تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۴۲

اخبار ویژه روزنامه‌ها 23 شهریور


روزنامه کیهان **

حمله رسانه‌های زنجیره‌ای به سخنان مستدل و مستند جلیلی

توضیحات مستدل و مستند سعید جلیلی درباره ضعف‌ها و ابهامات مهم برجام، موجب حمله رسانه‌های زنجیره‌ای علیه اظهارات فنی و کارشناسی وی شد.

رجانیوز به دعوت نمایندگان مجلس، دکتر سعید جلیلی چندبار در جلسات کمیسیون ویژه برجام حاضر شده و با توجه به سوابق و تخصص خود درباره پرونده هسته‌ای، توضیحاتی را درباره تاریخچه مذاکرات و همچنین اشکالات فنی، حقوقی، امنیتی و سیاسی برجام به نمایندگان ملت ارائه کرده اما در این میان آنچه جالب توجه است برخورد چکشی و تخریب حداکثری وی از جانب کسانی است که از یک سو معتقدند توافق وین یک فتح‌الفتوح بی‌سابقه در عرصه دیپلماسی است و از سوی دیگر پاسخ هرگونه نقد کارشناسی و تخصصی دراین‌باره را با هوچی‌گری و تخریب می‌دهند.

به گزارش رجانیوز، دراین‌باره رصد صفحه اول نشریات اصلاح‌طلب و حامیان دولت تنها طی ده روز گذشته نشان می‌دهد، سعید جلیلی تاکنون 35 بار به روی صفحه اول آنها آمده و تیترها و گزارش‌های تخریبی، تنها پاسخی بوده که حامیان برجام به انتقادات کارشناسی و تخصصی جلیلی داده‌اند.

به بیان دیگر، در حالی که جلیلی با تمرکز بر متن توافق وین، ایرادات حقوقی، فنی و امنیتی آن را به طور مستند برای نمایندگان ملت تشریح کرده و در پاسخ به سوالات آنها، تاریخچه‌ای از مذاکرات هسته‌ای در دوران تصدی خویش بر پرونده هسته‌ای را نیز بیان کرده و برخلاف تیم مذاکره‌کننده فعلی هیچ نکته «محرمانه»‌ای را بین خود و نمایندگان باقی نگذاشته است، حجم عجیب و قابل توجه تخریب‌های علیه وی آن هم فقط در میان رسانه‌های مکتوب (نه مجازی و خبرگزاری‌ها) حامی دولت نشان می‌دهد دست حامیان برجام تا چه اندازه خالی است و بر این اساس یا تمام متخصصان و کارشناسان باید همسو با دولت یازدهم، چشم بر ایرادات ویرانگر برجام ببندند و از آن حمایت کنند و یا باید موجی از حملات سازماندهی شده دراین‌باره را نسبت به خود پذیرا باشند.

این جریان رسانه‌ای در عین حال تلاش کرده موضوع مهم برجام که دارای تبعات امنیتی و اقتصادی منفی مهم برای کشور است. تبدیل به دعوایی جناحی سیاسی و دعوای تیم‌های مذاکره‌کننده قبلی  و فعلی کنند.

 

اوباما: ایران یکی از 3 رقیب آمریکا در زمینه سایبر است

باراک اوباما گفت: ایران یکی از رقبای اصلی آمریکا در زمینه کارکردهای سایبری است.

وی در برنامه‌ای تلویزیونی در جمع نظامیان در فورت مید آمریکا گفت: هدف اصلی از طراحی اینترنت در وهله نخست این نبود که سه تا پنج میلیارد نفر با اینترنت معاملات تجاری و دیگر اقدامات صورت دهند. این شبکه نخست قرار بود که یک شبکه دانشگاهی برای به شراکت گذاشتن مقاله‌ها و فرمول‌ها شود و بنابراین معماری و ساختار اینترنت دفاع مؤثر و پایدار را به شدت دشوار می‌کند.

وی افزود: ما همچنان بهترین کشور جهان از نظر درک کارکردهای سایبری هستیم با این حال کشورهای دیگر نیز در حال رسیدن به ما هستند. روس‌ها خوب هستند، چینی‌ها در این زمینه خوب هستند، ایرانی‌ها در این زمینه خوب هستند و ما شاهد بازیگران غیردولتی و هکرهایی هستیم که بسیار در این زمینه عملکردی عالی دارند. برخلاف درگیری‌ها و تجاوزهای سنتی ما اغلب آدرس برگشت را نداریم. اگر فردی به سامانه شما ورود کرد و به عنوان مثال به دنبال تأسیسات حساس زیربنایی شما بود یا اینکه به سامانه‌های مالی نفوذ کرد، لزوماً نمی‌توانیم به طور مستقیم آن کشور یا آن بازیگر مشخص را ردگیری کنیم. این مسئله شرایط را به شدت پیچیده‌تر می‌کند.

بنابراین آنچه ما در وهله نخست بر آن تأکید داریم لزوم واکنش هماهنگ است و آنچه ما طی چند سال اخیر صورت داده‌ایم جمع کردن نهادهای نظامی، فرماندهی سایبری، آژانس امنیت ملی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی و همکاری با بخش خصوصی با هدف تقویت تدابیر دفاعی است و در این زمینه به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم. با این حال این پیشرفت‌ها کافی نبوده است. بنابراین من انتظار دارم که اقدامات بیشتری از طریق وزارت دفاع صورت دهیم با این حال باید در این زمینه کار کنیم زیرا این یک سناریوی جنگ سنتی نیست ما باید با جمع دیگری از بازیگران همکاری و به طور مؤثرتری هماهنگی کنیم.

اوباما همچنین گفت: بخش عمده اطلاعات حساس و آسیب‌پذیر ما در ارتش نیست بلکه در بخش خصوصی و در سراسر اقتصاد ما و در تلفن‌های هوشمند ماست و بنابراین ما باید همزمان کل شبکه‌ها را تقویت کنیم و میلیونها بازیگر فردی، شرکت‌های کوچک، فروشندگان بزرگ، و افراد دیگر را درباره تدابیر بهداشت اولیه سایبری آموزش دهیم. ما باید در واکنش به این حملات سریع‌تر عمل کنیم و این مسئله‌ای است که ما در مراحل بسیار اولیه آن قرار داریم. یکی از راه حل‌هایی که باید به آن برسیم تدوین توافقنامه‌هایی دستکم میان بازیگران دولتی درباره هنجارهای قابل قبول و غیرقابل قبول است.

 

اثر معکوس توافق در بازار ارز دلار به مرز 3500 تومان رسید

بازار ارز در حال دستکاری شدن است و در همین فرآیند نرخ دلار 2 ماه پس از اعلام توافق هسته‌ای به یک قدمی 3500 تومان رسیده است.

روزنامه اعتماد با بیان اینکه دلار در یک قدمی 3500 تومان است، نوشت: دلار این هفته را با شوک صعودی 65 تومانی آغاز کرد و تا میانه‌های روز 3490 تومان را از آن خود کرد و رکوردی جدید در مرز 3500 تومان برای دلار آزاد در دولت یازدهم ثبت شد. این در حالی بود که به مرور زمان نرخ صعودی دلار کاهش پیدا کرد و روی 3450 تومان متوقف شد. کارشناسان بازار ارز بر این باورند که نرخ دلار در طول روز افزایش پیدا می‌کند و در ساعات پایانی بازار که دلالان و صرافان حساب‌های ارزی خود را می‌بندند، روی قیمتی پایین‌تر تثبیت می‌شود. تا زمان تنظیم این گزارش نرخ دلار بین 3440 تومان و 3450 تومان نوسان می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که نرخ دلار فعلا در کانال 3440 تومان باقی بماند.

اعتماد می‌افزاید: این در حالی است که به عقیده فعالان بازار ارز عدم عرضه ارز از سوی بانک مرکزی، افزایش حجم خرید بسیار از سوی مردم، افزایش حجم خرید شرکت‌های تجاری، افزایش حجم واردات و افزایش حجم سفرهای خارجی علل اصلی رشد قیمت دلار و ارزهای خارجی مانند یورو و پوند است. از طرفی صرافان کاهش میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی را رد می‌کنند و معتقدند روند صعودی ارز به دلیل رشد تقاضای خرید شکل گرفته است. اکثر صرافان بازار بر این باورند که افزایش حجم سفرهای خارجی مردم به ویژه سفر به عربستان عامل افزایش میزان تقاضا بوده که این عامل در نهایت نرخ ارز به ویژه دلار و یورو را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

برخلاف اعتماد، روزنامه شرق بخشی از نابسامانی بازار ارز را حاصل دستکاری می‌داند و می‌نویسد: دولتی‌ها تلویحا حضور «عموبانکی‌ها» ]اصطلاح شرق برای بانک و صرافی پارسیان[ را تأیید کردند. عموبانکی‌ها گویا بسیار صاحب نفوذند و البته مورد تأیید دولت، افرادی که در قالب فعال اقتصادی وارد بازار شده و نرخ سود دلار را تعیین می‌کنند. اما این روزها تنها به اعلام این خبر اکتفا کرده و دست از عرضه برداشته‌اند. به نظر می‌رسد این عمل چندان هم بدون فکر نیست. همین چند روز گذشته بود که فهرستی از دغدغه‌های معاون اول رئیس‌جمهور از سوی یکی از سایت‌های خبری منتشر و در آن شاه‌کلیدهای کلام اسحاق جهانگیری مطرح شد. در این فهرست به وجود حرف و حدیث در نرخ بازار ارز و گذر نکردن قیمت دلار از سه‌هزار و 400 تومان هم سخن به میان آمده بود. هر فعال اقتصادی می‌داند که در بازار آزاد ارز، دلار در چه احوالی است. دلاری که در آخرین تغییرات قیمتی حوالی سه هزار و 460 تومان می‌چرخد همان دلار آزادی است که دولت گویا از وجود آن بی‌خبر است. اما در این میان آخرین رقمی که از دلار دولتی از سوی عموبانکی‌ها اعلام شده همان رقم سه هزار و 385 تومان است که البته از سه‌هزار و 400 تومان عبور نکرده است!

شرق با بیان اینکه نرخ ارز در بازار دستکاری می‌شود، می‌نویسد:‌ حالا هم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران از دستکاری نرخ ارز در بازار سخن می‌گوید و نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‌دهد. مسعود خوانساری تاکید کرد قیمت ارز اکنون در بازار دستکاری می‌شود و این بازار نیست که قیمت ارز را تعیین می‌کند، در نتیجه میان ارز آزاد و مبادله‌ای فاصله‌ای بین 500 تا 600 تومان به وجود می‌آید و بنابراین با توجه به منابع محدود ارز مبادله‌ای، دولت باید این منابع محدود را میان متقاضیان این ارز ارزان توزیع کند و از اینجا، مسئله صدور مجوز برای واردات آغاز می‌شود.

یک معامله‌گر بازار طلا و ارز به شرق گفت: اگر کسی بتواند دلار بانکی بخرد و این روزها بفروشد، در هر بسته صدتایی عرضه شده، 7میلیون سود خواهد کرد و باید دید چه کسانی می‌توانند از این رانت بهره‌مند شوند، اما آنچه به گوش می‌رسد عرضه بسیار پایین از سوی عموبانکی‌ها در این روزهای انتهایی تابستان است.

یادآور می‌شود برخی تحلیل‌گران معتقدند گران‌کردن ارز بخشی از سیاست دولت برای افزایش‌های درآمدی خود است حال آن که این اقدام می‌تواند موجب کاهش ارزش پول ملی شود.

 

توافق هسته‌ای مانع ادامه سپر موشکی آمریکا علیه ایران نیست

مقامات آمریکایی می‌گویند طرح سپر موشکی در منطقه با وجود توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، برخی مقام‌های نظامی فعلی و پیشین آمریکا تاکید کردند که توافق هسته‌ای با ایران به معنای توقف همکاری آمریکا و متحدان منطقه‌ای برای گسترش سپر دفاعی در منطقه نیست، آنها ایران را همچنان خطری برای امنیت آمریکا و منطقه می‌دانند.

این مقامات به رویترز گفتند که آمریکا همچنان سامانه موشکی ایران در منطقه را تهدیدآمیز می‌داند و به اجرای تدابیر امنیتی برای پیشگیری از اقدام‌های احتمالی ایران ادامه خواهد داد.

رابرت شر دستیار ویژه امور استراتژیک وزیر دفاع آمریکا به رویترز گفت: پنتاگون به تقویت طرح سامانه دفاعی موشکی در خاورمیانه با همکاری شرکای منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تردیدی نداریم که سامانه موشکی ایران همچنان تهدیدی برای امنیت و منافع آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای و اروپایی ما خواهد بود.

ژنرال کنت تودوروف معاون پیشین آژانس دفاع موشکی آمریکا نیز با تاکید بر لزوم ادامه برنامه‌های دفاعی آمریکا در خاورمیانه گفت: بدترین اشتباهی که در این مرحله می‌توانیم مرتکب شویم همین است که بگوییم خب توافق کردیم و می‌توانیم موضع دفاعی خود را کاهش دهیم. ضرورت تقویت دیوار دفاعی ما در خاورمیانه بیش از پیش احساس می‌شود.

در آخرین نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس با حضور باراک اوباما، سران شرکت‌کننده در این نشست بار دیگر بر لزوم تاسیس سپر موشکی در خاورمیانه تاکید کردند.

مایکل ترونولون رئیس پیشین مرکز فرماندهی هوایی و دفاعی آمریکا در خاورمیانه نیز با تاکید بر لزوم گسترش این همکاری گفت که مهم‌ترین مانع در پیشرفت این طرح، نبود همکاری منسجم میان کشورهای متحد آمریکا در منطقه با آمریکا است.

 

تایمز: اشتباه کردیم ایران از موضع ضد آمریکایی کوتاه نمی‌آید

ایران از موضع ضد آمریکایی کوتاه نمی‌آید. این موضوع با ملی‌گرایی ایرانی‌ها ارتباط دارد.

روزنامه تایمز در تحلیلی نوشت: در حالی که تصور می‌رفت پس از توافق هسته‌ای در روابط ایران و آمریکا گشایشی حاصل شود، اما ایران مشخص ساخته است که هیچ تمایلی برای این کار ندارد.

این روزنامه افزود: تنها یک هفته پس از آنکه یک کارمند شهرداری شعار «مرگ بر آمریکا» را با رنک حذف کرد، اکنون یک لوح ضدآمریکایی در آنجا نصب شده است. درحالی که پاک کردن شعار «مرگ بر آمریکا»، پس از توافق هسته‌ای به منزله تغییر رویه تهران در قبال آمریکا تعبیر شده بود، اما این خوش‌بینی بلافاصله از میان رفت. مراسمی که در هفته گذشته شامل نصب لوحی پانزده فوتی بر روی دیوار بیرونی سفارت آمریکا بود، حاکی از نهایت انزجار نسبت به آمریکا است.

این روزنامه نوشت: بر روی این لوح علاوه بر تصویر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، یک صد لقب به آمریکا نسبت داده شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: شیطان بزرگ، فرعون زمان و جنایتکار زمانه؛ همچنین پرچم انگلیس، اسرائیل و آمریکا در این مراسم لگدمال و سوزانده شد.

تایمز به نقل از «شاشانک جوشی»، یک محقق از موسسه خدمات سلطنتی انگلیس نوشت: ما باید اهمیت فرهنگ ملی‌گرایی که مورد نظر رژیم ایران است را به یاد داشته باشیم. این موجب استقلال‌طلبی است و با هویت ضد آمریکایی جمهوری اسلامی مرتبط است ایران کشوری است که لایه‌های انقلابی در حکومتش وجود دارد.

*************************************

روزنامه قدس ***

شیوع وبا در بغداد

العالم: شورای استانداری بغداد با اشاره به مشاهده چندین مورد ابتلا به بیماری وبا در غرب این استان، به تمام شهروندان عراقی در این خصوص هشدار داد.

 

برگزاری دادگاه زنجانی در زمان مقرر

خبرگزاری صدا و سیما: غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: دادگاه بابک زنجانی در موعد مقرر که ۱۱ مهر است، برگزار می‌شود و رئیس دادگاه این متهم تاکنون نظر جدیدی در خصوص تغییر زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه اعلام نکرده است.

 

شناسایی ناو آمریکا توسط زیردریایی ایرانی

جهان: اخیراً یک فروند زیردریایی نیروی دریایی ارتش توانسته در تنگه هرمز یک فروند ناو هواپیمابر آمریکایی را شناسایی کند، بدون اینکه این ناو متوجه حضور آن شود. این زیردریایی از کلاس زیرسطحی‌های سبک غدیر (میدجت) بوده است.

 

نامه‌ محرمانه به رئیس‌جمهور 

خبرآنلاین: آیت‌ا... مرتضی مقتدایی، دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور از نامه‌های محرمانه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس‌جمهور و وزیر ارشاد خبر داد. وی همچنین تأکید کرد: در امور متعددی به صداو‌سیما به دلیل فیلمها، برنامه‌ها یا موضع‌گیری‌هایش تذکراتی داده‌ایم. وی افزود: به وزارت ارشاد هم تذکراتی داده‌ایم و مواردی بوده که به وزیر یا حتی رئیس‌جمهوری نامه محرمانه نوشته‌ایم.

 

قصد ندارم در انتخابات شرکت کنم

 فرهنگ نیوز: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با جدا شدن از جبهه ایستادگی قصد دارید، برای انتخابات برنامه ‌مستقلی داشته باشید، گفت: قصد شرکت در انتخابات را ندارم.

 

عکس یادگاری با جرثقیل سقوط کرده

سرویس سیاسی: بتازگی ودر اقدامی جالب، زائران خانه خدا با جرثقیل سرنگون شده در مسجدالحرام عکس یادگاری می‌گیرند. با انتشار تصاویر سقوط این جرثقیل در شبکه‌های مجازی، از این حادثه به عنوان یکی دیگر از مدیریت‌های بد سعودی در قرن حاضر یاد شده است.

 

کت و شلوار بیشتر دولتمردان وارداتی است

دانا: جواد درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان با بیان اینکه تعداد زیادی از کارگاههای تولید پیراهن و کت‌وشلوار و خیاطی‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، گفت: متاسفانه بیشتر پیراهن و کت و شلواری که دولتمردان ما بر تن می‌کنند هم وارداتی است.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد گروه تروریستی داعش با افزایش حملات تروریستی و جذب نیروی انسانی بیشتر درصدد براندازی خاندان حاکم در عربستان (آل سعود) است. در این گزارش آمده است افزایش حملات همچنین باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی درخصوص احتمال بروز ناامنی در زمان برگزاری مناسک حج شده است.این خبرگزاری ادامه داد: به نظر می‌رسد حضور داعش در عربستان در سطح بسیار کمی است اما تا ماه مه گذشته، این گروه تروریستی مسئولیت چهار انفجار از جمله انفجار کویت را برعهده گرفته و دائما اعلام کرده که هدف بعدی‌ براندازی خاندان آل سعود است که همپیمان اصلی آمریکا در منطقه محسوب می‌شود. این خبرگزاری به نقل از فهد ناظر، تحلیلگر سیاسی سابق در سفارت عربستان در واشنگتن نوشت: داعش و حامیان آن علناً تاکید کرده‌اند که عربستان هدف اصلی آنهاست و تلاش می‌کنند کنترل شهرهای مکه و مدینه را به دست بگیرند.فهد افزود: «احتمال دارد داعش نیروهای امنیتی را در داخل یا اطراف شهر مکه هدف قرار دهد. همچنین احتمال دارد این گروه تروریستی حجاج شیعه از جمله حجاج ایرانی را هدف گیرد.» صحت این ادعا با توجه به اینکه عربستان از بنیانگذاران گروه‌های تکفیری تروریستی و از حامیان مالی آنهاست، بعید به نظر می‌رسد.

* گزارش‌ها از تغییر دین صدها مهاجر مسلمان برای اخذ مجوز اقامت در کشورهای اروپایی ازجمله آلمان حکایت دارند. به گزارش آناتولی، این گزارش می‌افزاید صدها مسلمان که اکنون به طور غیرقانونی در آلمان زندگی می‌کنند، برای ماندن در این کشور و اخذ تابعیت آلمانی، در چند کلیسا در برلین به دین مسیحیت گرویدند. پدر گاتفرید مارتنز از کلیسای کاتولیک ترینیتی در برلین می‌گوید در دو سال گذشته تعداد مسلمانانی که به آیین مسیح گرویده‌اند از 150 نفر به ششصد نفر رسیده است. بیشتر آنها از ترس اخراج از آلمان مجبور شده‌اند مسیحی شوند. پدر مارتنز در گفتگو با خبرگزاری‌ها به مناسبت روز مسیحیت از گرویدن این تعداد از مسلمانان به مسیحیت ابراز خوشحالی کرده و آن را یک معجزه خوانده است. وی درعین حال از اینکه عده‌ای از این مسلمانان واقعاً مسیحی نشده باشند، ابراز نگرانی کرده و گفته برخی از آنها مسلمانان معتقدی هستند و برای ماندن در آلمان مجبور شده‌اند ظاهراً مسیحی شوند. در هر صورت گرویدن این تعداد از مهاجران مسلمان به دین مسیحیت در اروپایی که سرعت رشد اسلام در آن بسیار بالا است، جای نگرانی زیادی دارد. وصام حیدری از مهاجرانی که به دین مسیحیت گرویده می‌گوید برخی از مسلمانان از جمله اکثریت ایرانیانی که اکنون در آلمان هستند، در واقع هنوز مسلمان‌اند و ظاهراً برای انجام مراسم غسل تعمید در کلیسا حضور پیدا کرده‌اند. این درحالی است که پدر مارتنز گفته 90 درصد مسلمانانی که مسیحی می‌شوند به طور منظم هر یکشنبه به کلیسا می‌آیند. به نظر می‌رسد مسیحی شدن یکی از شروط نانوشته قوانین در آلمان برای اخذ پناهندگی است، هرچند آنجلا مرکل صدراعظم این کشور گفته اسلام و مسلمانان به آلمان تعلق دارند و مسیحی شدن هیچ مزیتی در اخذ تابعیت این کشور ندارد.

*************************************

روزنامه خراسان ***

مجوز ویژه کابینه برای خرید چند «مارشالر»

بر اساس مجوز روزهای اخیر هیئت دولت به عباس آخوندی، وزارت راه و شهرسازی مجاز شده است در راستای حفظ و ارتقای ضریب ایمنی پروازها نسبت به خرید 84 دستگاه خودروی خدمات فرودگاهی و عملیاتی شامل خودروهای مارشالر (خودروهای مجهز به تجهیزات موردنیاز جهت بازدید سطوح پروازی و روشنایی باند) خودروهای گشت و کنترل محوطه فرودگاهی پلیس فرودگاه ها و خودروهای مورد استفاده در سایت های کمک ناوبری اقدام کند که این خودروها از ممنوعیت های ماده 25 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1394 کل کشور مستثنی هستند.

 

کمک فوری دولت برای جلوگیری از اتلاف آب

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده به استناد اصل 138 قانون اساسی، مبلغ 140 میلیارد ریال در اسرع وقت به صورت تملک دارایی سرمایه ای از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای تکمیل ایستگاه پمپاژ و شبکه فرعی آبیاری و زهکشی اراضی به منظور افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از اتلاف منابع آبی در سطح 810 هکتار از اراضی کشاورزی در اختیار مسئولان مربوطه قرار بگیرد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود

 

پارس نیوز مدعی شد

در سیاست‌گذاری‌های محفل درونی جریان اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند 94 در سه سطح تصیم گیری به اجماع جمعی رسیده است. محوریت تصمیم‌گیری چینش لیست مورد حمایت برعهده مثلث «سیدحسن خمینی، حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی» باشد؛ با این فرمول که سیدحسن خمینی با عنوان فردی جوان و نوگرا در حوزه علمیه شرایط را برای حضور نسل جدید حامیان این طیف در حوزه فراهم سازد؛ حسن روحانی شرایط را برای حضور روحانی های برجسته حامی گفتمان اعتدال در کشور فراهم نماید؛ و هاشمی رفسنجانی اصلاح طلبان تندرو را برای کاستن از اهداف خود در مجلس خبرگان متقاعد سازد و طیف میانه روی این جریان را برای حضور در عرصه ترغیب نماید.

 

تابناک مدعی شد

ظاهرا یکی از اعضای کاروان اعزامی کشتی به لاس‌وگاس از اردوی تیم ملی خارج شده و قصد پناهندگی در کشور آمریکا را دارد.این کشتی‌گیر که ذخیره حمید سوریان بود، با اینکه در انتخابی در وزن ۵۵ کیلوگرم اول شده بود، با فشار مقامات رده بالای فدراسیون کشتی از مبارزه در مسابقات جهانی بازماند. بر اساس شنیده‌ها، اعضای کاروان کشتی ایران در آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای را برای پیدا کردن این کشتی‌گیر فراری آغاز کرده‌اند.

 

سایت نماینده مدعی شد

به دنبال دعوت دست اندرکاران برنامه خندوانه از حدادعادل و پس از رایزنی ها و پیگیری های صورت گرفته در این خصوص، وی قرار است طی روزهای آینده مهمان این برنامه پر بیننده تلویزیون باشد.براساس این گزارش و طبق اعلام عوامل خندوانه، برنامه ضبط شده با حضور دکتر حدادعادل، دوشنبه 23 شهریور ماه و در آستانه روز "ازدواج و خانواده" که مصادف است با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س)، روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.

 

تابناک مدعی شد

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای (الف - ر) با حمایت همه جانبه مقامات دولت گذشته 220 میلیون دلار برای احداث خط ریلی ایران - ترکمنستان گرفت اما بدون انجام دادن کار مشخصی برای احداث این خط ریلی، متواری شد که این موضوع به لغو قرارداد پروژه بزرگ 700 میلیون دلاری منجر شد.

 

مشرق نوشت

با توجه به دعوت کنگره آمریکا از آمانو برای ارائه توضیحات در مورد متن برجام و حضور وی در کنگره دور از ذهن نیست که دبیرکل آژانس به تهران بیاید و در بهارستان پاسخگوی سوالات نمایندگان ایرانی باشد. در این زمینه حتی می‌توان از «ترو واریو رانتا» معاون مدیرکل آژانس برای ارائه گزارش و بررسی بین‌المللی و جدی‌تر برجام در مجلس دعوت به عمل آورد و به نظر می‌رسد بررسی برجام بدون حضور نماینده‌ای از آژانس بین‌المللی اتمی چندان کامل و جامع نیست.

************************************

روزنامه ایران******

پیروزی ایران  در شکایت نفتی علیه اسرائیل

دستگاه قضایی سوئیس، اسرائیل را به پرداخت وجه نقد به ایران درخصوص شکایت نفتی تهران از «تل‌آویو» محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما» به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، در پی شکایت نفتی ایران از اسرائیل در دو دهه گذشته، دستگاه قضایی سوئیس طی هفته‌های گذشته حکمی صادر کرد که به موجب آن شرکت ایرانی- اسرائیلی «ترانس-اوشیانک» باید مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون دلار به علاوه هفت میلیون دلار به عنوان جبران هزینه‌های دادرسی به ایران پرداخت کند.  اسرائیل این حکم را رد کرده است و بهانه‌اش این است که براساس قانون، تجارت با دشمن ممنوع است.  به نوشته «الحیات» این مسأله به دادگاه تجدید نظر ارجاع خواهد شد. این در حالی است که براساس عرف لحاظ شده در مسائل داوری، اسرائیل باید در برابر تصمیمات کمیته داوری تسلیم شود و زمانی هم که اسرائیل با داوری درخصوص این پرونده موافقت کرد، پذیرفت تسلیم کمیته داوری باشد. در این دعوای حقوقی ایران خواهان دریافت غرامت از اسرائیل به دلیل پرداخت نشدن سهمش از درآمدهای مربوط به انتقال نفت ایران به اروپا از طریق خط لوله ایلات-اشکلون در اسرائیل است. این پروژه سال 1968 (47-1346 خورشیدی) توسط یک شرکت ایرانی - اسراییلی برای ساخت خط لوله نفتی از بندر ایلات در جنوب اسرائیل به اشکلون در ساحل مدیترانه کلید خورد.

 

دادستان کل کشور: فیلترینگ «تلگرام» در دست بررسی است

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر فیلترینگ «تلگرام» تصریح کرد: «شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبری آغاز به کار کرده که قرار است در اولین جلسه خود درخصوص فیلترینگ «تلگرام» و تهدیدات فضای مجازی بررسی و پیگیری‌های لازم را به عمل آورد.» به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی این خبر را در حاشیه دومین نشست مبارزه با مواد مخدر استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور اعلام کرد. از سوی دیگر، رئیس مرکز ملی فضای مجازی خبر داد: «هم‌اکنون ۱۳ میلیون نفر براساس اعلام وزارت ارتباطات عضو تلگرام هستند.» محمدحسن انتظاری  که شنبه شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» سخن می‌گفت، ادامه داد: «شبکه‌های داخلی بومی‌ می‌توانند این تعداد کاربر را جذب کرده و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به نفع کشور خواهد بود.»

 

احساس نگرانی احمدی‌نژاد از «کاغذ پاره»؟!

پس از حضور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در کمیسیون «برجام» مجلس، یک سایت ارگان حامیان احمدی‌نژاد، به سخنان فریدون عباسی واکنش نشان داد. عباسی گفته بود: «زمانی که نتیجه انتخابات سال 92 اعلام شد، آقای احمدی‌نژاد به من گفت تمام زنجیره‌های غیرفعال سانتریفیوژ را با تمام توان به کار بیندازید، بگذارید دست روحانی برای مذاکره پر باشد. به آقای جلیلی گفتم، آقای جلیلی گفت چند ماه تا روی کار آمدن دولت جدید باقی مانده و با آقای روحانی هماهنگ کنید!» سایت «دولت بهار» در واکنش به این سخنان از عباسی نوشت: «معلوم نبود که فریدون عباسی به چه دلیل در مورد دستور احمدی‌نژاد که به گفته خود وی برای رئیس سازمان انرژی اتمی که منصوب رئیس جمهوری نیز هست، لازم‌الاجرا بود، از نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری کسب تکلیف می‌کند.» این سایت افزوده است: «نباید از یاد برود که دکتر احمدی‌نژاد در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم به این نکته اشاره کرد که چند ماه قبل از اینکه تحریم‌های سنگین علیه ملت به اجرا گذاشته شود، ما احساس خطر کردیم و به تیم مذاکره کننده گفتیم که باید شیوه مذاکره را تغییر داد. اما تیم مذاکره کننده نپذیرفتند. وی همچنین تأکید کرد که مدت‌هاست دخالتی در پرونده هسته‌ای ندارد.» به این ترتیب؛ به نظر ‌می‌رسد رئیس دولت سابق و تیم مذاکره پیشین که هر دو در تسریع و تعمیق تحریم‌ها علیه ایران نقش اصلی داشتند، اکنون  مستقیم و غیرمستقیم، انگشت اشاره اتهام در ناکامی لغو تحریم‌ها را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند. همچنین تلاش برای برائت احمدی‌نژاد از پیامدهای سنگین تحریم در حالی است که رئیس دولت سابق، قطعنامه‌های تحریم را «کاغذ پاره» توصیف و در واکنش به مصوبه‌های تحریمی سازمان ملل گفته بود: «آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان‌تان پاره شود.»

************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات