تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۵۳

ژنرال آمریکایی: داعش سرمایه استراتژیک آمریکا در منطقه است


یک ژنرال و مقام وقت اطلاعاتی ایالات متحده فاش کرد، مناطق شمال و غرب عراق با چراغ سبز آمریکا به اشغال عناصر تکفیری داعش درآمد و این گروه تروریستی جزو دارایی‌های استراتژیک آمریکا در منطقه است.

هر روز که می‌گذرد، ابعاد تازه‌ای از توطئه کثیف واشنگتن علیه کشورهای منطقه فاش می‌شود و این‌بار بخش‌هایی از این توطئه از زبان یک ژنرال آمریکایی به نام «مایکل فلین» در گفت‌وگو با شبکه الجزیره فاش شد.

 به گزارش فارس، تاکنون بحث برسر این بود که ایالات متحده در ظهور داعش نقش داشته است، اما ژنرال «فلین» که قبل از حمله داعش به عراق مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا بوده می‌گوید این گروه تروریستی هر قدمی را که برمی‌دارد، کاملاً هدفمند بوده و در چارچوب راهبردهای منطقه‌ای ایالات متحده است! موردی که عصر جمعه گذشته نیز «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان بدان اشاره کرد و گفت که ایالات متحده از طریق داعش، قصد دارد که کشورهای عراق، سوریه و کل منطقه و از جمله عربستان سعودی را تجزیه کند.

به گفته مایکل فلین رشد گروه‌های افراطی (تکفیری) در سوریه حاصل یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود.

در گفت‌وگوی شبکه الجزیره با این سپهبد بازنشسته آمریکایی، «مهدی حسن» مجری این شبکه درمورد صحت سندی که اخیراً در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته می‌پرسد و این ژنرال آمریکایی نیز بدون کوچکترین حاشیه‌ای صحت آن را تأیید می‌کند.

این ژنرال پیش از این مصاحبه نیز به ارتباط داعش و آمریکا اشاراتی داشته است. طبق سند مذکور، سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) اوایل سال 2012 از پدیده داعش کاملاً مطلع بود اما به جای آنکه آن را یک «تهدید» قلمداد کند، به عنوان یک «دارایی راهبردی» برای ایالات متحده حفظ کرده است.

«فلین» به خبرنگار الجزیره می‌گوید که وی در همان زمان (2012) تبعات قدرت گرفتن داعش را به مقامات آمریکایی گوشزد می‌کند، اما آنها «به عمد» این اظهارات را نادیده می‌گیرند.

فلین گفت: «بی‌توجهی به این سند یک تصمیم از روی اراده بود... شما باید از رئیس‌جمهور (باراک اوباما) سئوال کنید که او واقعاً دارد چه کار می‌کند و چه سیاستی را در دستور کار دارد.»

مطابق سند فوق، اوباما از اکتبر سال 2011 تا اوایل سپتامبر 2012 از انتقال سلاح از بنغازی (لیبی) به سوریه و تحویل آنها به مخالفان دولت دمشق اطلاع داشته، ولی برای متوقف کردن آن اقدامی انجام نداده است. این ارسال سلاح در شرایطی صورت می‌گرفت که سازمان ملل سوریه را تحریم تسلیحاتی کرده بود.

پیش از این نیز برخی مقامات آمریکایی به نقش این کشور در شکل‌گیری داعش اشاره کرده بودند که از جمله آنها می‌توان به اظهارات «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق و «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور اشاره کرد.

همچنین، «وسلی کلارک» فرمانده اسبق ناتو هم هدف از شکل‌گیری داعش را مقابله با حزب‌الله لبنان و محور مقاومت ضد صهیونیستی اعلام کرده بود. کلارک به سی‌ان‌ان گفته بود: ببینید، داعش با منابع مالی دوستان و متحدان ما شکل گرفته است.»

کلارک افزود: وقتی شما به دنبال کسانی هستید که باید تا پای مرگ با حزب‌الله بجنگند، نمی‌توانید اطلاعیه بدهید و بگویید بیائید در جنگ ثبت نام کنید، چون می‌خواهیم جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم، بلکه شما می‌روید دنبال آدم‌های متعصب، می‌روید دنبال بنیادگراهای مذهبی، چون آنها هستند که حاضرند با حزب‌الله مبارزه کنند.»

با توجه به اظهارات مقامات سابق و فعلی آمریکا و اسناد منتشر شده، دیگر شکی باقی نمی‌ماند که داعش با پشتیبانی مالی و تسلیحاتی آمریکا و متحدینش از جمله ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای محافظه‌کار عرب شکل گرفته و هدف اصلی آن نیز ضربه زدن به محور مقاومت ضدصهیونیستی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات