنگونی رژیم شاه در سال 1979 بود که غرب جنگی نیابتی را با استفاده از عراق علیه ایران به راه انداخت. کوربین باید بابت حمایت انگلیس از فتح عربستان توسط خاندان سعود در دهه 1920 و دهه 1930 نیز عذرخواهی کند، چرا که روی کارآمدن این خاندان موجب شد به قدرت و ثروت دست یابد و با آن اولاً به صدور وهابیسم اقدام کند که تا آن زمان شاخه‌ای نسبتاً کوچک اما فوق محافظه‌کار از اسلام بود و ثانیاً رژیمی را اداره کند که پیامدهای آن، در کنار پشتیبانی مستمر غرب، به ظهور اسامه‌بن‌لادن و 15 نفر از 19 هواپیماربای حوادث 11 سپتامبر منجر شد که این نیز به نوبه خود به «جنگ ضد تروریسم» و تجاوز نظامی به عراق انجامید.

گاردین خاطرنشان کرد: شاید تقاضا برای این همه عذرخواهی غیرمنطقی باشد، اما اگر سیاستمداران انگلیسی و بالاخص آمریکایی متوجه شوند که غرب طی چند دهه چه نقش برجسته‌ای در شکل‌گیری خاورمیانه کنونی ایفا کرده است، نه اینکه بخواهند کشورهای ما را ناظرانی معصوم در تحولات این منطقه جلوه دهند، آنگاه شاید بتوانند مقداری اعتبار در داخل و خارج به دست آورند.

 

بدهی دولت به بانک مرکزی ظرف 2 سال 32 درصد افزایش یافت

بدهی‌های دولت به بانک مرکزی با افزایش 32 درصدی ظرف دو سال مواجه شده و به 146 هزار میلیارد تومان رسید.

براساس گزارش نماگرهای بانک مرکزی که از سوی روزنامه اعتماد منتشر شده، «بدهی بخش دولتی شامل دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها و بانک مرکزی در اسفند 93 به رقم بزرگ 146 هزار و 601 میلیارد تومانی رسیده که با رشد 32/1 درصدی مواجه شده است. بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی از 91 هزار میلیارد تومان در اسفند 91 به 146 هزار میلیارد تومان در اسفند 93 رسیده و طی این دو سال فعالیت دولت یازدهم معادل بیش از 55 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در اسفند93، 146 هزار و 601 میلیارد تومان گزارش شده است. این عدد نسبت به سال قبل از آن 32/1 درصد افزایش یافته است.»

همچنین رشد بدهی دولت به بانک مرکزی 16 درصد، رشد بدهی دولت به بانک‌ها 38 درصد، رشد بدهی شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی 26/3 درصد، و رشد شرکت‌های دولتی به بانک‌ها 13/5 درصد بوده است.

براساس گزارش نماگرهای بانک مرکزی، نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری، در اسفند 93 به عدد 12/1 درصد رسیده است که در مقایسه با عدد 14/1 درصد اسفند 92 معادل 14/2 واحد درصد کاهش داشته است.

نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها در سال‌های 90 تا 93 به ترتیب 15/1، 14/7، 14/1 و 12/1 درصد بوده است که نشان‌دهنده روند کاهشی در این سال‌ها بوده است.

اعتماد در این‌باره تأکید می‌کند: البته به عقیده کارشناسان، بخش عمده‌ای از این کاهش، به خاطر استمهال بدهی‌ها و گفت‌وگوهایی بوده که با بدهکاران بزرگ بانکی انجام شده و قراردادهای جدید با بدهکاران بانکی با نرخ‌های سود تسهیلات جدید بسته شده  و تسهیلات از قرمز به سبز تبدیل شده است. به عبارت دیگر به این معنی است که همچنان تسهیلات در اختیار بدهکاران است اما این تسهیلات از لیست تسهیلات غیرجاری به جاری تبدیل شده و با نرخ‌های جدید نرخ سود تسهیلات قراردادهایی بسته شده است.

در این گزارش درباره 5 درصد رشد در بخش صنعت و معدن تصریح می‌کند: وقتی تحلیلگران می‌خواهند وضعیت رکود و رونق صنایع را بررسی کنند به آمارهای جواز تأسیس واحدهای صنعتی و پروانه‌های بهره‌برداری آنها رجوع می‌کنند. این اعداد وضعیت رونق نسبی در کوتاه مدت و رکود مجدد در مدت زمانی طولانی‌تر را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر در سال 1393 تعداد و سرمایه‌گذاری در بخش پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی به ترتیب 16/7 و 11/2 درصد رشد یافته که این می‌تواند بر مثبت‌تر شدن نرخ رشد این بخش در میان‌مدت اثرگذار باشد اما از سوی دیگر تعداد و سرمایه‌گذاری در بخش جواز تأسیس واحدهای صنعتی به ترتیب با 4/3 و 16/4 درصد کاهش مواجه بوده است. به مفهوم دیگر میزان درخواست برای تأسیس واحدهای صنعتی با افت مواجه بوده است که در بلندمدت می‌تواند اثرات خود را در کاهش نرخ فعالیت‌ها نشان دهد.

اعتماد معتقد است: وضعیت برای بخش ساختمان اما با وخامت بیشتری دنبال شده است. درحالی که تعداد پروانه‌های ساختمانی در سال 93، 117 هزار و 278 فقره گزارش شده است این عدد نسبت به سال پیش از آن 32/1 درصد کمتر شده و پروانه‌های صادر شده براساس سطح زیربنای طبقات ساختمان‌ها با 72 میلیون مترمربع حدود 40/2 درصد نسبت به سال 92 کاهش یافته است.

 

ادامه حرکت نافرجام دولت اصلاحات در دولت اعتدال

برخی رفتارها و مواضع دولت در 2 سال گذشته، پیگیری حرکات نافرجام دولت اصلاحات و جریان تجدیدنظرطلب را می‌کند.

چهارشنبه هفته گذشته رئیس‌جمهور در سخنان خود در جمع استانداران کشور عبارتی را مطرح کرد که با توجه به برداشت‌‌های مختلف از آن، انتظار می‌رفت طی اولین فرصت توضیحات بیشتری درباره آن ارائه کند تا باب هرگونه سوتفاهم و برداشت غلط از سخنانش را ببندد، اما با توجه به اینکه طی سه روز گذشته آقای روحانی هیچ توضیحی درباره سخنان جنجالی خود ارائه نکرد، به نظر می‌رسد برخی رخدادهای سیاسی دو سه روز اخیر، مفسر خوبی برای اظهارات رئیس‌جمهور در جمع استانداران است.

به گزارش رجانیوز، رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار داشت: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هرطور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت. باید همان مسیر سازنده را به درستی به پیش ببریم، همان راهی را که مردم در خرداد 92 به آن اقبال کردند و عامل این توفیق بود که اگر آن راه را ادامه ندهیم چه بسا توافق نیز پایدار نباشد.» نکته جالب اینکه بلافاصله بعد از این سخنان رئیس‌جمهور، اخباری مبنی بر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در رسانه‌ها مخابره شده و به فاصله 24 ساعت پس از آن نیز گردهمایی فعالان فتنه سال 88 در تهران تحت عنوان حزب تازه تاسیس «اتحاد ملت» برگزار شد.

 رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند: «آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در آمریکا تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست، وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند اما ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم.» بر این اساس حد و وزن و جایگاه توافق هسته‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی مشخص است و به نظر می‌رسد که بهتر آن باشد تا تفسیر و تعبیری فراتر از آن از سوی دولت ارائه نشده و از آن به عنوان نشانه و آغازی برای تغییر در سیاست‌های کلان نظام تعبیر و تفسیر نشود. در هر صورت، آنچه از رفتار و مواضع دو سال گذشته برخی اعضای دولت در عرصه سیاست خارجی و داخلی برمی‌آید، تلاشی است پیش از این نیز با توان بیشتر در دولت اصلاحات از سوی رئیس‌جمهور و رئیس مجلس وقت پیگیری شده بود اما در نهایت فایده‌ای جز تنومندتر شدن درخت انقلاب و منزوی شدن جریان تجدیدنظرطلب نداشت، حال که تجربه آن سالها قابل بازخوانی است و عجیب است که کسانی اصرار دارند با حالتی محتاطانه، همان روند را پیگیری کنند و از توافق هسته‌ای، روند دگردیسی در سیاست‌های کلان انقلاب اسلامی را برداشت کنند.

 

به نام اتحاد ملت به کام دشمنان جمهوریت و اسلامیت

حزب اتحاد ملت بازسازی شده حزب مشارکت با همان مهره‌های سوخته و در جهت میدان دادن به اپوزیسیون ضد خط امام است.

روزنامه جوان با اشاره به اعلام موجودیت حزب اتحاد ملت توسط اعضای حزب منحله مشارکت نوشت: در اساسنامه حزب مشارکت جدید که از قضا مدعی انحصاری امام نیز هستند نامی از ولایت‌فقیه نیامده بود تا پرستیژ روشنفکری خود را به غرب بنمایانند. دبیرکل انتخابی حزب جدید نیز صرفا بر آرمان‌هایی از انقلاب تاکید کرد که با آرمان‌های انقلاب فرانسه مشترک است.

در همایش پنج‌شنبه به صورت نمادین از اپوزیسیون برای حضور دعوت شده بود. ابراهیم یزدی، پیمان و... در صف اول همایش بودند و این خود پیام بزرگی است که توسعه سیاسی مدنظر یعنی چه؟

سوال اساسی این است که اپوزیسیونی که در کنگره‌های حزب مشارکت و نشست پنج‌شنبه دعوت شدند، بعد از امام از قدرت کنار گذاشته شدند یا در زمان حیات امام؟ آیا اصلاح‌طلبان امروز و استکبارستیزان دیروز در زمان طرد آنان پشتوانه امام بودند یا با وی مخالفت می‌کردند؟ این نقطه محل قضاوت درباره دگردیسی و تقابل این جریان با امام است. آیا مرحوم بازرگان در سال 1364 و در زمان حیات امام برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نشد؟ آیا کسانی که امروز ابراهیم یزدی و پیمان را دعوت به همایش‌های خویش می‌کنند آن روز به امام و شورای نگهبان اعتراض کردند؟ آیا اصلاح‌طلبان امروز نبودند که زمستان سال 1366 به امام نامه نوشتند؟

آیا اعضای حزب مشارکت شماره 2 نشنیده‌اند که «نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت هیچ امری اعم از قضایی، اجرایی و قانون‌گذاری را ندارد؟» آیا نشنیده‌اند که فرمود «نهضت آزادی نباید رسمیت داشته باشد و باید با قاطعیت با آن برخورد شود.» آیا نشنیده‌اند که بعد از نفوذ آنان در بیت‌ آیت‌الله منتظری، امام فرمود: «نباید برای رضایت چند لیبرال خود فروخته در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب‌الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی از مواضع اصولی‌اش عدول کرده است.» آیا نشنیده‌اند که امام فرمود: «پس از 10 سال همچون گذشته معتقدم سپردن پست‌های کلیدی نظام به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام نداشته‌اند لطمه‌ای جبران‌ناپذیر بوده است.» ‌آیا نشنیده‌اند که امام فرمود: «انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز چوب اعتماد خود به گروه‌ها و لیبرال‌ها را می‌خوریم.»

مواجهه نظام با گروهک‌های ملی - مذهبی در زمان حیات امام اتفاق افتاده و توسعه سیاسی اصلاح‌طلبان نیز در مقابل امام طرح شد. در عین حال امروز هم امام نقطه کانون اصلی پیشگیری از انحراف انقلاب توسط استکبارستیزان دیروز، تجدیدنظرطلبان امروز است. برخی از اعضای مرکزی حزب جدید در جلسات طراحی براندازی همچون جلسه 1387/4/17 حزب مشارکت که بیش از 10 بار واژه «انقلاب رنگی» در آن استفاده شده است، حضور داشتند.

روزنامه جوان در پایان خاطرنشان می‌کند: ابعاد انقلاب امام توسط اصلاح‌طلبان در حد ایجاد یک «جمهوری» تنزل یافت و 21 جلد صحیفه امام به یک جمله «میزان رای ملت است» خلاصه شد که البته مواجهه با رای 25 میلیون مردم در انتخابات 1388 نشان داد این مدعا هم دروغی بیش نیست. بنابراین حزب مشارکت از 1378 تاکنون با وحدت دین و سیاست، اصل ولایت‌فقیه، سیاست‌های کلی نظام، استکبارستیزی مد نظر امام، دعوت و صدور انقلاب و حمایت از محرومین و مستضعفین جهان (که تا پایان حیات امام در بیانیه‌های سازمان مجاهدین انقلاب و مجمع روحانیون مبارز موج می‌زند)، مبارزه یا سکوت کرده یا پرخاشگر و طعنه‌زننده از کنار آن گذشته است و اکنون نیز بر همان صراط استوار است.

*************************************

روزنامه قدس ***

تبلیغات عجیب داعش

گروه سیاسی: خبرها حاکی است که داعش دام جدیدی برای جوانان کشورهای حاشیه خلیج فارس پهن کرده به طوری که این گروه تروریستی با تبلیغات سنگین سعی در جذب آنان دارد.

شنیده‌ها حاکی است که برخی جوانان در کشورهایی مثل قطر، کویت وامارات با تبعیت از داعش حتی از شیوه لباس پوشیدن وظاهرسازی این گروه افراطی پیروی می‌کنند به طوری که برخی جوانان با مراجعه به آرایشگاه‌ها درخواست می‌کنند که مدل موی سر وصورت آنها به شیوه داعش(سرکچل وریش بلند)اصلاح شود.

 

تهدید انگلیس از سوی جلاد داعش

باشگاه خبرنگاران: «جان داعشی»، جلاد مشهور داعش در پیغامی ویدیویی تهدید کرده که بزودی راهی انگلیس می‌شود تا در این کشور سر کفار را از بدن جدا کند.

 

پیگیری حمله به مدیر یک شرکت

جهان: احمد مرادعلیزاده، مدیر عامل شرکت صنایع ملی مس ایران که صبح دیروز(یکشنبه) برای پاسخگویی به اعتراض نیروهای ۲۴۳۰ و شرکتی مس منطقه کرمان در سرچشمه حاضر شده بود مورد ضرب و شتم کارگران معترض قرار گرفت. این اقدام کارگران موجب شد تا هیأت همراه مرادعلیزاده را به سرعت از نمازخانه مس سرچشمه خارج نمایند. گفتنی است این مسأله از سوی نهادهای مسؤول در دست پیگیری است.

 

گستاخی جدید خطیب سعودی

العالم: صالح آل طالب، خطیب مسجد الحرام در اظهاراتی گستاخانه وبدون توجه به جنایات سعودی‌ها در یمن، از نظام سوریه انتقاد کرد و مدعی شد که نظام سوریه با ذلت تمام، اختیار امور خود را به ایران واگذار کرده است؛ سوریه و ایران دشمن امت اسلامی هستند!

 

انتقاد از مجوز گرفتن بی بی سی

جهان: حمید رسایی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهور گفت: دولت در آستانه هفته دولت هیچ پروژه‌ای جز بازگشایی دفتر بی‌بی‌سی و سفارت انگلیس برای افتتاح ندارد.

 

اقدام ضد اسلامی سعودی‌ها

فارس: عربستان سعودی در نظر دارد تا سهم حجاج عراقی را از ۳۲ هزار نفر به ۲۶ هزار تن کاهش دهد. منابع رسانه ای اقدام ریاض را مرتبط با مسایل سیاسی در جهان می‌دانند.

 

آغاز اقدامهای فنی «برجام» صحت ندارد

مهر: پژمان رحیمیان، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی آغاز اقدامهای فنی در برخی تاسیسات هسته‌ای کشور برای بسترسازی اجرای برجام را تکذیب کرد.

 

زمان تحویل اس 300به ایران

مهر: سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»  گفت: تا پایان سال ۲۰۱۵ اکثر مجموعه سامانه اس ۳۰۰ از روسیه دریافت می‌شود. وی همچنین از خرید یک جنگنده خبر داد.

 

مرز سرو ارومیه هم بسته شد 

مشرق: عباس حسن‌خانی فرماندار ارومیه با بیان اینکه مرز سرو بسته شد، دلیل این تعطیلی را مشکلات امنیتی طرف ترک اعلام کرد و گفت: یکشنبه و دوشنبه هفته جاری مرز سرو بسته است و در صورت تمدید این موضوع از طرف ترک این روند ادامه خواهد داشت.

 

علت رکود در تجارت ایران وترکیه

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که با توجه به ناامنی‌های اخیر در ترکیه ونقاط مرزی این کشور وهمچنین توقف‌های طولانی خودروهای ایرانی پشت مرز  بازرگان، واردات وصادرات ترکیه با مشکلات جدی مواجه شده است.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* معاون رئیس پلیس دبی در جدیدترین اظهارنظر علیه حزب‌الله و مقاومت، دبیرکل حزب‌الله لبنان را به ترور تهدید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی در امارات عربی متحده در صفحه توئیتر خود سید حسن نصرالله را به انبار کردن مواد منفجره در کشورهای عربی متهم کرد و با تهدید وی به ترور نوشت: اگر کشورهای عربی بخواهند او را ترور کنند، تمامش می‌کردند. اما این از اخلاق ما نیست[!]. همزمان، رژیم صهیونیستی به قدرت استثنائی سیدحسن نصرالله اعتراف کرد و ژنرال آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش این رژیم،‌ عملکرد و سخنرانی‌های نصرالله را موضوع پایان‌نامه ارشد خود قرار داد.

* مقامات عربستانی اعلام کردند از تعداد حجاج عراقی به میزان 20 درصد در حج امسال کاهش خواهد یافت. به گزارش رای الیوم، هر چند مقامات عربستانی تاکید می‌کنند این اقدام به دلیل بازسازی در حرم مکی بوده است اما منابع رسانه‌ای اقدام ریاض را مرتبط با تحولات سیاسی منطقه می‌دانند. هر چند پس از نخست وزیری حیدرالعبادی در عراق روابط دو کشور رو به بهبودی بود اما عربستان همچنان از معرفی سفیر در بغداد اجتناب کرده است. از 32 هزار حاجی که سهمیه عراق است، امسال 26 هزار نفر به زیارت بیت‌الله می‌روند. دولت عربستان از سه سال قبل، سفر حجاج سوری تبار را به دلیل نگرانی از حملات انتقام جویانه، متوقف کرده بود.

* خطیب مسجدالحرام در اظهاراتی خلاف واقع، نظام سوریه را مسئول جنایاتی دانست که تروریست‌ها در سوریه مرتکب می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، صالح آل طالب در خطبه‌های نماز جمعه شدیداً از نظام سوریه انتقاد کرد و بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور را «جنایتکار» نامید. شیخ آل طالب در ادامه مدعی شد نظام سوریه با ذلت تمام، اختیار امور خود را به ایران واگذار کرده است و گفت: «سوریه و ایران دشمن امت اسلامی هستند.»! این مبلغ سعودی می‌داند که عربستان سعودی به دلیل حمایت مالی و تبلیغاتی و لجستیکی از گروه‌های مسلح و تروریستی، یکی از مسئولان اصلی بحران‌ها در منطقه است. همه می‌دانند که تعداد قابل توجهی از عناصر داعش سعودی هستند و جنایات اتباع این کشور در سوریه و عراق، هر روز در خبرها مطرح می‌شود.

* دفتر احمدی نژاد مطالبی را که به نقل از اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی به احمدی نژاد نسبت داده شده است را کاملاً نادرست و خلاف واقع دانست. در این تکذیبیه آمده است: «از آنجا که برخی از رسانه‌ها به نقل از آقای اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق نیروی انتظامی، مطالب بی‌اساسی را در موضوع انتخابات سال 1388 و حوادث بعدی آن به دکتر احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق منتسب کرده‌اند، شایسته تاکید می‌داند که اینگونه مطالب، کاملاً خلاف واقع و نادرست است. ضمن تکذیب مطالب منسوبه که معلوم نیست با چه هدف و انگیزه‌ای اعلام شده است، تاکید می‌نماید که افرادی با مسئولیت‌های ایشان، اساساً در جایگاه ارائه مشورت به رئیس دولت‌های نهم و دهم در موضوعات سیاسی و انتخاباتی قرار نداشتند. گرچه سیاق مطالب نگارش شده نیز به روشنی حاکی از بی‌پایه و اساس بودن آن است.»

*************************************

روزنامه خراسان ***

خبر خوش دولت به کارمندان پيماني

بر اساس ابلاغيه يک مسئول اقتصادي دولت به همه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي، تاکيد شده است که به استناد بند "ح" ماده 2 دستورالعمل اجرايي ديون بلامحل، پرداخت ديون مربوط به مستخدمين پيماني دولت که ناشي از افزايش حقوق و مزاياي کارکنان مذکور بر اساس قوانين و مقررات مربوطه بوده و خارج از اختيار دستگاه‌هاي اجرايي ايجاد شده يا مي ‌شود، همانند ديون مربوط به کارکنان رسمي محاسبه شده و بدون طرح در کميسيون هاي مربوطه، تامين و پرداخت خواهد شد.

 

خبرآنلاين نوشت

رحماني فضلي وزير کشور با تاکيد بر لزوم صيانت از آراي مردم در انتخابات به اين خبر گزاري گفت که روي حق تمامي کساني که گواهي سلامت از مراجع چهارگانه ذي صلاح دارند، خواهد ايستاد. او گفت: در 9 دوره گذشته انتخابات مجلس ، موارد بسياري بوده که تنها به نظرات اين چهار مرجع اکتفا نشده و در مواردي تاييد صلاحيت نامزدها از سوي اين مراجع منجر به تاييد صلاحيت نهايي آنها نشده است.سعي مي کنيم تا در اين دوره از انتخابات «عدم احراز صلاحيت» نداشته باشيم.

 

آريا نوشت

محمدرضا تابش،نماينده اصلاح طلب مجلس تذکررييس دولت اصلاحات به صادق خرازي را رد کرد و گفت: نمي توانم بپذيرم شخص ايشان حرفي به آقاي خرازي زده من نمي توانم تاييد کنم که استعفاي ايشان به دليل فشار بوده است چراکه به اعتقاد من آقاي خرازي تاوان اصلاح طلبي اش را در دولت قبل پس داده است لذا من فکر مي‌کنم بيشتر وضعيت جسماني ايشان علت اصلي استعفا بوده است.

 

افکار نيوز نوشت

اين سايت با اشاره به سخنان سردار دهقان وزير دفاع کشورمان که پيشتر اعلام کرده بود ايران 4 گردان اس- 300 از روسيه تحويل خواهد گرفت نوشت:هر گردان سامانه هاي سري اس- ۳۰۰ پي ام يو بر اساس تعريف استاندارد، از ۴ آتشبار تشکيل مي شوند که هر آتشبار نيز از ۴ پرتابگر موشک و مجموعه اي از سامانه هاي رادار بهره مي برد که البته با توجه به نياز کاربر مي توان تعداد پرتابگر را تا 6 تا نيز افزايش داد.

 

خبرآنلاين مدعي شد

ابراهيم اصغرزاده فعال سياسي اصلاح طلب در صفحه توئيتر خود با توجه به اظهارات اخير احمدي مقدم فرمانده سابق نيروي انتظامي درباره رويدادهاي بعد از انتخابات 88 از علي مطهري خواست تا موضوع محاکمه طرفين را پيگيري قضايي کند.

 

تابناک نوشت

صفحه اينستاگرام دفترحفظ ونشرآثار مقام معظم رهبري درپستي جديد به سخنان اخيرايشان اشاره کرده است ودر پستي مبني بر توصيه به حجاج نوشت:مبادا حجاج محترم فرصت بي نظير تنفس در شهر معطّر پيامبر و حضور عبادي و شوق آور درمکه  معظّمه و خانه خدا را با کار بسيار غلط گشت و گذار در بازار و خريد کالا از دست بدهند و حسرت استفاده نکردن کامل از فرصت بي نظير و نشاط آور حضور در مسجد الحرام ومسجدالنبي را براي همه  عمر بردل خود بگذارند. بعد از سخنان مقام معظم رهبري بلافاصله کاربران فضاي مجازي کمپيني به راه انداختند تا به حجاج توصيه شود از وقت گذراني در بازار و دور ماندن از فضاي معنوي مراسم حج اجتناب کنند.

************************************

روزنامه ایران******

نگرانی اسرائیل از «فاتح 313»

مقامات اسرائیل از رونمایی «فاتح 313» ابراز نگرانی کردند. به نوشته روزنامه‌ «تایمز آو اسرائیل» مقامات امنیتی تل‌آویو به رادیو اسرائیل گفتند «اگر این موشک در نزدیکی مرز قرار گیرد، می‌تواند هر نقطه‌ای از اسرائیل را هدف قرار دهد.» به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی «اسرائیل والا» نیز درباره‌ موشک «فاتح 313» نوشت: «صنایع نظامی، این موشک را که با سوخت جامد کار می‌کند، یکی از دقیق‌ترین سلاح‌هایی می‌دانند که تاکنون ساخته شده است و می‌تواند به طور موفقیت‌آمیز چند هدف را با دقت کامل مورد اصابت قرار دهد.»

 

مخالفت امریکا با درخواست تجدیدنظر ایران

دولت امریکا از «دیوان عالی» این کشور خواست با درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به شاکیان یک پرونده مخالفت کند. به گزارش روزنامه امریکایی «وال استریت جورنال»، «دونالد ویریلی»، مقام چهارم وزارت دادگستری امریکا از دیوان عالی کشورش خواست درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت نزدیک به دو میلیارد دلار از محل دارایی‌های مسدود شده بانکی ایران به افرادی که «قربانیان بمبگذاری مقر تفنگداران دریایی امریکا» خوانده شده‌اند را نپذیرد. این پرونده توسط شاکیان انفجار سال ۱۹۸۳ در بیروت تشکیل شده، انفجاری که 241 سرباز امریکایی را که بخشی از نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در لبنان بودند، به کام مرگ کشاند. تهران هرگونه مداخله در این حادثه را رد کرده است. بانک مرکزی ایران نیز تأکید دارد براساس معاهده سال ۱۹۵۵ دو کشور، امریکا حق ندارد به این پول دست بزند.

 

توکلی: احمدی‌نژاد باید همان زمان بازخواست می‌شد

 

 

یک چهره شاخص اصولگرایان ضمن انتقاد از عملکرد رئیس دولت سابق گفت: «واقعیت این است که سیستم ما خوب عمل نمی‌کند. اگر بازخواست‌هایی که باید از وی می‌شد، صورت می‌گرفت یا اینکه زودتر صورت بگیرد، او از این هوس‌ها نمی‌کند که دوباره برای جلب رأی از این شعارها سر دهد.» احمد توکلی تأکید کرد: «تقصیر ماست که وظیفه‌مان را درست انجام نمی‌دهیم. نیکوکار و بدکار پیش ما یک جور هستند. البته او مصمم و جدی است، باید از شر این موارد به خداوند پناه برد.» وی ادامه داد: «آقای احمدی‌نژاد اصلاً صلاحیت ندارند، کسی که می‌گوید من قانون را قبول ندارم، این بزرگ‌ترین جرم سیاسی است که از رئیس‌جمهوری سر می‌زند.» گفتنی است هفته‌نامه اصولگرای «مثلث»، این گفت‌و‌گوی خود با توکلی را با عکس بزرگی از مصاحبه شونده و با تیتر «اگر از احمدی‌نژاد بازخواست شود، هوس بازگشت نمی‌کند»، به عنوان مطلب اصلی روی جلد شماره اخیرش منتشر کرده است.

 

استعفای ناگهانی صادق خرازی

صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب «ندای ایرانیان» پس از جلسه عصر شنبه این شورا، از سمت خویش استعفا کرد و در نامه‌ای خطاب به هم‌حزبی‌های خود نوشت: «این بنده خدا و برادر کوچک و کمترین شما باعث محنت و سختی و فشار بر شما خردمندان خبیر شدم. از یکایک شما پوزش می‌طلبم از شکوه حضور نداییان و مقاومت و استقامتتان قدردانی می‌کنم.» به گزارش ایلنا، خرازی به عنوان عضو عادی «ندای ایرانیان»، همچنان فعالیت خود را ادامه خواهد داد. حسن یونسی، سخنگوی «ندای ایرانیان» نیز پیرامون این تحول درون حزبی به «تسنیم» گفت: «بحث مربوط به استعفای رئیس شورای مرکزی از این سمت صحت دارد که البته مطابق روال اساسنامه و آیین‌نامه، شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان درخصوص پذیرفتن یا نپذیرفتن این استعفا تصمیم می‌گیرد».

 

تکذیب دفتر احمدی‌نژاد

در پی انتشار گفت‌و‌گوی سردار احمدی مقدم با نشریه «رمز عبور» که حاوی ناگفته‌ها و نقل قول‌های فرمانده پیشین ناجا از رئیس دولت سابق در وقایع سال 88 بود، دفتر احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای، مطالب منتشر شده را «خلاف واقع» و «نادرست» دانست.

************************************

 روزنامه جام جم **

توزیع نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی در مسکو

 غرفه مهمان ویژه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو شاهد توزیع ترجمه روسی نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی در میان بازدیدکنندگان خواهد بود. به گزارش تسنیم،‌ موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی که به نمایندگی از نشر ایران و با شعار «ایران، مهد فرهنگ و تمدن» در این نمایشگاه حضور خواهد یافت، به ترجمه و انتشار نامه رهبر انقلاب به جوانان آمریکا و اروپا به زبان روسی اقدام کرده است. این نامه قرار است در داخل غرفه ایران و در میان بازدیدکنندگان توزیع شود.

 

ظریف: برجام نیازی به تصویب مجلس ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با سایت «الف» عنوان کرد: «من معتقد م برجام یک توافق بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد. به عنوان یک فردی که چند وقتی حقوق درس داده است عرض می‌کنم برجام درواقع نحوه مدیریت تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت است.» او همچنین یادآور شده است: «وقتی هیچ‌یک از اعضای دیگر 1+5 این را در مجلس خود تصویب نمی‌کنند، چرا ایران باید این را در مجلس تصویب کند؟ دوستان مثال آمریکا را می‌زنند؛ آمریکا برای تصویب این موضوع آن را به مجلس خود ارائه نکرده است؛ مجلس آمریکا برای خودش یک حقی قائل شده که بتواند این را رد بکند که اگر آن را رد بکند، هنوز رئیس‌جمهور می‌تواند آن را اجرا کند و این نکته‌ای است که خیلی‌ها به آن توجه نمی‌کنند.» او خاطرنشان کرده است: «بعضی‌ها می‌گویند این موضوع برای ایران تعهد ایجاد می‌کند که اصلا بحث ما این نیست، بحث ما در واقع توازن و تناظر بین کارهایی است که ما و آنها انجام می‌دهیم.» او همچنین با بیان این که تصور این‌که از خط قرمزها عبور کردیم، قطعا غلط است، توصیه کرده است منتقدان انصاف داشته باشند.

 

پاسخ شیخ الازهر به نامه آیت‌الله مکارم شیرازی

پس از ارسال نامه‌ای از طرف آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به احمد الطیب شیخ الازهر، وی به این نامه پاسخ محترمانه‌ای داده است. به گزارش فارس، آیت‌الله مکارم شیرازی ماه رمضان گذشته طی نامه‌ای به احمد الطیب شیخ الازهر، ضمن انتقاد از برخی سخنان احمد الطیب در برنامه تلویزیونی‌اش در مصر، بر حرمت سب و لعن صحابه بر شیعیان تاکید کرده بود. هنوز جزئیات پاسخ احمد الطیب شیخ الازهر به آیت‌الله مکارم شیرازی منتشر نشده است و محتوای این نامه معلوم نیست.

 

هیأت پارلمانی اسپانیا در راه تهران

اعضای هیات پارلمانی اسپانیا یکشنبه آینده به تهران سفر می‌کنند. به گزارش خانه ملت، ماریو مینگو، رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات اجتماعی کنگره اسپانیا، ریاست این هیات را به‌عهده دارد. براساس این گزارش، هیأت پارلمانی اسپانیا در سفر چهار روزه خود، ضمن دیدار با نمایندگان و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با برخی مقامات کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

 

فیلتر سایت‌های فاقد مجوز، ربطی به انتخابات ندارد

محمود واعظی، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با مهر از فیلتر شدن تعدادی از سایت‌های فاقد مجوز با هماهنگی وزارت ارشاد خبر داد و تاکید کرد ارتباطی میان این موضوع با در پیش بودن انتخابات مجلس، وجود ندارد.

 

درخواست دولت اوباما از دیوان عالی آمریکا

دولت آمریکا از دیوان عالی این کشور خواست با درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران برای جلوگیری از پرداخت حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود‌شده بانکی ایران به شاکیان یک پرونده مخالفت کند.

به گزارش فارس، پیش از این در فروردین امسال گزارش شده بود که «دیوان عالی آمریکا» از «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته درباره برداشت 75/1میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی ایران برای پرداخت به این افراد اعلام نظر کند. در انفجار سال 1983 در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت 241 سرباز آمریکایی کشته شدند و ایالات متحده آمریکا و فرانسه به‌رغم این‌که ایران هرگونه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده، تهران و حزب‌الله را به دست داشتن در این حادثه متهم کردند. یک دادگاه در نیویورک هم تیرماه سال گذشته دستور داده بود یک میلیارد و 750 میلیون دلار اموال ایران میان خانواده‌های آمریکایی که از جمله در بمبگذاری سال 1983 در بیروت کشته شده‌اند، توزیع شود. بانک مرکزی ایران همان سال درخواست تجدیدنظر داده و استدلال کرد این حکم ناقض تعهدات آمریکا براساس معاهده 1955 با ایران است. بانک مرکزی پس از رد این تجدیدنظر سپس به دیوان عالی آمریکا رجوع کرد.

 

هراس فرماندهان اسرائیلی از حمله به ایران

وزیر جنگ سابق اسرائیل گفت: بنیامین نتانیاهو می‌خواست به تاسیسات هسته‌ای ایران در سال‌های 2010 و 2011 حمله کند، اما برخی از همکاران من در ارتش اسرائیل مانع او شدند. به گزارش «انتخاب»، ایهود باراک افزود: من و نتانیاهو چندبار به نیروی هوایی دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را دادیم، اما گابی اشکنازی، رئیس ستاد مشترک اسرائیل در سال 2010 مانع از آن شد و گفت ارتش آماده عملیات نیست. باراک اضافه کرد: دفعه بعد موشه یعالون و یوووال استینتز مانع حمله به ایران شدند.

 

حمایت سفرای سابق از برجام

جمعی از سفرا و روسای سابق نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و مدیران سابق وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای از برجام حمایت کردند. به‌گزارش ایسنا، در این بیانیه تصریح شده است: آنچه موجب شد برجام به فرجام رسد استفاده از همه مولفه‌های قدرت ملی کشور از جمله ایستادگی ملت بزرگ ایران، دستاوردهای عظیم علمی دانشمندان، توانایی‌های نیروهای مسلح و ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک کشور بود.

 

نظر اشتون کارتر در مورد توافق و گزینه نظامی

وزیر دفاع آمریکا بار دیگر ادعای تکراری مقامات آمریکایی مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران را تکرار کرد. به گزارش فارس، اشتون کارتر حضور نظامی «قوی» در منطقه خلیج‌فارس را از جمله راهبردهای کشورش برای مقابله با آنچه به گفته وی، تجاوز و خشونت بود، عنوان و ادعا کرد نیروهای آمریکایی از توان بالایی برای مقابله با ایران در منطقه برخوردار هستند.

 

موج سفرها به ایران، نشانه دودستگی آمریکا و اروپا

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، وابسته به جمهوریخواهان ضمن انتقاد از «عجله» اروپایی‌ها برای سفر به تهران و از سرگیری تعاملات اقتصادی با ایران، این موضوع را «تازه‌ترین نشانه‌ها از دودستگی آمریکا و اروپا» خواند.

 

ارسال تجهیزات انتخابات الکترونیک در ماه ‌آینده

سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان از ارسال تجهیزات انتخابات الکترونیک از وزارت کشور به شورای نگهبان در ماه ‌آینده خبر داد. او به تسنیم گفته است:‌ وزارت کشور دستگاه‌هایی را در دوره گذشته برای انتخابات الکترونیک آماده کرده و به‌دلیل این که این دستگاه‌ها از جهت فنی، امنیتی و حقوقی باید به تائید شورای نگهبان برسد، وزارت کشور مشغول بررسی این دستگاه‌هاست تا نمونه‌ای از آن را برای تائید و بررسی به شورای نگهبان ارسال کند.

 

انتشار متن سند ادعایی توافق محرمانه ایران و آژانس

برخی رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس روز جمعه متنی را منتشر کردند که مدعی هستند متن کامل سند پیش‌نویس یکی از دو توافق محرمانه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. به گزارش فارس، این سند پس از آن منتشر شده که خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» روز چهارشنبه با ادعای دسترسی به پیش‌نویس یکی از دو سند توافق محرمانه بین ایران و آژانس گزارش داده بود وظیفه بازرسی از سایت پارچین به نمایندگانی از خود ایران محول شده است.آسوشیتدپرس از قول دو منبع ناشناس مدعی شده پیش‌نویسی که از این توافق منتشر کرده، تفاوت عمده‌ای با سند نهایی ندارد. براساس بخشی از این سند ایران و آژانس درباره پارچین توافق کرده‌اند که ایران هفت نمونه محیطی گرفته شده از نقاطی از داخل یک ساختمان که آژانس آنها را در حال حاضر شناسایی کرده و مورد موافقت ایران واقع شده است، و [همچنین] دو نقطه از بیرون مجموعه پارچین را که در مورد آنها بین ایران و آژانس توافق خواهد شد، در اختیار آژانس قرار خواهد داد.

**********************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات