تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۷۸۸۸۰
در واكنش به تقلاي سعودي‌ها براي دست‌كشيدن سوريه از مقاومت

اسد: بدون متحدانمان صلح نمي‌كنيم


شمشير مقاومت در سركوب تروريسم در سوريه همچنان آخته است. شيوخ سعودي كه حالا اميدي به پيروزي در نبرد ميداني ندارند، دوباره گزينه قديمي وعده دادن به نظام سوريه به شرط دور شدنش از مقاومت را روي ميز بشار اسد گذاشته‌اند و اسد هم آب پاكي را روي دستشان ريخت و گفت كه تنها با طرح‌هاي سياسي‌اي براي حل بحران سوريه همكاري خواهد كرد كه متحدان دمشق نقش مهمي در آنها داشته باشند.

بشار اسد با اشاره به لزوم حضور ايران و روسيه در قلب همه طرح‌هاي پيشنهادي براي حل بحران سوريه تأكيد كرد كه دمشق به امريكا و كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي هيچ اطميناني ندارد. روزنامه «البناء‌» لبنان به نقل از كساني كه اخيراً با بشار اسد ديدار كردند، گزارش داد دمشق از هر گونه طرح سياسي براي حل بحران سوريه استقبال مي‌كند، البته به گفته اين افراد در صورتي دمشق با اين طرح‌ها موافقت خواهد كرد كه روسيه و ايران در دل اين طرح‌ها حضور داشته باشند. بر اساس اين گزارش بشار اسد گفته است به امريكا و كشورهاي عضو پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) هيچ اطميناني ندارد و بر اين باور است كه اگر اين كشورها در پي راه‌حلي براي بحران بودند فوراً منابع تروريسم را از بين مي‌بردند، مرزهاي تركيه را مي‌بستند و جلوي همه كساني را مي‌گرفتند كه همچنان از تروريسم در سوريه حمايت مالي مي‌كنند.

در ادامه اين گزارش آمده است: بشار اسد در پاسخ به كساني كه به وي گفتند «احتمال دارد ايران شما را براي حل و فصل بحران قرباني كند‌» خنديد و به گفته افرادي كه با وي ديدار كردند گفت: بحران، مسئله مربوط به افراد يا عواطف آنان نيست زيرا مصلحت ايران و مقاومت در ثبات سوريه و صلابت آن است، همانطور كه مصلحت سوريه در ثبات مواضع خود با همپيمانانش است. كساني كه با رئيس‌جمهور سوريه ديدار داشتند تأكيد كردند جهانيان نظر بشار اسد درباره مبارزه با تروريسم را پذيرفته‌اند ولي به گفته بشار اسد، «متأسفانه زماني قانع شدند كه تروريسم جلوي در خانه‌هايشان آمد و مردمشان را از بين برد. هر چند ما بارها هشدار داديم و از طريق نماينده خود در سازمان ملل اطلاعات دقيقي به اين كشورها فرستاديم.» اين اظهارات بشار اسد در حالي مطرح مي‌شود كه اخيراً گزارش‌هايي درباره فشار عربستان بر دمشق براي فاصله گرفتن از همپيمانانش به ويژه ايران منتشر شده است.

روزنامه فرامنطقه‌اي الحيات گزارش داد منابع عاليرتبه عربستاني از ديدار رئيس دفتر امنيت ملي سوريه با مسئولان عربستان در جده خبر داده‌ و اعلام كردند عربستان در اين ديدار طرحي را براي حل بحران سوريه با برگزاري انتخابات رياست جمهوري با نظارت بين‌المللي ارائه كرده است. اين منابع اعلام كردند: عربستان سرنوشت بشار اسد را به روند سياسي در سوريه ربط داده و شرط نخست را عقب نشيني نيروهاي مقاومت در ازاي توقف حمايت از مخالفان اعلام كرده تا راهكار سوريه يك راهكار سوري- سوري باقي بماند و راه را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني با نظارت سازمان ملل هموار سازد.

اختلاف عميق ميان اعراب

يك فعال توئيتري عربستان كه طي سال‌هاي اخير با افشاي وقايع پشت پرده خاندان سعودي شهرت زيادي كسب كرده خبر داد كه چهار كشور مصر، امارات، اردن و عمان تلاش دارند به حكومت سوريه براي بازسازي در نبرد با گروه‌هاي تروريستي كمك كنند. اين درحالي است كه عربستان با اين طرح عربي مخالفت كرده و آن را پاياني بر آنچه انقلاب سوريه مي‌ناميد، مي‌داند. مجتهد در ادامه نوشته كه تلاش‌هايي براي اقناع سعودي‌ها براي پذيرش طرح چهار كشور عربي در جريان است و سفر «علي مملوك‌» رئيس دفتر امنيت ملي سوريه به عربستان و ديدار با «محمد بن سلمان‌» وليعهد اين كشور در همين راستا بوده است.

براساس اين گزارش، ترديد بن سلمان براي پيوستن به ائتلاف چهار كشور عربي به اين دليل است كه وي تحت تأثير گزارش‌هاي اطلاعاتي امريكا و تركيه قرار دارد كه تأكيد مي‌كنند حكومت بشار اسد دوام نخواهد آورد و حساب باز كردن روي وي اشتباه است. مجتهد با اشاره به اختلاف در ميان كشورهاي عربي در قبال پرونده سوريه مي‌نويسد كه در مقابل محور مصر، اردن، امارات و عمان براي كمك به دمشق، محور ديگري با حضور عربستان، تركيه، قطر و امريكا همچنان بر آموزش شبه نظاميان ميانه‌رو براي مقابله با دولت سوريه و گروه‌هاي تكفيري تأكيد دارند.

جفري فلتمن به سوريه مي‌رود

جفري فلتمن منابع آگاه اعلام كردند كه معاون بان كي مون در امور سياسي به زودي به سوريه سفر مي‌كند و احتمالاً سفر وي طي ماه جاري ميلادي يا اوايل ماه آتي باشد. به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، اين منابع اعلام كردند سفر فلتمن به سوريه تكميل كننده سفر مهم دو سال پيش وي به تهران است كه نشانه‌هاي مذاكرات ميان ايران و غرب را ترسيم كرد.

ورشكستگي برنامه آموزش «ميانه‌رو‌»ها

برنامه پنتاگون براي تشكيل يك ارتش از شورشيان به اصطلاح «‌ميانه رو‌» سوري ملقب به «لشكر 30‌» به شكستي در ابعاد چشمگير تبديل شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه آنتي وار، با وجود آنكه اين برنامه 500ميليون دلاري هدفش ايجاد يك ارتش 15هزار نفري از اين شورشيان بود اما تا كنون تنها توانسته 54 نفر را آموزش دهد كه از همان‌ها هم تعدادي توسط شبه نظاميان وابسته به القاعده دستگير شده‌اند، با اين حال پنتاگون با كم اهميت دانستن اين مسئله تأكيد دارد اين برنامه تنها راه شكست داعش نيست. سرهنگ پاتريك رايدر، سخنگوي فرماندهي مركزي ارتش امريكا اخيراً در راستاي اين تعريف و تمجيدها گفت كه شورشيان آموزش ديده يك كمين نيروهاي القاعده را ناكام گذاشتند اما تعداد رو به كاهش اين نيروها به وضوح نشان مي‌دهد تأكيد بر اين برنامه دشوار شده و به همين دليل سران نظامي امريكا مي‌گويند اين برنامه آموزشي تنها راه شكست دادن داعش نيست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات