تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۹۰۸۳

یادداشت: رأی منفی مجلس نمایندگان به توافق هسته‌ای


پایگاه بصیرت: گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 12 سپتامبر 2015 (۲۱ شهریور) در مقاله‌ای به رأی منفی مجلس نمایندگان به توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: روز جمعه جمهوریخواهان کنگره نشان دادند، حاضر نیستند تلاش‌های خود برای فشار بر کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای ایران را متوقف کنند؛ حتی پس از آنکه در سنا از قطعنامه جمهوریخواهان برای توقف توافق هسته‌ای ایران جلوگیری شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مجلس نمایندگان با اکثریت، توافق هسته‌ای ایران را رد کرد. برخی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان گفتند، به‌دنبال طرح دعوا در دادگاه علیه کاخ سفید هستند؛ زیرا کاخ سفید جزئیات کامل توافق هسته‌ای را افشا نکرده که این مسئله با قانون مصوب بهار سال جاری در تضاد است. قرار است سنا روز سه‌شنبه دوباره رأی‌گیری کند تا دموکرات‌هایی که همچنان موضع قاطعی ندارند، تغییر موضع دهند.

در ادامه مقاله آمده است: رهبران دموکرات سنا گفتند: مطمئن هستند تعداد آنها کاهش پیدا نخواهد کرد. آدم بی. شیف، نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان گفت: «این موضوع یکی از مسائل بزرگ را که طی دو سال گذشته با آن دست‌وپنجه نرم کردیم، برجسته می‌کند... عادت کرده‌ایم که دعواهای سیاسی داشته باشیم و هنگامی که این دعواها به پایان رسید، باید خود را برای دعوای سیاسی بعدی آماده کنیم؛ اما متأسفانه در فضای کنونی هیچ چیز به پایان نمی‌رسد». سناتور جمهوریخواه جان ای. بوهنر این توافق را محکوم کرد و به تشریح این موضوع پرداخت: این توافق نمی‌تواند اهداف مورد تأکید باراک اوباما، از جمله جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را محقق کند. وی گفت: «این توافق به قدری بد است که حتی حکومت ایران می‌تواند بدون فریب‌کاری به‌سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند». در مجلس نمایندگان 244 جمهوریخواه و 25 دموکرات علیه توافق هسته‌ای ایران رأی دادند و تعداد آرای مثبت به این توافق 162 رأی دموکرات بود.

در پایان مقاله آمده است: درحالی‌که این رأی به‌طور قطع مخالفت جمهوریخواهان را اثبات کرد؛ اما در عین‌حال، موفقیت تلاش هماهنگ رهبران دموکرات برای کسب حمایت از توافق هسته‌ای ایران را نشان داد. تعداد دموکرات‌های موافق با 162 رأی، بالاتر از 146 رأی مورد نیاز برای حفظ وتوی رئیس‌جمهور آمریکا بود. در سنا نیز دموکرات‌ها حاشیه امنی برای حفظ قدرت وتوی اوباما دارند. همچنین، جمهوریخواهان موضوعی را به تصویب رساندند که اوباما را از لغو تحریم‌های ضدایرانی منع می‌کند. لغو این تحریم‌ها بخش محوری توافق هسته‌ای است. مطابق توافق ایران و گروه 1+5، تحریم‌های ایران در ازای افزایش نظارت بین‌المللی و محدودیت‌های جدید برداشته خواهد شد. تمام 186 مخالف این قانون جمهوریخواهان دموکرات بودند. دستیاران و کارشناسان راهبردی جمهوریخواه گفتند، از نظر آنها مخالفت با توافق هسته‌ای ایران کاملاً شبیه مخالفت آنها با طرح سلامت آقای اوباماست. پیتر روسکام، نماینده جمهوریخواه که از منتقدان جدی توافق هسته‌ای ایران است، گفت: برداشته‌شدن تحریم‌های ایران به این کشور اجازه خواهد داد که حمایت مالی خود از تروریست‌ها را افزایش دهد. نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مصرانه حمایت از توافق هسته‌ای را خواستار شد و گفت: «درصورتی‌که توافق ازسوی آمریکا رد شود، ایرانی‌ها طی یک سال به تسلیحات هسته‌ای دست خواهند یافت».

اخبار و تحلیل‌ها: چه دعوای دموکرات‌ها و جمهوریخواهان یا دولت و کنگره آمریکا درباره برجام جدی باشد یا بازی پشت پرده؛ اما آنچه مهم و حتمی است، این است که آمریکایی‌ها در آخر، برجام را تأیید خواهند کرد. تمام شواهد هم بر این ادعا صحه می‌گذارد. ما فقط باید کاری کنیم که درصورت اجرایی‌شدن برجام جلوی نفوذ آمریکا را بگیریم؛ موضوعی که اگرچه آمریکایی‌ها و غربی‌ها رسماً آن را بر زبان نمی‌آورند؛ اما روی آن بسیار حساب باز کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات