تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۷۸۷۲۵

توان نظامی ایران بعد از توافق وین از نگاه نویسنده روسی

به نوشته ساژین در هر صورت ایران در زمینه مسائل دفاعی نسبتا مستقل است که باعث شده در شرایط تحریم های بی شمار قوی ترین نیروهای مسلح را در خاور میانه و خاور نزدیک بسازد.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پایگاه تحلیلی خبری اسپوتنیک، ولادیمیر ساژین، در مطلبی با تکیه بر این سخن رئیس جمهور ایران که گفته بود درباره آثار توافق وین بر توان نظامی ایران پتانسیل نظامی جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته ای وین، آسیب ندیده است؟ به ارزیابی این موضوع پرداخت.

 وی می نویسد: «این توافق محدودیت های مشخصی برای ارسال تسلیحات معمولی و فن آوری های نظامی به ایران را به همراه دارد. بدین ترتیب بر طبق معاهده طی پنج سال، تحریم موجود برای ارسال تسلیحات تهاجمی سنگین به قوت خود باقی می ماند. ضمنا طی هشت سال هرگونه ارسال فن آوری موشک های بالستیک به ایران تنها در صورت تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر خواهد بود. آمریکا قول داده است که هر گونه تقاضای این چنینی را وتو کند.»

 با این همه به نوشته ساژین «در هر صورت ایران در زمینه مسائل دفاعی نسبتا مستقل است که باعث شده در شرایط تحریم های بی شمار قوی ترین نیروهای مسلح را در خاور میانه و خاور نزدیک بسازد. تعداد کلی نیروهای مسلح منظم ایران (ارتش و سپاه پاسداران) بر اساس اسناد گوناگون از 540 تا 900 هزار نفر است. پراکندگی داده ها بیانگر آن است که موضوعات مربوط به نیروهای مسلح در کشور کاملا سری است. منابع گوناگون غیر ایرانی اطلاعات مختلفی را در خصوص تعداد و ترکیب نیروهای مسلح ایران و همچنین از کیفیت تسلیحات و فن آوری های نظامی دارند. در خصوص ترکیب نیروها ، جمهوری اسلامی در سال های اخیر اقداماتی را برای تقویت آموزش افسران و سربازان ترتیب داده است.»

ساژین ادامه می دهد: «کارشناس نظامی روسی و دکتر علوم نظامی  یوری بوندار معتقد است که جمهوری اسلامی با توان کامل به سمت مدرن کردن فن آوری نظامی خود حرکت می کند: نمونه های جدید تسلیحاتی استفاده می شوند. ایرانی ها برای مدت زمان طولانی دست روی دست نگذاشتند. آنها اکنون خیلی خوب فن آوری روباتیک و پهپاد ها را توسعه داده اند. ضمنا گستره ی تاکتیکی ، عملیاتی و عملیاتی- استراتژیکی را بسط داده اند. آن ها  سیستم هایی تولید کرده اند که قادر است از ایستگاه های راداری خود محافظت کند. در واقع تسلیحات و فن آوری جنگی تولید شده توسط مجموعه ی دفاعی — صنعتی ایران اگر چه از لحاظ فیزیکی جدید است، اما براساس ویژگی های ساختاری مجوز دار بوده و یا کپی از نمونه های خارجی است. در واقع فن آوری نظامی که از خط مونتاژ کارخانه های نظامی جمهوری اسلامی ایران عبور می کند به دسته ی فن آوری های درجه بالا تعلق ندارد. جدیدترین انواع تسلیحات، تسلیحات موشکی هستند که در خود ایران تولید می شوند.»

 نویسنده روسی تصریح می کند: «کارهای تحقیقاتی و آزمایشی در ساخت موشک ایرانی ادامه دارد. ایران علی رغم تحریم و دشواری های فن آوری و تکنولوژی پتانسیل موشکی خود را تکمیل می کند. هفته ی پیش ایران موشک جدید کلاس " زمین —زمین" را معرفی کرد که قادر است به گفته نظامیان ایرانی اهداف را با دقت بالا در مرز 500 کیلومتری نابود کند. کارهایی برای ساخت موشک های بالستکی دوربرد بیش از 2 هزار کیلومتر هم ادامه دارد.»

 ساژین معتقد است که برای همین رئیس جمهور روحانی کاملا حق دارد وقتی می گوید: «ما هر کاری را که باید انجام می دهیم تا از کشورمان با کمک موشک ها و یا سایر ابزار دفاع نماییم.»

ولادیمیر ساژین در پایان می نویسد: لازم به یادآوری است که تحریم ارسال فن آوری ها و تکنولوژی های نظامی شامل تسلیحات دفاعی نمی شود، بنابراین ایران خارج شده از تحریم ها که ظرفیت مالی و اقتصادی لازم را بدست آورده در آینده قادر است همکاری فن آوری- نظامی خود را با سایر کشورها توسعه و بسط دهد و البته در چهارچوب محدودیت هایی که با توافق های وین مطابقت دارد.

 ساژین مطمئن است که روسیه سود آورترین شریک است از آنجا که دو کشور تجربه مثبت چندین ساله همکاری در این زمینه را داشته و همچنین تحولات جدی در حال حاضر صورت می گیرد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات