تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۸۶۲۸
مسابقه یاران گرمابه و گلستان برای اعلان برائت از رییس دولت دهم

علم‌الهدی: او جریان نیست، سقوط کرد


آیت‌وکیلیان ملکی / روزنامه‌نگار

اعلام برائت‌ها از رئیس دولت دهم شدت گرفته است. اعلام برائت‌هایی که از همان روزهای پایانی حیات دولت دهم آغاز شده بود و حالا حتی به آیت‌الله علم‌الهدی هم رسید.

اعلام برائت‌هایی که ادامه دارد

حالا اما با گذشت بیش از دو سال از آغاز دولت یازدهم و پایان دولت احمدی‌نژاد، هنوز این اعلام برائت‌ها به شیوه‌های مختلف ادامه دارد. به عنوان مثال، محمدرضا باهنر، نماینده مجلس که در ابتدا از حامیان رئیس‌جمهور نهم بود، در 5 آبان سال جاری گفت: «ما هنوز کشف نکرده‌ایم که احمدی‌نژاد چه نوع اصولگرایی را قبول داشت.

18 بهمن سال گذشته نیز حجت‌الاسلام نبویان از حمایت از محمد احمدی‌نژاد اعلام برائت کرد و گفت: «بنده برای حمایت از احمدی‌نژاد و همراهی وی در سال 84 عذرخواهی می‌کنم، چرا که وی را به طور کامل نمی‌شناختم».

حالا هم به تازگی آیت‌الله علم‌الهدی و حداد عادل نسبت به وحدت اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان داد. آیت‌الله علم الهدی، که همواره از حامیان جدی محمود احمدی‌نژاد بود، در حاشیه همگرایی اصولگرایان در ارزیابی وحدت اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد گفته: آقای احمدی‌نژاد یک نفری بود که عوضی رفت، مرد و تمام شد. احمدی‌نژاد جریان نیست. او مقابل ولایت ایستاد و سقوط کرد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد با توجه به جدی‌تر شدن حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس، باز هم ریزش یاران او ادامه‌دار شده است. ریزشی که باعث شده احمدی‌نژادی‌ها آنقدر تنها بمانند که نه میان اصلاح‌طلبان جایی داشته باشند و نه اصولگرایان. در واقع می‌توان گفت به همین دلیل است که آن‌ها به هر ریسمانی حتی ریسمان دانشگاه ایرانیان به عنوان پایگاهی برای رسیدن به مقصود چنگ می‌زنند. پایگاهی نه چندان مستحکم برای بازنشر عقاید برای نسل جوان و دانشگاهی که نشان داده‌اند از مخالفان درجه یک تفکر نزدیکان رئیس دولت دهم هستند.

زمانی از امام زمان برایش هزینه می‌کردند، الان ناشناس شده است

خبرگزاری آنا، در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی لاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات نیز به این مسئله پرداخته که: اصولگراها تلاش می‌کنند بگویند هشت سال دولت قبل ربطی به ما ندارد؛ در حالی که آن زمان از همه ظرفیت‌های دینی، مرجعیت و حتی دعای امام زمان(عج) برای حمایت از دولت خرج کردند. الان اصولگراها می‌گویند که دولت قبل از ما نیست چون کارنامه قابل دفاعی ندارد.

وی اظهار کرد: حالا چه کسی است که بگوید درآمد افسانه‌ای نفت در این سال‌ها چقدر تبدیل به زیرساخت‌ها شده است؟ ما نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم اما این واقعیت است و باید به آن توجه کنیم. موسوی‌لاری گفت: در هشت سال دولت قبل به نهادهای مدنی خیلی بی‌احترامی شد؛ اما بخشی از این موضوع هم به خودشان برمی‌گردد که فصلی حرکت می‌کنند و بعد از انتخابات‌ها هیچ برنامه‌ای ندارند.

در اعلان برائت از همدیگر سبقت می‌گیرند

در 8 سال احمدی‌نژاد، کشور در بخش‌های مختلف با مشکلاتی مواجه شد. این در حالی است که هم‌اکنون اصولگرایان تلاش می‌کنند خود را از دولت احمدی‌نژاد که برآمده از دل جریان اصولگرایی بود جدا کنند و نسبت به اقدامات وی اعلام برائت کنند. هم‌اکنون اصولگرایان برای دوری و برائت از احمدی‌نژاد با هم مسابقه گذاشته‌اند و هر کدام تلاش می‌کند در این زمینه از دیگری جلو بزند. محمدجواد حق‌شناس در این مورد به تحلیل جالب توجهی اشاره کرده است که: «وقتی که یک دونده وارد مسیر مسابقه می‌شود باید با توجه به توان، تغذیه و شرایط بدنی وی برای او هدف‌گذاری کنیم، اگر هدف‌گذاری نامناسب و فراتر از توان آن دونده برای وی انجام بگیرد اگر حتی دونده خوبی هم باشد در نهایت شکست خواهد خورد.

حالا باید منتظر ماند و دید، با نزدیک شدن انتخابات مجلس دهم که طرفداران محمود احمدی‌نژاد از آن به عنوان بازگشت مجدد حلقه یاران دولت دهم یاد می‌کنند، یاران محمود احمدی‌نژاد چه استراتژیی با توجه به شدت گرفتن اعلام برائت‌ها، نداشتن پایگاه میان طیف‌های مختلف سیاسی و نداشتن پایگاه مردمی اتخاذ خواهند کرد که راه دشوار برگشتن آنها به عرصه سیاسی را کمی هموار کند و از ناممکن‌ها ممکن بسازد. شاید حالا محمود احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده باشد که همراهی با اسفندیار رحیم مشایی و از خود خواندن او چه تبعاتی برای حلقه یارانش به همراه داشته است. هر چند که به نظر نمی‌رسد رئیس دولت دهم و یاران گرمابه و گلستانش از همراهی با اسفندیار جنجالی، احساس ندامت و پشیمانی داشته باشند و محمود احمدی‌نژاد در شرایط و زمان‌های مختلف نشان داده که هرگز و به هیچ قیمتی از رفیق شفیق خود نمی‌گذرد. حتی به قیمت تنها ماندن.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات