تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۷۸۴۶۰
اولین موضع صریح نخست‌وزیر عراق درباره اقدامات ترکیه

پ.ک.ک در ترکیه است نه عراق


معصومه زارع

گروه بین‌الملل: رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه این روزها با انتقادهای بسیاری درخصوص بمباران مواضع پ.ک.ک مواجه است. در حالی که تا دیروز بیشتر این انتقادها از داخل ترکیه شنیده می‌شد، حال صدای انتقاد مقامات عالیرتبه ترکیه نیز در این زمینه به گوش می‌رسد. بر همین اساس، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق روز گذشته در اولین موضعگیری صریح خود ضمن انتقاد از اقدامات ترکیه در شمال این کشور، تاکید کرد، اعضای پ.ک.ک در ترکیه حضور دارند نه عراق و نباید برای حل‌وفصل مشکلات و پیروزی در مسائل داخلی از همسایگان مایه گذاشت.

العبادی افزود: شگفت‌آور است که ترکیه به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان، خاک عراق را بمباران می‌کند، در حالی که نیروهای این حزب در خاک ترکیه حضور دارند و فعالیت می‌کنند. نخست‌وزیر عراق هزینه پرواز جنگنده‌ها در رویارویی با داعش را حدود400 میلیون دلار ارزیابی کرد و گفت: رویارویی با داعش بدتر از رویارویی با ارتش‌های خارجی است.

اظهارات مقامات عراقی درحالی است که وزارت خارجه ترکیه از تحقیق درباره قربانیان غیرنظامی حملات هوایی اخیر ارتش در روستای کردنشین شمال عراق خبر داده است؛ این تحقیقات در پی کشته شدن 9 غیرنظامی در حمله شامگاه شنبه هواپیماهای ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان در شمال عراق صورت گرفت.

موضع کردها

آریز عبدالله، نماینده عضو فراکسیون وابسته به اتحادیه میهنی کردستان نیز بر این باور است که هدف ترکیه از بمباران منطقه کردستان انتقام از پیروزی کردها بر داعش است.

همچنین گروه یگان‌های حفاظت از مردم کرد سوریه روز شنبه از نیروهای تحت امر آمریکا خواست درباره رویکردشان در قبال این حملات شفاف‌سازی کنند. این گروه با صدور بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی‌اش اعلام کرد: با وجود اعلام رسمی این مطلب از سوی ما که ارتباطی با درگیری بین حزب کارگران کردستان ترکیه و دولت آنکارا نداریم، ارتش ترکیه ما را زیر نظر دارد و یگان‌های ما را هدف قرار می‌دهد. در بیانیه گروه یگان‌های حفاظت از مردم کرد سوریه همچنین آمده است: ما اقدامات اخیر ارتش ترکیه را به‌عنوان اقداماتی تحریک‌آمیز و خصمانه محسوب می‌کنیم و از شرکایمان در ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا برای مبارزه با داعش می‌خواهیم درباره رویکردشان در قبال این اقدامات ارتش ترکیه شفاف‌سازی کنند.

از سوی دیگر تعداد زیادی از ساکنان استان اربیل با برگزاری تظاهراتی در مقابل ساختمان پارلمان اقلیم کردستان عراق، حملات جنگنده‌های ترکیه به روستاهای شمال این اقلیم را محکوم کردند. در همین حال تظاهرات دیگری در شهر سلیمانیه، مرکز دومین استان مهم اقلیم کردستان برگزار شد که هدف از آن محکوم کردن مواضع مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق بود. تظاهرکنندگان با در دست داشتن تصاویر کاریکاتوری بارزانی و رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این دو را در ریختن خون شهروندان اقلیم کردستان مقصر دانستند.

توسل به پاکستان

در این میان، اردوغان که جایگاه سیاسی حزبش با عدم کسب اکثریت آرا در انتخابات عمومی اخیر متزلزل شد، برای رهایی از این فشارها جمعه‌شب به پاکستان سفر کرد تا حمایت دیپلماتیک اسلام‌آباد را کسب کرده و تا حدودی از گرداب خودساخته در سوریه و مقابله با تهدید داعش رها شود. در همین رابطه اکسپرس‌تریبون پاکستان با اشاره به مذاکرات اردوغان با محمد نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان درباره بحران سوریه و داعش گزارش داد، سفر رئیس‌جمهور ترکیه با هدف مهار کردها، تاثیرگذاری بر روابط دوستانه ایران با دولت سوریه و جلوگیری از نفوذ داعش به داخل خاک ترکیه انجام شد.

اردوغان و نوازشریف در این دیدار توافق کردند، همکاری‌های دوجانبه را در زمینه مبارزه با تروریسم بویژه داعش و از بین بردن تهدیدات گروه‌های تکفیری ضدامنیت منطقه، گسترش دهند. رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر پاکستان همچنین بر گسترش تلاش‌های مشترک در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و افزایش سطح مبادلات بازرگانی میان آنکارا و اسلام‌آباد توافق کردند.

ادامه ناآرامی در ترکیه

سفر اردوغان به پاکستان در حالی انجام می‌شود که روز گذشته انفجار مین در مسیر نیروهای امنیتی ترکیه در استان ماردین که از سوی عوامل پ.ک.ک صورت گرفته بود، باعث کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن هشت فرد دیگر شد. همچنین در جریان عملیات انتحاری با تراکتور حاوی دو تن مواد منفجره در ایست‌بازرسی پلیس در استان آغری در شرق این کشور دو مامور امنیتی کشته و 24 نفر هم زخمی شدند که یکی از شدیدترین حملات اعضای حزب کارگران کردستان در این کشور است.

انتخابات زودهنگام

از سوی دیگر همزمان با وجود بدبینی‌ها درباره آینده و احتمال ضعیف برای تشکیل دولت ائتلافی، شماری از رهبران ترک سخن از برگزاری انتخابات زودهنگام می‌زنند. در همین رابطه صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک مردم با اشاره به آمادگی این حزب برای برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید کرده است، اگر این یک انتخابات باشد، ما از آن نه می‌هراسیم نه انصراف می‌دهیم. از سوی دیگر با تشدید بحران سیاسی در ترکیه، امروز نشست دوره‌ای شورای نظامی ترکیه با ریاست احمد داووداوغلو نخست‌وزیر این کشور برگزار می‌شود. در این نشست قرار است، مساله حقوق جدید نظامیان، تغییر و تحولات در پست‌های نظامی کشور، مبارزه با سیستمی که آنکارا آن را «دولت موازی» می‌خواند، تحولات سوریه و عراق که درگیر مبارزه با داعش هستند و نیز ضرورت تامین موارد مورد نیاز نیروهای مسلح ترکیه در شرایط حاکم بر منطقه، بررسی و اعلام شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات