صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۰۰۷

اخبار ویژه روزنامه‌ها 20 مهر

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به آمادگی دانشجویان برای نبرد با تکفیری ها گفت: امروز به برکت خون شهید همدانی اعلام می‌کنیم «یگان دانشجویی بدریون» در پاسخ به درخواست‌های دانشجویان و نیاز کنونی قشر جوان دانشجو، رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است.

روزنامه کیهان **

توافق وین فرصتی خوب برای بازرسی از مراکز غیرهسته‌ای ایران است

یک روزنامه‌نگار صهیونیست آمریکایی گفت توافق وین فرصت خوبی برای بازرسی از سایت‌های غیرهسته‌ای ایران است.

کویک سادیک وکیل و روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی در مصاحبه با رادیو نظامی اسرائیل گفت: توافق هسته‌ای وین توافق خوبی است چرا که به ما فرصت می‌دهد از سایت‌های ایران بازرسی کنیم.

وی در پاسخ به اظهارات چندی پیش سناتور چاک شومر که از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده بود، گفت: تصور می‌کنم چاک شومر واقعا فکر می‌کند که این توافقی بد و خطرناک است. او احتمالا تصور می‌کند که از طرف بسیاری از محافظه‌کاران یهودی و ایپک (گروه لابی طرفدار اسرائیل) و دیگر گروه‌های صاحب منافع طرفدار اسرائیل تحت فشار است.

وی افزود: فکر می‌کنم این توافق بسیار خوبی است و فرصت بسیار خوبی به دست آمده است که اسرائیل را امن‌تر می‌کند. وی ادامه داد: با این توافق ما فرصت بزرگی به دست آورده‌ایم. ما فرصتی به دست آورده‌ایم تا نه فقط از تاسیسات برنامه هسته‌ای ایران بازرسی کنیم، بلکه این فرصت را داریم که از جاهای دیگر این کشور نیز بازرسی کنیم.

 

تجلیل عجیب هاشمی از یک کارگزار فرهنگی طاغوت

هاشمی رفسنجانی در اقدامی قابل تامل درگذشت عبدالرحیم جعفری مدیر انتشارات امیرکبیر در روزگار طاغوت را تسلیت گفت.

هاشمی در پیام تسلیت خود نوشت: نام ایشان با تاسیس و راه‌اندازی انتشارات امیرکبیر که در طول پنجاه سال خدمت بیش از 2800 اثر وزین را تقدیم فرهنگ ایران کرده، جاودان خواهد بود.

یادآور می‌شود در اوج دوران اختناق ستمشاهی و بگیر و ببند نویسندگان و ناشران آزادیخواه و مستقل، با مساعدت دربار شاه و ساواک، بزرگ‌‌ترین تراست انتشاراتی به عبدالرحیم جعفری سپرده شد تا علاوه بر حذف و بلعیدن ناشران مستقل و کوچک، یکی از محوری‌ترین نمایندگی‌های موسسه ماسونی / آمریکایی فرانکلین در ایران باشد و به‌طور گسترده‌ای دست به چاپ و نشر کتاب‌های فرمایشی محافل استعماری بزند.

در مورد ماموریت‌های موسسه فرانکلین همین بس که حتی گزارش‌های محرمانه ساواک به روشنی آن را شاخه‌ای از فراماسونری می‌داند.

در گزارش ساواک به تاریخ 28 خرداد 1347 این‌گونه آمده است: «چون در منطقه، آقای تقی‌زاده معروف به فراماسونری است و ایشان نیز باعث ایجاد شعبه موسسه مزبور (فرانکلین) در تبریز بوده‌اند، لذا استنباط منبع چنین است که موسسه فرانکلین از طرف سازمان فراماسونری تقویت می‌گردد... .» در سال 1346 هم ساواک آذربایجان، فعالیت‌های موسسه فرانکلین در تبریز را این‌گونه به مرکز گزارش می‌دهد: «... از چندی پیش موسسه فرانکلین در تبریز ظاهرا به عنوان نگارش و نشر کتاب و باطنا برای پیشبرد مقاصد خاصی که مورد علاقه فراماسون‌ها می‌باشد، دست به جمع‌آوری و همکاری اشخاصی زده و درصدد تهیه کتاب‌های جدیدی است که از طرف این موسسه انتشار خواهد یافت.»

عبدالرحیم جعفری، مدیر انتشارات امیرکبیر در سال‌‌های حاکمیت طاغوت، در کلوپ‌های روتاری (بخش اقتصادی تشکیلات فراماسونری) فعال بود و در کتاب خاطراتش تحت عنوان «در جستجوی صبح» تصریح دارد که به این کلوپ‌ها، رفت و آمد داشته است!

ادعای هاشمی درباره 50 سال خدمت جعفری به فرهنگ ایران در حالی است که جعفری کتاب‌هایی مانند «رضا شاه کبیر»، «شیر و خورشید (مصاحبه با شاهنشاه)»، «فلسفه نظام حکومت شاهنشاهی»، «اصول دوازده‌گانه انقلاب سفید»، «ایران جدید در قرن بیستم» (که به زبان انگلیسی چاپ شد و مملو از تمجید و تملق از محمدرضا پهلوی و رژیم سلطنتی بود)، «پنجاه و پنج»، «نه کتاب پهلوی» (مجموعه شعری در مدح خاندان پهلوی) و «آریامهر شاهنشاه ایران» که در آن علاوه بر ستایش شاه و جعل و وارونه‌نمایی تاریخ، از فدائیان اسلام به عنوان آدمکش و از دکتر مصدق و فاطمی به عنوان خائنان به ملت یاد شده بود، «مبشر تجدید تاریخ» که مورد تشویق محمدرضا  پهلوی قرار گرفت و به مناسبت جشن‌های 2500 ساله منتشر شد، «ماموریت‌ برای وطنم» (که بنا به خواست همین عنصر به اصطلاح فرهیخته! چند بار تجدید چاپ شد و به زور و اجبار به مراکز مختلف دولتی و آموزشی و کتابخانه‌ها تحمیل گردید) و... را به چاپ رسانده است.

انتشارات امیر کبیر همچنین با راهنمایی موسسه فرانکلین انواع کتاب‌‌های ضداخلاقی، ضددینی، ماتریالیستی و صهیونیستی را به چاپ رساند که از جمله کتاب‌های شراب خام، آتشپاره، افسونگر، شعله‌های هوس، قصه رسوایی، هوس بهاری، گناهکار نیویورک، هوس‌های امپراطور، انسان در گذرگاه تکامل بود. همچنین کتاب «خیاط جادو شده»‌ نوشته شالوم علیخم و ترجمه سیاوش کسرایی که خود جعفری در خاطراتش در کتاب «در جست‌وجوی صبح» آن را چنین توصیف می‌کند:  «... در بازگشتم بود که آقای سیاوش کسرایی ترجمه کتابی را برایم آورد به نام خیاط جادو شده، یک اثر ادبی نوشته شالوم علیخم نویسنده یهودی معاصر. من کتاب خیاط جادو شده را چاپ کردم و به پاس محبت‌هایی که ایرانیان یهودی در اسرائیل به من کرده بودند طی یادداشتی کوتاه در صفحه اول کتاب را به آنها اهدا کردم.»

انتشار ترجمه کتاب «دومین شانس» نوشته کنستان ویرژيل گئورگیو که در آن به صراحت به تبلیغ پایگاه صهیونیست‌ها در خاورمیانه یعنی اسرائیل پرداخته شده، نشان از ارادتی داشت که مدیر وقت انتشارات امیرکبیر نیز مانند بسیاری از کارگزاران به اصطلاح فرهنگی رژیم شاه به رژیم اشغالگر قدس داشت.

 

نامه 4 وزیر بر بی‌برنامگی و ناکارآمدی اقتصادی دولت تاکید می‌کند

یک اقتصاددان نسبت به تداوم شکاف و بی‌برنامگی اقتصادی در دولت هشدار داد.

حسین راغفر در تحلیلی تأکید کرد: نامه اخیر 4 وزیر کابینه به رئیس‌جمهور که چندی پیش در رسانه‌ها منتشر شد، بیش از هر چیز نشان‌دهنده اختلاف نظر دولتی‌ها در حوزه اقتصادی است. این نامه بیان می‌کند که دولت در اقتصاد تاکنون منفعلانه برخورد کرده و تداوم این روند در آینده قطعا مشکل‌ساز خواهد شد.

وی در روزنامه اعتماد نوشت: در بهمن ماه سال 1391، مجلس افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را تصویب کرد. درست همان زمان بود که بورس میل خود به ریزش را آشکار کرد زیرا نیمی از سود بورس، در بخش پتروشیمی‌هاست و بعد از این تاریخ دیگر بازار سرمایه مانند گذشته مثبت نشد و روند ریزشی در آن تداوم یافت.

در بهمن سه سال پیش ثابت شد که پتروشیمی‌های کشور سال‌ها از یک یارانه بزرگ استفاده می‌کردند و به موازات اینکه یارانه خوراک حذف شد، کل صنعت پتروشیمی کشور رو به افول رفت.

راغفر با بیان اینکه در نامه 4 وزیر، ابهامات زیادی به چشم می‌خورد، می‌افزاید: در بخش‌های مختلف این نامه واقعیات تلخ بسیاری دیده می‌شود که بخش مهمی از آن نمایان‌گر انفعال دولت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است. آنچه بارها در دو سال گذشته شاهد بودیم این است که دولت در سیاست‌های اقتصاد خود گویا منتظر معجزه‌ای است که بتواند همه‌چیز را یک‌شبه بهبود ببخشد. در مدت تصدی‌گری دولت یازدهم، این دولت همواره از اجرای برنامه‌های ایجابی خودداری کرده و با شیوه‌ای منفعلانه در عرصه اقتصاد خودی نشان داده، در حالی که مشکلات اقتصادی به اندازه‌ای است که تنها برخوردهای ایجابی و حساب‌شده می‌تواند آن را از معضلات فعلی رهایی بخشد. این نامه هم قبل از هر چیز می‌خواهد به ناکارآمدی سیاست‌های دولت یازدهم اشاره کند و هدف آن این است که مشکلات بورس و پتروشیمی‌ها را مطرح کند و در انتها به شکل غیرمستقیم خواهان دادن یارانه مناسب به این بخش است. تاسف‌باری نامه همین بی‌برنامگی دولت است.

به هر حال در این نامه که چهار وزیر امضا کردند، توقع می‌رفت که به مشکلات بخش‌های دیگر هم اشاره شود که نشد. به طور مثال باید از وزرای امضاکننده پرسید که گیریم خوراک پتروشیمی‌ها رایگان شود، آیا اقتصاد هم از رکود خارج می‌شود؟‌آیا مشکل تورم حل می‌شود؟ آیا شکاف طبقاتی از این مسیر کمتر خواهد شد، آیا با این کار می‌توان توقع افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را داشت و از فرار سرمایه جلوگیری کرد؟ طبیعی است که پاسخ تمام این سؤالات «نه» است. همچنین پرسش دیگری که این نامه ایجاد می‌‌کند، این است که اگر وزرای فوق بخشی از دولت هستند، باید در جلسه هیئت دولت به این مشکلات بپردازند.

 

بی‌اثری توافق هسته‌ای روحانی را در میان مردم به چالش می‌کشد

یک مؤسسه آمریکایی نوشت ادامه رکود اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای، برای روحانی در ایران چالش برانگیز خواهد بود.

مؤسسه مطالعات خاورمیانه در واشنگتن- تحلیلی را به قلم پاتریک کلاوسون- از حامیان اصلاح‌طلبان و طرفدار عادی‌سازی روابط میان آمریکا و ایران- نوشت: روحانی برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری خود در برابر روند کند بهبود اقتصادی قدم‌هایی برداشته است اما با گذشت زمان وقتی لغو تحریم‌ها نتواند گشایش قابل ملاحظه‌ اقتصادی ایجاد کند، چشم‌انداز سیاسی او آسیب خواهد بود. تحریم‌های آمریکا و جامعه بین‌الملل علیه ایران تا روز اجرای توافق هسته‌ای که چند ماه دیگر است، خیلی تغییر نمی‌کند. کاهش قیمت نفت نیز شاید هزینه بیشتر از آنچه که لغو تحریم‌ها عاید ایران می‌کند، از این کشور بگیرد و این موجب می‌شود یک فضای چالش برانگیز سیاسی برای حسن روحانی شکل بگیرد.

این تحلیل خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای همچنین موجب نشده موجی از خوش‌بینی در بازار ایران به وجود آید. شاخص‌های معروف تجاری، نرخ مبادله ارز و شاخص بازار بورس تهران هستند بیانیه لوزان در ماه آوریل موجب شد شاخص‌ سهام تهران از 61500 واحد به 800/70 واحد برسد. بعد از آن شاخص، نوسان داشت اما پس از توافق هسته‌ای، به تدریج رو به کاهش گذاشت و ششم اکتبر به 200/61 واحد رسید. خلاصه کلام این که تاجران ایرانی خیلی محتاط‌تر از همتایان اروپایی‌شان به توافق هسته‌ای واکنش نشان داده‌اند.

کلاوسون می‌افزاید: دولت ایران می‌گوید که روز بعد از اجرای توافق، می‌تواند تولید نفت خود را به سرعت افزایش دهد و ظرف چند ماه پانصد هزار بشکه دیگر روانه بازار کند. حتی اگر این ادعا درست باشد، مشکل مازاد مصرف در بازارهای نفت نیز وجود دارد. به گفته کارشناسان، بازگشت ایران به بازار نفت ممکن است قیمت نفت را بیش از پیش کاهش دهد.

این تحلیل خاطرنشان کرد: روحانی با نارضایتی فزآینده هواداران خود در خصوص اوضاع ضعیف اقتصادی روبروست. ششم سپتامبر 2014، روحانی در جمع مردم مشهد گفت که می‌تواند اعلام کند ایران از رکود عبور کرده است. اما انتظارات هنوز برآورده نشده است. چهارم اکتبر خبرگزاری‌ها نامه‌ای را منتشر کردند که گفته می‌شود وزیر دفاع و سه وزیر اقتصادی کابینه به روحانی نوشته‌اند. در این نامه دلایل متعدد برای آنچه که «افول بی‌سابقه» اقتصاد ایران نامیده شده، ذکر شده است اما دلیل اصلی، تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌های دولتی عنوان شده است.

با توجه به این شرایط، هنوز روشن نیست که اقتصاد ضعیف ایران تا چه حد بر نیروی روحانی در برابر منتقدان تاثیر می‌گذارد و بعید است رکود بر اجرای توافق هسته‌ای در کوتاه مدت تاثیر داشته باشد. اما در بلندمدت، توضیح اصلی روحانی درباره علت و ضرورت انعقاد توافق هسته‌ای- لغو تحریم‌ها- کمتر قانع‌کننده خواهد بود مگر این که اقتصاد در مسیر رشد قرار بگیرد. اگر اقتصاد برغم لغو تحریم‌ها رشد چندانی نداشته باشد، موقعیت او در برابر مجلس جدید و امیدش در انتخابات آینده متزلزل خواهد شد.

 

فاکس‌نیوز: ایالت‌های آمریکا احتمالاً زیر بار اجرای برجام نمی‌روند

«توافق هسته‌ای آمریکا با ایران یک توافق اجرایی است و نه معاهده و در چالش با دادگاه‌های آمریکا و قوانین فدرال، آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد.»

در حالی که در برجام قید شده که دولت آمریکا، ایالت‌های خود را «تشویق» به تعلیق برخی تحریم‌ها کند. شبکه فاکس‌نیوز گزارش داد: برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی درگیر اجرای توافق هسته‌ای بطور خصوصی به این نتیجه رسیده‌اند که شرط اصلی کاهش تحریم‌ها با مقررات فدرال تناقض دارد و بدون نقض این مقررات امکان اجرای آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فاکس‌نیوز، بطور خاص بخش 5/1/2 ضمیمه دوم برجام می‌گوید که در ازای تبعیت ایران از شروط توافق، «واشنگتن به شرکت‌های غیر آمریکایی تحت مالکیت یا کنترل اتباع آمریکا اجازه می‌دهد که با ایران وارد فعالیت‌های سازگار با برجام شوند.» این بدان معناست که شرکت‌های وابسته به شرکت‌های مادر آمریکایی تحت شرایط خاص مجاز به کار با ایران می‌شوند.

فاکس‌نیوز تصریح کرد: مشکل این است که «قانون کاهش تجدید ایران و حقوق بشر سوریه» (ITRA) که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در اوت 2012 آن را امضاء کرد، بطور آشکار رخنه «شرکت‌های وابسته خارجی» را برای کار با ایران بست. قانون یاد شده همچنین تأکید می‌کند که شروط مذکور در بخش 218 این قانون به قوت خود باقی خواهد ماند تا زمانی که رئیس جمهوری آمریکا دو موضوع را در کنگره تأیید کند: اول این که ایران از فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه خارج شده؛ و دوم اینکه تلاش خود برای رسیدن به سلاح‌های کشتار جمعی را متوقف کرده است.

سایر دستورات اجرایی و مقررات امضاء شده توسط رئیس جمهور اوباما مانند «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» نیز تأکید کرده‌اند که تمام مقررات پیشین فدرال مرتبط با تحریم‌ها مؤثر باقی خواهند ماند.

فاکس نیوز خاطرنشان کرد: از آنجا که توافق هسته‌ای یک «توافق اجرایی» و نه یک معاهده است، و بعلاوه رأی مثبت کنگره بصورت آشکار یا نمادین را نیز دریافت نکرده است، تحلیلگران حقوقی در داخل و خارج از دولت اوباما به این نتیجه رسیده‌اند که برجام در برابر چالش در دادگاههای آمریکا آسیب‌پذیر است.

عدم اجرا از سوی ایالت‌های آمریکا و اعمال تحریم‌های سابق، یکی از چالش‌های اجرایی شدن برجام در زمینه تعلیق تحریم‌هاست و این در حالی است که انجام تعهدات طرف غربی پس از انجام همه تعهدات ایران شروع می‌شود!

*********************************

روزنامه قدس **

آمادگی یگان‌دانشجویان ‌برای‌جنگ با تکفیری‌ها

قدس آنلاین: داوود گودرزی، مسؤول سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به آمادگی دانشجویان برای نبرد با تکفیری ها گفت: امروز به برکت خون شهید همدانی اعلام می‌کنیم «یگان دانشجویی بدریون» در پاسخ به درخواست‌های دانشجویان و نیاز کنونی قشر جوان دانشجو، رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

زمین‌خواری متوقف شده است!

جهان: حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی ، وزیر دادگستری در پاسخ به سؤالی درباره حجم پرونده‌های زمین‌خواری، گفت: زمین‌خواری در کشور متوقف شده است، زیرا یکی از نکته‌های مهمی که در این دولت پیگیری شد، مبارزه با تغییر کاربری بود.

 

مرز ایران و سوریه برای ما تفاوتی ندارد

ایسنا: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سردار حسین همدانی در جمع خبرنگاران گفت: ما وظیفه داریم از اسلام و مسلمین دفاع کنیم، به همین دلیل مرز ایران و مرز سوریه برای ما تفاوتی ندارد.

 

توطئه خارجی علیه ایران

تابناک: علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: هم اکنون قرصهای روانگردان در خارج از کشور با مارک ایرانی تولید و در داخل توزیع می‌شوند که هدف آن، گرایش جوانان کشور به سمت این مواد است.

 

علت جان باختن بیشتر حاجیان در منا

عصرایران: دکتر شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه خفگی بیشترین علت فوت جان باختگان منا بود، گفت: همه اجساد وارد شده به کشور شناسایی و جواز دفن برای همه آنها صادر شد.

 

احتمال ورود به مرحله جدید اجرای برجام

فارس: سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه از احتمال اعلام روز عملیاتی شدن برجام از دوشنبه هفته آینده خبر داد.

 

ایران مانع ورود داعش به کاظمین شد

العالم: محمد ناجی، عضو فراکسیون بدر در مجلس نمایندگان عراق گفت که حمایت ایران مانع ورود داعش به کاظمین شد، درحالی که تروریست ها درپانزده کیلومتری این شهر بودند.

 

انتقاد آیت‌ا... مکارم از برخی مداحان

فرارو: آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در دیدار با اعضای کانون مداحان و شاعران استان قم اشاره داشت به اینکه برخی مداحان و شاعران خط قرمزها را رعایت نمی‌کنند.

 

ترس شدید داعش

مشرق: شبکه المیادین در خبری اعلام کرد که به دنبال حمله جنگنده های عراقی به کاروان ابوبکر بغدادی و انتشار اخباری مبنی بر هلاکت وی، گروه تروریستی داعش در منطقه کرابله واقع در غرب استان الانبار عراق ممنوعیت آمد و شد اعلام کرد.

 

هراس امارات وعربستان

گروه سیاسی: خبرها حاکی است که با توجه به تلفات بالای نیروهای نظامی عربستان سعودی وامارات در جنگهای یمن وسوریه این کشورها از سرنوشت آینده خود در این جنگ ها هراس دارند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

: * در شرایطی که جنگ و ناامنی در بسیاری از نقاط جهان ملت‌ها را رنج می‌دهد و میلیون‌ها نفر در آوارگی و بی‌خانمانی بسر می‌برند، سازمان ملل با سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی خود در مقابله با این بحران‌ها اقدام به برگزاری جشن به مناسبت سالگرد تاسیس خود می‌کند! مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران اعلام کرد به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد، برج میلاد و پل طبیعت در تهران امشب با همت شهرداری تهران با رنگ آبی که نماد صلح ملل متحد است نورافشانی می‌شوند. سالگرد تاسیس سازمان ملل، روز دوم آبان است ولی با توجه به اینکه روز 2 آبان امسال با ماه محرم و روز عاشورا تقارن دارد، در نظر است در جمهوری اسلامی ایران قبل از دهه ماه محرم در دوشنبه شب 20 مهرماه، با هماهنگی و اقدام شهرداری تهران، برج میلاد و پل طبیعت به رنگ آبی نورافشانی شوند و در چند کشور دیگر در روز دوم آبان این مراسم انجام خواهد شد. لابد شهرداری تهران هم از این ثواب بزرگ نصیبی خواهد داشت!

* یکی از زنان عراقی که توسط تروریست‌های داعش مورد تعرض قرار گرفته بود، گفت: گروه داعش در تلاش است تا از دین برای تبرئه جرایم کشتار و تعرض به زنان سوءاستفاده کند. پایگاه الوطن نوشت: به گفته این زن عراقی، داعشی‌ها ادعامی کنند اگر زنی 10 بار از سوی تروریست‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، مسلمان خواهد شد! زن 22 ساله عراقی که نام خود را ذکر نکرد، داستان فروختن خود و خواهرش توسط داعش و مورد تعرض قرار گرفتن خود توسط 11 تروریست داعشی را بیان می‌کند. وی گفت سرکردگان داعش او را وادار به خواندن خطابی کردند که می‌گفت هر زن اسیری که از سوی 10 نفر از داعشی‌ها مورد تعرض جنسی قرار گیرد، مسلمان خواهد شد.

* رئیس سازمان پزشکی قانونی با اعلام اینکه خفگی علت بیشترین فوت جانباختگان منا بود، گفت: تمام اجساد وارد شده به کشور شناسایی و جواز دفن برای همه آنان صادر شد. به گزارش ایسنا، دکتر شجاعی در پاسخ به شایعه ورود برخی قربانیان از کشورهای آفریقایی به کشور گفت: هرگز چنین اتفاقی روی نداده است و شاید به علت شرایط بد نگهداری اجساد در عربستان، اجساد تغییر رنگ داده باشند. رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص علت نهایی مرگ قربانیان حادثه منا گفت: بیشترین علت فوت،‌ خفگی به علت ازدحام بوده است و در برخی موارد شکستگی‌هایی نیز دیده شده است. دکتر شجاعی افزود: منتظر ورود گروه بعدی اجساد مطهر قربانیان حادثه منا هستیم و پزشکی قانونی تا اتمام کار شناسایی و معاینه، در آماده‌باش است.

*********************************

روزنامه خراسان**

تابناک مدعي شد

روز گذشته در جريان بررسي طرح يک فوريتي اجراي برجام خبري به نقل از برخي از نمايندگان مجلس به بيرون درز کرد مبني بر اينکه عده اي نمايندگان مجلس را با ارسال پيامک تهديد کرده اند و از آنان خواسته اند که به برجام راي منفي بدهند.در يکي ازاين پيامک ها نوشته شده بود: «فردا روز امتحان بزرگ شما برادر عزيزم مي باشد ،نکند از ولي زاويه پيدا کنيد درطول 37سال گذشته کساني که زاويه گرفتندآخر وعاقبتشان را مرور فرماييد،ولاعاقبتة للمتقين .»

 

خبرآنلاين مدعي شد

صداوسيما که عملکردش در نحوه انعکاس جلسات کميسيون برجام با پخش چندباره اين جلسات با حضور جليلي و عدم پخش اين جلسات با حضور نهاونديان و .... با انتقادات بسياري مواجه شد، اين روزها بيش از هر نماينده ديگري به عليرضا زاکاني رئيس اين کميسيون ويژه تريبون مي دهد. اين رسانه که قرار بود مذاکرات مجلس در جلسه بررسي طرح برجام را به صورت مستقيم پخش کند، پس از پخش تصاوير تذکر و نطق مخالف زاکاني، تصاوير سخنان کاظم جلالي در دفاع از طرح مجلس درباره برجام را پخش نکرد. اين رسانه سپس با نشان دادن تصويري ثابت از مجلس، تنها صداي مذاکرات را پخش کرد با زير نويسي به اين مضمون که بنا بر صلاحديد مسئولين ذي ربط، فقط صداي مجلس پخش مي شود و نه تصوير.تلويزيون بلافاصله پس از پايان پخش صوت مذاکرات امروز مجلس، بار ديگر سخنان شب گذشته زاکاني در برنامه «تيتر امشب» را باز پخش کرد!

 

الف نوشت

چند ماهي مي شود که تحول نظامي برجسته اي در عرصه ميداني عراق اتفاق نيفتاده است.نيروهاي الحشد الشعبي(بسيج مردمي) در بازپس گيري الانبار هم که چندين بار به دليل اختلاف بين مسئولان عراقي به تعويق افتاد، جايي ندارند. منابع عراقي ازحضور نيروهاي آمريکايي در عمليات آزادسازي الانبار خبر داده اند.اين درحالي است که در طرح جديدي به نام «گارد ملي»که العبادي آن رادر ادامه اصلاحات خود، مطرح کرده است گروه هاي مردمي شبه نظامي تلقي مي شوند و با توجه به اين که گروه هاي شبه نظامي بر اساس قانون اساسي، ممنوع الفعاليت هستند، مبناي شکل گيري اين گروه هاي داوطلب زير سؤال مي رود.

*********************************

روزنامه ایران**

سیمای زاکانی؛ چهره محبوب «جام جم»

«این روزها علیرضا زاکانی به یکی از چهره‌های محبوب صداوسیما تبدیل شده که تقریباً در تمامی شبکه‌های اصلی تلویزیونی حضوری پررنگ دارد. صداوسیما که عملکردش در نحوه انعکاس جلسات کمیسیون برجام با پخش چندباره این جلسات با حضور جلیلی و عدم پخش این جلسات با حضور نهاوندیان و.... با انتقادات بسیاری مواجه شد، این روزها بیش از هر نماینده دیگری به علیرضا زاکانی رئیس این کمیسیون ویژه تریبون می‌دهد.

کما اینکه او هم میهمان برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری است و هم میهمان «تیتر امشب».» «خبرآنلاین» با انتشار این مطلب افزود: «این رسانه که صبح دیروز  (یکشنبه) مذاکرات مجلس در جلسه بررسی طرح «برجام» را قرار بود به صورت مستقیم پخش کند، پس از پخش تصاویر تذکر و نطق مخالف زاکانی، تصاویر سخنان کاظم جلالی در دفاع از طرح مجلس درباره «برجام» را پخش نکرد. این رسانه سپس با نشان دادن تصویری ثابت از مجلس، تنها صدای مذاکرات را پخش کرد با زیر نویسی به این مضمون که بنا بر صلاحدید مسئولان ذیربط، فقط صدای مجلس پخش می‌شود و نه تصویر.

تلویزیون بلافاصله پس از پایان پخش صوت مذاکرات دیروز مجلس، بار دیگر سخنان شب گذشته زاکانی در برنامه «تیتر امشب» را باز پخش کرد! این اقدام رسانه ملی در روزهای گذشته با این تحلیل در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور روبه‌رو شده که کمیسیون ویژه بررسی برجام به ابزاری تبلیغاتی برای زاکانی تبدیل شده است.»

 

ارائه لایحه اعتراضی «سعید مرتضوی» به حکم دادگاه

قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده سعید مرتضوی از ارائه «لایحه اعتراضی» وی نسبت به حکم صادره در بخش تأمین اجتماعی پرونده خبر داد. محمدرضا محمدی‌کشکولی به «ایسنا» گفت: «آقای مرتضوی اواخر هفته گذشته به شعبه مراجعه کرد و لایحه اعتراضی خود را نسبت به حکم صادره ارائه داد.»

همزمان با این اظهارات، مرتضوی به «تسنیم» گفت: «حکم دادگاه 29 شهریور به من ابلاغ شد و طبق قانون، 20 روز پس از ابلاغ یعنی تا 18 مهر ماه برای اعتراض مهلت داشتم. بر این اساس، روز شنبه 18 مهر، لایحه اعتراضی خود را تقدیم دادگاه کردم.»

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی از سوی شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان در ارتباط با شکایت سازمان تأمین اجتماعی به‌یک سال حبس -که شش ماه آن تعلیق شده- و رد مال محکوم شده است.

وی همچنین در رابطه با اتهام «معاونت در قتل» (شکایت جدید روح الامینی) و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب مأموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» (بخش نقض شده رأی شعبه 76 در دیوان عالی کشور) تبرئه شد.


بازداشت ۹ معلم ایرانی در امارات

چهارشنبه گذشته دولت امارات 9 نفر از معلمان اعزامی به مدارس ایرانی را به علت وجود مشکلاتی در خصوص روادید بازداشت کرد. به گزارش «فارس»، سفارت کشورمان در امارات و وزارت آموزش و پرورش هم از دقایق ابتدایی پیگیر آزادی این معلمان هستند.»

خلیل الله بابالو رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن تأیید خبر  بازداشت‌ها به این خبرگزاری گفت: «در تلاش هستیم تا هر چه زودتر مشکل مرتفع شود و تا امروز (دوشنبه) حتماً این تعداد از معلمان آزاد خواهند شد.»

*********************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات