تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۱۷
رئیس‌جمهور و دبیر شورای امنیت ملی وزیر امور خارجه انگلیس را به حضور پذیرفتند

ذهنیت‌های ملت از دخالت بیگانگان را نمی‌توان تغییر داد


یک روز پس از آنکه فیلیپ هامون، وزیر امور خارجه انگلیس در میان تدابیر شدید امنیتی و شعارهای ضدانگلیسی دانشجویان، سفارت کشورش در تهران را که پس از دخالت آشکار در فتنه 88 تعطیل شده بود، بازگشایی کرد، این مقام انگلیسی روز گذشته به دیدار رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان رفت.

دکتر روحانی در این دیدار با بیان اینکه مردم ایران ذهنیت‌های تاریخی نسبت به دخالت‌های بیگانگان دارند، اظهار داشت: اگرچه قضاوت‌های تاریخی یک ملت را نمی‌توان در مدت زمانی کوتاه به سرعت تغییر داد ولی در عین حال معتقدیم که نباید در گذشته‌های تاریخی هم باقی ماند، باید با نگاه به آینده حرکت خود را تنظیم کنیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید به گونه‌ای حرکت شود که علاوه بر توسعه روابط، به تدریج قضاوت تاریخی مردم نیز تغییر کند. دکتر روحانی فضای جدید به وجود آمده حاصل از توافق هسته‌ای را بسیار مغتنم برشمرد و خاطرنشان کرد: نحوه اجرای توافق، رفتارها و گفتارها باید به گونه‌ای باشد تا افکار عمومی بر مفید بودن این تحولات صحه بگذارد.

گزینه روی میز و بازگشت تحریم‌ها طنزآلود و شوخی نابجا

رئیس‌جمهور گریزی هم به مذاکرات هسته‌ای زد و با تأکید بر لزوم اهتمام طرف مقابل به اجرای دقیق تعهدات گفت: جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهدات داوطلبانه‌ای که در «برجام» عنوان شده، پایبند خواهد بود چراکه تصمیم قاطع ما این بوده است که به دنبال سلاح نیستیم و تأسیسات ما نیز تحت نظارت آژانس است. در این راستا طرف‌های مذاکرات، در آینده خواهند دید که انتخاب تعامل با ایران به جای تقابل راه صحیحی بوده است. روحانی با تقبیح برخی از سخنان یا رفتارها از جمله تهدید به وجود گزینه نظامی یا بازگشت تحریم‌ها خاطرنشان ساخت: این سخنان طنزآلود، شعارها و شوخی‌های نابجایی است که به روند اعتمادسازی، آسیب‌ می‌رساند. رئیس‌جمهور بهترین تضمین برای دستیابی به اهداف دوجانبه را توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور دانست و گفت: معتقدم با حرکت رو به جلو در مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای می‌توانیم تضمینی برای اعتماد بلندمدت ایجاد کنیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از این دیدار به مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری به عنوان یکی از مسائل ضروری در دنیای امروز اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف کشتار انسان‌های بیگناه در جهان بوده و خواستار جلوگیری از این روند است. وی افزود: هدف ما جلوگیری از کشتار، خونریزی، تفرقه، خشونت و افراطی‌گری در همه نقاط جهان است و این نکته که در جهت دستیابی به اهداف عالی انسانی با دیگران مشارکت داشته باشیم برای ما بسیار حائز اهمیت است. وزیر امور خارجه انگلستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهوری کشورمان گفت: روابط دو کشور در دوره اخیر به طور با ثباتی رو به بهبود بوده و توافق اخیر نیز اجازه می‌دهد تا در این جهت گامی رو به جلو برداریم.

هاموند با بیان اینکه توافق ایران و 1+5 می‌تواند روابط فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و انگلیس را بازسازی کرده و همکاری‌های میان دو کشور را عملیاتی‌تر کند، ادامه داد: بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و لندن یک اقدام نمادین مهم و در عین حال باعث ایجاد گفت‌وگوهای مؤثر و اعتمادساز میان دو کشور بوده و فرصتی برای درک بهتر دو کشور از مواضع یکدیگر به وجود خواهد آورد. وی با تأکید بر ضرورت رفع بی‌اعتمادی‌ها و سوابق تاریخی از اذهان عمومی اظهار داشت: اطمینان می‌دهم که دولت انگلستان نسبت به انجام تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود.

شمخانی: غرب از نگاه غیرسازنده دوری کند

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس همچنین صبح دیروز با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دریابان علی شمخانی که در این دیدار با لباس نظامی به استقبال وزیر امورخارجه انگلیس آمده بود، طی سخنانی با اشاره به فراز و نشیب‌های تاریخی در روابط دو کشور، حرکت به سمت روابط پایدار مبتنی بر اعتماد‌سازی و احترام متقابل را تأمین‌کننده منافع دو کشور عنوان کرد. وی با اشاره به تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 در جریان مذاکرات هسته‌ای ، ضرورت تغییر نگاه و دوری جستن از برخی سوءتفاهمات غیر سازنده از سوی غرب را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پشتوانه مردمی، رهبری هوشمند و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی متوازن و ثبات‌آفرین بوده و درک درست و واقعی این موضوع، آغاز همکاری‌های نوین را تسهیل می‌نماید.

شمخانی با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری تروریسم تکفیری در منطقه و نقش برخی کشورهای متحد غرب در این زمینه افزود: عدم توجه به هشدارهای جمهوری اسلامی در خصوص خودداری برخی کشورها از تسلیح معارضین دولت قانونی سوریه موجب شکل‌گیری گروه‌های تروریستی متعدد و ایجاد بحرانی کم‌سابقه با تحمیل هزینه‌های مادی و انسانی گسترده به کشورهای منطقه شد. وی افزود:اراده مقابله واقعی با افراطی‌گری و تروریسم در منطقه در چارچوب احترام به استقلال و حق حاکمیت کشورها شکل می‌گیرد.

‌ ‌حمایت از مظلوم، سیاست اصولی جمهوری اسلامی

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان ساخت: دیدگاه مشترکی در خصوص مبارزه با داعش و تروریسم، لزوم ایجاد ثبات در منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد که می‌بایست با تداوم رایزنی‌های فعال به مورد اجرا گذارده شود. دریابان شمخانی با تأکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی در حمایت از ملل مظلوم و مورد تجاوزسلطه‌جویان اظهار داشت: ما همواره و به صورت صریح بر پشتیبانی قاطع از ملت‌های تحت سلطه که برای احقاق حقوق خود مقاومت می‌کنند، تأکید کرده‌ایم و این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد. شمخانی در پایان گفت: امیدواریم مشکلات دانشجویان و اتباع ایرانی در انگلیس با پیگیری این کشور مرتفع شود. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان نیز با ابراز خرسندی از آغاز فصل جدید در روابط دو کشور بر نقش و جایگاه ویژه کشورمان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حل مسائل مختلف به ویژه مقابله با تروریسم تأکید کردو گفت: در تلاش هستیم که بتوانیم ضمن مشورت و همکاری مشترک در موضوعات منطقه‌ای، روابط اقتصادی طولانی و ماندگاری با ایران داشته باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات