چند رسانه ای >>  فیلم >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۲۳۶
مجموعه کلیپ های معاونت سیاسی شماره ده

فیلم 10 / نفوذ

همه‌ي گام‌هاي اين مبارزه‌ي راهبردي نفوذ براي اين صورت مي‌گيرد كه آمريكا بتواند از فضاي به وجود آمده، به تغيير در معادله‌ي قدرت و سياست داخلي ايران برسد؛ امري كه هرچند در اظهارات علني مقامات آمريكايي به آن اشارتي مي‌شود، اما در واقع بيش از هر چيزي بر آن حساب و تمركز كرده‌اند كه اين فضا، مقدمه‌ي نفوذ و سپس براندازي جمهوري اسلامي باشد
پایگاه بصیرت / گروه چند رسانه ای معاونت سیاسی

معاونت سیاسی در راستای تحلیل مسائل روز به بررسی پرونده نفوذ در این کلیپ با حضور کارشناسان پرداخته است.

گفتمان جمهوري اسلامي به عنوان يك الگوي هويتي و ارزشي متفاوت، همواره در مقابل گفتمان نظام سلطه قرار دارد. بنابراين سياست مهار و مديريت ايران با چشم‌انداز حداكثري تغيير نظام همواره در دستور كار آمريكاست. اين موضوع البته در مقاطعي با رويكرد سخت نظامي و در مقاطعي مانند فتنه‌ي 88 با استفاده از الگوي براندازي نرم، پيگيري مي‌شود. بر همين اساس، نبايد انتظار داشت كه حتي پس از توافق هسته‌اي نيز ايالات متحده به روند دشمني و سياست‌هاي مبتني بر مهار، نفوذ، تغيير رفتار و براندازي نظام جمهوري اسلامي خاتمه دهد، بلكه به عكس، شواهد نشان مي‌دهد كه نظام سلطه مترصد فرصتي است تا از فضاي سياسي و اقتصادي ناشي از برجام حداكثر استفاده را ببرد و طراحي‌هاي خود را عليه جمهوري اسلامي ايران تعميق بخشد. اين نفوذ در لايه‌هاي مختلف امنيتي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي انجام مي‌پذيرد. كه در اين مجال به نفوذ سياسي و راهبردهاي دشمن در اين بخش مي‌پردازيم.

مقام معظم رهبري: «در زمينه‌ي سياسي نيز بيگانگان به دنبال نفوذ در مراكز تصميم‌گيري و اگر نشد، نفوذ در مراكز تصميم‌سازي هستند كه در صورت تحقق اين توطئه، جهت‌گيري‌ها، تصميمات و حركت عمومي كشور، بر اساس خواست و اراده‌ي بيگانگان، تنظيم و اجرايي خواهد شد.»

همه‌ي گام‌هاي اين مبارزه‌ي راهبردي نفوذ براي اين صورت مي‌گيرد كه آمريكا بتواند از فضاي به وجود آمده، به تغيير در معادله‌ي قدرت و سياست داخلي ايران برسد؛ امري كه هرچند در اظهارات علني مقامات آمريكايي به آن اشارتي مي‌شود، اما در واقع بيش از هر چيزي بر آن حساب و تمركز كرده‌اند كه اين فضا، مقدمه‌ي نفوذ و سپس براندازي جمهوري اسلامي باشد، نه مقدمه‌ي پذيرش اين كشور به مثابه‌ي يك قدرت هسته‌اي. پيتر هارل، از پژوهشگران انديشكده‌ي «مركز امنيت آمريكايي جديد»، به مقامات كاخ سفيد چنين تجويز مي‌كند: «آمريكا بايد يك استراتژي تهاجمي ترويج اصلاحات سياسي و اجتماعي در ايران را دنبال كند تا تعامل بيشتر مؤسسات غيردولتي آمريكايي و بين‌المللي و نهادهاي جامعه‌ي مدني در ايران تسهيل شود. واشنگتن بايد به باقي ماندن در كنار فعالاني در ايران، كه به دنبال اصلاحات سياسي در كشور هستند، ادامه دهد».1 در واقع برجام و افزايش تعامل با ايران از ديد آنها بيش از آنكه به معناي راه يافتن ايران به جامعه بين‌المللي باشد، به معناي راه يافتن آمريكا به درون ايران است.

تلاش براي تغيير ادراك و اخلال در دستگاه محاسباتي تصميم‌گيري و يا تصميم‌سازي نظام جمهوري اسلامي از جمله رويكردهايي بوده است كه همواره در كوران حوادث سياسي، توسط نظام سلطه عليه ايران مورد استفاده قرار گرفته است. اين رويكرد در نگرش راهبردي نظام سلطه به ويژه معطوف به مقاطعي است كه آنها احساس مي‌كنند در برخي از قسمت‌هاي ساختار سياسي كشور اشتياقي جهت تعامل با غرب وجود دارد. لذا عمده‌ي تمركز اين رويكرد بر دولتمردان سياسي است و اساساً با استفاده از مجموعه‌اي از رويكردهاي سخت و نرم، تلاش مي‌كند نخبگان سياسي كشور را در مسير اهداف غرب هدايت كند و استحاله‌ي نظام را رقم بزند. نظام سلطه براي پيشبرد اين روند، از طرح فروپاشي شوروي براي جمهوري اسلامي ايران بهره مي‌گيرد كه سابقه‌ي به كارگيري آن را مي‌توان در اواسط دهه‌ي هفتاد شمسي نيز ملاحظه كرد. بر اين مبنا، تلاش كرده‌اند رويكرد نخبگان سياسي كشور را با اعمال فشارها و تهديدات فزاينده به سويي تغيير دهند كه آنان احساس كنند «هزينه‌ي» تقابل با غرب و ايستادگي بر آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، بسيار بيشتر از «فايده‌هاي» آن است. همين ايده و وجود گروه‌هاي سياسي برانداز داخلي با سابقه‌ي انقلابي، زيربناي پروژه‌ي انقلاب رنگي نيز به شمار مي‌آيد؛

استفاده از ابزار رسانه با توجه به قدرت رسانه‌اي براي تغيير ذائقه نه تنها در بين مسئولان تصميم‌ساز بلكه براي آحاد مردم جامعه، به عنوان اصلي‌ترين محور و خاكريز در بحث نفوذ مطرح است. در واقع رسانه‌هاي همسو با دشمن چه در خارج و چه در داخل با اقداماتي نظير: حمله به انديشه‌ها و نيروهاي انقلابي و بزك كردن چهره استكبار و همچنين تقويت شبكه‌ي حاميان غرب در داخل سعي مي‌كند كه اينگونه القا كنند كه تنها راه عبور از مشكلات در گرو همراهي با دشمن است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات