تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۶۵۵
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اعلام حضور در انتخابات خبرگان و تاکید بر مشارکت همه ایرانیان در انتخابات:

همه بیایند


امیرعباس کلهر / a.kalhor@fdn.ir

«آیا حضرتعالی قرار است تحرکی داشته باشید؟» - «من در مجلس نمی‌توانم شرکت کنم، ولی بنا دارم در خبرگان شرکت کنم.» این بخشی از گفت‌وگوی «طلوع صبح» با آیت‌الله اکبرهاشمی‌رفسنجانی است.

حال سردار سازندگی می‌خواهد وارد زمین بازی شود؛ زمینی که به خوبی با زیر و بم آن آشنایی دارد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگویی اعلام کرده قصد دارد در انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شود. اما حرف‌های آیت‌الله در امر شرکت در انتخابات خلاصه نمی‌شود، بلکه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حرف‌های دیگری هم زده است. ایشان در صحبت‌هایی که بیشتر شبیه به فراخوان است، گفته است: «کسانی که خود را صالح می‌دانند، نامزد شوند و اگر در آن سطح نیستند، برای رای دادن بیایند. اینجا بسیار مهم است و نتیجه‌اش هم به همه ایرانی‌ها برمی‌گردد. این‌گونه نیست که یک عده ببرند و یک عده ببازند. نتیجه مثبت و منفی‌اش به همه برمی‌گردد. لذا خوب است همه کسانی که احساس ملی‌گرایی دارند یا اسلامی یا انقلابی هستند و هرچه که هستند یا هر سه هستند، بیایند و در انتخابات شرکت کنند و بی‌تفاوت نباشند.»

نزدیک انتخابات که می‌شود، فعالان سیاسی و اجتماعی مدام در جلسات، گردهمایی‌ها و گفت‌وگوهایی که می‌کنند از این حرف می‌زنند که هاشمی می‌آید یا هاشمی نمی‌آید.

اکنون با صحبت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی‌بر اینکه می‌خواهد در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند و همچنین فراخوان شرکت در انتخابات را صادر کرده است، این موضوع بار دیگر در صدر اخبار رسانه‎ها قرار می‌گیرد که آیت‌الله چه دغدغه‌هایی دارد که چنین فراخوانی داده است؟ این دعوت نشانه چیست؟ و سوال‌های دیگری از این دست.

در انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 حضور یا عدم حضور آیت‌الله هاشمی بیش از هر کاندیدای دیگری که در آن انتخابات شرکت کرده بود، حاشیه‌ساز شد، اما اکنون با نزدیک شدن به انتخابات مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیگر این فرصت را به حاشیه‌سازان نداد تا برای آمدن یا نیامدن او حاشیه‌سازی کنند، بلکه خود دست به کار شد و به‌طور رسمی اعلام کرد که می‌خواهد در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کند.

از طرفی باید به دعوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی توجه ویژه‌ای کرد، وقتی پیر سیاست ایران می‌گوید «هر کسی تعهد اسلامی و ملی دارد، باید خودش را آماده کند و در انتخابات حضور داشته باشد»، نشان از دغدغه ایشان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

دعوت به خیر و یگانگی

سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری درباره دعوت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای شرکت در انتخابات می‌گوید: «دعوت و شرکت در انتخابات وظیفه هر مسلمانی است که می‌خواهد صلاح این دنیا و آخرت را با خود داشته باشد.» وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به «فرهیختگان» گفت: «اینکه‌آقای رفسنجانی دعوت کرده تا مردم و گروه‌ها در انتخابات مجلس خبرگان شرکت کنند، دعوت به خیر و یگانگی است.»

اکرمی در پایان صحبت‌هایش افزود: «کلام هاشمی در برخی نافذ است و در برخی نه، البته امیدوارم اتفاقات خوبی در چند ماه آینده بیفتد.»

هاشمی در حال انجام تکلیف است

محمدرضا خباز، نماینده اسبق مجلس نیز می‌گوید از آنجا که انتخابات در ایران مظهر مردم‌سالاری است و هر چه قدر هم بیشتر کاندیداها و مشارکت‌کننده‌ها در انتخابات بیشتر باشند منجر به تقویت نظام خواهد شد، پس تکلیف ملی، سیاسی و اعتقاداتی ما است که زمینه‌های مشارکت فعال و جذاب را چه در انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در انتخابات مجلس و خبرگان فراهم کنیم. وی همچنین با بیان اینکه وظیفه رهبران فکری جامعه است که مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند، گفت: «این کار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز از این بابت بسیار ارزشمند و خداپسندانه است.»

خباز در صحبت‌هایش به امام خمینی (ره) نیز اشاره کرد و گفت: «هاشمی همان شخصیتی است که امام(ره) بعد از ترور ایشان فرمودند «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» حال شخصیت والایی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فراخوان داده تا همه افرادی که صلاحیت دارند در انتخابات شرکت کنند و این نشان می‌دهد که نخبگان جامعه نباید نسبت به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد بی‌تفاوت باشند.» وی در پایان صحبت‌هایش افزود: «فراخوان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی منحصر به این دوره نیست و ایشان در حال انجام تکلیف خود است، چراکه وی نمی‌خواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.»

هاشمی‌رفسنجانی دلسوز نظام است

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره دغدغه‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیرامون فراخوان برای شرکت در انتخابات خبرگان می‌گوید: «آقای هاشمی‌رفسنجانی بنیانگذار مجلس خبرگان و عضو این مجلس است، پس طبیعی است این دغدغه را همیشه داشته باشد که فضای انتخابات مجلس خبرگان رقابتی و جذاب باشد که همین امر می‌تواند مشارکت بیشتر مردم را در پی داشته باشد.»

کنعانی‌مقدم که دبیر حزب سبز ایران است در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه هاشمی‌رفسنجانی دلسوز نظام است، می‌گوید: «با توجه به همزمان بودن انتخابات مجلس و خبرگان نیاز داریم که تنور انتخابات مجلس خبرگان نیز مانند مجلس شورای اسلامی داغ باشد و از طرفی باید به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی احسنت گفت که حساسیت مجلس خبرگان را به مردم و جناح‌ها گوشزد می‌کند.» وی در پایان صحبت‌هایش از مردم خواست وقتی پای صندوق‌های رای می‌روند فقط به مجلس شورای اسلامی رای ندهند و به مجلس خبرگان نیز توجه کنند.

مجلس خبرگان به خوبی به مردم معرفی نشده است

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس نیز با بیان اینکه مجلس خبرگان با توجه به شأن و جایگاهی که در قانون اساسی دارد مجلس مهمی محسوب می‌شود، گفت: «متاسفانه با وجود شأن و جایگاهی که دارد تاکنون به‌خوبی اهمیت این مجلس به مردم معرفی نشده است.» وی همچنین افزود: «بر پایه این اهمیت و این جایگاه می‌طلبد افرادی در آن حضور پیدا کنند و به نوعی کرسی‌های آن را در اختیار داشته باشد که به لحاظ شخصیتی توان انجام وظیفه را دارند.»

از اهمیت خبرگان تحت تاثیر انتخابات مجلس کاسته نشود

علی دورانی، فعال سیاسی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «انتخابات مجلس و خبرگان رهبری به‌طور همزمان برگزار می‌شود و طبیعتا به لحاظ حضور مردم در این دوره از انتخابات شاخص خوبی را شاهد خواهیم بود.»

وی ادامه داد: «اما اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، همه را دعوت به مشارکت فعال در انتخابات مجلس خبرگان کرده‌اند به این دلیل است که انتخابات مجلس خبرگان زیر سایه مجلس قرار نگیرد.» دورانی همچنین به هماهنگی میان اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان نیز پرداخت و تصریح کرد: «این دعوت برای این است که نامزد مورد حمایت‌شان را بتوانند وارد مجلس خبرگان کنند و فراکسیونی قدرتمندتر در دوره بعدی مجلس به راه اندازند.»

با توجه به اظهارات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره انتخابات  خبرگان رهبری و استقبال جریان‌های مختلف از آن، پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی شاهد تحرکات بیشتری در این باره باشیم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات