تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۷۸

انزجار جهان اسلام از جنایتکاران داعش

اشاره: عملکرد گروه تروریستی داعش نشان داد که «دولت اسلامی» واژه‌ای جعلی بود که این گروه برای اهداف پشت پرده خود مبنی بر تخریب چهره اسلام برگزیده بود. سال هاست که جهان اسلام و کشورهای عرب با یک میهمان ناخوانده یا مولود نامشروعی روبرو هستند که خود را «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) می‌نامد؛ عنوانی که نه تنها چنین گروه تروریستی برازنده آن نیست، بلکه حتی از لحاظ دلالت مفهومی نیز نمی‌تواند در اندازه چنین عنوانی باشد و به همین دلیل بود که این گروه تروریستی بعد‌ها عنوان اسلامی را از نام خود حذف کرد. بی تردید واکنش‌های علمای اهل تسنن در سرتاسر جهان اسلام از مصر و فلسطین گرفته تا عراق، لبنان، و سایر کشورهای اسلامی از جمله کشورهای آسیای میانه استقلال یافته از شوروی سابق و ایران در کنار علمای شیعه نسبت به اقدامات وحشیانه گروه‌های تکفیری نقش موثری در افشای ماهیت داعشی‌ها داشته و دارد و نشان‌دهنده وحدت امت اسلامی در مقابله با تفکرات فرقه ضاله وهابیت و تکفیری‌هاست. اتحادی که باید آن را پاس داشت و با کنار گذاردن اختلاف نظرهای جزئی، به جنگ دشمن اصلی ایجادکننده این گروه‌ها و جریان‌ها یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی و بازوهای اجرایی آن‌ها در جغرافیای جهان اسلام رفت. این روند از مدت‌ها قبل آغاز شده و تازه‌ترین موضع‌گیری علیه گروه تکفیری داعش، فتوای شورای علمای مرکز اسلامی جمهوری تاجیکستان است که تقدیم خوانندگان گرامی روزنامه می‌شود و در پی آن به صورت اجمال مروری بر موضع‌گیری‌های پیشین علما و مراکز اسلامی علیه گروه جنایتکار داعش خواهیم داشت.

فتوای شورای علمای مرکز اسلامی جمهوری تاجیکستان درباره گروه «داعش»

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سپاس و حمد بی‌پایان بر خداوند یکتا و بی‌نهایت مهربان که رحمت او همه اشیاء را فرا گرفته است و درود وصلوات بر پیشوای ما پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آل و سلم.

امروز در جهان، گروه، حرکت و رویه‌های نو پیدا شده خود را حمایتگر دین مبین اسلام معرفی می‌نمایند ولی در اصل زیر نقاب دین عمل‌های زشت و ضددینی و ضدانسانی خود را عملی می‌سازند. گروه به نام «دولت اسلامی عراق و شام» از قبیل چنین گروه‌های تندرو و افراط‌گرا بوده با استفاده از مقدسات اسلام و احساسات مسلمانان دنیا نقشه‌های شوم خود را می‌خواهند عملی نمایند.

برای تصور بیشتر و عمیق‌تر درباره گروهی به نام «دولت اسلامی» چند (فقره از) عمل‌های غیرشرعی و غیرانسانی این گروه را بیان می‌کنیم:

1- تکفیر یعنی کافر اعلان نمودن انسان‌هایی که هم عقیده آنها نیستند. همچنین جایز دانستن ریختن خون مسلمانان، عزت و آبرو، تجاوز به ناموس زنان و دختران آنها؛ در این مورد صحابگان فرمودند: «خدا خوارج را لعنت کند که آیت‌های در حق کافران را بر مسلمانان روا می‌دانند».

2- قتل عام

3- بی‌رحمانه سر زدن زنان و دختران

4- از بین بردن ملت‌ها

5- آتش زدن خانه مسلمانان

6- منفجر و ترکانیدن مسجدها

7- غلام نمودن زنان و کودکان

8- استفاده از تمام نمودهای اسلحه بر مقابل مسلمانان

9- دزدی و تاراج مردم

10- از نام اسلام دعوت و گمراه نمودن جوانان و صدها همکاری و بی‌عدالتی‌های دیگر

پیروان این گروه خود را به اسلام نسبت می‌دهند و حتی گویا ادعای دفاع از اسلام را دارند، در اکثریت موارد عمل‌های تجاوزکارانه خود را با آیات سوره «توبه» استناد نموده مخصوصا شش آیه اول آن را موافق منفعت ‌های خود شرح و توضیح داده، نیت و مقصدهای غرضناک خود را عملی می‌کنند. اما طرز استنباط صحیح و درست از آیت‌های قرآن از جمله این آیات قدسی باید با آیات و احادیث دیگر مقایسه شود. در دو آیت اول سوریه توبه کلمه «قطع معامله» به معنی ندادن تامین کفالت بی‌خطری از جانب مسلمانان برای مشرکان است که بت‌های چوبین زمینی را در حد خدای یکتا و یگانه بالا می‌برداشتند.

مومنان که در صلح دوستی برای مردم اطراف باید بهترین نمونه باشند، چرا در بین خود چنین دشمن ستیزی می‌کنند؟ در حالی که پیامبر گرامی ما حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «مسلمان (تسلیم شده به‌الله و امرهای او) آن است که از ضرر دست و زبان او دیگر مسلمانان در امان باشند». «مومن کسی است که انسان‌های دیگر (چه مسلمان و چه غیرمسلمان) از او نه در نفس خود و دراموال خود خوف نداشته باشند.

نمایندگان این گروه تندرو بسیار انسان‌های بی‌گناه را به قتل رسانیده انسان‌ها را زنده به آتش زده به اشخاص ضعیف و ناتوان ظلم و ستم نموده مال و ملک دیگران را به غارت می‌برند، در حالی که به این کارحق ندارند و این عمل از نگاه اسلام حرام قطعی می‌باشد. خداوندعز و جل در سوره مبارک اسراء می‌فرماید: «و نکشید نفسی را که خدا حرام ساخته است مگر به حق». اسراء آیت 33. همچنین در سوره «شورا» می‌فرماید: «جز این نیست که راه (ملامت) بر آن کسانی است که بر مردمان ظلم می‌کنند و در زمین ناحق فساد می‌طلبند؛ برای این جماعت عذاب دردناک است». (شورا 42)

در اسلام اعلان خلافت بدون گذراندن شورا جایز نیست هیچ شخص یا گروه حق ندارد بدون دلیل‌های شرعی و گذراندن شورای مسلمانان خلافت سازد و خود را خلیفه اعلان کند. اعلان خلافت بی‌اجماع مسلمانان و رضایت آن‌ها فتنه می‌باشد زیرا اکثر مسلمانان دیگر را که بر آن مخالفند از دایره خلافت بیرون می‌گذارد. این امر سبب تشکیل چند خلافت دیگری باهم مقابل می‌گردد که در انتها به برپا شدن عصیان وآشوب و تفرقه‌اندازی مسلمانان منجر می‌شود.

در اسلام برآوردن حکم جزا (حدود) بدون دلیل شرعی جایز نیست. جز (حدود) در قرآن واحادیث نبوی ذکر شده و بدون شک جزء اساس شریعت اسلامی است. اما حکم جزا را بدون فهمیدن اصل مسئله و آوردن اثبات ودلیل‌های روشن وقطعی گنهکاری مجرم، استفاده بردن و عملی نمودن حرام است.

شورای علمای جمهوری تاجیکستان در اساس آیه‌های قرآن واحادیث نبوی و دیگر سرچشمه‌های شرعی عمل‌های گروه به نام «دولت اسلامی عراق و شام» را بررسی کرده چنین فتوا صادر می‌کند:

«همه عمل‌های گروه به نام «دولت اسلامی عراق و شام» از نخستین لحظه تشکیل نمودن آن، دعوت برای مهاجرت، جهاد و ظلم و قتل آشکار آن، خلاف شریعت اسلامی بوده و پیروی نمودن از این گروه طبق دلیل‌های شرعی حرام است».

فتوای آیت‌الله سیستانی آغاز راه مقابله جدی با داعش

در اثر تشدید فعالیت‌های گروه‌های مسلح در سوریه شمال عراق مراجع دینی تشیع از جمله آیت‌الله سیستانی برای مهار فعالیت‌های تخریبی این جریان تروریستی فتوای مقابله (دفاع) کفایی صادر کرده و از مردم خواستند تا به ارتش و دولت عراق کمک کنند.

در لبیک به صدور این فتوا برخی دیگر از علمای شیعی نیز واکنش نشان دادند. آیت‌الله سید مرتضی قزوینی از علمای بزرگ نجف، سیدعمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، یحیی الناصری استاندار ذی‌قار، شیخ محمد مهدی الناصری امام جمعه ناصریه، شیخ جلال‌‌الدین صغیر در پاسخ به درخواست آیت‌الله سیستانی برای مقابله با گروه داعش و واجب کفایی خواندن آن، سلاح به دست گرفتند.

آیت‌الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف نیز در جمع جوانان اعزامی برای جنگ با تروریست‌های داعش که پس از صدور فتوای جهاد از سوی حضرت آیت‌الله سیستانی به صورت داوطلبانه ثبت نام کردند، دفاع از عراق و مقدسات را دفاع از اسلام دانست.

جمعیت علماء العراق

جمعیت "علماء العراق" در استان بصره، اهل سنت عراق را در حرف و عمل در مقابل گروه تروریستی داعش و در کنار تمامیت ارضی عراق دانست. شیخ محمد امین، از اعضای این جمعیت، گفت: امروز عراق مورد هجمه تکفیری‌های گمراه قرار گرفته و سعی دارد، بخشی از عراق را به خود اختصاص داده و تروریسم را در عراق و کشورهای عربی، توسعه دهند.

شیخ "خالد الملا" رئیس مجمع علمای اهل تسنن عراق نیز در فتوایی از مردم عراق خواست که در مقابل حملات گروه داعش سلاح به دست گرفته و از هویت ملی خود دفاع نمایند.

هیئت علمای مسلمین بصره

هیئت علمای مسلمین بصره نیز همراه با سایر گروه‌ها و علمای اهل تسنن عراق، در بیانیه‌ای از مردم این کشور خواست تا برای مقابله با گروه‌های تکفیری با یکدیگر متحد شوند. در این بیانیه از ابتکار مراجع دینی عراق در دعوت از مردم برای پیوستن به ارتش این کشور تقدیر شده است.

علمای اهل تسنن مصر

"مختار جمعه" وزیر اوقاف مصر طی بیانیه ای، در مورد حوادث اخیر عراق اظهار داشت: گروهی مثل گروه تروریستی داعش نمی‌تواند یک ‌دفعه و بدون حمایت قدرت‌های بین‌المللی شکل گرفته باشد.

وی ضمن انتقاد از برخی احزاب و قدرت‌ها که برای تامین و حفظ منافع خود در پی برهم زدن اتحاد و انسجام بین ملت‌های اسلامی و عربی و ثبات امنیتی جهان اسلام هستند، تصریح کرد: این نیروها و قدرت‌ها در تلاش برای ایجاد شعبه‌ها و توسعه گروهک‌های خود هستند.

"ابراهیم نجم" سخنگوی رسمی دارالافتای مصر، در مصاحبه با رسانه‌ها پیوستن به گروه تروریستی داعش را حرام اعلام کرد و گفت: آن‌چیزی که ما از داعش در کشورهای عراق و سوریه، شاهد هستیم، پدیده‌ای است که در خدمت دشمنان اسلام قرار دارد.

"شیخ احمد کریمه" استاد شریعت اسلامی دانشگاه الازهر نیز در واکنش به اقدامات داعش در عراق و همچنین سخنان یوسف قرضاوی اظهار داشت: موسسه موسوم به اتحادیه جهانی علمای مسلمان نماینده واقعی علمای مسلمان نیست. وی در ادامه افزود: یوسف قرضاوی، مفتی قطری مصری‌الاصل تریبون آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

شیخ کریمه گفت: آن چه که عناصر تروریستی تکفیری بعثی و القاعده و داعش در عراق انجام می‌دهند اقدامی تروریستی است. وی افزود: ما بارها درباره جنایت تخریب و انهدام ضریح و نبش قبر افراد صالح هشدار داده‌ایم.

علمای اهل تسنن لبنان

شیخ "ماهر حمود" امام جماعت مسجد قدس در شهر صیدای لبنان نیز طی سخنانی در خصوص گروه‌های تکفیری و انحراف آنان اظهار ‌داشت: مرجع این تروریست‌ها هوی و هوس و شیخشان اینترنت است؛ شیخ این تکفیری‌ها، کوته عقلانی هستند که مطابق با هوی و هوس فتوای کشتار و تکفیر آن‌هم به این روش‌های وحشتناک را صادر می‌کنند.

شیخ "عبدالناصر جبری" رئیس دانشگاه دعوت اسلامی لبنان نیز با تاکید بر مقابله با جریان تکفیری داعش، حفظ وحدت جوامع اسلامی را وظیفه دولت‌ها واحزاب و همه مردم برشمرد و افزود: عملکرد این گروه‌های تکفیری مانند گروه داعش به طور کامل مغایر با اسلام است و مردم وظیفه دارند با همه امکانات با این پدیده خطرناک مقابله کنند تا امت اسلامی در اسرع وقت از خطر این گروه‌ها رهایی یابد.

شیخ "زهیر جعید" عضو شورای رهبری جبهه عمل اسلامی لبنان هم در خصوص اقدامات داعش گفت: اقدامات این جریان تروریستی هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد.

جنایات داعش چنان موج اعتراض و مخالفت‌ها را توام با خشم و عصبانیت برانگیخت که در سرتاسر جهان اسلام تنها گروه‌های وهابی و افراطیون تندروی تکفیری به عنوان حامیان اصلی آنها باقی ماندند. بیشتر این مخالفات‌ها نیز از جانب هم‌مذهبان این گروه یعنی سنی‌ها بروز کرد.

حتی گروهی مثل حزب التحریر که با عقاید پان اسلامی خود خواستارتشکیل خلافت اسلامی است ضمن رد ادعای خلافت اسلامی توسط داعش گفته است برپایی خلافت اسلامی بزرگترو عظیم‌تر از آن است که با یک خطبه و یک خوداظهاری، کسی بدان دست پیدا کند.

راشد الغنوشی از رهبران حزب اسلامی النهضه تونس اعلام خلافت توسط بغدادی را اقدامی عبث و ناگوار خوانده است.

فرید سنزای از اساتید مسائل خاورمیانه در دانشگاه سانتاکلارا نیز اعلام خلافت توسط تروریست‌های داعش را ضربه زدن به احساسات جمیع مسلمانان جهان خواند؛ چرا که همه فرق و مذاهب اسلامی خواستار تشیکل خلافت اسلامی در چارچوب‌های صلح آمیز و آشتی جویانه هستند نه با اعدام، تکفیر و انفجار مساجد و مراقد، دکتر سنزای این را هم اضافه کرد که بغدادی و حامیان و پیروان وی راه خود را از علمای اصیل جهان اسلام و پیروان واقعی این دین جدا کرده‌اند و معلوم است هیچ اهمیتی به دغدغه‌های واقعی مسلمین قائل نیستند.

اینها تنها بخشی از موضع‌گیری‌های علما و مراکز اسلامی در جهان اسلام علیه گروه‌های تکفیری بخصوص گروه تروریستی داعش بود و از این قبیل فتاوا طی سال‌های اخیر که گروههای تروریستی به جنایت علیه مسلمانان و بلکه نسل بشر مشغول شده‌اند فراوان وجود دارد که وجه مشترک آنها اینست که بالاتفاق معتقدند تفکر داعشی هیچ ربطی به اسلام ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات