تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۷۸۵۷۲

اخبار ویژه روزنامه‌ها 4 شهریور


روزنامه کیهان **

تکرار ادبیات اصلاح‌طلبان در دولت اعتدال !

رئیس‌جمهور گفت با مذاکره و توافق توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم  برداریم.

حسن روحانی در جمع مردم همدان گفت: بعد از 23 ماه تلاش و مذاکره توسط دیپلمات‌های ملت به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانسته‌ایم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به کشور بازگردانیم.

این سخنان در حالی است که پیش از این باراک اوباما در جمع سران جامعه یهودیان آمریکا اذعان کرد: آمریکا باید پایش را از جنگ دایمی بیرون بکشد. درس‌هایی که ما از یک دهه جنگ آموخته‌ایم، مقاومت در برابر طبل جنگ بود. جنگ تبعات و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی دارد.

در عین حال و از باب قمپز در کردن، مقامات آمریکایی قبل و بعد از توافق تهدید «همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است» را به دفعات تکرار کرده‌اند. همچنین باید از آقای روحانی پرسید که آیا آمریکایی‌ها تعهد و تضمین داده‌اند که دیگر مرتکب هیچ شرارت و جنگ و تهدیدی نشوند؟!

یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان نیز پس از پیروزی خاتمی در سال 76 به شکل ترجیع‌بند تکرار می‌کردند کشور در کام جنگ قرار داشت و پیروزی ما این تهدید را از کشور دور کرد اما در مدتی کوتاه آمریکایی‌ها به دو کشور عراق و افغانستان حمله کردند و با وجود برخی مساعدت‌ها به اشغالگران افغانستانی، ایران را محور شرارت که شایسته حمله و حتی بمباران اتمی است معرفی کردند! البته همین دو جنگ عراق و افغانستان اسباب سرشکستگی آمریکا را فراهم کرد.

 

اصل برائت درباره مجرمیت است نه صلاحیت تصدی مسئولیت

وزیرکشور می‌گوید، در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اصل بر برائت افراد است.

رحمانی فضلی در کنفرانس خبری گفته است: ما از آقای آملی (رئیس قوه قضائیه)  و منبرهای علما یاد گرفتیم که اصل بر برائت است. ما نمی‌توانیم همه را مجرم بدانیم مگر اینکه عکسش ثابت شود. ما همه را مبرا می‌دانیم مگر اینکه خلافش ثابت شود. حتی کارهای روزانه ما براساس اعتماد است.

رحمانی فضلی همچنین گفت: نظارت استصوابی در قانون است و کسی آن را نفی نمی‌کند. کسی معترض آن نیست. دخالت اجرا در نظارت را هیچ‌کس نمی‌پذیرد. برعکس هیچکس دخالت نظارت در اجرا را نیز نمی‌پذیرد. مسائل کاملا روشنی است و کافی است حسن‌نیت داشته باشیم.

وی همچنین درباره مجوز حزب اتحاد ملت نیز گفت: هر حزبی که تشکیل می‌شود برای کسب مجوز فرآیندی دارد. اول از وزارت کشور تقاضا می‌کنند و وزارت کشور استعلامات را انجام می‌دهد و در کمیسیون ماده 10 مطرح می‌شود. در این کمیسیون نمایندگان قوه قضائیه، قوه مقننه و مجریه هستند. اگر افراد رای نیاورند، خب مجوز نمی‌دهند. الان برای اتحاد ملت مجوز اولیه داده شده است.

درباره این اظهارات که توأم با بی‌دقتی عنوان شده، شایان ذکر است که اصل برائت، درباره «مجرمیت یا عدم مجرمیت افراد» است و نه درباره صلاحیت تصدی مسئولیت‌ها و مناصب؛ به این معنا که اصل بر برائت افراد از «مجرمیت» است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اما در زمینه  تصدی مسئولیت افراد باید ضمن بری بودن از جرائم، صلاحیت‌شان نیز برای داشتن حداقل شرایط احراز شود.

همچنین درباره حزب اتحاد ملت خاطر نشان می‌شود که این حزب، بازسازی شده حزب مشارکت می‌باشد که به اعتبار آشوب‌افکنی و مواضع ساختارشکنانه ضدانقلابی منحل شد. هر چند آرم حزب‌ اتحاد ملت نیز تعمداً بسیار شبیه به آرم حزب مشارکت انتخاب شده، اما فراتر از این تشابه، در پوسترها و بروشورهای منتشره برای اولین نشست حزب اتحاد ملت، آرم حزب مشارکت نیز روی این پوسترها و بروشورها درج شده بود. برخی اعضای مرکزیت حزب مشارکت از جمله دبیر کل حزب به اعتبار حضور در آشوب 88 بازداشت و محکوم به حبس شدند و برخی از اعضای دیگر آن نیز از کشور متواری هستند.

 

کدام بیشتر است؟ 2/7 میلیارد یا 14/5 میلیارد دلار؟!

وزیر نفت می‌گوید رکوردی که بابک زنجانی در فساد زد منحصر به فرد بود.

بیژن زنگنه در نشست خبری گفت: رکوردی که بابک زنجانی در فساد زد منحصر به فرد بود. نه پیش از این چنین چیزی سابقه داشته و نه فکر می‌کنم بعد از این چنین اتفاقی بیفتد که فردی کلاهبرداری 2/7 میلیاردی کند. رکوردی که او برجای گذاشته، کسی در دنیا ندارد.

وی اضافه کرد: در مبارزه با فساد با کسی دوستی و آشنایی ندارم و عقد اخوت نیز با کسی نبسته‌ام.

وزیر 63 ساله نفت همچنین گفته است: برخی انتقاد می‌کنند که مدیران نفتی پیر هستند، انتقاد درستی است و می‌توان معاون‌های جوان داشت. ما طرح ضربتی برای تربیت مدیران نفتی داریم تا مدیران جوان داشته باشیم. همچنین مرکزی برای تربیت مدیر خواهیم داشت.

یادآور می‌شود سخنان زنگنه درباره رکوردداری بابک زنجانی، سخن دقیقی نیست چرا که در دوره وزارت زنگه در دولت اصلاحات، مفاسد بزرگی در زمینه قراردادهای کرسنت و استات‌اویل و... رخ داد. بنابر اعلام وزیر فعلی ارشاد، فقط در قرارداد کرسنت- غیر از زد و بندهای گسترده- 14/5 میلیارد دلار ضرر متوجه کشور شده است.

طبق این قرارداد 25 ساله، گاز ایران 14 برابر زیر قیمت جهانی به طرف اماراتی فروخته شده بود که همین امر اعتراض و هشدار روحانی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی) را در نامه به خاتمی موجب شد.

 

سومین قربانی میدانداری افراطیون در احزاب اصلاح‌طلب

عضو مرکزیت حزب کارگزاران از برکناری رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان استقبال کرد.

صادق خرازی پس از افشاگری علیه برخی اصلاح‌طلبان وابسته به خارج با فشارهای گسترده افراطیون مواجه شد و مجبور به کناره‌گیری شد. وی در مصاحبه با نشریه مکث گفته بود: من اصلاح‌طلبی که نمادش خارج از کشور باشد و پول بگیرد را قبول ندارم. اینکه بروند و اتهام بزنند و بد و بیراه بگویند و شانتاژ کنند را قبول ندارم. کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن‌گرا می‌دادند. من آنها را به عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد روزی ارائه دهم ارائه خواهم داد. منتها به سیستم امنیتی نخواهم داد و اگر بخواهم بدهم به مردم ایران ارائه می‌دهم که بدانند این آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپایی یا فرانسوی یا فلان مقام ارشد آمریکایی  پنهانی مذاکره کرده و گرا داده است.

همین موضوع باعث شد که افراطیونی نظیر پورنجاتی و رمضان‌زاده و ابطحی و... حملاتی را متوجه صادق خرازی کنند. عبدالله رمضان‌زاده، قائم ‌مقام حزب منحله مشارکت فیس‌بوک پیرامون صادق خرازی نوشت: « به نظر شما لیست دیپلمات‌‌های قاچاقچی نسخه خطی کتاب‌های قدیمی در جیب کیست؟!»

افراطیون همچنین خرازی را اصلاح‌طلب بدلی توصیف کرده بودند.

اما در این میان جهانبخش خانجانی عضو مرکزیت کارگزاران در مصاحبه با روزنامه آرمان اقدام حزب ندای ایرانیان در برکناری خرازی را سنجیده توصیف کرد و گفت: تنش‌هایی که در حزب ندا بر سر صحبت‌های صادق خرازی ایجاد شد مسئله‌ای درون‌ حزبی است اما صحبت‌های ایشان درباره «لیست اصلاح‌طلبانی که به خارجی‌ها گرا می‌دادند» و... موجب واکنش‌هایی در میان گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی در سطح کشور شد و بهره‌برداری‌هایی هم توسط رقیب از آن صورت گرفت. به نظر می‌رسد حجم فشارهایی که به خرازی وارد شده بیش از سطح تحمل ایشان بوده است. خرازی نباید با بدنه خود دچار چنین تعارض‌هایی می‌شد.

وی می‌افزاید: حزب ندا یکی از احزابی است که نیروهای تشکیل دهنده آن اصلاح‌طلب هستند پذیرفته نیست این حزب روندی را در پیش بگیرد که برخلاف فعالیت‌ها و موضع‌گیری‌های سایر احزاب اصلاح‌طلب باشد.

خانجانی در پاسخ این سوال که «فشارهای وارد شده به صادق خرازی می‌تواند به رفتار و سخنان سنجیده‌تر آقای خرازی بینجامد؟ می‌گوید: نیروهایی که در حزب ندا حضور دارند، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اظهارات صادق خرازی می‌تواند این حزب را آسیب‌پذیر کند و برای جلوگیری از این آسیب‌پذیری تلاش کرده‌اند واکنش نشان دهند.

شاید بتوان اینگونه تلقی کرد که فشار شورای مرکزی و شورای سیاست‌گذاری حزب ندا سبب شد که صادق خرازی به این نتیجه برسد که برای جلوگیری از انشقاق در حزب از ریاست شورای مرکزی کنار برود.

استقبال این عضو کارگزاران - با سابقه حضور در وزارت کشور اصلاحات - از برکناری صادق خرازی در حالی است که چند ماه افراطیون رفتار مشابهی را با محمد هاشمی دبیر کمیته سیاسی کارگزاران مرتکب شدند و او مجبور به کناره‌گیری از این حزب شد. محمد هاشمی معتقد است به عنوان یک مقلد امام، معتقد به خط او نمی‌تواند مواضع لیبرال را که در تعارض با اسلام است، تحمل کند.

همچنین پیش از این الهه راستگو عضو شورای شهر تهران به خاطر اتخاذ مواضع مستقل، از حزب اسلامی کار اخراج شده بود و از این حیث صادق خرازی پس از راستگو و محمد هاشمی، سومین قربانی میدانداری افراطیون در میان احزاب مدعی اصلاح طلبی است.

 

برنز: توافق هسته‌ای بخشی از راهبرد کلی مهار ایران است

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید توافق هسته‌ای بخشی از راهبرد کلی مهار ایران است.

نیکلاس برنز معاون وزارت خارجه در دولت بوش (2005-2008) در دانشگاه ساوثرن مین گفت توافق هسته‌ای بخش کوچکی از راهبرد کلی مهار ایران است و امیدوارم این توافق اجرایی شود. اوباما  و جانشین او و یا حتی جانشین رئیس‌جمهور بعد از اوباما باید تلاش کنند قدرت ایران را در منطقه مهار کنند. ایران قدرت بزرگ شیعی در منطقه است و در حال قدرت گرفتن در منطقه است. ایران به شبه نظامیان حوثی در یمن سلاح می‌دهد که عامل استمرار جنگ داخلی در این کشور است. ایران عامل سرپا ماندن حکومت سوریه است. ایران به شبه نظامیان شیعه در جنوب عراق سلاح می‌دهد. ایران به حزب‌الله لبنان و حماس در غزه نیز تسلیحات می‌دهد.

برنز گفت این توافق، بی‌عیب و نقص و آرمانی نیست اما این توافق، فوایدی واقعی برای آمریکا دارد. به نظر من، تیم مذاکره کننده آمریکا به رهبری جان کری وزیر امور خارجه، عملکرد بسیارخوبی در این زمینه داشتند و امتیازهایی که در مذاکرات به دست آوردند، بیشتر از امتیازهایی بود که من فکر می‌کردم بتوانند به دست بیاورند.

 

قانون می‌گوید صلاحیت نامزدها باید احراز شود

طبق قانون، در موضوع صلاحیت نامزدها باید احراز صلاحیت صورت گیرد و طرح برخی مسائل عوامانه در این باره جای تأسف دارد.

دکتر عباسعلی کدخدایی حقوقدان و عضو پیشین شورای نگهبان معتقد است: با وجود توضیحات مبسوطی که بارها در زمینه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات داده شده، جای تأسف است که برخی مسئولان همچنان مسائلی عوامانه را در این خصوص مطرح می‌کنند. شورای نگهبان به عنوان مفسر قانون اساسی، اصل 99 را این‌گونه تفسیر کرده است که نظارت جامع و موثر بر انتخابات- که نظارت استصوابی به آن اطلاق می‌شود- باید وجود داشته باشد، به این معنا که شورای نگهبان در همه زمینه‌های انتخابات می‌تواند تصمیم‌گیری کرده و تصمیم خود را به اجرا درآورد. این مطلب در قانون عادی ما هم آمده است و در ادوار مختلف مجلس تصویب شده و در قوانین انتخاباتی هم این اختیارات در نظر گرفته شده؛ یعنی آن که در مواردی به شورای نگهبان این اختیار داده شده است که نسبت به صحت یا صحت ‌نداشتن انتخابات تصمیم‌گیری کرده و براساس آن، انتخابات در یک حوزه یا یک صندوق متوقف یا ابطال شود. این یعنی همان مفهوم نظارت استصوابی یا نظارت جامع و تاثیرگذار بر سرنوشت انتخابات. از یاد نباید برد که در بعد نظارتی، شورای نگهبان اختیاری انحصاری برای بررسی صلاحیت‌ها دارد و نهادهای نظارتی مانند هیئت مرکزی نظارت یا هیئت‌های استانی آنها در این رابطه ورود دارند و شورای نگهبان حق تصمیم‌گیری در این زمینه را دارد.

وی ضمن یادداشتی در جام‌جم تصریح کرد: این که گفته شده است از مراجع چهارگانه می‌توان درباره نامزدها کسب اطلاع کرد، من توجه آقایان را به ماده 50 قانون انتخابات مجلس جلب می‌کنم در آنجا اشاره شده که از طریق تحقیقات محلی هم لازم است بررسی صلاحیت صورت گیرد. بنابراین فقط مراجع چهارگانه ملاک نبوده و در قانون مرجع دیگری به نام تحقیقات محلی هم داریم. علاوه بر این، مراجع قانونی که برای تشخیص صلاحیت نامزدها می‌توانند گزارش‌های خود را به شورای نگهبان ارائه کنند، از نظر حقوقی به اصطلاح طریقیت دارند نه موضوعیت. به این مفهوم که شورای نگهبان می‌تواند نظرات آنها را قبول کند، همان‌طور که می‌تواند نپذیرد. در همه ادوار این‌گونه بوده و ما بارها دیده‌ایم که نظارت این مراجع تغییر کرده ولی شورای نگهبان درباره موضوعی که به علم رسیده باشد، نظرش را تغییر نمی‌دهد.

دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: در موضوع صلاحیت‌ها هم بر مبنای قانون، باید احراز صلاحیت صورت گیرد. وقتی صحبت از احراز صلاحیت است، یعنی وقتی شورای نگهبان درباره صلاحیت یک فرد مطمئن نشده، قانونا نمی‌تواند اظهارنظر کند. این ربطی به اظهارات یک شخص ندارد که از نظر خودش بگوید شورای نگهبان باید این گونه عمل کند یا نکند. بحث این است که در بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان باید به این اطمینان برسد که شرایط مندرج در ماده 28 قانون موجود است یا به اصطلاح موانع مذکور در ماده 29 مفقود است. تا این شورا به چنین جمع‌بندی نرسد، نمی‌تواند اظهارنظر کند زیرا صلاحیت احراز نشده است.

*************************************

روزنامه قدس ***

کمک ایران برای جنگ با داعش در افغانستان

فرارو: محمد محقق، معاون دوم رئیس هیأت اجرایی افغانستان گفت: هم اکنون پای داعش به افغانستان هم باز شده است و ما همه کشور‌ها را برای مبارزه با داعش دعوت کردیم و ایران هم از این دعوت مستثنا نیست.

 

بیش از این کاری از ما بر نمی‌آمد

ایلنا: کاظم جلالی، سخنگوی کمیته ویژه حوادث کهریزک در مجلس درباره حکم محکومیت مرتضوی، گفت: برای پرونده مرتضوی مجلس گزارش منصفانه‌ای به قوه‌قضاییه ارایه کرد و بیش از این از مجلس کاری بر نمی‌آمد. وی افزود: خبری از اینکه آیا گزارش مجلس در مورد حوادث پس از کهریزک مورد رسیدگی قرار گرفته یا نگرفته، ندارم.

 

قصد بازگشایی سفارت در ایران را نداریم

عصرایران: جان کربی،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  اعلام کرد، واشنگتن قصد ندارد سفارت خود را در ایران بازگشایی کند.

 

سخنرانی چنی علیه توافق هسته ای

قدس آنلاین: وب سایت خبری پولیتیکو آمریکا گزارش داد دیک چنی معاون جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا قرار است یک هفته پیش از ضرب‌الاجل کنگره برای رأی گیری درباره توافق هسته‌ای با ایران، در مؤسسه محافظه کار آمریکایی آمریکن اینترپرایز در مخالفت با توافق هسته ای سخنرانی کند.

 

علت بازداشت 126 نفر در ترکیه

فارس: نیروهای امنیتی ترکیه طی ماه گذشته 126 نفر را به اتهام ارتباط با گروه تروریستی «داعش» در این کشور بازداشت کردند.

 

به هوش آمدن خبرنگار مجروح ایرانی

جهان: سید محمد حسینی خبرنگار صدا و سیما در سوریه، بر اثر اصابت ترکش خمپاره شلیک شده از سوی تروریستها، در استان لاذقیه بشدت مجروح شد.

به گفته حسن شمشادی(خبرنگار پرسابقه کشورمان که بیش از چهار سال در مناطق جنگی سوریه حضور داشت)، حسینی به هوش آمده، اما باید در بخش مراقبتهای ویژه بماند تا پس از بهبود و تثبیت وضعیتش برای درمان نهایی به دمشق منتقل شود.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* اعضای گروه تروریستی داعش در جدیدترین اظهارات گستاخانه خود تهدید کرده‌اند درصورت فتح مکه، خانه کعبه را به دستور ابوبکر بغدادی نابود خواهند کرد. روزنامه الفجر نوشت: تکفیری‌های عضو داعش معتقدند به جای آنکه «خدا» پرستیده شود کعبه پرستیده می‌شود و به همین دلیل باید خراب شود. آنها مدعی شده‌اند که به زودی این کار انجام خواهد شد.

* گروهی از یهودیان ساکن سرزمین‌های اشغالی یک تابلو که بر روی آن پرچم‌های جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی کنار همدیگر قرار گرفته‌اند، را در یکی از خیابان‌های اصلی تل آویو نصب نمود و آرزوی برقراری روابط میان تهران و تل آویو را نموده‌اند! آنها بر روی این تابلوی بزرگ نوشته‌اند به زودی سفارت ایران در این مکان افتتاح خواهد شد. از 23 تیر که توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی اعلام شد و علیرغم مخالفت‌های مکرر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تعدادی از ساکنین سرزمین‌های اشغالی به حمایت از این توافق پرداخته و آرزوی برقراری روابط میان تهران و تل آویو را نموده‌اند! این گروه از ساکنین رژیم صهیونیستی که خود را دوست‌داران صلح می‌نامند عاملان نصب تابلوی یاد شده هستند. مسئولان جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده‌اند که رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌دانند و هرگز آن را به رسمیت نخواهند شناخت. علاوه بر این، رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین عامل جنگ و ناامنی در منطقه است و لذا کسانی که خود را دوست‌دار صلح می‌دانند، قبل از هر چیز باید برای سرنگونی این رژیم جنگ افروز و جنایتکار تلاش کنند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

تاکيد ويژه دولت براي فعال کردن قديمي ترين شوراي عالي

بر اساس تاکيدات برخي مسئولان مهم اجرايي به اعضاي کابينه، مقرر شده شوراي عالي هماهنگي ترابري کشور که يکي از قديمي ترين شوراهاي موجود در دولت با قدمت بيش از 40 سال است، تحرک و فعاليت بيشتري داشته باشد و موضوعاتي چون تلاش براي کاهش قيمت تمام شده محصولات در حوزه حمل و نقل، رسيدگي به برخي شرايط غيررقابتي و انحصاري و بررسي مشکلات دست اندرکاران اين حوزه، در جلسات اين شورا مطرح و بررسي شود.

 

ابلاغ جديد براي لغو 2 مصوبه ديگر کابينه سابق

بر اساس مصوبه وزيران عضو کميسيون لوايح دولت و ابلاغ يک مسئول ارشد اجرايي، مقرر شده به استناد ماده 69 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، 2 مصوبه هيئت وزيران سابق شامل مجوز سال 86 کابينه نهم براي واگذاري يک ملک متعلق به وزارت جهادکشاورزي و نيز مصوبه سال 91 دولت وقت مبني بر واگذاري حق بهره برداري از اراضي موسوم به ايستگاه تحقيقاتي قراخيل ابطال و به وزراي مربوطه اعلام شود.

 

تابناک نوشت

افشاگري سردار عليه احمدي نژاد آنقدر براي طرفداران دولت بهاري وي سنگين تمام شد که آنان براي اثبات ارادت احمدي نژاد به رئيس دولت اصلاحات حتي از خواهر زاده اصلاح طلب رئيس دولت اصلاحات هم مصاحبه گرفتند و دفتر رئيس جمهور سابق هم در تکذيبيه اش اعلام کرد که احمدي مقدم در حدي نبوده که مورد مشورت رئيس جمهور سابق قرار گيرد! اطلاعيه اي که البته مشخص نکرده احمدي نژاد در شرايط آشوب آن سال ها اگر با رئيس پليس کشور مشورت نمي کرده است، پس با چه کسي مشورت مي کرده است؟!از طرف ديگر شواهد ميداني که از حوادث و سخنراني هاي سال 88 مثلا در مورد شخص احمدي نژاد وجود دارد، با سخنان احمدي مقدم هم همخواني دارد و آن شواهد سخنان احمدي مقدم را حداقل در مورد رئيس جمهور سابق باورپذير مي کند.

 

عصرايران نوشت

خبرگزاري آناتولي ترکيه که براي اولين بار فعاليت هاي خود را در سال 1920 آغاز کرد در نظر دارد بخش فارسي خود را از اول سپتامبر سال جاري ( 10 شهريور) راه اندازي کند. همزمان، خبرگزاري آناتولي ترکيه قصد دارد دفتر نمايندگي خود را در روز سه شنبه آينده در تهران افتتاح کند.

************************************

روزنامه ایران******

 

انتقاد تند «اوباما» از مخالفان «برجام»

رئیس جمهوری امریکا مخالفان توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را «دیوانه» خواند.  به گزارش ایسنا به نوشته نشریه «پلیتیکو»، «باراک اوباما» روز دوشنبه پس از بازگشت از تعطیلات دو هفته‌ای خود با اشاره به حمایت «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا، گفت: «من از وی به دلیل بیانیه اخیرش در حمایت از توافق هسته‌ای تشکر می‌کنم. این توافق یک دستاورد دیپلماتیک تاریخی و بهترین دستاورد در عرصه سیاست خارجی امریکا است». اوباما ادامه داد: «افرادی هستند که در خصوص توافق هسته‌ای در کنار وی قرار دارند اما افراد دیوانه‌ای هم وجود دارند.»

 

بازهم «تیتر یک » تحریفی

« آمریکن اینتر پرایز فاش کرد: برنامه پساتوافق اوباما براندازی است». این «تیتر یک » دیروز روزنامه «کیهان» بود که مستند آن گزارشی به قلم «متیو مک‌کینس» است ، اما مراجعه به متن  اصلی و حتی منتشر شده در این روزنامه  نشان می دهد که   در  هیچ جای متن  استنادی «کیهان» ، واژه «براندازی » به کار نرفته است ، بلکه نویسنده گزارش معتقد است :« رئیس‌جمهور اوباما امیدوار است که وارد کردن ایران به جامعه جهانی، دولت ایران را به تعدیل رفتار و تبدیل شدن به «قدرتی مسئول» در منطقه وادار کرده و نهایتا ماهیت خود رژیم را هم دستخوش تغییر کند». به گزارش «ایران »، تیتریک  یکشنبه گذشته « کیهان»   نیز گزارشی بود با عنوان « مخالفت نتانیاهو با توافق وین برای تشویق ایران به پذیرش آن است» که  مستند آن مقاله «آرون دیوید میلر» در نشریه «الگماینه» بود که نبود چنین جمله ای در متن ؛ انتقادهایی را برانگیخت. نکته مهمتر این است که، «امریکن اینترپرایز» تحت ریاست «مایکل لدین» از شرکای دولت بوش است که بعد از انتخاب اوباما و به دلیل مشی جنگ طلبانه آن به یک مجموعه ورشکسته سیاسی تبدیل شد. این مؤسسه و رئیس آن باوجود پیشینه طولانی در دروغپردازی و حتی افتراگویی علیه مراجع ارشد نظام، اما باز از سوی تندروهای داخل ایران به عنوان یک «منبع خبری» استفاده می شود. 

 

هاموند: دو روز سازنده را در تهران داشتم

 فیلیپ هاموند، در پایان سفرش به تهران در پیامی در صفحه «توئیتر» خود نوشت: «دو روز سازنده را در تهران داشتیم که نخستین گام در مسیر پیشرفت روابط میان ایران و انگلیس است.»

 

تحویل گزارش مجلس از «کهریزک» به قوه قضائیه

سخنگوی کمیته ویژه حوادث کهریزک در مجلس گفت: «برای پرونده مرتضوی، مجلس گزارش منصفانه‌ای را به قوه‌قضائیه ارائه کرده و بیش از این از مجلس کاری بر نمی‌آمد.» کاظم جلالی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در مورد حکم محکومیت مرتضوی، تصریح کرد: «من از محتوای حکم و روند قضایی پرونده اطلاع ندارم، اما پیش از این مجلس گزارش منصفانه‌ای از اتفاقات کهریزک تهیه و به قوه قضائیه ارائه کرده است.»

عضو کمیته ویژه مجلس برای بررسی پرونده کهریزک با تأکید بر اینکه گزارش مجلس در مورد پرونده کهریزک موجود است و می‌تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد، افزود: «خبری از اینکه آیا گزارش مجلس در مورد حوادث بعد از کهریزک مورد رسیدگی قرار گرفته یا نگرفته ندارم.» نماینده شاهرود ادامه داد: «وظیفه ما به عنوان نمایندگان مجلس این بود که موضوع را بررسی کنیم و گزارش آن را ارائه دهیم، ما که دستگاه قضا نیستیم، لذا بیش از این کاری از ما به عنوان مجلس برنمی‌آمد.»

 

قربان بهزادیان‌نژاد آزاد شد

رئیس ستاد انتخابات میرحسین موسوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم آزاد شد. به گزارش ایسنا، قربان بهزادیان‌نژاد که پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری دهم بر اساس حکم دادگاه به تحمل 5 سال حبس محکوم و 7 دی ماه 88 به زندان منتقل شده بود، دیروز آزاد شد.

************************************

روزنامه جام جم **

حمایت رهبر اقلیت سنای آمریکا از برجام

هری رید، سناتور دموکرات ایالت نوادا و رهبر اقلیت سنای آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، هری رید در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: من قویا از این توافق تاریخی با ایران حمایت می‌کنم و تمام توان خود را برای اطمینان از حفظ آن به کار خواهم بست. وی بیست و هفتمین دموکرات و بلندپایه‌ترین مقام در سنا به شمار می‌رود که به حمایت از موافقت‌نامه هسته‌ای ایران برخاسته است. حمایت او کار را برای مخالفان به منظور دستیابی به آرای مورد نیاز در سنا برای در امان ماندن از وتوی رئیس‌جمهور و در نهایت برهم زدن موافقت‌نامه هسته‌ای ایران دشوار می‌کند. کنگره قرار است ماه آینده درباره قطعنامه تائید نکردن موافقت‌نامه هسته‌ای ایران رای‌گیری کند اما اوباما گفته است آن را وتو خواهد کرد. مخالفان برای در امان ماندن از وتوی رئیس جمهور، نیازمند کسب دو سوم آرا در مجلس نمایندگان و سنا هستند. با حمایت هری رید از این موافقت نامه، دموکرات‌ها در حال نزدیک‌تر شدن به 34 رای مورد نیاز برای حفظ حق وتوی رئیس‌جمهور هستند. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان از آرای کافی برای حفظ حق وتوی رئیس جمهور برخوردارند.

 

همایش مشترک مؤتلفه، ایثارگران و پایداری

همایش مشترک حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری روز پنجشنبه با دعوت از آیت‌الله یزدی، مصباح و موحدی کرمانی در تهران برگزار می‌شود. به گزارش فارس قرار است در همایش مواضع و راهبرد کمیته سه ضلعی موتلفه، ایثارگران و پایداری برای رسیدن به وحدت اصولگرایان به طور رسمی اعلام شود. بر اساس این خبر، روز شنبه آیت‌الله یزدی، مصباح و موحدی کرمانی جلسه‌‌ای درباره وحدت و ائتلاف اصولگرایان برگزار کردند.

 

تعیین اعضای هیات نظارت بر انتخابات در تهران

هیات نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تهران تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش فارس، براساس احکام صادره توسط آیت الله جنتی، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اعضای این هیات عبارتند از: قاسم محمد طهرانی، فرهاد رهبر، محمدحسین صادقی، غلامحسین اسماعیلی و حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی.

 

دیدگاه نوبخت درباره ارائه لایحه برجام به مجلس

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در برنامه تلویزیونی نگاه یک در پاسخ به پرسشی درباره ورود مجلس به مساله برجام گفت: براساس اصل 176 قانون اساسی، از سال 82 موضوع هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد و بر این اساس توافق‌هایی همچون توافق سعدآباد و پاریس هم برای تصویب به مجلس نرفت. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، نوبخت تصریح کرد: موضوعی که در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود نیاز به مصوبه مجلس ندارد و از نظر قانون اساسی، دولت نباید لایحه‌ای تقدیم مجلس کند و اگر این کار را بکند از نظر حقوقی برخلاف اصل 176 قانون اساسی عمل کرده است.

 

سفر هیات ایرانی به مسکو برای بحث درباره اس - 300

یک منبع در وزارت امور خارجه از سفر هیات ایرانی به مسکو برای گفت‌وگو درباره تحویل سامانه‌ دفاع موشکی اس‌ -300 خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این سفر دیروز انجام شده و هیات ایرانی در نمایشگاه هوایی ماکس 2015 نیز حضور خواهد یافت. این دیپلمات خاطرنشان کرد: «تاریخ دقیق تحویل سامانه موشکی به محض بازگشت هیات، مشخص خواهد شد.»

 

احتمال برگزاری مذاکرات ایران و اعراب در نیویورک

روزنامه الحیات مدعی شد: با این‌که ایران با پیشنهاد قطر مبنی بر برگزاری نشستی میان ایران و کشورهای خلیج فارس به منظور بررسی اختلافات، موافقت کرده است اما این کشورها بجز عمان، موضع خود را در این زمینه اعلام نکرده‌اند و تظاهر به بی اطلاعی می‌کنند. به گزارش «انتخاب»، این روزنامه چاپ لندن آورده است: یک منبع آگاه در تهران از احتمال برگزاری نشستی میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در حاشیه نشست ماه سپتامبر مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، سخن می‌گوید اما برخی کشورهای خلیج‌فارس آنچه درباره این نشست احتمالی گفته می‌شود، نادیده می‌گیرند و در این باره تجاهل و تظاهر به بی‌اطلاعی می‌کنند.

 

توضیحات وزیر کشور درباره حواشی بازگشایی سفارت انگلیس

وزیر کشور درخصوص تجمع مقابل سفارت انگلیس در زمان بازگشایی این سفارت گفت: درخواست تجمعی مقابل سفارت به وزارت کشور و استانداری نداشتیم و به همین منظور نیروی انتظامی وظیفه دارد با هر گونه تجمعی برخورد کند تا امنیت اجتماعی برقرار شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا رحمانی فضلی، این مطلب را دیروز در نشست خبری اعلام کرد.معاون اجتماعی نیروی انتظامی هم دیروز گفت: در جریان بازگشایی سفارت انگلیس با عده‌ای که به دنبال ایجاد اغتشاش و ناآرامی بودند برخورد شد. به گزارش عصرایران، سردار منتظرالمهدی گفت: در رخداد بازگشایی سفارت انگلیس تعداد معدودی از معترضان دنبال ایجاد جوی ناآرام بودند که با پیشگیری و مداخله بموقع پلیس پایتخت، شرایط به نحو مطلوب خاتمه یافت. وی تصریح کرد: چند نفر از افراد سرخود که به هیچ صراطی مستقیم نبودند به کلانتری ارجاع سپس آزاد شدند. منتظرالمهدی تاکید کرد: هیچ کس در بازداشت به سر نمی‌برد.

 

پیشنهاد توکلی برای رفع سوءتفاهم‌هادرباره تائید صلاحیت‌ها

در واکنش به اظهارات اخیر روحانی درباره نظارت بر انتخابات، احمد توکلی، نماینده مجلس به رئیس جمهور پیشنهاد کرد اگر در مواردی احساس می‌کند به برخی نامزدهای انتخابات مجلس ظلم شده، چهار حقوقدان را برای بررسی این موارد انتخاب کند.وی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرد: به نظر من رئیس‌جمهور می‌تواند بعد از رد صلاحیت افراد به این مساله ورود کند و با توجه به این‌که رئیس‌جمهور جایگاه بالایی در قانون اساسی دارد، می‌تواند مساله را بررسی کند. وی توضیح داد: رئیس‌جمهور می‌تواند چهار حقوقدان منصف را انتخاب و موضوع را از این طریق پیگیری کند و نظرات خود را به شورای نگهبان ارائه دهد.

 

نامه به لاریجانی درباره بورسیه‌ها

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تهیه نامه مشترک کمیسیون اصل ۹۰، آموزش و دیوان محاسبات درباره بورسیه‌ها خبر داد. جبار کوچکی‌نژاد در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: در این نامه مشترک، عدم‌همکاری وزیر علوم در پرونده بورسیه‌ها بصراحت آمده است. نایب‌رئیس کمیسیون آموزش اضافه کرد: این نامه به رئیس مجلس و دستگاه‌های مختلف نظارتی ارسال می‌شود.

******************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات