پایگاه بصیرت: مخالفت 42 سناتور حامی اوباما در سنا با رأیگیری درباره «برجام» مانع از برگزاری رأیگیری درباره رد یا تأیید توافق هستهای شد و براین اساس مجلس سنا نتوانست درباره برجام نظر دهد و به این ترتیب و طبق قوانین آمریکا، دیگر نیازی به وتوی اوباما هم نیست؛ البته رهبر جمهوریخواهان گفته است، هفته آینده بار دیگر درباره برجام رأیگیری خواهد کرد. ازسوی دیگر، مجلس نمایندگان آمریکا نیز با 269 رأی مخالف در برابر 162 رأی موافق و یک رأی ممتنع، با برجام مخالفت کرد. درهمین خصوص، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت جمهوریخواه به طرحی رأی داد که طبق آن، رفع تحریمهای ایران تا ژانویه 2017 ممنوع میشود!
تأیید یا رد برجام ازسوی سنا یا مجلس نمایندگان آمریکا موضوع بحث این نوشتار نیست؛ زیرا همانگونه که پیشتر نیز در همین اخبار و تحلیلها گفته بودیم، آمریکاییها سرانجام برجام را تأیید خواهند کرد و دراین زمینه، هیچ شکی وجود ندارد؛ اما آنچه مهم است، این است که اجرای برجام نباید خطوط قرمز نظام را تهدید کند. واقعیت این است که غربیها، بهویژه آمریکاییها حساب زیادی برای نفوذ در مراکز حساس و نظامی ایران، به بهانه اجرای برجام و بازرسیها باز کردهاند. نکته مهمی که نباید بهسادگی از آن گذشت. از سویی، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید کردند، اگر تحریمها برداشته نشود، توافقی هم وجود نخواهد داشت، این نکته مهم دیگری است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید با جدیت آن را به طرف آمریکایی اعلام کند و به آنان بفهماند که دبه درآوردن آمریکاییها در توافق، سبب هواشدن آن خواهد شد و از نظر ایران، فرقی نمیکند که این دبه درآوردن کار دولت آمریکاست یا مجلس و سنای این کشور. بهعبارتی، تأیید یا رد توافق هستهای، برخلاف برخی ذوقزدگیهای عدهای در داخل، اگر منافع ملی کشور را تأمین نکند، هیچ جاذبهای ندارد. در هرصورت و درهرحال، رعایت خطوط قرمز نظام ضروری است و باید رعایت شود.