تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۷۸۷۴۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 14 شهریور


روزنامه کیهان **

اوباما غنی‌سازی در ایران را قبل از دولت روحانی پذیرفته بود

مشاور وزیر خارجه اذعان کرد پذیرش غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا، قبل از دولت روحانی و در سال 1391 صورت گرفته است.

برخی حامیان توافق هسته‌ای ادعا می‌کنند که حق غنی‌سازی ایران پس از توافق در وین به رسمیت شناخته شد. اما علی خرم در مصاحبه با فرارو گفت: اولین باری که آمریکا غنی‌سازی در ایران را به شکل صلح‌آمیز و در مقیاس 5 درصد پذیرفت به سال 1391 بازمی‌گردد که اوباما طی نامه‌ای رسمی به مقام معظم رهبری اعلام کرد که حاضر به پذیرش حق غنی‌سازی ایران است و افزود: این چیزی نبود که در مذاکره به دست آمده باشد.

مفهوم دیگر این سخن آن است که اوباما قبل از مذاکرات دوجانبه ظریف و کری، مجبور به پذیرش غنی‌سازی ایران شده بود.

 

هشدار هاشمی به دولت مهار نشدن نقدینگی فاجعه است

هاشمی رفسنجانی هشدار داد دولت اگر نقدینگی 830 هزار میلیاردی را مهار نکند، باعث تورم و رکود و فلاکت خواهد شد.

میزان نقدینگی از حدود 420 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به بیش از 830 هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که دولت یازدهم مدعی بود حجم نقدینگی در دولت سابق از جمله به خاطر طرح مسکن مهر بوده است.

به همین دلیل هم بخشی از پروژه مسکن مهر به تاخیر افتاد و این در حالی بود که مسکن مهر ده‌‌ها هزار شغل ایجاد می‌کرد.

هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه که شماری از دولتمردان در آن عضویت دارند، گفت: ما امروز بیشترین نقدینگی را در تاریخ ایران داریم. دولت باید از این نقدینگی که در حدود 830 هزار میلیارد تومان است در راستای رونق تولید و کسب و کار، احیا مجدد کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه حداقل 80 درصد این نقدینگی در بانک‌ها است، گفت: باید دولت با تدبیر و برنامه این نقدینگی را مهار کند در غیر اینصورت باعث تورم و رکود می‌شود و حاصل این دو چیزی جز فلاکت نیست.

هاشمی افزود: باید در این زمینه فکر اساسی شود، چرا که 10 میلیون بیکار داریم که برای جامعه فاجعه است و زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی فراوانی است.

محمدباقر نوبخت، واعظی، مرتضی بانک، اکبر ترکان و سلطانی‌فر از جمله دولتمردانی هستند که در حزب اعتدال و توسعه عضویت دارند. این حزب همانند کارگزاران که حزب هاشمی به شمار می‌رود، حزب روحانی محسوب می‌گردد.

 

راه نفوذ دشمن را با این حرف‌ها می‌خواهید ببندید؟!

آیا روحانی می‌خواهد نظر صریح حضرت امام درباره نهضت آزادی را انکار کند که مجلس اول را به واسطه حضور آنها بهترین مجلس می‌خواند؟!

روزنامه رسالت با نقد سخنان روحانی نوشت: رئیس‌جمهور چندی پیش در نشست مشترک هیئت دولت با استانداران سراسر کشور از مجلس اول به عنوان بهترین مجلس تاریخ ایران یاد کرد و گفت: «مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه، حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟»

بیان رئیس‌جمهور آنقدر حزب کارگزاران را به وجد آورده که نایب رئیس کمیته سیاسی این حزب طی تحلیلی در نشریه صدا نوشت: «در شرایطی که اکثریت اصلاح‌طلبان در بهترین شرایط، بازآفرینی مجلس پنجم را آرزو می‌کنند و اقلیت آنان در خیال‌انگیزترین موقعیت حتی جسارت بیان کردن رویای احیای مجلس ششم را ندارند، رئیس‌جمهور فراتر از اصلاح‌طلبان راهبرد بازگشت به مجلس اول را پیش کشیده است.»

رسالت با بیان اینکه «آیا در انتخاباتی که منافقین، نهضت آزادی و گروه‌های محارب در فهرست نامزدهای معرفی شده باشند، می‌شود آن را یک انتخابات سالم نامید؟» می‌نویسد: در مجلس اول، شورای نگهبان وجود نداشت، منافقین و اعضای نهضت آزادی و بسیاری از کسانی که صلاحیت نامزدی نداشتند، در فهرست نامزدها بودند و 10 نفر از کادرهای نهضت آزادی به مجلس راه یافتند. آیا بهترین مجلس از دیدگاه رئیس‌جمهور آن است که حداقل 10 نفر از اعضای نهضت آزادی به آن راه یابند؟ آیا رئیس‌جمهور می‌خواهد نظر صریح امام ‌خمینی(ره) را در مورد اعضای نهضت آزادی که آنان را بدتر از منافقین می‌داند، انکار کند؟ آیا بهترین مجلس از نظر رئیس‌جمهور، مجلس اول است که امثال آقای عطاءالله مهاجرانی که اکنون پادوی رادیو بی‌بی‌سی‌ است، به آن راه یابد؟

محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت خاطرنشان می‌کند: آیا شورای نگهبان باید چشم خود را ببندد تا دولت با دست خود نامحرمانی نظیر نهضت آزادی را به مجلس ببرد.

دعوت شورای نگهبان به تماشای انتخابات، آن هم با چشم نظارت استطلاعی، یعنی برگشت به ماه‌های قبل از انتخابات مجلس اول، در حالی که بیش از 30 سال از آن ماجرا می‌گذرد، قانون اساسی و نهادها و ارکان نظام مستقر هستند و قوانین دقیق و صحیحی در این باره داریم. چرا باید قوانین نظارتی منبعث از قانون اساسی را تعطیل کنیم و برگردیم به ماقبل انتخابات مجلس اول و اجازه دهیم منافقین و بدتر از آنان نهضت آزادی در انتخابات در فهرست نامزدهای معرفی شده باشند؟ آیا با این راهبرد، دولت می‌خواهد پس از «برجام» جلوی نفوذ دشمنان اسلام و انقلاب را به بالاترین نهاد تصمیم‌گیر نظام - که امام فرمود در راس امور است - بگیرد؟

رسالت ادامه می‌دهد: به چه دلیل باید گروهک‌های مخرب را به مجلس راه دهیم؟ آیا حضور ضدانقلاب در مجلس آنها را آرام کرد یا تیغ از نیام کینه به اسلام برکشیدند و 17 هزار شهید ترور را روی دست نظام و انقلاب گذاشتند؟ آیا حضور بدتر از منافقین در مجلس مانع شد که حادثه تلخ انفجار حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن 72 تن از یاران انقلاب که شمار زیادی از آنها همین نمایندگان مجلس بودند، به وجود نیاید؟ آیا حضور بزرگان نهضت آزادی در مجلس مانع شد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور در یک روز در آتشی که همین بدتر از منافقین افروخته بودند، نسوزند و شهید نشوند؟

یادآور می‌شود حضرت امام به اعتبار واقعیت‌های تاریخی، گروهک نهضت آزادی را پدران معنوی سازمان تروریستی منافقین توصیف

*************************************

روزنامه قدس ***

ناوهای نظامی چین نزدیک سواحل آمریکا

تسنیم: مقامهای آمریکایی اعلام کردند پنج کشتی نیروی دریایی چین در دریای برینگ در نزدیکی سواحل آلاسکا (نزدیک مرزهای آبی آمریکا)  مستقر شده‌اند و این برای نخستین بار است که ناوهای نیروی دریایی چین در این منطقه مستقر می‌شوند.

 

حاضرم برای پناهجویان جزیره بخرم

فرارو: نجیب سویرس،‌ میلیاردر مصری پیشنهاد کرده است جزیره‌ای را در کشورهای یونان یا ایتالیا بخرد و هزاران پناهجوی سوری در حال فرار از جنگ را در آن اسکان دهد.

 

قطر: ما هم برای پیامبر فیلم می‌سازیم

تسنیم: قطر در واکنش به ساخت فیلم محمد رسول ا...(ص) مجید مجیدی اعلام کرد اولین فیلم از مجموعه ۷ قسمتی که درباره زندگی حضرت محمد(ص) و دیگر پیامبران ابراهیمی در این کشور ساخته می‌شود، سال ۲۰۱۸ روی پرده می‌رود.

 

ادعای جدید دونالد ترامپ درباره «برجام»

فارس: دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: داخل توافق ایران چیزی هست که فکر نمی‌کنم آن را درک کنند و آن این است که اگر کسی به ایران حمله کند، ما باید از ایران دفاع کنیم.  وی افزود: بنابراین، اگر اسراییل به ایران حمله کند، طبق چیزی که داخل این توافق است ما باید همراه با ایران علیه اسراییل بجنگیم.

 

درخواست کمک کردستان عراق از ایران

ایرنا: فلاح مصطفی، مسؤول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق، تهدیدهای شیمیایی داعش را جدی توصیف کرد وخواهان کمک ایران برای مبارزه با این تهدیدها شد.

 

آنچه معاون پیشین آژانس به رسانه ها  اسراییلی گفت

تابناک: «اولی هاینونن»، معاون پیشین پادمانهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با مسأله‌دار دانستن توافق محرمانه ایران و آژانس به رسانه‌های اسراییلی گفته است هنوز راه‌هایی برای افشای این توافق وجود دارد.

 

پرداخت این حجم تسهیلات خیانت است

عصرایران: علی علیلو، نماینده مجلس در خصوص پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به هر یک از شرکتهای ایران خودرو و سایپا گفت: پرداخت چنین تسهیلاتی خیانت است و اگر اتفاق بیفتد ما ساکت نخواهیم نشست. البته برخی دنبال این هستند که این کار انجام شود.

 

بایدن: تحریم‌ها تعلیق می‌شوند! 

مشرق: جو بایدن، معاون اول باراک اوباما در جمع رهبران یهودی در ایالت فلوریدا گفت: برجام توافقی خوب برای آمریکا، جهان و اسراییل است. وی در بخش دیگری از این سخنرانی درباره موضوع تحریمها هم گفت که تحریم‌های ایران تنها تعلیق می‌شود.

 

گشت مأموران ریش‌ سنج داعش

قدس آنلاین: خبرها حاکیست که عناصر داعش با گشت‌زنی در خیابان‌ها، مردانی که ریش خود را کوتاه کرده‌اند بازداشت و مجازات می‌کند.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* آنگولا اولین کشور در جهان است که دین اسلام را ممنوع اعلام و تمامی مساجد در این کشور را تعطیل کرد. به گزارش شفقنا، به نقل از اسپوتنیک، «روژه ادواردو دوش سانتوش» رئیس‌جمهور آنگولا ضمن توضیح این اقدام گفت: «ممنوعیت دین اسلام به نفوذ این دین در کشور ما پایان می‌دهد». رزاکروز سیلوا، وزیر فرهنگ آنگولا با اشاره به این که این اقدام براساس مبارزه با فرقه‌های مذهبی صورت گرفته است، تاکیدکرد «دین اسلام توسط وزارت دادگستری و حقوق بشر آنگولا مورد تایید واقع نشده است و به همین سبب این دین و پیروانش غیرقانونی اعلام شده و تمامی مساجد آنها بسته شده‌اند». آنگولا کشوری با جمعیت 95 درصد از مسیحیان است. طبق اطلاعات وزارت خارجه آمریکا، در این کشور حدود 90 هزار مسلمان زندگی می‌کنند که اکثریت آنها مهاجرانی از آفریقای غربی و لبنان هستند.

* ائتلاف سلفی مصر در ادعای جدیدی اعلام کرد: ایران برای گسترش تشیع اعتقادی و سیاسی در مصر بودجه سنگینی اختصاص داده است. به گزارش پایگاه الیوم السایع، به گفته مسئول ائتلاف «الصحابه و آل البیت» دلیل اهمیت دادن ایران به مصر این است که مصر نقش محوری و بزرگی در خاورمیانه ایفا می‌کند. وی در ادامه افزود: شیعیان برای کاندیداتوری مصریان در مجلس هزینه‌های زیادی صرف کردند. رضوان در بیانیه‌ای مدعی شد ایران افراد زیادی از جمله «سید طاهر الهاشمی»، «احمد راسم النفیس»، «علاء ابوالعزایم» و چند نفر دیگر از شیعیان را مامور کرده یک گروه شیعی در مجلس آینده مصر تشکیل دهند. وی هیچ سندی برای این ادعای خود ارائه نکرده است. رضوان در پایان تصریح کرد: درحال حاضر داوطلبان شیعه از استان‌های المنصوره، الشرقیه، قاهره و اسوان آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده‌اند.

* منابع امنیتی در بغداد از وقوع درگیری میان نیروهای شبه نظامی «حزب‌الله عراق» و ارتش این کشور در شهرک صدر خبر دادند. به گزارش شبکه اسکای نیوز در این درگیری‌ها یک نظامی ارتش کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. برخی منابع نظامی نیز از دستگیری 13 نظامی ارتش عراق توسط نیروهای شبه نظامی حزب‌الله این کشور خبر داده‌اند. درگیری‌ها پس از آن رخ داد که اطلاعاتی به مسئولان عراقی داده شد مبنی بر اینکه 18 شهروند ترکیه که اواسط هفته در شهرک صدر ربوده شده‌اند در بازداشت شبه نظامیان شیعی حزب‌الله هستند. مسئولان عراقی خطوط تلفن، موبایل و اینترنت این بخش از بغداد را قطع کردند و تیپ 52 گارد ریاست جمهوری عراق برای پایان دادن به غائله راهی شرق بغداد شد. در همین حال گروه شبه نظامی حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هدف نیروهای دولتی از حمله به یکی از مقرهای این گروه بردن یکی از رهبران داعش بود که سه روز پیش توسط نیروهای حزب‌الله عراق بازداشت شده است. بنابر این بیانیه، داعشی بازداشت شده زیاد خلف، فرمانده ارشد داعش در بغداد و «والی» این گروه در این شهر است که نیروهای امنیتی خواهان تحویل گرفتن وی هستند.

* احمدالاسیر مبلغ سلفی و تکفیری که توسط نیروهای امنیتی لبنان دستگیر شده در نخستین اعترافات خود فاش کرد که قصد داشت مانند یوسف حنینه که یار غار او به شمار می‌آمد و با مدارک جعلی به ترکیه گریخت، از لبنان بگریزد. به گزارش العالم، احمدالاسیر طی بازجویی‌های خود فاش کرد یوسف حنینه که از همفکران الاسیر و از جمله افراد بسیار اندکی بود که در دوران متواری بودنش او را همراهی می‌کرد، ماه رمضان با اسناد جعلی توانست به ترکیه برود. وی گفت موفقیت حنینه در سفر او را هم به تلاش برای فرار به همین روش تشویق کرد از این رو حنینه با افرادی در نیجریه هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد تا امنیت سفر الاسیر را فراهم کنند. مقامات لبنانی احمدالاسیر را هنگامی که سعی داشت از بیروت به مصر و سپس به نیجریه برود در فرودگاه رفیق الحریری لبنان بازداشت کردند. وی مدارک سفر جعلی به همراه داشت و تغییر چهره داده بود اما ویزای ورودش به نیجریه اصل و درست بود. الاسیر از زمان درگیری‌هایی که میان هوادارانش با ارتش لبنان در سال 1392 رخ داد و به کشته شدن 17 سرباز منتهی شد تحت پیگرد بود.

*************************************

روزنامه خراسان ***

آريا نوشت

علي اکبر اولياء،فعال سياسي اصلاح طلب ضمن اظهار بي اطلاعي از رايزني محمدرضا عارف با شوراي نگهبان بر سر تاييد صلاحيت ها ،گفت:تا آنجا که بنده اطلاع دارم آقاي علي لاريجاني ،رييس مجلس براي جلوگيري از رد صلاحيت ها بحث ها و رايزني هايي داشته و در آينده هم به اين رايزني ها ادامه خواهد داد .

 

اعتدال خبرداد

راويل عين الدين رييس شوراي مفتيان روسيه از رهبر معظم انقلاب اسلامي و رييس جمهوري ايران دعوت کرد تا در آيين افتتاح مسجد جامع بزرگ اين کشور در مسکو حضور يابند.ساختمان جديد مسجد جامع مسکو پس از 10 سال عمليات ساختماني، آخرين مراحل را طي مي کند و قرار است طي مراسمي بين المللي در آستانه عيد سعيد قربان گشايش يابد.

 

مشرق مدعي شد

حضور حزب نوپاي اتحاد ملت ايران شرايط حاکم بر موازنه نيروها و آرايش سياسي اردوگاه اصلاحات را تغيير خواهد داد و به‌طور فزاينده تقابل‌ها و مواجهه ميان حزب کارگزاران سازندگي - اتحاد ملت (مشارکت ۲) را در صحنه سياسي کشور رقم خواهد زد . بسياري از ناظران سياسي معتقدند سرانجام پروژه عبور از روحاني به زودي کليد مي‌خورد.

 

مجوز 5 هزار ميلياردي به آخوندي براي مقابله با سيل و برف

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير دولت به عباس آخوندي، اعلام شده که مبلغ 5 هزار ميليارد ريال به صورت تملک دارايي سرمايه اي از محل منابع ماده 12 قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور به استناد قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، جهت تجهيز واحدهاي راهداري مستقر در راه هاي کشور به منظور امدادرساني و آمادگي و پيشگيري از حوادث و سوانح در جاده ها از قبيل سيل و برف در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار مي گيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

 

دستور جديد کابينه براي لغو يک مجوز احمدي نژاد

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که حسب موافقت هيئت وزيران با پيشنهاد سال گذشته وزارت کشور و به استناد اصل 138 قانون اساسي، آيين نامه بهبود تردد در معابر شهري و حومه که با مجوز رييس جمهور سابق به دستگاه ها ابلاغ شده بود و بر اساس آن، شهرداري هاي شهرهاي سراسر کشور موظف به اجراي طرح هاي مختلف در حوزه ترافيکي شده بودند، لغو شده است.

************************************

روزنامه ایران******

حذف بعیدی‌نژاد از گفت‌وگو به اصرار زاکانی

عملکرد کمیسیون ویژه «برجام» که قرار بود در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به بحث گذاشته شود، با درخواست علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون به نشستی یک‌طرفه تبدیل شد. قرار بود در این گفت‌وگو، حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده نیز حضور یابد. دست‌اندرکاران برنامه از او دعوت کردند ولی هنگامی که در نیمه‌های راه رسیدن به استودیو بود، تماس می‌گیرند و ضمن عذرخواهی، می‌گویند زاکانی اصرار دارد خودش به تنهایی در این برنامه صحبت کند. بعیدی‌نژاد در پاسخ به سؤال «ایرنا» این اتفاق را تأیید کرد و گفت: تلاش ما در وزارت امور خارجه تمرکز روی محتوا است نه حاشیه. ما در وزارت امور خارجه همیشه برای گفت‌و‌گو و مشارکت در مباحثات آمادگی داریم و در اغلب موارد به درخواست صدا و سیما و مجلس شورای اسلامی در این زمینه پاسخ مثبت داده‌ایم.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران افزود: آمادگی ما برای حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب هم در همین راستا بود ولی گویا آقای زاکانی شخصاً تصمیم گرفته بود به تنهایی در برنامه شرکت کند. مدیرکل حقوقی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه گفت: دوستان صدا و سیما که تلاش داشتند این بحث جامع باشد، از این موضوع ناراحت بودند ولی چون در تیزرها موضوع برنامه کمیسیون ویژه «برجام» عنوان شده بود، تغییر برنامه برایشان دشوار بود. حتی با افراد دیگری تماس گرفته بودند که ظاهراً در دسترس نبودند.

کمیسیون «برجام» با طرح این نکته که دیدگاه‌های مختلف باید در این زمینه مطرح شود، از تیم مذاکره کننده قبلی برای ارائه دیدگاه‌هایش دعوت کرده بود. به گزارش «انتخاب»، گفت‌وگوی ویژه خبری در حالی روی آنتن رفت که زاکانی به تنهایی اظهاراتی علیه برجام و مذاکرات هسته‌ای عنوان داشت و مانند هفته‌نامه تحت مدیریتش، یکطرفه حرف‌های خود را علیه برجام اعلام کرد بدون آنکه حاضر باشد حرف‌های طرف مقابل را نیز بشنود.

 

انتقاد مولاوردی از سین‌جیم در گفت‌وگوی ویژه خبری

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در «فیس‌بوک» از شیوه طرح سؤالات انتقاد و آن را به «سین‌جیم» تشبیه کرد. به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی افزود: چهارشنبه شب به مناسبت هفته دولت میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 بودم. قبل از برنامه قرار بر این شده بود که برنامه میهمان تلفنی نداشته باشد تا وقت محدود آن صرف بحث و جدل روی موضوعات مشخصی نشود.

وی ادامه داد: انتظار این بود محور بحث گزارش عملکرد دو ساله معاونت باشد که در هفته گذشته منتشر شده است، اما ظاهراً سعی من و دل باطل بود! و گفت‌وگو بیشتر به سین‌جیم کردن شبیه شد و تیترهای جهت‌دار و مغرضانه برخی رسانه‌ها در طول دو سال گذشته منبع سؤالات شد. با این همه فرصت مغتنمی برای توضیح برخی ابهامات و شبهات و تبیین عملکرد معاونت در دو سال گذشته فراهم شد، با این توضیح که برنامه‌ها و ایده‌های آتی همچنان ناگفته باقی ماند.

 

نامه روشنفکران و فعالان ایرانی به مردم امریکا

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، روشنفکران و روزنامه‌نگاران ایرانی در نامه‌ای به مردم امریکا، از آنها خواسته‌اند همصدا و همراه با مردم ایران از توافق هسته‌ای حمایت کنند. به گزارش «تابناک»، در بخشی از این نامه آمده است: ما عمیقاً باور داریم راه حل عادلانه و منطقی برای مناقشات بین‌المللی از طریق مداکره است نه استفاده از حق قدرت و تحمیل نظرات یکجانبه. ما قویاً باور داریم که اگر این توافقنامه هسته‌ای تصویب و اجرا شود، موجب تحقق تدریجی این ارزش‌های جهانی در ایران همراه با امکان روابط بهتر میان دو ملت ما خواهد بود.

************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات