صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۵۴

اخبار ویژه روزنامه‌ها 3 آبان

بسته اقتصادی جدید دولت بیش از آن که حمایت مبنایی از تولید و رونق اقتصادی باشد، حمایت مسکّن‌گونه از خودروسازانی است که خودروهای آنها در انبارها انباشته شده است.

روزنامه کیهان **

رونق اقتصادی یا کاسبی رانت‌خواران؟!

بسته اقتصادی جدید دولت بیش از آن که حمایت مبنایی از تولید و رونق اقتصادی باشد، حمایت مسکّن‌گونه از خودروسازانی است که خودروهای آنها در انبارها انباشته شده است.

روزنامه‌های حامی دولت با مرور بسته اقتصادی جدید دولت، درباره ماندگاری آثار این بسته و سمت‌گیری حمایتی آن ابراز تردید می‌کنند.

روزنامه فرهیختگان در این زمینه نوشت: بسته جدید اقتصادی دولت که رونمایی آن با سروصدای زیادی همراه بود، همچنان با بازخوردهای متفاوتی از سوی فعالان بخش خصوصی و حتی برخی کارشناسان روبه‌روست؛ به گونه‌ای که حالا فعالان بخش خصوصی هم نگران این هستند که منابع پیش‌بینی شده برای تزریق به بخش‌های اقتصادی، به درستی استفاده نشده و نصیب غول‌های شبه دولتی شود. علاوه بر این نحوه هزینه‌کرد منابع این بسته و چگونگی مصرف آن از دیگر دغدغه‌هایی است که این فعالان درباره آن سخن می‌گویند.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش «اقتصاد مقاومتی» که در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد در این‌باره گفته است: «دوره مشخص شده برای اجرای بسته رونق اقتصادی پنج ماه است؛ در حالی که ابهامات بسیاری در این بسته به چشم می‌خورد و شیوه اجرا در پنج ماهه نیز هیچ شفافیتی ندارد حتی مشخص نیست که به چه طریقی قرار است این بسته اجرایی شود.»

بخش عمده‌ای از سیاست‌های «تحریک تقاضا» با تکیه بر فروش خودرو انجام شده؛ اما برخی از فعالان حوزه خودرو و حتی کارشناسان نیز معتقدند که این بسته شفافیت لازم را ندارد و جزئیات آن به درستی تشریح نشده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران مشخص نیست که این بسته به چه طریقی قرار است اجرا و مصرف شود. همچنین معلوم نیست که این تسهیلات قرار است به بخش خصوصی داده شود یا اینکه مجددا به بنگاه‌های بزرگ و خصولتی که در سال‌های گذشته تسهیلات زیادی دریافت کرده‌اند و بنگاه‌های دولتی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، تعلق گیرد.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نوشت: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت کالا، خودرو و افزایش سقف تسهیلات مسکن و همچنین خرید دین تولیدکنندگان با تصویب شورای پول و اعتبار رسما در دستور نظام بانکی کشور قرار گرفت. این سیاست‌ها برای بالا بردن سطح تقاضا در بازاری که رکود به جای جای آن رخنه کرده است اتخاذ شده و دولت امیدوار است با تحریک تقاضا، تولیدات انبار شده در بازار را به مرحله فروش نزدیک کند. این تصمیمات شش‌ماه اعتبار دارد.

شاهین شایان کارشناس اقتصادی درباره این بسته گفت: این سیاست در نهایت موجب رشد توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها خواهد شد و حجم اعطای تسهیلات را افزایش می‌دهد. چنین اتفاقی اگرچه می‌تواند به عنوان صیقل چرخ‌های اقتصاد قلمداد شود ولی لزوما به مفهوم خروج از رکود نخواهد بود.

اکثر تصمیمات و روش‌های اجرا در محیط کسب و کار با چاشنی شدید دولتی همراه است و در چنین فضایی تغییر سقف‌ها کمکی به بخش خصوصی نمی‌کند. اقتصاد دولت‌محور هزینه‌های عملیاتی بالایی دارد، اقتصادی حمایتی و سوبسیدی است و فعالیت‌های اقتصادی و سودده کند است. در این فضا باز شدن قفل منابع بانکی نیز نمی‌تواند به منزله جهش اقتصاد باشد. این بسته در عمل هیجان لازم برای بخش خصوصی را به همراه نخواهد داشت.

غلامرضا مصطفی‌پور دیگر کارشناس بانکی نیز به اعتماد گفت: اعطای تسهیلات خودرو و تسهیلات برای کالاهای بادوام می‌تواند تا اندازه‌ای از تراکم محصولات در انبارها که امروز به یکی از معضلات اقتصاد تبدیل شده، بکاهد. اثر منطقی اتخاذ سیاست‌های انبساطی در اقتصاد مواجه شدن با افزایش نرخ تورم خواهد بود. به عبارت دیگر پس از افزایش تقاضای موثر باید منتظر آن باشیم که نرخ تورم افزایش تدریجی را تجربه کند. اگر از تاثیری که این سیاست بر تورم می‌گذارد نیز صرف‌نظر کنیم از بعد دیگر سیاست‌های اتخاذ شده به مثابه مسکن چند ماهه عمل خواهد کرد و نتیجتا نمی‌تواند کاهش ظرفیت‌های تولید را که منجر به تعدیل نیروی انسانی و افزایش نرخ بیکاری در سال‌های گذشته شده موجب شود. برای اثرگذاری کارایی سیاست‌ها باید سیاست‌های پولی و مالی جامعی با نگاهی بلندمدت تدوین شود.

سیاست حمایت اقتصادی دولت به ضرر مردم و به سمت غیر مولدهاست

یک کارشناس اقتصادی نسبت به ایجاد رانت به بهانه توزیع 10 میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری هشدار داد.

فرشاد مومنی در ارزیابی سیاست‌های جدید اقتصادی دولت برای خروج از رکود تورمی ‌گفت: نکته اول درباره مجموعه مطالبی که از سوی رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت، وزیر اقتصاد، و رئیس بانک مرکزی انتشار عمومی پیدا کرده، سوگیری غیرعادی ترجیحات و اولویت‌هایی است که به نفع غیرمولدها و به ضرر عامه مردم و به ویژه تولیدکنندگان دیده می‌شود.

وی در مصاحبه با شرق گفت: اگر دقت کرده باشید بخش اعظم فعالیت‌های مربوط به پتروشیمی‌ها آمیزه‌ای از برخورداری‌های رانتی غیرعادی و تکیه تقریبا انحصاری به خام‌فروشی است. بنابراین تشویق این فعالیت‌ها و دامن‌زدن به سودآوری بیشتر آنها فقط می‌تواند اختلالات موجود در اقتصاد ملی را افزایش دهد و کمکی به بهبود اوضاع کشور نمی‌تواند بکند. شبیه به این مسئله در مورد بانک‌ها هم مطرح است، بانک‌ها غیرعادی‌ترین سودآوری‌ها را داشته‌اند و در این میان بانک‌های خصوصی بنا به گزارش‌های رسمی، بیشترین نقش را در ایجاد فضای رانتی و سوداگرانه به خصوص در افزایش‌های مربوط به قیمت دلار و سکه و مستغلات ایفا کرده‌اند.

استاد دانشگاه علامه در پاسخ این سؤال که دولت به عنوان راهکار حمایتی از تولید، قصد دارد 10 میلیارد دلار با هدف سرمایه‌گذاری برای تولید اختصاص دهد. آیا این رقم به تولید کمکی خواهد کرد؟ گفت: این روش، بسیار خطرناک است. کسانی که اقتصاد سیاسی ایران را می‌شناسند، می‌دانند یکی از محمل‌ها برای توزیع رانت در اقتصاد سیاسی ایران اختصاص دادن منابع ارزی و ریالی به نام تولید است. بنابراین تا زمانی که دولت برنامه‌ای برای تخصیص این 10 میلیارد دلار ارائه ندهد، این خطر وجود دارد که به نام تولید با تجدید بحران رانت‌جویی و تشدید بحران مقیاس تولید مواجه شویم. در دو سال و اندی که از همین دولت می‌گذرد نیز مشاهده شده که پس از اینکه فشارهای بین‌المللی ناشی از برنامه‌ هسته‌ای ایران کاهش یافت. از کانال منابعی که در چین در اختیار ما قرار داده شده بود، دلارهای نفتی کشور به فعالیت‌هایی اختصاص یافت و ماشین‌آلاتی وارد شد که ما در آن حیطه‌ها اکنون نیز با مازاد وحشتناک ظرفیت تولید روبه‌رو هستیم؛ بنابراین می‌توان با اطمینان به دولت هشدار داد اگر این تزریق‌ها مبتنی بر برنامه نباشد و منطق راهبردی آن مشخص نشده باشد، تنها می‌تواند رانت‌ها و چالش‌های موجود را تشدید کند، بدون اینکه کمکی به افزایش عرضه در کل اقتصاد را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اعتبار و راهگشایی تمرکز بر کالاهای مصرفی با دوام و فروش آنها در شرایط کنونی فقط می‌تواند در کادر یک برنامه اندیشیده شده ارزیابی شود، چرا که بنابر گزارش‌های رسمی که هم در بانک مرکزی و هم در مرکز آمار درباره بودجه خانوار انتشار یافته است. می‌دانیم کانون اصلی بحران، نیازهای اساسی بخش بزرگی از جامعه است که در این گزارش‌ها هیچ اشاره‌ای به آن و برنامه‌ای برای آن مشاهده نمی‌شود و گویی دولت بیشتر از طریق عنوان ارزشمند «تحریک هدفمند تقاضا»، می‌خواهد مشکل فروش برخی بنگاه‌های خاص و مورد نظر را حل و فصل کند، وگرنه به طور اصولی تحریک هدفمند تقاضا باید مبتنی بر برنامه و منطق آن نیز باید اولویت دادن به نیازهای اساسی مردم باشد. از طرفی «تحریک هدفمند تقاضا» بیش از آنکه ناظر بر اولویت ترویج مصرف‌های غیرضروری باشد، می‌تواند بر محور ایده راهگشای اولویت شغل بر یارانه ساماندهی شود.

مومنی این را هم گفته که «تا زمانی که بینش دولت حکایت از آن دارد که با تشویق فعالیت‌های مبتنی بر رانت و خام‌فروشی مانند پتروشیمی‌ها و تجارت پول مثل بانک‌ها می‌توان گرهی از اقتصاد را گشود، وضعیت بهبود نمی‌یابد. در حالی که اگر دولت روی خود را به سوی مشکلات واقعا موجودی که هم فشارهای معیشتی غیرعادی بر مردم آورده و هم طاقت را از تولیدکنندگان سلب کرده برگرداند، حتی در کوتاه‌مدت هم می‌تواند آثار بسیار چشمگیر و فوری را به نمایش بگذارد.

وزیرخارجه سعودی دچار جنون شیدایی است

یک روزنامه‌نگار عرب با اشاره به سخنان مداخله‌جویانه مستمر وزیر امور خارجه عربستان سعودی علیه ایران، تاکید کرد که وی درباره موضوع ایران و سوریه دچار بیماری جنون شیدایی شده است.

به گزارش العالم، عبدالباری عطوان در روزنامه «رأی الیوم» با اشاره به اقدامات عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت و به فراموشی سپردن اولین مسئله مسلمانان که همان مسئله فلسطین است نوشت: امیدوارم که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان حتی برای چند روز از سخن گفتن درباره دو موضوع ایران و سوریه مرخصی بگیرد، زیرا هرکسی که این روزها سخنان او را دنبال می‌کند به این نتیجه می‌رسد که وی درباره این دو موضوع دچار شیدایی جنون‌آمیز شده است که به نوعی بیماری تبدیل شده، و در نتیجه نتایج عکسی دارد که نشان‌دهنده جهل و نادانی درباره تحولات اساسی جهانی است که معادلات مربوط به این دو پرونده را تغییر داد.

وی افزود: در فلسطین شاهد انقلابی هستیم که فلسطینی‌ها در دفاع از حرم قدس شریف و در برابر یهودی‌سازی مستمر اسرائيل شهید می‌شوند، اما آنچه از وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این خصوص شاهد بودیم تنها این بود که تحت فشارهای آمریکا و اسرائیل با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تماس تلفنی گرفت و خواستار برقراری آتش‌بس شد.

ایران: بسته خروج از رکود در دولت هم ایجاد نگرانی کرده است

همزمان با افزایش انتقادها از تناقضات بسته دولت برای خروج از رکود، روزنامه دولتی ایران خواستار اجرای توأم با احتیاط این بسته شد.

این روزنامه از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: به نظر می‌رسد دولت برای تحریک تقاضا به صبر بیشتری نیاز دارد.

بسته خروج از رکود این نگرانی را در دولت و کارشناسان اقتصادی ایجاد کرده که اجرای آن باعث افزایش تورم شود به همین دلیل دولت اعلام کرده با اجرای بسته ماهانه تورم را کنترل می‌کند و اگر تورم بیشتر از یک درصد افزایش داشت اجرای بسته را متوقف می‌کند. بنابراین اجرای بسته باید با احتیاط باشد در کنار اجرای بسته خروج از رکود، دولت باید توجه جدی به بهره‌وری داشته باشد.

براساس برنامه پنجم بهره‌وری باید 2/5 درصد از واحد ارزش اقتصادی را به خود اختصاص می‌داد اما این عدد به بیشتر از یک درصد افزایش نیافت. بنابراین کاری که دولت برای اجرای بهتر برنامه خروج از رکود و کنترل تورم می‌تواند انجام دهد اجرای سیاست‌های خروج از رکود به همراه افزایش بهره‌وری است.

حتی در دوران جنگ هم وضع معیشت را به مسائل خارجی گره نزدیم

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران از دولت خواست از ایجاد امید کاذب درباره پساتحریم پرهیز کند.

علاءالدین میرمحمد صادقی در پاسخ این سوال که شما استراتژی آقای روحانی درباره این مساله که ابتدا باید تحریم‌های بین‌المللی از بین برود و سپس مسائل اقتصاد داخلی در اولویت قرار بگیرد را صحیح می‌دانید؟ اظهار داشت: به نظر من ارتباط دادن مسئله تحریم‌ها با اقتصاد داخلی و وضعیت معیشتی مردم کار صحیحی نبود و بهتر بود که آقای روحانی به صورت جداگانه این مسائل را مورد توجه قرار می‌داد ما در گذشته دوران جنگ را نیز پشت سرگذاشتم و در آن دوران که وضعیت اقتصادی از امروز بسیار بدتر بود هیچ‌گاه مسائل خارجی را به وضعیت معیشتی مردم گره نزدیم و تلاش کردیم مشکلات اقتصادی را با استفاده از پتانسیل‌های درونی کشور حل کنیم. ما باید شرایط هر مقطع زمانی را با توجه به شرایط همان زمان در نظر بگیریم و تلاش کنیم برای مشکلات داخلی راه‌حل‌های داخلی پیدا کنیم. بنابراین گره زدن مسئله تحریم‌ها به وضعیت معیشتی مردم کار صحیحی نبود با این وجود خوشبختانه مسئله رفع تحریم‌ها به نتیجه منطقی و مطلوبی رسید و امیدواری زیادی برای آینده به وجود آمده است.

وی در عین حال در پاسخ این سوال که مهم‌ترین چالش‌های دولت در دوران پساتحریم چیست؟ آیا اقتصاد ایران پس از مرتفع شدن تحریم‌ها دچار شوک و تکان‌های شدید خواهد شد؟ گفت: به نظر من نباید امید کاذب در بین مردم ایجاد کرد و باید مردم را با واقعیت‌های موجود و آینده آشنا کرد. اینکه برخی برای دوران پساتحریم وعده‌های بزرگ مطرح می‌کنند و مردم را آماده یک دگرگونی بزرگ می‌کنند. صحیح نیست و نباید چنین اتفاقی رخ بدهد. مسائل اقتصادی نیازمند صبر و دوراندیشی است. نمی‌توان با اتفاقات مقطعی ساختارهای معیوب اقتصاد را ساماندهی کرد. مشکلات اقتصادی ما ریشه در برخی عوامل اجتماعی و سیاسی دارد که قبل از آغاز تحریم‌ها نیز وجود داشته و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها نیز ادامه خواهد داشت. به همین دلیل بنده بعید می‌دانم که با برداشته شدن تحریم‌ها یک تحول فوق‌العاده در اقتصاد ایران ایجاد شود. با این وجود برخی از مشکلات اقتصادی ما با لغو تحریم‌ها از بین خواهد رفت و مراودات اقتصادی ایران با کشورهای خارجی شکل جدیدی به خود می‌گیرد همچنین تغییرات زیادی در واردات و صادرات ما به وجود می‌آید که همگی سبب رونق و ایجاد انگیزه در بین فعالان اقتصادی می‌شود.

وی اضافه کرد: برداشته شدن تحریم‌ها ممکن است یک شوک به اقتصاد ایران وارد کند اما شدت این شوک ضعیف خواهد بود ما باید به جای اینکه به مردم امید کاذب بدهیم، ماهیت و پیامدهای مثبت اقتصاد مقاومتی که مورد نظر مقام معظم رهبری است را برای مردم تفسیر و تشریح کنیم. به نظر من اقتصاد مقاومتی می‌تواند در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت به اقتصاد ما کمک کند و بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

*********************************

روزنامه قدس **

جشن نمایندگان کنگره آمریکا

قدس آنلاین: در یک میهمانی خصوصی به میزبانی «نانسی پلوسی»، رهبر دموکرات‌های کنگره آمریکا، نمایندگان دموکرات‌، آغاز اجرای سند موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» را جشن گرفتند.

شهادت دو مدافع حرم در سوریه

فرارو: همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، دو تن از مدافعان حرم با نام مصطفی صدرزاده و سید میلاد مصطفوی، در محور حلب سوریه به شهادت رسیدند.

«الجبیر» به اندازه وزنش سخن بگوید

تابناک: یک کارشناس وزارت خارجه با بیان اینکه سخنان تکراری و سخیف «الجبیر» وزیر خارجه سعودی فاقد ارزش پاسخگویی همسطح سیاسی و یا واکنش رسمی وزارت خارجه ایران است، گفت: بهتر است مقامات عالی سعودی قبل از اینکه این وزیر خارجه عصبی، ناشی و بی‌تجربه کاری دستشان بدهد به او نصیحت کنند که به اندازه وزن خود و سنجیده سخن بگوید.

ادعای روزنامه سعودی

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه «الحیات» نزدیک به خاندان آل سعود که در لندن چاپ می‌شود، در خبری مدعی شد که اطلاعات تأیید نشده حاکی است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه(امروز) روانه تهران خواهد شد.

هشدار ایران به سودان

جهان: معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه زمان تجاوز علیه مردم مظلوم یمن برای عربستان سعودی به پایان رسیده، گفت: پیوستن خارطوم هم به ائتلاف سعودی علیه یمن برای سودان نفعی نخواهد داشت.

زندانی شدن یک ایرانی در آمریکا

ایسنا: دادگاهی در آمریکا مظفر خزایی یک شهروند آمریکایی - ایرانی را به اتهام فروش اطلاعات حساس درباره جت‌های نظامی ایالات متحده به ایران به هشت سال و یک ماه زندان محکوم کرد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* پلیس مالزی، پنجشنبه شب و در شب تاسوعای حسینی یک روز پس از سفر وزیر خارجه عربستان به مالزی، با ورود به حسینیه امام رضا(ع) شهر کوالالامپور که با مجوز فعالیت می‌کند، 14 نفر از شیعیان را بازداشت و این مراسم را با اختلال مواجه کرد. این منابع معتقدند سازمان توسعه اسلامی مالزی پشت این حمله قرار دارد که منجر به بازداشت تعدادی از شیعیان از جمله «محمد کامل زهیری» مسئول این حسینیه شد. پلیس پس از انتقال این افراد به سازمان امور دینی ایالت سلانگور و بازجویی از آن‌ها، به طور موقت این شیعیان را آزاد کرد و آن‌ها موظف شدند هفته آینده به همراه گروهی دیگر از شیعیان خود را به پلیس معرفی کنند. این بازداشت‌ها درحالی صورت گرفت که «نجیب تون رزاق» نخست‌وزیر مالزی مهرماه گذشته در سازمان ملل متحد تاکید کرد شیعیان و اهل سنت دو مسیر متفاوت برای رسیدن به هدفی مشترک را می‌پیمایند و نباید دشمنی بین آنها باشد.

* رهبران شیعیان مصر، به وزارت اوقاف این کشور به خاطر تعطیل کردن مسجد راس الحسین در روزهای تاسوعا و عاشورا اعتراض کردند. به گزارش «الیوم السابع» وزارت اوقاف مصر مسجد راس الحسین را به مدت دو روز (در طول تاسوعا و عاشورای حسینی) تعطیل کرد. علاوه بر این، هزاران نفر از شیعیان مصری در اعتراض به بستن مسجد «راس الحسین» تظاهرات گسترده برپا کردند.

* مجمع مبلغان تونس از عثمان بطیخ وزیر امور دینی این کشور خواست درباره استناد به آیه‌ای از قرآن کریم که وجود خارجی ندارد،‌ توضیح بدهد. عثمان بطیخ وزیر امور دینی تونس روز پنجشنبه گفته بود براساس یآآیه «لاترفعوا اصواتکم فی بیوت الله» نباید در خانه‌های خدا (مساجد) صدای خود را بلند کرد. مهدی بوکثیر رئیس مجمع مبلغان تونس اعلام کرد: اگر حرف یا کلمه یا جمله‌ای در قرآن کریم وجود نداشته باشد و به این کتاب الهی نسبت داده شود، حرام است و عثمان بطیخ باید توضیح بدهد که آیه مورد استنادش در کجای قرآن کریم آمده است. بوکثیر افزود: تنها آیه‌ای در قرآن کریم که مشابه آیه مورد استناد عثمان بطیخ است، آیه مبارکه «یا ایها الذین آمنوا لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی» است. وی گفت: سخنان خارج از عرف و شرع راه را برای تحریف قرآن کریم هموار می‌کند.

* دبیرکل سازمان ملل، دیروز دوم آبان ماه، به مناسبت هفتادمین سال تاسیس این سازمان که «روز ملل متحد» نام گرفته، گفت: «سازمان ملل متحد برای تمام هفت میلیارد نفر اعضای خانواده بشری فعالیت می‌کند و از کره زمین مراقبت می‌نماید.» بان کی مون در پیام خود افزود: این سازمان بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب،‌ ملیت، جنسیت یا گرایش جنسی مدافع حقوق تمام افراد بشر است.» اینها که در پیام دبیرکل سازمان ملل آمده، از وظایف این سازمان است ولی در دوران دبیرکلی آقای بان کی مون نه تنها به این وظایف عمل نشده بلکه سازمان ملل به یک تماشاگر بی‌خاصیت تبدیل شده که فقط جنایات بزرگ علیه بشریت را نظاره می‌کند و حتی در بسیاری از موارد آن را تایید هم می‌کند مثل جنگ یمن که با قطعنامه شورای امنیت همین سازمان دست آل سعود برای کشتار مردم مظلوم یمن باز گذاشته شد. بلاتکلیفی پناه‌جویانی که این روزها در اروپا سرگردانند و هر روز عده‌ای از آنها جان می‌دهند یا در دریا غرق می‌شوند و جنایات تروریست‌های تکفیری با حمایت آمریکا و اروپا از دیگر مواردی هستند که دبیرکل سازمان ملل در برابر آنها سکوت کرده و جنایات اخیر صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی نیز با تایید همین آقای بان کی مون ادامه دارد.

*********************************

روزنامه ایران**

اموال زنجانی در خارج تحت تعقیب ایران قرار گرفت

وزارت نفت ایران روند قضایی تصاحب اموال بابک زنجانی را در خارج آغاز کرد و در اولین اقدام خواهان تمام سهام یک شرکت هوایی «اونور ایر» شد. به گزارش «فارس» به نقل از «حریت»، بنا به ادعای مقامات وزارت نفت، تمام سهام این شرکت هوایی ترک متعلق به مهدی شمس و «قدرت تانسل» است که هر دو از عوامل بابک زنجانی در ترکیه بوده‌اند.

در حال حاضر بخشی از اتهامات بابک زنجانی، پرداخت نکردن 8/2 میلیارد دلار از پول نفت کشورمان به وزارت نفت است. دادگاه ترکیه اعلام کرده است که واگذاری سهام این شرکت ترک به ایران باید با تأیید شمس و «تانسل» صورت گیرد. در سال 2013، کل سهام شرکت هوایی «اونور ایر» ترکیه به تانسل و شمس که تبعه انگلیس نیز است و در دوبی ساکن بود واگذار شد که ارزش این معامله حدود 250 میلیون دلار بوده است.

بازداشت بدهکار 1000 میلیاردی مؤسسه «میزان»

یکی از بزرگترین بدهکاران مؤسسه منحله «میزان » بازداشت شد. به گزارش «انتخاب» ؛ م.ج.ف که دارای معوقه بانکی 1000 میلیارد ریالی به مؤسسه منحله «میزان» از سالیان گذشته است و اقدامات متعدد قضایی در چند سال گذشته علیه او در دست اجرا قرار گرفته ، در شب «تاسوعا» بازداشت شد. این فرد بزرگترین بدهکار مؤسسه منحله میزان بعد از پدیده است. بر اساس این گزارش ، پیش تر برخی اخبار در مورد واگذاری فوری «پدیده شاندیز» در رسانه ها منتشر شده بود که به نظر می رسد ، بازداشت این فرد نیز در راستای پرداخت فوری مطالبات مردم باشد.

اصغرزاده: پروژه «محرم» تندروها ناکام ماند

ابراهیم اصغرزاده در صفحه اینستاگرم خود نوشت: نقشه تندروها که در کمین ابطال برجام به دست رهبری و بهره‌برداری از احساسات دینی مردم در محرم بودند، نقش برآب شد. پروژه تندروها برای تبدیل عزاداری تاسوعا و عاشورای امسال به کمپین ضد برجام به طور کامل با شکست مواجه گردید. شکست از آنجا آغاز شد که مصوبه مجلس مبنی بر پذیرش برجام، مورد تأیید رهبری قرار گرفت و روحانی فوری و رسماً اعلام کرد دولت ایران آمادگی دارد با توجه به شروط رهبری برجام را اجرا نماید.

انتقاد از گردشگری« استراو» در شیراز

آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اعتراض به سفر وزیر خارجه پیشین انگلیس به این شهر با عنوان گردشگری، گفت: «چرا این فرد در تاسوعای حسینی گردشگری خود به شیراز را قرار داده و آیا مسئولان در این مورد پاسخی دارند؟» به گزارش«فارس» وی بابیان اینکه «فراموش کردن دشمنی‌های ۷۰ ساله امریکا و ۲۰۰ ساله انگلیس به ملت مسلمان ایران ممکن نیست »، افزود:« مادامی‌که ملت از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی دفاع و مراقبت می‌کند امریکا و استکبار دست از دشمنی‌های خود با ما برنمی‌دارند.» گفتنی است ؛ «جک استراو » برای سفری شخصی و با یک تور گردشگری به تهران سفر کرده است.

وی هدف از سفر خود را «خنثی سازی جو« ایران هراسی» در رسانه های جهان »اعلام کرده است. وزیر خارجه پیشین انگلیس پس از سفر به یزد، در پیامی ضمن قدردانی از میهمان نوازی ایرانیان نوشت:« امنیت در ایران، مخصوصا یزد بسیار بالاست.»

جاسوسی امریکا از تحرکات ضدایرانی اسرائیل

روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد: «ایالات متحده با نگرانی از اینکه متحد نزدیکش اسرائیل ممکن است تلاش کند حمله‌ای را به «فردو»، مستحکم‌ترین تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، در سال 2012 پایگاه‌های نظامی اسرائیل را از نزدیک تحت نظر قرار داد و مکالمات مخفی را استراق سمع کرد. »

*********************************

روزنامه جام حم**

پاسخ ظریف به نامه وکلا درباره فاجعه منا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به نامه جمعی از اعضای کانون وکلای دادگستری در ارتباط با اعلام آمادگی آنها برای پیگیری حقوقی فاجعه منا پاسخ داد و نوشت: حتما از این توان بسیار ارزشمند بهره‌برداری خواهد شد.

همزمان خبرگزاری فارس نوشت: با تصویب هیات وزیران، مبلغ 50 میلیارد ریال به منظور کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از حادثه منا در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد.

شواهد تازه درباره رکن‌آبادی

مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر این که گفته می‌شود رکن‌آبادی، سفیر پیشین ایران در لبنان را هنگام انتقال به بیمارستان زنده دیده‌اند، گفت: به نقل از کسانی که آنجا بوده‌اند، روایت‌هایی در این زمینه مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تحقیقات و بررسی‌های ما در این زمینه ادامه دارد و آزمایش DNA بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

اسکادران ویژه آمریکا برای جاسوسی هسته‌ای

پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی از اختصاص اسکادران ویژه بخش اطلاعات هسته‌ای نیروی هوایی این کشور برای جاسوسی هسته‌ای از کشورها به‌ویژه ایران خبر داد.

به گزارش فارس، پایگاه آمریکایی «جنگ ملال‌آور است» در این گزارش درباره اسکادران جاسوسی هسته‌ای نوشته است: «اسکادران فنی نظارت اکنون تحت فرماندهی اهرن کارل است و وظیفه آن ارائه اطلاعات به رئیس‌جمهور درباره نظارت بر تبعیت کشورها از معاهدات هسته‌ای و کشف، بررسی و تعیین مکان انفجارهای هسته‌ای زیرزمینی، زیرآبی، ‌در اتمسفر یا در فضا است». در ادامه این گزارش آمده است: «این اسکادران به احتمال زیاد به جاسوسی از دوستان و متحدان، ادامه خواهد داد. اسکادران همچنین طی حداقل هشت سال گذشته از موشک‌های بالستیک چین، هند، ایران، اسرائیل و سوریه و همچنین پرتاب راکت به فضا جاسوسی کرده است.»

دیدگاه ایران درباره انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل

سفیر ایران در سازمان ملل با اشاره به آغاز روند انتخاب دبیرکل جدید در سال 2016 بر مواضع جنبش عدم‌تعهد در این مورد و به‌ویژه بر لزوم تقویت نقش محوری مجمع عمومی در انتخاب دبیرکل جدید تاکید کرد.

به گزارش فارس،‌ غلامعلی خوشرو طی سخنانی که به نمایندگی از جنبش عدم تعهد داشت، اظهار کرد: اعضای جنبش عدم تعهد همواره با استفاده ابزاری از شورای امنیت برای پی‌جویی اهداف سیاسی مخالفت کرده و معتقدند شورا باید بی‌طرفانه و غیرگزینشی اقدام کرده و در مقابل اقدامات خود پاسخگو باشد. همچنین لازم است شورا از مداخله در اموری که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌آید، خودداری کند و صرفا در چارچوب اختیارات واگذار شده به آن در منشور ملل متحد عمل کند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات