صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۸۶

اخبار ویژه روزنامه‌ها 5 آبان

سخنگوی وزارت ‌خارجه آمریکا گفت: پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران به معنی سکوت آمریکا در قبال مسائل دیگر نیست و ما به ابراز نگرانی در مورد مسائل دیگر از جمله نقض حقوق بشر در داخل ایران ادامه خواهیم داد.

روزنامه کیهان **

آمریکا: به خاطر برجام درباره دیگر مسائل ایران سکوت نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت ‌خارجه آمریکا گفت: پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران به معنی سکوت آمریکا در قبال مسائل دیگر نیست و ما به ابراز نگرانی در مورد مسائل دیگر از جمله نقض حقوق بشر در داخل ایران ادامه خواهیم داد.

به گزارش تلویزیون صدای آمریکا نشست سالیانه شورای ملی ایرانیان آمریکا - نایاک - روز یکشنبه در واشنگتن برگزار شد.

«آلن ایر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این نشست در مورد توافق هسته‌ای با ایران و نیز ارتباط روابط آینده آمریکا با این کشور سخنرانی کرد و گفت: آمریکا مایل است با همه کشورها روابط دوستی داشته باشد ولی با همه آشنایی‌اش با مسائل ایران نمی‌توانم پیش‌بینی کنم روابط آمریکا و ایران به چه سمتی حرکت می‌کند. وی تاکید کرد: پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران بدان معنا نیست که آمریکا درباره مسائل دیگر ساکت خواهد ماند. ما به ابراز نگرانی در مورد نقض حقوق بشر در داخل ایران، درمورد طبیعت بی‌ثبات‌سازی اقدامات ایران در منطقه از جمله حمایت ایران از «حماس» و «حزب‌الله» و تنش‌های فرقه‌ای و همچنین نگرانی ما در مورد بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسش صدای آمریکا مبنی بر اینکه «تهران اخیرا یک آزمایش موشکی بالستیک انجام داده است که دولت باراک اوباما و سامانتا پاور سفیر دائم این کشور در شورای امنیت به این اقدام ایران اعتراض کرده‌اند، حال واکنش دولت اوباما به این موضوع چه خواهد بود؟» گفت: به واسطه این آزمایش‌ها، ما این مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردیم و همواره، هم قبل از این توافق هسته‌ای و هم از حالا به بعد، خواستار آن هستیم که ایران به تعهدات خودش، چه هسته‌ای و چه غیرهسته‌ای، عمل کند.

 

ماجرای تعلیق 82 آینه عبرت برجام

نامه مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به رئيس‌جمهور مبنی بر تایید مشروط برجام، حاوی نکات متعدد و بسیار مهمی بود که یکی از آنها به کارگیری تعبیر «عبرت‌آموز» توسط ایشان برای روند مذاکرات و نتیجه آن یعنی «برجام» بود.

به گزارش رجانیوز، مقام معظم رهبری در بخشی از نامه خود ضمن تقدیر و تشکر از تیم مذاکره‌کننده و منتقدان نوشتند:«این مجموعه پر حجم کار و تلاش و فکر در مسئله‌ای که گمان می‌رود از جمله مسائل به یاد ماندنی و عبرت‌آموز جمهوری اسلامی باشد، درخور تقدیر و مایه خرسندی است.» اما چرا رهبر معظم انقلاب از قید مهم «عبرت‌آموز» برای مذاکرات هسته‌ای یاد کردند؟ برای پاسخ به این سؤال باید سخنان مهم ایشان در دو سال قبل در جمع دانشجویان در 12 آبان 1392 را مرور کرد.

در آن برهه در حالی که هنوز توافق ژنو منعقد  نشده  بود و مذاکرات دوجانبه ظریف و کری به تازگی آغاز شده بود، ایشان در بیان چرایی مجوز این اتفاق به دولت روحانی فرمودند: «یک تجربه‌ای در اختیار ملت ایران است- که حالا من مختصراً عرض خواهم کرد- این تجربه ظرفیت فکری ملت ما را بالا خواهد برد؛ مثل تجربه‌ای که در سال 82 و 83 در زمینه تعلیق غنی‌سازی انجام گرفت، که آن‌ وقت تعلیق غنی‌سازی را در مذاکرات با همین اروپاییها، جمهوری اسلامی برای یک مدتی پذیرفت. خب ما دو سال عقب افتادیم، لکن به نفع ما تمام شد. چرا؟ چون فهمیدیم که با تعلیق غنی‌سازی، امید همکاری از طرف شرکای غربی مطلقا وجود ندارد. اگر ما آن تعلیق اختیاری را که البته به نحوی تحمیل شده بود، لکن ما قبول کردیم، مسئولین ما قبول کردند- آن روز قبول نکرده بودیم، ممکن بود کسانی بگویند خب یک ذره شما عقب‌نشینی می‌کردید، همه مشکلات حل می‌شد، پرونده هسته‌ای ایران عادی می‌شد. آن تعلیق غنی‌سازی این فایده را برای ما داشت که معلوم شد با عقب‌نشینی، با تعلیق غنی‌سازی، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیاری از کارها مشکل حل نمی‌شود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگری است.»

ایشان توضیح دادند: «این را ما فهمیدیم، لذا بعد از آن شروع کردیم غنی‌سازی را آغاز کردن. امروز وضعیت جمهوری اسلامی با سال 82، زمین تا آسمان فرق کرده؛ آن روز ما چانه می‌زدیم سر دو، سه سانتریفیوژ، [در حالی که] امروز چندین هزار سانتریفیوژ مشغول کارند.

جوان‌های ما، دانشمندان ما، محققین ما، مسئولین ما همت کردند، کارها را پیش بردند. بنابراین از مذاکراتی هم که امروز در جریان است، ما ضرری نخواهیم کرد. البته بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمی‌کنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملت ایران انتظار دارد، به دست بیاید، لکن تجربه‌ای است و پشتوانه تجربی ملت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد اما لازم است ملت بیدار باشد. ما از مسئولین خودمان که دارند در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند، کار می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم، اما ملت باید بیدار باشد، بداند چه اتفاقی دارد می‌افتد[تا] بعضی از تبلیغاتچی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی‌های بی‌مزد و مواجب- از روی ساده‌لوحی- نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.»

رهبر انقلاب همچنین در 20 فروردین 94 در جمع مداحان نیز با اشاره ضمنی به این موضوع فرمودند: «هیچ وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم. نه از باب یک توهم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم حالا اگر یک روزی- ما که در آن روز قاعدتا نخواهیم بود- شماها ان‌شاءالله در جریان حوادث و جزئیات و یادداشت‌ها و نوشته‌های این روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربه ما از کجا حاصل شده؛ تجربه کردیم.»

واقعیت ماجرا این است که رهبر معظم انقلاب همان‌طور که در دو سال گذشته نیز بارها و بارها تاکید کردند هیچ‌گاه به مذاکره با آمریکا برای حل مشکلات کشور خوشبین نبودند اما در اثر به وجود آمدن این مطالبه عمومی در برخی دولتمردان این اجازه را صادر کرده و میدان را برای مذاکره‌کنندگان باز گذاشتند تا در عمل این واقعیت «تجربه» شود و «ظرفیت فکری» ارتقا یابد که راه عبور از مشکلات کشور توجه به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های داخلی و درست مدیریت کردن آنهاست نه چشم دوختن به دست آمریکا برای لغو و تعلیق تحریم‌ها، چرا که اگر بر فرض چنین اتفاقی نیز بیفتد بازهم عمده مشکلات ناشی از سوءتدبیرها و مدیریت نکردن منابع داخلی است و نه تحریم‌ها.

 

واقعیت‌هایی که بسته ضد رکود درباره تیم اقتصادی دولت آشکار کرد

«بسته ضد رکودی جدید دولت به روشنی نشان داد تیم اقتصادی دولت تا چه حد بی‌برنامه و مردّد است».

وبسایت الف در تحلیلی اقتصادی نوشت: «تحریم‌ها هر چند تلخ و ظالمانه بود اما این حسن را هم داشت که برای مدتی به اجبار شیر رانت‌های نفتی به سوی اقتصاد ایران را بست. در این شرایط، همه امیدوار بودیم نهاد دولت که در «تخصیص بودجه» و «توزیع رانت» به خبرگی (!) رسیده، در غیاب رانت‌های نفتی برای توزیع، یک بار هم به وظیفه اصلی و زمین مانده‌اش برسد یعنی ایجاد امنیت اقتصادی و دلالت بخش خصوصی واقعی برای سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات. شاید توقع سرمایه‌گذاری و تولید و صادرات از بخش خصوصی در شرایط تحریم، غیرواقعی به نظر می‌رسد اما خوب است به یاد آوریم در اوج تحریم‌ها هم، اکثر فعالان بخش خصوصی از «خودتحریمی» و «تحریم‌های داخلی» بیشتر گلایه داشتند تا «تحریم‌های خارجی» و مدعی بودند دولت و شرکت‌ها و موسسات شبه دولتی اگر از سرراه تولید و صادرات کنار بروند، تولیدکنندگان و صادرکنندگان واقعی خصوصی، می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند و امکان تنفس و ادامه حیات را برای اقتصاد ایران فراهم کنند.

الف می‌افزاید: بسته  ضد رکودی جدید دولت، به روشنی نشان داد تیم اقتصادی دولت برای نجات اقتصاد ایران تا چه حد بی‌برنامه و چقدر در تجویز نسخه، مردد و بی‌جرات است. به زعم بسیاری از اقتصاددانان کشور، برای درمان اقتصادی ایران نسخه‌های موثر وجود دارند. نسخه‌هایی که البته اجرای آنها هم درد دارد و هم جرات می‌خواهد.

یکی از اساسی‌ترین نسخه‌ها، «شفاف کردن اطلاعات و فرصت‌های اقتصادی» است. مواد 19 تا 21 «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، دولت را موظف کرده همه اطلاعات مناقصه‌ها و مزایده‌ها و ترک تشریفات مناقصه‌ها را قبل و بعد از برگزاری به همراه اطلاعات برنده و قرارداد مربوطه روی اینترنت بگذارد تا همه ببینند اما دولت محترم گویا فراموش کرده که چنین وظیفه مهمی هم دارد. نسخه مهم و اساسی دیگر، صداقت است. مردمی که عزل وزیر اسبق کشور به خاطر دروغگویی درباره مدرک تحصیلی‌اش و تعقیب قضایی معاون اول رئیس‌جمهور سابق به اتهام سوءاستفاده مالی را دیده‌اند، قبول نمی‌کنند که در موضوع «پرونده کرسنت»، همه رسانه‌ها محکوم به سکوت باشند.

«الف» با تأکید بر لزوم سوق دادن سرمایه‌های مردم به سمت تولید، قطع یارانه اقشار غیرنیازمند و تمرکز دولت بر ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی نوشت: اوایل دولت یازدهم هرگاه آقای رئیس‌جمهور یا اعضای تیم اقتصادی دولت مصاحبه می‌کردند، انتظار بود چنین ایده‌ها و برنامه‌هایی را برای نجات اقتصاد ایران مطرح کنند چرا که خودشان در سال 92 با وعده‌های انتخاباتی چنین توقعی ایجاد کرده بودند اما هرچه جلوتر آمده‌ایم، راهکارهای اقتصادی دولت هر روز مأیوس‌کننده‌تر از دیروز شده است. همان  راه‌های آزموده شده و روزمره همیشگی با همین نهادهای ناکارآمد و کند موجود. ارائه بسته ضد رکودی جدید دولت، از جهات زیادی نگران‌کننده است. نه فقط به این خاطر که نشان داد دولت برنامه اقتصادی بلندمدت یا حتی میان مدت ندارد و نه فقط به خاطر این که حتی اجرای همین بسته «علامت درمانی» هم به عهده نظام موجود ناکارآمد بانکی گذاشته شده و در شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات حتی به سود 27 درصدی هم راضی نمی‌شوند، دولت وعده‌ کاهش نرخ سود داده است. کاهش نرخ سود بانکی آن هم توسط بانک مرکزی‌ای که قدرت برخورد با چند موسسه مالی غیرمجاز را هم ندارد، بیشتر به یک شوخی تلخ می‌ماند.

ارائه بسته ضدرکودی اخیر بیشتر از این جهت نگران‌کننده بود که نشان داد تیم اقتصادی دولت متاسفانه نه طرح روشنی دارد و نه جرأتی، و این خیلی‌ نگران‌کننده است.

 

روحانی بهانه است باید به سیاست ضدآمریکایی پایان داد

پایگاه اینترنتی وابسته به اپوزیسیون خارج‌نشین، خواستار استفاده از فرصت توافق برجام برای پایان دادن بر سیاست آمریکا‌ستیزی در ایران شد.

روز آن‌لاین در مطلبی به قلم یکی از آشوبگران فراری نوشت: پیامد برجام، مجموعه‌ای از بیم و امیدها را پیش‌روی جنبش دموکراسی‌خواهی در ایران قرار می‌دهد. یکی از مسائل مهم که می‌تواند تاثیرات مثبت برجام را ماندگار سازد و از حالت میرا و مقطعی خارج سازد، پیوند خوردن آن با به حاشیه راندن راهبرد سیاست خارجی دشمن محور است. رهبری و نیروهای افراطی حکومت با این تصور و اراده در نهایت برجام را پذیرفتند و زمینه شکل‌گیری آن را فراهم ساختند که یک استثنا و اتفاق مقطعی در چارچوب مصلحت‌سنجی باشد و نقطه عطفی در تغییر مناسبات خارجی حکومت نشود. از این رو (آیت‌الله) خامنه‌ای به صورت جدی تاکید می‌کند که توافق هسته‌ای به معنای نادیده گرفتن دشمنی ذاتی نظام سیاسی آمریکا با جمهوری اسلامی نیست و کماکان آمریکا شیطان بزرگ است.

نویسنده می‌افزاید: دولت روحانی تاکنون در مقابل این سیاست‌ رویه منفعلی داشته است و عملا برجام به معنای زیر سؤال رفتن پایه‌ای سیاست خارجی افراطی و دهه شصتی نگشته است. درواقع دولت روحانی می‌کوشد بدون چالش راهبردی با دیدگاه رهبری در سیاست خارجی با قرائتی پراگماتیستی رویکرد دفاعی در پارادایم سیاست خارجی دشمن محور را دنبال کند. به بیان صریح‌تر اعتدالی‌ها و در راس آنها روحانی اشتراک راهبردی با رهبری دارند و اختلافات‌شان در عرصه بین‌المللی در سطح تاکتیک و روش‌ها است. آنها هم غرب را دشمن می‌پندارند پیامد این رویکرد تبعات منفی سنگین دارد و اجازه پایداری تاثیرات مثبت برجام را نمی‌دهد و آن را به وقفه‌ای مقطعی و یا ترمزی در مقابل سیاست خارجی تنزل می‌دهد.

روز آن‌لاین ادامه می‌دهد: روحانی و ظریف نمایندگان اصلی رویکرد آشتی‌طلبی و صلح با دنیا نیستند ] !؟[ بلکه در بین بلوک قدرت و جناح‌هایی که امکان سیاست‌ورزی رسمی دارند معتدل محسوب می‌شوند. اگرچه این عامل به شکل ساختاری مسیر استفاده از برجام برای گذار از سیاست خارجی ایدئولوژیک را با دشواری‌هایی مواجه کرده، اما حالت بازدارنده کامل ندارد و نیروهای جامعه مدنی و مدافعان صلح و مدارا با جامعه جهانی می‌توانند از فضا برای عقب راندن بیشتر سیاست خارجی ضدآمریکایی استفاده کنند.

اختلافات تاکتیکی و نه چندان پردامنه بین روحانی و حاکمیت می‌تواند  ناخواسته فضاهایی برای تضعیف دشمن محوری در سیاست خارجی ایجاد ‌کند.

«ع-الف» در پایان می‌نویسد: جریان مخالف حکومت در دوره پساتوافق هسته‌ای باید حاملان واقعی خود را سازمان داده و حرکت منسجمی برای جلو بردن این رویکرد و تعمیق آن در عرصه سیاسی راه بیاندازد. روشن شدن تمایز بین کسانی که تاکتیکی و عمل‌گرایانه‌ با این رهیافت در سیاست خارجی همراه شده‌اند با کسانی که به لحاظ راهبردی به آن باور دارند، نکته‌ای کلیدی است. در غیر این صورت در فضای غبارآلود و آشفته کنونی ممکن است تجربه آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی و پایان جنگ تکرار شود که نتوانستند تاثیر پایداری در زمینه پایان دادن به الگوی سیاست خارجی ستیزه‌جو داشته باشند. و دوباره دیدگاه‌های تقابلی و مبتنی بر ماجراجویی در قالب‌های جدیدی بازسازی شدند. مفاد نامه (آیت‌الله) خامنه‌ای به روحانی درباره برجام و هیاهویی که دلواپسان با طلبکاری راه انداختند و برجام را نوعی توافق بد جلوه دادند، نطفه بازگشت دوباره غرب‌ستیزی تهاجمی بر ریل سیاست خارجی است. زمان اندک است و تداوم روند کنونی بدون هوشیاری و استفاده به موقع و هدفمند باعث می‌شود این فرصت نیز از دست برود.

با عنایت به اینکه نویسنده با این تحلیل از مزدبگیران دون پایه مراکز جاسوسی آمریکا به شمار می‌رود، می‌توان تحلیل وی را نوعی نشتی بشکه درباره تلقی و توقع آمریکایی‌ها از دوره به اصطلاح پسابرجام ارزیابی کرد.

*********************************

روزنامه جام جم **

سفر رئیس سنای فرانسه به تهران

رئیس مجلس سنای فرانسه هفته آینده و پیش از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور، به تهران سفر خواهد آمد.

به گزارش ایرنا، «ژرار لارشه» در زمان حضور در ایران با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر امورخارجه کشورمان دیدار خواهد کرد. پیش از این، لارشه اعلام کرده بود دیدارش با رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و گفت‌وگوهایش با مقامات ایران بر جدیدترین تحولات لبنان متمرکز خواهد بود.

 

ظریف: همه برای کشف علل فاجعه منا همکاری کنند

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان هنگام دریافت رونوشت استوارنامه سفیر جدید مالی، ضمن تسلیت به دولت و ملت مالی در خصوص جان‌باختگان فاجعه منا، ابراز امیدواری کرد همه کشورها برای کشف دلایل بروز این فاجعه و جلوگیری از تکرار مجدد آن، تلاش و همکاری کنند.

به گزارش اداره‌کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امورخارجه، وی همچنین تروریسم را یک مشکل حاد برای همه کشورها عنوان کرده و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم تأکید کرد. «بوبکر گورو دیال» سفیر جدید جمهوری مالی نیز در این دیدار با اشاره به کشته شدن بیش از 200 نفر از شهروندان مالی در این حادثه، این رقم را بیشترین تعداد در بین کشورهای آفریقایی عنوان کرد.

 

روایتی از شعارها در مراسم سوگواری بیت رهبری

سایت انتخاب نوشت: پس از انتشار وسیع خبر «شعار علیه لاریجانی در بیت رهبری» در گروه‌های تلگرامی، خبرنگار «انتخاب» ضمن بررسی و بازبینی فیلم مجلس شنبه‌شب، با برخی از افراد حاضر گفت‌وگو کرد.

بازبینی فیلم و گفت‌وگو با افراد حاضر در جلسه، نشان داد که «شعارها در طول جلسه شام غریبان، مکررا سر داده شده و ارتباطی با لحظه حضور رئیس مجلس نداشته است.»

 

نامه آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره بورسیه

محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، محتوای نامه رئیس قوه قضاییه به مقام معظم رهبری درباره پرونده بورسیه‌ها را تشریح کرد و گفت: نظر آیت‌الله آملی این است که مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درخصوص عدم ارجاع پرونده بورسیه‌ها به قوه قضاییه باید اصلاح شود و محدودیت مراجعه به قوه قضاییه درخصوص این پرونده برداشته شود.

او خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی باید کمیته‌ای در شورا برای بررسی شکایت بورسیه‌ها تشکیل شود که به نظر من هم این مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ناقض قانون اساسی است.

 

تجمع اصفهانی‌ها مقابل محل اقامت جک استراو

در پی سفر جک استراو، وزیر اسبق امور خارجه انگلیس به اصفهان، مردم این شهر مقابل هتل عباسی، محل اقامت استراو تجمع کردند.

به گزارش تسنیم، مردم اصفهان در این تجمع با اعلام انزجار خود از نفوذ بیگانگان در کشور، شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگلیس»، «شهر شهیدان ما جای جک استراو نیست» و «مرگ بر حامی فتنه‌گر» سر دادند. احمد سالک، نماینده اصفهان هم در گفت‌وگویی، تاکید کرد: امروز انگلیس با باز شدن سفارت در تهران و ورود جک استراو به اصفهان و دیگر استان‌ها فتنه بزرگ‌تر را تعقیب می‌کند و کلید می‌زند و با عناصری که دارند، ارتباط برقرار و بستر نفوذ را در آینده فراهم می‌کنند.

 

بیانیه فراکسیون‌ رهروان‌ درباره برجام

فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در بیانیه‌ای پیرامون اجرای برجام تصریح کرد: ضروری است پیش از شروع اقدامات عملی، ابتدا ایران به اطمینان برسد که تحریم‌ها برداشته خواهد شد و رفع تحریم‌ها به معنی پایان ساختار آن خواهد بود.

به گزارش فارس، در این بیانیه تاکید شده است: به تصریح رهبر معظم انقلاب، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی «راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند» و در این راستا ضروری است تا شروط مهمی را که معظم‌له برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک طرح کردند، علاوه بر شرایط 9گانه مجلس شورای اسلامی و ملاحظات ده‌گانه شورای‌عالی امنیت ملی است، به صورت دقیق مورد مراقبت قرار گیرد، زیرا رعایت کردن آنها برای جبران «نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری» و جلوگیری از «خسارت‌های بزرگ» برای حال و آینده کشور ضروری است.

 

ابهام در حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان

در پی برخی اظهار نظرها درباره حضور سیدحسن خمینی در انتخابات آتی خبرگان رهبری و تماس‌های مختلف در این خصوص، سایت جماران اطلاعیه‌ای منتشر کرده که در آن تصریح شده است: به استحضار می‌رساند حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.

 

حمایت از نظارت مردمی در مبارزه با فساد

وزیر دادگستری در نشست شورای مرجع ملی کنوانسیون مبارزه با فساد، بر ضرورت توجه جدی به مقوله مبارزه با فساد، از تمامی جنبه‌های آن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی با بیان این‌که دولت از نظارت مردمی در مبارزه با فساد حمایت می‌کند، تاکید کرد: موضوع مفاسد اقتصادی در کنار مسائلی نظیر تروریسم، حقوق بشر و دخالت در امور داخلی کشورها از جمله دستاویزهای جریان استکبار است که در سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در کشور مورد بهانه‌گیری قرار می‌گیرد.

*********************************

روزنامه قدس **

سرنوشت نامعلوم پرسش‌های نمایندگان

فارس: ابراهیم آقامحمدی، نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: برخی پرسش‌های نمایندگان از وزیران در کمیسیون‌های تخصصی با سرنوشت نامعلومی مواجه می‌شود.

امارات، العالم را فیلتر کرد

فردا: پس از عربستان سعودی و بحرین، دولت امارات هم سایت شبکه خبری العالم را از دسترس مخاطبان خارج کرد.

توضیح سراج درباره یک پرونده

خبرگزاری صدا و سیما: ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص آخرین وضع رسیدگی به پرونده اختلاس ۷۰ میلیاردی در کرج گفت: میزان اختلاس بسیار سنگین‌تر از این رقم است.

ادعای دولت فراری یمن درباره ایران

عصرایران: دولت در تبعید یمن به رهبری عبدربه منصور هادی مدعی شد که ایران ساختمان سفارت یمن در تهران را تحویل دولت حوثی ها داده است.

علت تجمع روبروی هتل عباسی اصفهان

ایرنا: حدود یکصد نفر نسبت به حضور «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس در اصفهان مقابل هتل عباسی این شهر تجمع کردند. این افراد پس از دو ساعت حضور غیر قانونی و بدون مجوز مقابل هتل عباسی اصفهان محل را ترک کردند.

تمجید جان کری از صالحی

ایران هسته ای: جان کری روز چهارشنبه 29 مهر در سخنانی در مرکز میراث نیروی دریایی در واشنگتن به نقش ویژه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در توافق هسته ای اشاره و به طور ویژه از وی تمجید کرد وگفت: من امیدوارم با گفتن این مطلب صالحی را به دردسر نینداخته باشم.

مرد افسانه‌ای ارتش سوریه کیست؟

باشگاه خبرنگاران: خبرها حاکی است که عصام زهرالدین، مرد افسانه‌ای ارتش سوریه است و این فرد تاکنون صدها تروریست داعشی را به هلاکت رسانده است. عصام زهرالدین، فرماندهی ارتش در حلب را در اختیار دارد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* ناپدید شدن میلیاردها دلار از اموال داعش باعث به وجود آمدن اختلاف میان سران این گروه شده است. پایگاه خبری السومریه نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش، مسئول دیوان آموزش و پرورش این گروه معروف به «ذوالقرنین» را برکنار کرد. علت این امر ناپدیدشدن میلیاردها دلار از اموال این دیوان عنوان شده است. وی که مصری و دارای تابعیت آلمانی است برکنار شده و فرد دیگری که او هم تابعیت آلمانی دارد، بجای وی برگزیده شده است. از زمانی که نیروهای عراقی درحال آماده شدن برای آغاز عملیات آزادسازی استان نینوا هستند، اختلافات میان سرکردگان داعش افزایش یافته و میلیاردها دلار از اموال این گروه ناپدید شده است.

* فرماندهان داعش در اعترافاتی که پس از اسارت به دست نیروهای حشد شعبی بازگو می‌کنند از حمایت همه‌جانبه آمریکا از تروریست‌ها خبر داده‌اند. براساس این اعترافات، حمایت و کمک آمریکایی‌ها تنها به رساندن سلاح و مهمات محدود نمی‌شود، بلکه از نظر سیاسی و استراتژیک نیز کمک شایانی به آنها کرده است. جعفرالحسینی سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن اعلام این مطلب گفت: آمریکایی‌ها اطلاعات عملیات دردست اقدام خود را همواره در اختیار تروریست‌ها قرار داده‌اند و این یعنی تروریست‌ها پیش از انجام عملیات مختلف، از کم و کیف آن اطلاعات دقیقی را در اختیار داشتند، بنابر این اعترافات به دست آمده، آمریکایی‌ها در آخرین اقدام خود، به تروریست‌ها اطمینان داده بودند که اجازه ورود نیروهای امنیتی عراقی به «بیجی» و «فلوجه» را نخواهند داد؛ اما نیروهای بسیجی مردمی دست به کار شده و خود را تا دروازه‌های این دو شهر رساندند.

*********************************

روزنامه ایران**

نخست وزیر پیشین کانادا:سفارت «اوتاوا» در تهران بازگشایی شود

نخست وزیر پیشین کانادا گفت: «اوتاوا» باید سفارت خود را در تهران بازگشایی کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ژان کرتین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی.تی.وی.نیوز تأکید کرد: من، «ترودو» نخست وزیر جدید کانادا را تشویق می‌کنم که سفارت کشورمان را در ایران بازگشایی کند. وی ادامه داد: ما باید به دو طرف سکه توجه داشته باشیم.

کانادا کشور بزرگی است؛ اما ما بزرگ‌ترین نیستیم. آیا به نظر شما مذاکره با دیگر کشورهای جهان نمی‌تواند مفید باشد؟ البته که مفید است و این کار باید از راه گفت‌وگو و تعامل صورت گیرد. ترودو باید با تمامی کشورهای جهان و از جمله روسیه و کوبا ارتباط برقرار کند؛ زیرا وی فردی مستقل است.

مطالعه پرونده بابک زنجانی پایان یافت

وکیل‌مدافع بابک زنجانی از اتمام مطالعه پرونده موکلش خبر داد. رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اینکه مطالعه پرونده موکلش امروز (دوشنبه) به پایان رسیده، گفت: با وجود اینکه پرونده بسیار حجیم و سنگین است، ولی اکنون در نقطه‌ای هستیم که با توجه به مطالبی که در کیفرخواست مطرح شده، آمادگی لازم را برای دفاع شایسته از موکل ام دارم. کوهپایه‌زاده درباره درخواستش مبنی بر ارجاع پرونده موکلش به کارشناس رسمی دادگستری گفت: تشخیص این موضوع برعهده دادگاه است، اما فکر می‌کنم هر زمان دادگاه تشخیص داد، این کار انجام می‌شود.

ناصر سراج: میزان اختلاس کرج بسیار سنگین است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص آخرین وضع رسیدگی به پرونده اختلاس ۷۰ میلیاردی در کرج گفت: میزان اختلاس بسیار سنگین‌تر از این رقم است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ناصر سراج افزود: این پرونده درخصوص معوقات بانکی مطرح شده و با وجود متواری شدن شخص خاطی، این پرونده همچنان در حال بررسی است.

ارجاع پرونده‌های دو روزنامه و یک دوماهنامه به دادگاه

هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه دیروز خود مقرر کرد به روزنامه‌ «وطن امروز» بابت درج مطلبی با عنوان «چه کسی بود صدا زد سیمان؟» منتشر شده در تاریخ ۲۶ مهرماه تذکر داده شود و پرونده روزنامه به دادگاه ارجاع شود؛ به هفته‌نامه «۹ دی» بابت مطلبی با عنوان «این رأی مخدوش است» منتشر شده در تاریخ ۲۵ مهر تذکر داده شود و پرونده نشریه به دادگاه ارجاع شود. به گزارش ایسنا، در این جلسه همچنین مقرر شد به دوماهنامه «چشم‌انداز ایران» بابت درج مطلبی با عنوان «چرا ملی؟ چرا مذهبی؟» تذکر داده شود و پرونده نشریه به دادگاه ارجاع شود.

علیرضا رجایی آزاد شد

علیرضا رجایی فعال سیاسی، دیروز از بازداشتگاه اوین آزاد شد. به گزارش ایرنا، یک مقام قضایی آزادی این فعال سیاسی را تأیید کرد. رجایی در اردیبهشت 1390 به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی از سوی مأموران امنیتی بازداشت و در بهمن ماه همان سال براساس حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی حداد، به چهار سال حبس و پنج سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکل‌های سیاسی و نهادهای مدنی، محکوم شد. رجایی در سوابق رسانه‌ای خود دبیری نشریه «ایران فردا» و روزنامه‌های «جامعه»، «توس»، «خرداد»، «نشاط» و «عصر آزادگان» را دارد.

*********************************


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات