اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۲۶

تسهيل روند پذيرش ايران در WTO

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که سازمان جهانی تجارت (WTO) چراغ سبزی به ایران مبنی بر پذیرش الحاق نشان داده است گفت: امیدواریم در شرایط پساتحریم و اجرایی شدن برجام، موانع پیش‌روی توسعه اقتصاد برداشته شود و بتوانیم فرآیند الحاق را آغاز کنیم.

به گزارش پايگاه بصيرت به نقل از اتاق خبر 24: ولی‌الله افخمی راد در همایش روز ملی صادرات با اشاره به ضرورت الحاق ایران به WTO گفت: سازمان جهانی تجارت 161 عضو دارد که امسال به 163 کشور افزایش می‌یابد و این سازمان توانسته 98 درصد تجارت جهان را تحت ضوابط خود در آورد و بدون شک اگر در پنج سال آتی سیاست الحاق را در دستور کار قرار ندهیم با چالش‌های جدی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: کشورهای عراق‌، آذربایجان و ازبکستان در مراحل پایانی فرآیند مذاکرات قرار دارند، در حالی که کشور ما 10 سال قبل عضو ناظر بود و امروز هنوز سر نقطه اول قرار داریم که البته نشانه‌های مثبتی از WTO را شاهدیم که با پشتیبانی وزارت امور خارجه امیدواریم فرآیند مذاکره آغاز شود.

افخمی‌راد در عین حال به نگرانی عده‌ای در رابطه با فرآیند الحاق اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت به این نگرانی پاسخ داده و عنوان کرده که ابزارهای قانونی متعددی وجود دارد که اعضای سازمان برای حمایت از تولید داخل به خرج می‌دهند و نگرانی در این زمینه بی‌مورد است.

رییس سازمان توسعه تجارت در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار کرد: کشور چین در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت 2300 قانون و روسیه 1166 قانون و مقررات را بازبینی کرده‌اند، بنابراین مجموعه‌ای از سیاست‌های حمایتی باید در نظر گرفته شود. در این زمینه کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط ، ارتقاء برند و کمک به شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ مقیاس باید در دستور کار قرار گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات