تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۹۴۶۰

اخبار ویژه روزنامه‌ها 4 مهر


روزنامه کیهان **

دعوت به نشست اضطراری برای نجات آل‌سعود از فروپاشی

به هم ریختگی سیاسی درون حاکمیت آل‌سعود، برخی طیف‌ها درون این حاکمیت را نگران کرده است.

به گزارش وبسایت «چشم خاورمیانه»، نامه‌ای در میان خاندان سلطنتی آل سعود دست به دست می‌شود که خواهان تعیین جایگزین برای ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد و وزیر دفاع شده است. این نامه چهار صفحه‌ای که ظاهراً اخیراً توسط یکی از نوادگان ملک عبدالله بن عبدالعزیز ابن سعود، پادشاه متوفی، تنظیم شده است درباره از دست رفتن کنترل خاندان آل‌سعود بر عربستان هشدار می‌دهد. در نامه نوشته شده است: «ما از تمام فرزندان ملک عبدالعزیز، از امیر بندر، بزرگترین، تا امیر مقرن، جوانترین، می‌خواهیم عاجلانه به تشکیل یک نشست اضطراری با حضور تمام اعضای خاندان همت بگمارند تا وضعیت کنونی به بحث گذاشته شود و برای نجات کشور دست به اقدام لازم زده شود».

به گزارش صدای آمریکا خبرهای حاکی از شکاف داخلی فزاینده در حالی مطرح می‌شود که عربستان سعودی چالش‌های بزرگ اقتصادی و سیاست خارجی را تجربه می‌کند. سقوط بهای نفت خلأ میان درآمدها و هزینه‌ها را عمیق‌تر کرده است. یک تحلیلگر سیتی بانک به «چشم خاورمیانه» گفته است که دولت عربستان با 20 درصد کسری درآمد روبرو خواهد شد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر مداخلات منطقه‌ای خود را گسترش داده و به جرگه بزرگترین وارد کنندگان تسلیحات در جهان پیوسته است. عربستان در حال حاضر درگیر مناقشاتی است که هدف آن مقابله با نفوذ روزافزون ایران در سراسر خاورمیانه است. عربستان سعودی در یمن دستاوردهای اندکی در برابر شورشیان حوثی که تصور می‌شود از سوی ایران حمایت می‌شوند داشته است. ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش هم موفقیت‌های محدودی داشته است. این نامه فعالیت‌های نظامی اخیر عربستان را «کاملاً دچار سوء محاسبه» توصیف کرده و می‌گوید این اقدامات موجب از بین رفتن اعتماد مردم شده است. اختلافات داخلی احتمالاً منعکس کننده کشاکش میان اعضای خاندان سلطنتی بر سر تغییر نسل حاکمان است.

منبع این نامه که با شرط ناشناس ماندن با «چشم خاورمیانه» صحبت کرده می‌گوید بعضی در خاندان سلطنتی خواهان مشاهده تغییراتی درجهت نجات عربستان از سقوط هستند در حالی که دیگران نگرانند‌ علنی شدن کشاکش‌های داخلی به از دست رفتن حمایت عمومی منجر شود. نامه پیشنهاد می‌کند که قدرت به بعضی اعضای مسن‌تر خانواده بازگردانده شود.

در این نامه نوشته شده است: به حاشیه رانده شدن بزرگان و صاحبان تجربه و همچنین تسلیم فرماندهی به نسل جدید رویاپردازان ابله که در پشت ظاهر یک پادشاه ناتوان فعالیت می‌کنند از سوی ما مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.

همزمان روزنامه رای‌‌الیوم در گزارشی نوشت علی‌النعیمی وزیرنفت عربستان بویژه پس از کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به کمتر از نصف قیمت قبلی از انظار عمومی پنهان شده است.

رأی‌الیوم نوشت: دو اتفاق مهمی که اخیراً رخ داد، می‌تواند چشم‌اندازی از آینده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست بدهد و با بررسی عمیق این دو اتفاق می‌توان تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی احتمالی کشورهای مذکور را پیش‌بینی کرد. اتفاق اول، دور شدن علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان از انظار عمومی خصوصاً پس از کاهش قیمت نفت و رسیدن قیمت آن به کمتر از نصف قیمت قبلی‌اش. افرادی بسیار در داخل و خارج عربستان علی‌النعیمی را مهندس سیاست نفتی این کشور می‌دانند و معتقدند که دولت ریاض برای ورشکسته کردن شرکت‌های تولید نفت صخره‌ای و فروپاشاندن اقتصاد ایران و روسیه بیش از 2 میلیون بشکه نفت (اضافی) به بازارهای جهانی برای کاستن قیمت نفت تزریق کرد. اتفاق دوم، اخراج صدها کارمند شبکه تلویزیونی الجزیره- قوی‌ترین و تنهاترین رسانه سیاسی قطر- به علت کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

مؤسسه استاندارد اندپورز که در زمینه اعتبارسنجی فعالیت می‌کند، پیش‌بینی می‌کند که استمرار کاهش قیمت نفت شاید باعث تعویق یا لغو برخی پروژه‌های زیرساختی در بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شود و اخراج نزدیک به 25 درصد از 5 هزار کارمند شبکه الجزیره نیز شاید یکی از پیامدهای کاهش قیمت نفت باشد.

پیش از این برخی مطبوعات عرب زبان منطقه از رفتار انتحاری رژیم عربستان بر سر قیمت نفت و برای ضربه زدن به ایران خبر داده و این رفتار را خودکشی توصیف کرده بودند.

*************************************

روزنامه قدس ***

هواپیماهای پیشرفته سپاه آماده پرواز به عربستان

جهان: سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تجهیزات و هواپیماهای پیشرفته نیروی هوا فضای سپاه و کادر پزشکی مجرب این نیرو آماده امدادرسانی و انتقال مجروحین و شهدای حادثه منا هستند.

 

بمباران مواضع داعش با جنگنده‌های روسی

اسکای نیوز: هواپیماهای روسی در حملات اخیر، علیه مواضع داعش در استان حلب در شمال سوریه شرکت کردند.

 

وضعیت دکتر «رکن آبادی» در هاله ابهام 

ایسنا: خبرها حاکی است که غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان در فاجعه اخیر منا درعربستان سعودی مفقود شده است. تاکنون منابع مطلع خبر فوت وی را تأیید نکرده‌اند.

 

آغاز پاکسازی سوریه از تروریستهای تکفیری

قدس آنلاین: خبرها حاکی است که  نیروهای روسی به همراه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت عملیات منطقه‌ای وخیابانی را برای پاکسازی تروریستهای تکفیری در شهرهای سوریه آغاز کرده اند.

 

بسته‌شدن اینستاگرام پادشاه سعودی

باشگاه خبرنگاران: در پی حوادث تلخ اخیر در مکه و کشته و زخمی شدن حجاج در مراسم حج امسال و گسترش بی سابقه تصاویر و مطالب مربوط به این مراسم در فضای مجازی و همچنین هجوم و اعتراض کاربران به پادشاه عربستان سعودی به دلیل بی کفایتی او، صفحه اینستاگرام منتسب به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، از دسترس خارج شد.

 

پیشنهاد خلع ید آل سعود از حرمین شریفین

مهر: مهرداد بذرپاش، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس با اشاره به حوادث اخیر در حج گفت: رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، خلع ید آل سعود از حرمین شریفین و سپردن حج به سازمان کنفرانس اسلامی را مطرح کند.

 

اوج وقاحت وخباثت رسانه‌های سعودی

فارس: در پی حادثه کشته و زخمی شدن هزاران مسلمان در منا، رسانه های سعودی به جای عذرخواهی و در واکنش به خشم مسلمانان جهان، با استفاده از هشتگ مضحک مدعی شدند، ایران حجاج را می کشد! رسانه های معاند وتکفیری تلاش کردند، فضای شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند.

 

هشدار درباره سفر به عراق

عصرایران: دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع بیماری وبا در برخی شهرهای عراق از هموطنان خواست از سفرهای غیرضروری به عراق خودداری کنند.

 

قلم حکم اعدام صدام را هدیه گرفتم

تابناک: آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، با یادآوری عاقبت شوم و عبرت آموز صدام و منافقین به عنوان ستون پنجم بعثی‌ها در تاریخ، گفت: قاضی محاکمه کننده صدام، بعد از اجرای حکم اعدام به ایران آمد و آن قلمی را که با آن حکم اعدام را امضا کرده بود، به من هدیه داد که امروز به عنوان یکی از نشانه‌های پیروزی مردم ایران در موزه ریاست جمهوری نگهداری می‌شود.

 

مقدمه‌ای برای سقوط آل سعود

فرارو: علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حادثه منا را تلخ و ناگوار دانست و گفت که شاید این حادثه حکمتی داشته و مقدمه‌ای برای تغییر نظام سیاسی عربستان و سقوط آل سعود باشد تا مسلمانان از دست این خانواده که به دست استعمار انگلیس در عربستان حاکم شدند، نجات یابند.

 

پیمان 1+4برای نابودی داعش

دیپلماسی ایرانی: یک منبع مطلع در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به دیدار ژنرال قاسم سلیمانی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نوشت: در آن جلسه مسکو طرف مشورت و جلسات سری بوده که در آن هیأت های نظامی و استراتژیک روسیه، ایران، سوریه و عراق مشارکت داشته اند. وی افزود: آن چه پیش آمده بارزترین اتفاق در   منطقه و جهان از سال ها پیش محسوب می شود و عنوان عملی آن پیمان «1+4 برای مواجهه با تروریسم» است. این فرد آگاه افزود که طرف‌های این پیمان روسیه، ایران، سوریه و عراق هستند و طرف پنجم آن حزب ا... لبنان است.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* گروه تروریستی تکفیری داعش،‌ هوس کرده به مشهد مقدس هم تعرض کند! این گروهک، روز پنجشنبه همزمان با عید قربان در صفحات توئیتر خود اعلام کرد: رافضی‌ها (شیعیان) بدانند که هدف ما تخریب نمادهای شرک آلود در نجف، کربلا و سامراست و بعد از تخریب آنها به ایران خواهیم آمد و مشهد را ویران خواهیم کرد. این گروه تروریستی از مسلمانان خواست با نابود ساختن شیعیان، هرچه سریع‌تر اسلام اصیل را در جهان مستقر نمایند. جالب است که تروریست‌های داعش در شرایطی هوس چنین لقمه بزرگ‌تر از دهانشان را کرده‌اند که در عراق و سوریه درحال فروپاشی هستند و در برابر نیروهای مردمی مجبور به عقب نشینی شده‌اند. شرایط ایران بگونه‌ای است که داعش حتی به مرزها هم نمی‌تواند نزدیک شود.

* احمدی نژاد، یکبار دیگر سخن از پاکی دولت خود و لزوم مدیریت بر جهان گفت! به گزارش انتخاب، وی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در مسجد محمدیه منطقه 14 تهران سخنرانی می‌کرد گفت دوران مال مردم خوری به پایان خواهد رسید و مردم ایران با سایر ملت‌ها فرق دارند و ذاتاً شایستگی مدیریت جهانی دارند. وی درباره دو تن از معاونین خود که هم اکنون در زندان بسر می‌برند و آنهمه فساد مالی که در دولتش رخ داده که تاکنون فقط گوشه‌هائی از آن علنی شده است سخنی نگفت و در عین حال دیگران را به مال مردم خوری متهم کرد! احمدی نژاد، در تمام دوران هشت ساله ریاست جمهوری خود نیز دیگران را تهدید به افشای تخلفات می‌کرد ولی هرگز نتوانست چیزی از ادعاهایش را به اثبات برساند اما برخلاف آنکه دولت خود را پاک‌ترین دولت می‌دانست اکنون روشن شده است که در هیچ دولتی به اندازه دولت وی اینهمه فساد وجود نداشت.

* یک شاهزاده 28 ساله سعودی در لس آنجلس به جرم تلاش برای تجاوز به عنف توسط پلیس آمریکا دستگیر شده است. به گزارش افکار نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، «ماجد عبدالعزیز آل سعود» به جرم تلاش برای وادار کردن خدمتکار خود به عمل منافی عفت، توسط پلیس دستگیر شده است. این شاهزاده عرب صبح دیروز با سپردن وثیقه 300 هزار دلاری آزاد شده و قرار است 27 مهر ماه در دادگاه حاضر شود. ماجد عبدالعزیز پس از آن دستگیر شد که همسایه‌اش به پلیس زنگ زد و گفت «خدمتکار با لباسی خونین تقلا می‌کند که از دست ماجد فرار کند.»

* یک زائر ایرانی که چند ساعت در میان اجساد کشته شدگان فاجعه اخیر منا افتاده بود،‌ ناگهان به هوش آمد و خود را از میان جنازه‌ها بیرون کشید. یک خبرنگار که در منا حضور دارد گفت: پیکر یکی از ایرانی‌ها که از ساعت 10 صبح میان کشته شدگان افتاده بود، ساعت 4 عصر بر اثر پاشیدن آب توسط آبپاش‌ها که به صورت او نیز پاشیده شده بود، به هوش آمد و توانست خود را از میان جنازه‌ها بیرون بکشد و به مقر ایرانی‌ها برساند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

جام نیوز

این سایت در گزارشی با اشاره به سهل انگاری سعودی ها در رسیدگی به حادثه دیدگان منا نوشت: خبرنگار و نویسنده اندیشه پویا که در منا حضور دارد گفت که پیکر یکی از ایرانی ها که از ساعت 10 صبح میان کشته شدگان افتاده بود، ساعت 4 عصر بر اثر پاشیدن آب توسط آبپاش ها که به صورت او نیز پاشیده شده بود، به هوش آمد.این زائر ایرانی پس از به هوش آمدن توانست خود را از میان جنازه ها بیرون بکشد و به مقر ایرانی ها برساند.

 

انتخاب مدعی شد

غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام از رفتار دوگانه برخی دلواپسان انتقاد کرده و در تازه ترین پست اینستاگرامی اش با انتشار عکسی از آمانو به همراه زاکانی ، زاهدی و بذرپاش از منتقدان اصلی برجام ، نوشته است: «آمانو را خیانتکار به ایران می دانند ولی میدوند با او عکس بگیرند! درست مثل کسانیکه روزی صدبار مرگ بر آمریکا میگن ولی آمال و آرزوشون اینه برای خودشون و بچه هاشون ویزای آمریکا بگیرن».

 

تابناک خبرداد

یک پایگاه خبری آمریکایی مدعی است آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2007 به دستور جرج بوش، از هیئت ایرانی حاضر در نیویورک که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به این شهر رفته بودند، جاسوسی کرده است. گفته می شود این احتمال وجود دارد که اتفاقی مشابه در جریان حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس امسال این سازمان نیز رخ دهد.

************************************

روزنامه ایران******

روایت «گاردین» از  ماندگاری دفاع مقدس

در حافظه جمعی ایرانیان

«گاردین» نوشت: «خاطرات جنگ هشت ساله ایران و عراق حتی برای جوانانی که در آن زمان متولد نشده بودند، زنده است». به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی پنجشنبه در گزارشی از تهران نوشت: «جنگ هشت ساله ایران و عراق در سپتامبر 1980 شروع شد و در اوت 1988 پایان یافت اما در ایران امروز همچنان زنده است. در میان جمعیت کثیری که در ماه ژوئن در مراسم تشییع جنازه 270 کهنه سرباز- از جمله 175 رزمنده غواص- که اجسادشان از عراق بازگردانده شده بود، شرکت کردند، هزاران ایرانی جوان حضور داشتند که در زمان خاتمه جنگ هنوز متولد نشده بودند. هزاران نفر دیگر تصاویر و پیام‌هایی در رسانه‌های اجتماعی در آن خصوص منتشر کردند.» به نوشته «گاردین»،« مادران، پدران و کودکان هشت هزار سرباز ایرانی که هنوز «مفقودند»، درد خاصی در سینه دارند. برای آنها جنگ در یک انتظار پیوسته ادامه دارد.»

 

شنود مکالمات هیأت ایرانی در سازمان ملل در سال ۲۰۰۷

شبکه خبری «ان بی‌سی» گزارش داد سازمان امنیت ملی امریکا  سال 2007 و در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش» مکالمه‌ها و جلسات محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل را «شنود» کرده است. بر اساس این گزارش که در آستانه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک» منتشر شده، این شنود بر اساس دستور کاخ سفید صورت گرفته است. هنوز مقام‌های امریکایی در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند اما بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی دیروز در «نیویورک» از محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران، در این خصوص سؤال کرده و او در پاسخ گفته است:‌ «مگر جای تعجب دارد؟» بر اساس اسنادی که شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به دست آورده، امریکا مکالمات در هتل‌ها و نیز مکالمه‌های تلفنی محمود احمدی‌نژاد و ۱۴۳ همراهش در سال ۲۰۰۷ را شنود کرده است. در گزارش «ان‌بی‌سی» ادعای احتمال «شنود» مکالمات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در جریان نشست عمومی سازمان ملل در هفته جاری هم مطرح شده است.

 

انتقاد اینستاگرامی تاجگردون

عضو کمیسیون ویژه بررسی «برجام»  از رفتار دوگانه برخی نمایندگان انتقاد کرد. به گزارش «انتخاب»، غلامرضا تاجگردون در پست اینستاگرامی اش به منتقدان «برجام» اشاره کرده و نوشته است: «آمانو را خیانتکار به ایران می‌دانند ولی می‌دوند، باهاش عکس بگیرند! درست مثل کسانی‌که روزی صدبار مرگ بر امریکا میگن ولی آمال و آرزوشون اینه‌که برای خودشون و بچه هاشون ویزای امریکا بگیرن».

 

حاشیه‌های یک سخنرانی

سخنرانی چهارشنبه شب محمود احمدی‌نژاد در مسجد محمدیه تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس ایراد شد اما شعارهای حامیان او و انتشار هفته نامه‌ای یک برگی که به شبنامه انتقادی از دولت تدبیر و امید شبیه بود، از آن، بیش از یک سخنرانی مناسبتی و کمپین زودهنگام تبلیغاتی ساخت. به گزارش «ایرنا»، مسجد محمدیه دروازه دولاب خیابان 17 شهریور چهارشنبه شب شاهد اجتماعی چند صد نفری برای استماع سخنرانی محمود احمدی‌نژاد بود؛ سخنرانی که با مرور عمدتاً تاریخی حوادث مرتبط با ایران و در بخش هایی دیگر نیز با ذکر خاطره از دوران گذشته ریاست جمهوری همراه بود. رئیس دولت سابق، سخنانش را با این عبارات پایان داد که «دوره مال مردم خوری به سر خواهد آمد و همه جشن سقوط ظلم و استقرار حکومت عدل مهدوی را برپا خواهیم کرد.» در میان جمعیت حاضر و بیرون از مسجد محل برگزاری سخنرانی اما اتفاقاتی دیگر هم رخ داد.

************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات