تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۱۸

تجزیه عراق رویای بی‌تعبیر آمریکا


بسم‌الله الرحمن الرحیم

نظامیان آمریکائی هر جا رفتند و هر کشوری را که اشغال کردند،‌ با خود نحسی و ناامنی به همراه بردند. ارتش آمریکا که به بهانه سرنگونی صدام و آزادی مردم این کشور از شر دیکتاتوری به نام صدام، که مهره خود آمریکا بود، سرزمین پهناور و حاصلخیز عراق را اشغال کرد، پس از گذشت یک دهه نه تنها آرامش را به این سرزمین باز نگرداند بلکه باعث گسترش ناامنی، کشتار و تخریب شد.

تا زمانی که آمریکا رسماً و مستقیماً عراق را در اشغال داشت، هزاران نفر از مردم عراق را قربانی این اشغالگری کرد و زمانی هم که تصمیم به ترک این کشور گرفت تروریست‌های داعش را برای انجام ماموریت ناتمام پنتاگون روانه آن سرزمین کرد تا آنها ماموریت اصلی ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی و سرانجام تجزیه سرزمین‌های اسلامی را به انجام برسانند.

هدف اصلی آمریکائیها در عراق، تجزیه این کشور به عنوان آغاز طرح خاورمیانه جدید است که بارها از زبان مقامات آمریکایی بیان شده و تازه‌ترین آن، سخنرانی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پنتاگون می‌باشد که راه‌حل بحران عراق را تجزیه این کشور عنوان کرده است. ژنرال «ریموند اودیرنو» با این توجیه که عراق از سه بخش بزرگ جمعیتی شامل شیعیان، اعراب سنی و کردها تشکیل شده و آشتی این سه بخش و تداوم عراق واحد روز به روز سخت‌تر می‌شود، خواستار تجزیه عراق شد. چندی پیش نیز پس از سفر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به واشنگتن، لایحه‌ای در کنگره آمریکا مطرح شد که عراق به صورت فدرالیسم طایفه‌ای به سه بخش مجزا تقسیم شود.

واقعیت اینست که توطئه تجزیه عراق طرح جدید و نوظهوری نبوده و نیست و دقیقاً پس از آن کلید خورد که پنتاگون به دنبال اشغال عراق به این نتیجه رسید که امکان ادامه حضور بلند مدت در این کشور وجود ندارد و باید مقدمات خروج به اصطلاح آبرومندانه خود را فراهم کند، لذا توطئه فروپاشی عراق را به عنوان مقدمه‌ای برای تجزیه کشورهای منطقه و اجرای طرح خاورمیانه جدید براساس امیال آمریکایی – صهیونیستی آغاز کرد.

نکته قابل توجه اینکه سنای آمریکا در سال 1386، شرط اساسی عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق را تجزیه آن به سه کشور کوچک دانسته بود. لذا دولتمردان آمریکائی از بارزانی خواسته بودند تا همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت اقلیم کردستان عراق را انجام داده و مرکزیت این اقلیم را استان مملو از نفت کرکوک معرفی نماید.

این طرح که از پشتوانه قانون اساسی تنظیم شده از سوی «پل برمر» برای عراق نیز برخوردار بود، عراق را کشوری با رویکردهای مذهبی و طایفه‌ای می‌داند که هر یک می‌توانند از حاکمیت فدرالی برخوردار باشند.

در چارچوب تحقق این هدف شوم، مجله آمریکایی تایم چندی پیش در گزارشی مفّصل و 8 صفحه‌ای به جزئیات طرح آمریکایی تجزیه عراق به سه کشور که «جوبایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا مجری آنست اشاره کرده که یکی از این کشورها در شمال و کردستان عراق ایجاد می‌شود. دولت دوم با محوریت اهل تسنن در مجاورت سوریه شکل می‌گیرد و دولت سوم متعلق به شیعیان است که در جنوب برپا می‌شود.

در این گزارش، مجله تایم که اکثراً دیدگاه‌های دولت آمریکا را تشریح می‌کند از پیوستن مناطق کردنشین سوریه به دولت کرد عراق استقبال کرده و از پیوستن برخی مناطق سنی‌نشین در شرق سوریه به دولت سنی عراق ابراز رضایت می‌کند. این مجله همچنین نقشه‌ای را منتشر می‌کند که نحوه توزیع جمعیتی و سرزمینی را بین این سه کشور جدید که در ابتدا سه دولت جدید خواهند بود تشریح می‌کند و بغداد را جزو کشور سنی نشان می‌دهد.

درست در چنین زمانی مراکز تصمیم گیری و شخصیت‌های سیاسی و نظامی آمریکایی یکی پس از دیگری سخن از لزوم فروپاشی دولت مرکزی عراق و تجزیه آن به سه کشور برای خاتمه یافتن بحران و درگیری بر زبان می‌آورند و این دقیقاً جزئیات توطئه‌ای صهیونیستی – آمریکایی با هدف تضعیف دولت عراق و تجزیه این کشور به عنوان آغازی بر تجزیه تمامی منطقه عربی تحت عنوان خاورمیانه جدید است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر برای تحقق این هدف شوم از همکاری و همراهی ترکیه، عربستان و قطر نیز بهره برده و در حقیقت این پنج کشور در جبهه‌ای واحد قرار گرفته‌اند که تحرکات هماهنگ این جبهه جهت شکل گیری خاورمیانه جدید و تجزیه عراق از چند طریق دنبال می‌شود.

1 – نخست، کمک به افزایش تحرکات گسترده داعش در سوریه و عراق برای برهم زدن ثبات و آرامش این کشورها و تضعیف حکومت‌های مناطق شام و عراق! به همین دلیل طی چند سال اخیر از یکسو میلیاردها دلار سلاح و پول در اختیار داعش و دیگر گروه‌های تروریستی قرار گرفته تا علیه دولت‌های سوریه و عراق وارد عمل شوند و از طرف دیگر برای حفظ ظاهر در حرکتی عوامفریبانه اقدام به تشکیل ائتلاف ضد داعش کردند و علیرغم توانایی برای ضربه زدن به تروریست‌ها، هیچ واکنشی برای جلوگیری از پیشروی داعش انجام ندادند.

2- دامن زدن به تحرکات قومی و مذهبی از جمله اقداماتی بود که آمریکائیها از روز نخست اشغال عراق مرتکب شده و در ظاهری دمکرات مآبانه مدعی شدند پست‌های سیاسی را میان قومیت‌ها و مذاهب بطور مساوی تقسیم خواهند کرد. از این جهت مسابقه‌ای طائفه‌ای را در میان روسای قبایل و طوایف عراق برای سهم گیری و عقب نماندن از تقسیم غنائم سیاسی پس از سقوط صدام دامن زدند که «پل برمر» فرماندار آمریکایی عراق پس از سقوط صدام با ارائه یک قانون اساسی استعماری به آن جنبه قانونی داده بود، درحالی که مردم عراق قرنها در کنار یکدیگر و بدون اینگونه برخورد‌های خانمانسوز در کمال آرامش و امنیت زندگی مسالمت آمیزی را دنبال می‌کردند.

3- سومین اقدام جبهه متحد علیه حاکمیت ملت عراق، ضربه زدن به دولت مرکزی بغداد، ایجاد نارضایتی علیه دستگاه اجرایی و دامن زدن به کمبودهای موجود در یک کشور غارت زده و اشغال شده است. شاید تازه‌ترین بخش از این فتنه‌انگیزی‌ها، سوءاستفاده از کمبود برق در گرمای نفس‌گیر تابستان امسال است که مردم را علیه آنچه بی‌کفایتی دولت در تامین انرژی می‌خوانند، سازماندهی می‌کنند درحالی که آمریکائی‌ها خود مسئول مستقیم این کمبودهای اساسی در عراق هستند زیرا با بمباران تاسیسات زیربنایی برق و آب عراق و عدم بازسازی آن در مدتی که عراق تحت اشغال آنها بود، این کشور و دولت منتخب مردم را با مطالبات سنگین و دشوار مواجه ساخته‌اند.

4 – انفجارهای متعدد در مناطق مختلف مسکونی و اماکن پر رفت و آمد به منظور ناامن کردن مراکز عمومی و القای بی‌کفایتی دولت عراق در تامین امنیت از جمله شیوه‌هایی است که عاملان تجزیه عراق در سال‌های اخیر دنبال کرده‌اند و تازه‌ترین این جنایت، انفجار تروریستی در بازار شلوغ منطقه شهرک جدید بغداد است که روز پنجشنبه جان 80 زن و کودک بی‌دفاع را گرفت و بیش از 200 مجروح بر جا گذاشت.

اجرای مجموعه این توطئه‌ها توسط دشمنان حاکمیت ملت عراق ثابت می‌کند که طرحی صهیونیستی – آمریکایی با هدف تضعیف عراق و تجزیه این کشور دنبال می‌شود که هدف آن نه تنها فروپاشی عراق بلکه به آتش کشیدن خاورمیانه است. این توطئه قرار است به طور آزمایشی در عراق اجرا شده و سپس به صورت کلان در سایر کشورهای منطقه عربی پیاده گردد. این طرح‌های تجزیه‌طلبانه گرچه در آغاز ممکن است به دلیل وعده و وعیدهای داده شده دروغین باعث شادمانی برخی قومیت‌ها و مذاهب شود، ولی در انتها باعث تضعیف و فروپاشی کشورهای عربی و ایجاد دولتی صهیونیستی بر روی ویرانه‌های آن شود.

در این باره قطعاً تنها گزینه موجود، وحدت همه اقوام عراقی و پیروان مذاهب برای براندازی ریشه داعش در عراق و سوریه و مقابله با تاکتیک‌های رژیم صهیونیستی است که در قالب فروپاشی کشورهای عربی به دنبال تحقق شعار صهیونیستی «از فرات تا نیل» است. اینگونه است که برای آمریکا رویای تجزیه عراق هرگز تعبیر نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات