پایگاه بصیرت: دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران عصر روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه جان اف. کندی نیویورک با حضور در جمع خبرنگاران در خلال تشریح اهداف و دستورکار سفر به آمریکا و شرکت در هفتادمین دور مجمع عمومی سازمان ملل و پس از اعلام کلی برنامههای رئیسجمهور در این سفر و گفتوگوی خودش و گروه همراه با اعضای 1+5 درباره چگونگی اجرای برجام، با بیان اینکه همواره گفتهایم چگونگی اجرای برجام قسمت مهم کار است، گفت: «اکنون زمان آن رسیده است کشورهای 1+5، بهویژه آنهایی که علیه ایران اقدام به اعمال تحریمهای ناعادلانه کردهاند، طبق قطعنامه 2231 که به تعبیری یک تغییر بنیادین در چگونگی برخورد صورت گرفته، باید در عمل نشان دهند به آیندهای متفاوت نگاه کرده و مردم ایران باید این تغییر بنیادین را احساس کنند». ظریف تأکید کرد، کشورهای غربی و طرف تعامل ایران، با اقدامات و چگونگی عملکرد خود، باعث تقویت مبانی برجام شوند.
توصیه دکتر ظریف در آستانه نشست با اعضای گروه 1+5 برای گفتوگو درباره چگونگی اجرای مفاد برجام پیام و کنش دیپلماتیک بهجا و به هنگامی بوده است، بهویژه آنکه در محور اصلی این پیام بر نقش و جایگاه ملت ایران در این قضیه تکیه شده است. با اینکه طرفهای غربی نمیتوانند به این توصیه جدی بیتوجه باشند، طرف ایرانی باید به این نکته عنایت داشته باشد که طرف غربی هرچند خود را ناچار میبیند، نباید از کنار این تذکر بیاعتنا عبور کند، با اینحال، تلاش میکند با حداقل توجه به این مهم راههای رسیدن به خواستههایش را پی بگیرد که چالشهای جدیدی را بهدنبال خواهد داشت؛ بنابراین، مسئولان ایرانی باید با منتفی دانستن هرگونه اعتماد گفتاری و رفتاری به طرف مقابل، با دقت تمام مراقب حرکات و سکنات آنها باشند و به پیامدها و حاشیههای خطرناک و کمتر مشهود تعاملات و توافقات با آنها، خوب بیندیشند تا حاصل چنین مقاومت تحسینبرانگیز ملت در برابر تمامی فشارها و زورگوییهای غرب در لابهلای نشستها و قراردادها و معاهدات و توافقات محو و نابود نشود و دشمن از در رانده در شکل و تمایلی دیگر از پنجره وارد نگردد و به حوزههای ممنوعه دستاندازی نکند. انشاءالله