صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۳۰۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 11 آبان

روزنامه کیهان **

اصلاحات مُرد برای احیای آن باید احضار اشباح کرد!

روزنامه شرق برای احیای اصلاح‌طلبان، خواستار «احضار اشباح» شد.

این روزنامه در سرمقاله خود نوشت: اصلاح‌طلبان به دنبال احیای اصلاحات و حضوری دوباره در جریان قدرت‌اند. برخی از اصلاح‌طلبان به این روند نگاهی ساده‌اندیشانه دارند. در حالی که مسئله پیچیده‌تر از آنی است که حجاریان چندی پس از روی کار آمدن دولت نهم، با تعبیر «اصلاحات مرد، زنده‌باد اصلاحات»، آن را تئوریزه کرد تا نقشه راهی برای اصلاح‌طلبان و نیروهای اجتماعی و سیاسی نزدیک‌شان ترسیم کند. در آن روزگار، اصلاح‌طلبان در مدت کوتاهی شورای شهر، مجلس و دولت را از دست داده بودند و مهم‌تر آنکه واگرایی و تشتت میان آرا و افکارشان، فضای بیشتری برای رقیبان فراهم آورده بود. در همان زمان بود که بزرگان اصلاح‌طلب هر قدر تلاش کردند بین نیروهای از هم گسیخته هم‌گرایی ایجاد کنند، راه به جایی نبردند و هر تئوری، ایده یا گفتاری به تشتت بیشتر دامن زد. اینک یک دهه است که اصلاح‌طلبان فرصت بازگشت به مبدأ تاریخی خود را نیافته‌اند و حالا در فرآیند تجربه سیاسی خود به این امر پی برده‌اند که توسل به ایده بازگشت یا همان بازگشت به مبدأ به معنای تکرار آن، امکان‌پذیر است. از این رو باید طرحی نو در انداخت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: می‌توان از 3 نظرگاه متفاوت طیف‌های اصلاح‌طلب، درباره ایده بازگشت سخن گفت. گروه نخست به تئوری «تاریخ زوال» روی آورده‌اند و معتقدند اصلاحاتی که از درون آن، دولت نهم سر بر آورد، زوال یافته است و اکنون باید ظهور دیگری را جست‌وجو کرد...

گروه دوم، روحیات کاملا متفاوتی دارند. آنها سعی می‌کنند برای اصلاحات نوعی تاریخ طبیعی تالیف کنند: تاریخ نسلی. بر این مبنا از مفاهیم طبیعی مانند «بهار دوباره» یا «نسل دوم اصلاحات» سخن به میان می‌آورند. آنها معتقدند فصل اصلاحات، دوباره فرا می‌رسد و نسل تازه مشعل قدرت را از دست پدران می‌گیرند تا راه را ادامه دهند...

گروه سوم، از تعمیم «اصلاحات مرده است» به وجود پدیده‌ای ناپدید گواهی می‌دهد؛ اشباح اصلاحات. احیای اصلاحات جز با احضار و فراخواندن اشباح آن میسر نیست. میان زندگان و مردگان، وجه دیگری هم هست که می‌توان آن را «شبح» تعبیر کرد. زنده کردن اصلاحات جز در مکالمه‌ای فرساینده با اصلاح‌طلبی به زعم حجاریان مرده، امکان‌پذیر نمی‌شود. این طرز تلقی، نه با تاریخ زوال گروه نخست سروکار دارد و نه با تاریخ طبیعی گروه دوم. نه به شیوه کلیشه‌ای تاریخ‌نویسان رمانتیک، تاریخ ظهور و سقوط را بازخوانی می‌کند و نه به سیاق اسطوره‌پردازان، از جوانه‌های بهار عن قریب، داد سخن سر می‌دهد. از این رو شکاف نسلی و جدل پدران و پسران هم محملی پیدا نمی‌کند. اصلاح‌طلبان گروه سوم، هنوز به اشباح سرگردانی باور دارند که در موقعیت مقتضی می‌توانند احضارشان کنند و توان آنها را به کار گیرند. این همجواری با اشباح است که موجب تفاوت اصلاح‌طلبان با اصلاح‌طلبان می‌شود.

صدای آمریکا: دفاع از سوریه منافع راهبردی فراوانی برای ایران دارد

«دفاع از سوریه، گزینه‌های متعددی را در اختیار ایران قرارداده تا نفوذ منطقه‌ای را گسترش دهد».

وبسایت صدای آمریکا در تحلیلی نوشت: دفاع از سوریه، گزینه‌های متعددی را در اختیار تهران قرار داده تا نفوذ و قدرت خود را در منطقه و فرای آن به پیش ببرد. جنگ سوریه، ژئوپولتیک منطقه را تغییر می‌دهد و یکی از تأثیرات بسیار مهم آن گسترش جای پای ایران در شرق مدیترانه و سوریه است.

این تحلیل می‌افزاید: ایران بر شبه نظامیان عراقی، افغانی و پاکستانی حاضر در سوریه نظارت دارد. همچنین کمیته‌های مردمی را در سوریه و در قالب نیروی شبه نظامی متشکل از 100 تا 150 هزار جنگجو موسوم به «نیروهای دفاع ملی» بر مبنای الگوی نیروی بسیج در ایران سازماندهی دوباره کرد. باور عمومی بر این است که فرماندهان سپاه نیروهای دفاع ملی را هدایت می‌کنند.

ایران شماری از اعضای سپاه قدس را به سوریه فرستاده که شماری از آنان کشته شده‌اند اما حضور نظامی ایران در سوریه با توجه به برخورداری از 100 هزار نیروی سپاه، قابل توجه نیست. تهران بنای نفوذی بلندمدت را در سوریه چیده است.

صدای آمریکا در ادامه نوشت: ایران از این حضور و ارائه کمک به سوریه منافع متعددی به دست آورد، متحدش در منطقه را نجات داد؛ پل ارتباطی با حزب‌الله لبنان را حفظ کرد؛ خود را به عنوان متحدی قابل اتکا در دوران سختی نمایش داد و با لابی‌گری، روسیه را به مداخله راضی کرد و تعهد خود را به متحدش بیشتر به اثبات رساند. ایران همچنین موفق به بسیج فراملی شبکه‌ای از شبه نظامیان شیعه شده که به طور رسمی به عنوان «لژیون خارجی» ایران در مقابله با داعش و القاعده عمل می‌کنند. این شبکه، پایگاهی برای حمایت از سیاست‌های ایران در لبنان و پاکستان ایجاد خواهد کرد. ایران می‌تواند با استفاده از حاشیه حفاظتی روسیه اطراف بندر طرطوس و لاذقیه، فضایی غیرقابل دسترسی در ساحل سوریه و لبنان پدید آورد.

صدای آمریکا تأکید کرد: ایران و سوریه ممکن است یک مجتمع شناسایی حمله در شرق مدیترانه برای تهدید زیرساخت‌های ساحلی مهم اسرائیل و یک پایه سامانه دفاع موشکی ناتو در دریا بسازند. ایران ممکن است با استقرار شماری از موشک‌هایش در سوریه در پی گسترش برد و قدرت آنها باشد. تهران زرادخانه بزرگی از موشک‌های دوربرد و احتمالاً یک هزار موشک بالستیک کوتاه برد و میان برد دارد. در حال حاضر، تنها نیمی از این موشک‌ها می‌توانند به اسرائیل برسند. اما اگر ایران شمار بالایی از موشک‌هایش را در سوریه مستقر کند، می‌تواند دفاع موشکی اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار بدهد. این مهم به ایران گزینه مستقل پرتاب راکت به اسرائیل در صورت ناتوانی حزب‌الله در یک بحران آتی را می‌دهد.

همزمان، تهران ممکن است انبار موشکی خالی شده سوریه را دوباره پر کند تا به آن هم قابلیت مستقل تلافی‌جویی را بدهد. نیروی قدس و حزب‌الله مدت‌ها در تلاش برای تصرف بخش شمالی بلندی‌های جولان در سوریه بوده‌اند تا جبهه جدیدی برای عملیات علیه اسرائیل داشته باشند. در ماه فوریه گذشته، فرماندهان ایران برای پس گرفتن منطقه از شورشیان سنی عملیاتی را با استفاده از ارتش عربی سوریه، نیروی دفاع ملی، حزب‌الله و نیروهای شبه نظامی شیعه رهبری کردند. این تلاش‌ها به طور یقین ادامه خواهد داشت.صدای آمریکا در پایان نوشت نزدیکی تهدید داعش به ایران هرگونه مخالفت باحمایت از سوریه را مهار می‌کند.

خوش‌خیالی اقتصادی نوبخت و پاسخ صریح مقام آمریکایی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت حتی پس از لغو تحریم‌های هسته‌ای هم قرار نیست گشایش اقتصادی میان ایران و آمریکا صورت گیرد.

آلن ایر در مصاحبه با خبرگزاری ترند و در پاسخ این پرسش که آیا بعد از لغو تحریم‌ها انتظار می‌رود که گشایشی اقتصادی نیز در روابط ایران و آمریکا صورت پذیرد؟ آیا شرکت‌های آمریکایی خواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند یا قوانین داخلی هنوز چنین امکانی نمی‌دهد؟ تصریح کرد: بعد از لغو تحریم‌های مربوطه انتظار نمی‌رود که گشایشی اقتصادی بین ایران و آمریکا صورت گیرد، زیرا طبق توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های اولیه آمریکایی لغو نخواهد شد و پابرجا خواهد ماند. پس به طور کلی شرکت‌های آمریکایی نخواهند توانست به حوزه نفت و گاز ایران وارد شوند.

وی همچنین گفت که لغو تحریم‌های هسته‌ای پس از اجرای همه تعهدات ایران و فرا رسیدن روز اجرا انجام می‌شود.

اظهارات صریح آلن ‌ایر در حالی است که اخیراً نوبخت سخنگوی دولت درباره تأکید رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت واردات کالا از آمریکا گفت: برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد اما تذکر مقام معظم رهبری را اجرا می‌کنیم، ایشان تصریح کردند که کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود، اما واردات تکنولوژی از آمریکا می‌تواند انجام شود، در عین حال همه تلاشمان این است که از تولید داخلی استفاده کنیم.

برخلاف این اظهارات، گزارش خبرگزاری اصلاح‌طلب ایسنا نشان می‌دهد عمده اقلام وارداتی از آمریکا مصرفی و بعضاً غیرضروری بوده‌اند. به گزارش ایسنا، در سال 1393 ایران از آمریکا کالاهایی مانند کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فرآورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید، لامپ و مسواک خریداری کرده است. همچنین در نیمه نخست امسال فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا، مکمل‌های غذایی، فرآورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر بوده است.

آقای هاشمی! نسبت شما با دشمنان اندیشه امام(ره) چیست؟!

هاشمی رفسنجانی گفت اگر انقلاب با اندیشه امام پیش می‌رفت، وضعیت بهتری داشتیم.

وی ضمن سخنانی در «همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی(ره)» گفت: اگر انقلاب را با توجه به دیدگاه و اندیشه‌های امام خمینی پیش می‌بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم اما من مایوس نیستم که با توجه به آگاهی که مردم پیدا کردند، ما موج جدیدی از پیشرفت را که تا الان نگذاشتند به آن دست پیدا کنیم، در آینده ایجاد کنیم. وی افزود: امام را آن‌طور که ما می‌شناختیم و هرچه پیش‌تر می‌رویم، ایشان را بیشتر می‌شناسیم، دارای یک روح اساسی و افکار بلندی بودند که برگرفته از قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود. ایشان با چنین مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی توانستند این انقلاب عظیم و کار بزرگی که در تاریخ تشیع و بعد از معصومین(ع) بی‌سابقه بوده است را شکل بدهند.

قطعا اصل این حرف، حرف درستی است که هر قدر اندیشه امام خمینی(ره) به عنوان منطق برخاسته از اسلام و قرآن بیشتر عمل کنیم، وضعیت بهتری خواهیم داشت اما باید دید نسبت آقای هاشمی با این سخن درست چیست؟ ارکان اندیشه امام را «استکبارستیزی،‌ نفی اباحه‌گری و مرزبندی با اسلام التقاطی- آمریکایی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فقر و تبعیض و فساد، نهضت جهانی اسلام و مستضعفان، مقابله جدی با جریان فتنه‌گر و آشوب‌طلب» و عمود قائم همه اینها «ولایت فقیه» تشکیل می‌دهد. اینکه «آمریکا ابرقدرت است و بدون رابطه با او نمی‌شود سر کرد»! و «باید در زمینه رابطه با آمریکا تابوشکنی کرد»! یا «نباید درباره مسائل لبنان و فلسطین و سوریه ماجراجویی بکنیم» آیا نسبتی جز تضاد با اندیشه امام دارد؟ میدان دادن به طیفی از مفسدان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در دولت سازندگی و سپس هم‌صف شدن با فتنه‌گران و آشوب‌طلبان، آیا کمک به اجرای اندیشه امام بود؟ چگونه آقای هاشمی در اردوگاهی ایستاد که پیشاهنگان آن صراحتا شعار حذف اسلام از «جمهوری اسلامی» و «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «نه غزه نه لبنان» و... سر می‌دادند؟!

چطور بازداشتی‌های سازمان تروریستی منافقین و بهائیت، با صراحت از سوی فرزند آقای هاشمی به عنوان دوستان خوب و جدید معرفی شدند؟ و چگونه امثال عبدالحسین هراتی عنصر فراری و هتاک به حضرت امام(ره) به عنوان مشاور ارشد به دفتر هاشمی راه یافت و در دیدارهای ویژه او با برخی هیئت‌های خارجی شرکت کرد؟

در عین حال باید تاکید کرد انقلاب با وجود همه سنگ‌اندازی و کج‌رفتاری‌ها بر اساس منطق امام پیش رفته است، سند روشن آن هم تشدید دشمنی مستکبران عالم است اما اینکه آقای هاشمی هم به اندیشه امام وفادار مانده یا خیر، موضوع دیگری است.

اگر اندیشه امام و پیشرفت انقلاب واقعا برای آقای هاشمی مهم است، چگونه است که روزنامه زنجیره‌ای و بدنام شرق در سرمقاله 25 مرداد 94 به تصریح می‌نویسد «اهمیت هاشمی در اعلام ختم دوره انقلاب است. او اولین دولت پسا انقلابی[!] را تاسیس کرد و کسانی را که آمادگی روحی دوره جدید را نداشتند کنار گذاشت و شکاف تاریخی در انقلاب به وجود آورد. چه کسی جز او می‌توانست چنین صریح، ختم دوره‌ای و آغاز دوره‌ای جدید را اعلام کند. او با اسم رمز سازندگی، انقلابی در دل انقلاب سامان داد. از همین‌جا واگرایی آغاز شد. اهمیت او در ایجاد شکاف بین دو دوره است و نه در روان‌شناسی شخصیت سیاسی او.»

شرمن: تحریم‌ها دوام نمی‌آورد میان کشورها شکاف افتاده بود

وندی شرمن معاون بازنشسته وزارت خارجه آمریکا گفت به هنگام مذاکره با ایران نشانه‌های شکاف و فروپاشی تحریم‌ها آشکار شده بود.

به گزارش صدای آمریکا شرمن که به تازگی بازنشسته شده ضمن سخنانی در کالج دارموت گفت: ایران در سال 2003 میلادی حدود 164 سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم داشت و 10 سال بعد تعداد سانتریفیوژها به 19 هزار رسید.

شرمن درباره اقدام نظامی گفت حتی اگر آمریکا تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود می‌کرد، آنها می‌توانستند طی دو تا سه سال آن را بازسازی کنند.

او به چند صد تن از حاضران در سالن کنفرانس فیلن گفت: تأسیسات را می‌توان نابود کرد، اما دانش را نمی‌توان از بین برد.

توافق هسته‌ای که بندهای عمده‌اش بین 10 تا 15 سال برقرار خواهند بود، به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم به شکل محدودی را می‌دهد، اما نه آن قدر که برای ساخت بمب کافی باشد.

وی با یادآوری روابط جان کری با مقام‌های بلندپایه در عمان که باعث شد ملاقات‌های محرمانه‌ای در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما انجام بگیرد، آغاز تلاش‌های دیپلماتیک را مدیون جان کری دانست و گفت آن حرکت شجاعت می‌خواست، اگرچه ملاقات اول صراحتاً یک شکست کامل بود. احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت ایران کمک چندانی انجام نداد و مانع زبان هم وجود داشت. در ابتدا روندی مضحک بود و تمام مذاکرات ما به فارسی و وضعیت مسخره‌ای بود.

جیم روبنز سناتور پیشین مجلس ایالتی نیوهمپشایر پرسید توافق 24 روز به ایران فرصت می‌دهد تا به درخواست بازرسان برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای‌اش پاسخ دهد؛ بندی که بسیاری از مخالفان معتقدند به ایران فرصت می‌دهد بر تخلفاتش سرپوش بگذارد؟ شرمن در پاسخ تصریح کرد: بر مبنای پروتکل‌های بین‌المللی موجود، کشورهایی که موضوع بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، می‌توانند عملاً به شکل نامحدودی مانع بازدیدهای مقرر شوند، پس افزودن ضرب‌الاجل حداکثر 24 روزه یک قدم به جلو است این تنها توافقی در دنیا است که چنین دسترسی را در نظر دارد.

یکی از حضار از وندی شرمن پرسید «چرا آمریکا از قدرت اقتصادی چشمگیرش برای حفظ تحریم‌ها و ادامه فشار تا رسیدن به توافقی بهتر استفاده نکرد؟» شرمن در پاسخ گفت فکر نمی‌کنم تحریم‌ها برقرار می‌ماند. ما نشانه‌هایی از آغاز شکاف بر سر تحریم‌ها به ویژه در واردات نفت را شاهد بودیم.

وندی شرمن گذشته از نقطه نظرش درباره تمایل متحدان آمریکا به راه حل دیپلماتیک، همچنین به نفوذ فزاینده اقتصادی چین اشاره کرد که در صورت دست کشیدن از تحریم‌ها می‌توانست به تلاش‌های ضد جنگ‌افزار هسته‌ای آسیب بزند.

*********************************

روزنامه قدس **

ادعای داعش با انتشار فیلم

پارسینه: گروه تروریستی داعش با انتشار فیلمی در فضای مجازی مدعی شد که مسؤولیت سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسیه را که روز شنبه در صحرای سینا در مصر سقوط کرد، برعهده می گیرد.

بازرسان ویژه در صداوسیما

عصرایران: یک عضو کمیته نظارت بر صداوسیما، از تشکیل یک تیم بازرسی ویژه برای بررسی عملکرد صداوسیما پس از مناقشات سیاسی اخیر درباره عملکرد پرانتقاد و جانبدارانه این رسانه در ماجرای تصویب برجام در مجلس خبر داد.

مخالف فیلترینگ تلگرام هستم

ایرنا: علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی (تلگرام و اینستاگرام) گفت: اگر این موضوع به دلیل مسایل اخلاقی باشد، می‌تواند قابل قبول باشد، اما فکر می کنم موضوع فیلترینگ بیشتر جنبه سیاسی دارد.

ادعای پرواز جنگنده‌های ایران در سوریه

باشگاه خبرنگاران: منابع رسانه‌ای وابسته به تروریست‌های داعش در فضای مجازی مدعی شدند که در جریان سفر یوسف بن علوی، وزیرخارجه عمان به سوریه، جنگنده‌های ایرانی، هواپیمای حامل وی را تا دمشق همراهی کرده اند.

نمایش جدید آل خلیفه

اسکای نیوز: وزارت کشور بحرین در حاشیه نشست موسوم به «گفت‌وگوی منامه» از سلاح‌هایی که مدعی است از ایران به این کشور قاچاق شده، رونمایی کرد.

سخنرانی فتنه گران ممنوع!

فارس: زهره طبیب‌زاده، نماینده مردم تهران در تذکری به وزیر علوم، خواستار جلوگیری از سخنرانی عناصر فتنه در دانشگاه‌ها شد.

نفوذ انجمن حجتيه

خبرآنلاین: علی اکبر محتشمی پور وزیر اسبق کشور و عضو مجمع روحانیون گفت: امروز انجمن حجتيه و جريان‌هاي مشابه انجمن حجتيه، فرقه هستند. نفوذ انجمن حجتيه از مرحله اعلام هشدار گذشته؛ يعني از خط قرمزهاي بسيار پررنگ عبور كردند.

ماجرای واکنش تند ظریف به عادل جبیر

خبرگزاری صداوسیما: امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه با اشاره به نشست اخیر در وین درباره سوریه گفت: در این جلسه عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، اظهاراتی نامتوازن و بی اساس مطرح کرد و رفتاری دون شأن وزیر خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند ظریف مواجه شد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مسلمانان استرالیا از اقدام یک شرکت تبلیغاتی برای عدم پخش یک تیزر ضداسلامی استقبال کردند. به گزارش اسلام آنلاین، این شرکت تبلیغاتی یک تبلیغ اهانت آمیز به ساحت مقدس حضرت مسیح(ع) را به خاطر مغایرت با دستورالعمل‌های اخلاقی خود پخش نکرد. این تبلیغ در حقیقت با تمسخر تولد، زندگی و عروج عیسی مسیح، تعالیم اسلامی و مسیحیت در مورد این پیامبر اولوالعزم را زیر سوال می‌برد. تبلیغ دیگری که به طور مستقیم به اسلام اهانت می‌کرد نیز در این شرکت تبلیغاتی ممنوع شده است. شرکت تبلیغاتی استرالیایی درحالی از صدور مجوز نمایش بیلبوردهای اهانت آمیز درمورد حضرت مسیح خودداری کرده که این تبلیغات در آستانه سفر سام هریس نویسنده جنجالی آمریکایی به استرالیا تدارک دیده شده است. هریس یک نویسنده خداناباور و مخالف مسیح و مسلمانان است.

* وزیر دفاع آلمان دیروز هشدار داد، طولانی شدن فرآیند حل‌وفصل بحران سوریه به نفع گروه تروریستی داعش تمام خواهد شد. اورسلافون دیرلاین، وزیر دفاع آلمان در مصاحبه با نشریه آلمانی بیلد‌ام زونتاگ گفت: هر روزی که ما بدون حصول یک هدف مشترک روشن برای حل‌وفصل مساله سوریه از دست دهیم به نفع داعش تمام می‌شود.

* گروه تروریستی داعش پزشکان مرد را از درمان دختران و زنانی که بوسیله این گروه مورد تجاوز و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته اند، منع کرد. در نتیجه، به دلیل کمبود پزشک زن در این حیطه، بسیاری از قربانیان تجاوز جنسی با مشکلات جدی برای درمان مواجه شده‌اند. در زمستان گذشته، پزشکان بخشهای تحت تصرف داعش در لیبی اعلام کردند افزایش چشمگیری در موارد سقط جنین و بیماری‌های روحی میان زنان دیده شده است. عناصر گروه تروریستی داعش تاکنون جنایات بی‌رحمانه‌ای علیه همه فرقه‌های مذهبی انجام داده‌اند. آنها زنان و دختران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند و از آنها به عنوان برده‌های جنسی استفاده می‌کنند.

*********************************

روزنامه ایران**

طرح امیر قطر برای گفت‌وگوی اعراب و ایران

وزیر امور خارجه قطر گفت: «مناقشه با ایران در منطقه به اختلافات شیعه و اهل تسنن مربوط نمی‌شود.» به گزارش «انتخاب»، خالد عطیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» انگلیسی پیرامون بحران سوریه افزود: «ما تا قبل از سال 2003 میلادی، هرگز چنین چیزی یعنی اختلاف شیعه و اهل سنت نداشتیم. آنچه می‌بینیم و از آن بیم داریم، مناقشه بین اعراب و فارس است که می‌خواهیم از آن اجتناب کنیم.» وی ادامه داد: «به همین علت است که امیر قطر طرحی را برای آغاز گفت‌وگو خواستار شده است. به اعتقاد من، با استفاده از فرصت پیش آمده باید درباره همه حوزه‌ها مانند مسائل امنیتی، حسن همجواری، مداخله در امور داخلی سایر کشورها گفت‌وگو کنیم.»

اگر قرار است گفت‌وگویی صورت بگیرد، گفت‌وگوها باید جدی باشد و همه جنبه‌های مربوط به حسن همجواری را شامل شود.»

عربستان در پرداخت دیه قربانیان «منا» همکاری نمی کند

معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره‌ آخرین وضعیت پیگیری حقوقی حادثه «منا» گفت: «دولت عربستان باید عذرخواهی کند و دیه قربانیان را پرداخت کند، اما هنوز به این تفاهم نرسیده‌ایم.»

الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: «اگر با کمیته حقیقت‌یاب از سوی دولت عربستان همکاری نشود، امکان کشف حقیقت وجود ندارد؛ چرا که ما باید به اسناد دسترسی داشته باشیم.» وی با بیان اینکه «دیه قربانیان باید پرداخت شود» تأکید کرد: «دولت عربستان باید مسئولیتش را بپذیرد و عذرخواهی کند و تضمین رسمی دهد که در سال آینده این اتفاقات نیفتد. چندین مرحله است که باید دولت عربستان به انجام آن کارها مبادرت کند اما هنوز به این تفاهم نرسیده‌ایم.»

روایت آشنا از تماس خبرنگار صدا و سیما

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در یک گروه تلگرامی نوشت: «امشب 9 آبان 1394 ساعت 18 خانمی به نام ذبیح‌پور تماس گرفت و گفت از اخبار

30 و 20 برای مصاحبه در مورد یک مطلب تلگرامی زنگ می‌زند.

پرسیدم چه مطلبی؟ گفت در یک گروه آمده که مشاور رئیس جمهوری در یک جلسه رسمی چنین و چنان گفته است. پرسیدم در کدام گروه؟ به نقل از چه کسی؟ جواب داد شما تکذیب می‌کنید یا تأیید؟ از او اصرار و از من استفسار. سر آخر گفت ما کاری نداریم؛ ما خبر را منتشر می‌کنیم. برایم آموزنده بود که آیا این انتشار خبر است یا انتشار اتهام؟»

ظریف داشتن کانال در «تلگرام» را تکذیب کرد

وزیر خارجه ایران مدیریت کانالی در تلگرام به نام خود را تکذیب کرد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با «ایسنا»، در پاسخ به این سؤال که آیا کانالی در تلگرام به نام «Javad Zarif» که اخبار منتسب به شما را منتشر می‌کند، توسط شما ایجاد شده با تکذیب این مطلب تأکید کرد که من صرفاً در فضای مجازی صفحه «توئیتر» و «فیس‌بوک» دارم و سایر موارد را بشدت تکذیب می‌کنم.

مطهری: مخالف فیلترینگ «تلگرام» هستم

نماینده مردم تهران در مجلس، شبکه‌های اجتماعی را وسایل ارتباطی خوب توصیف کرد و گفت: «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی اگر جنبه سیاسی داشته باشد، قابل قبول نیست.»

علی مطهری در گفت‌وگو با «ایرنا»، در پاسخ به این سؤال که آیا خودش در تلگرام کانال دارد یا خیر؟ گفت: «بله دارم و این شبکه‌ها وسیله ارتباطی بسیار خوبی هستند.» گفتنی است، در روزهای اخیر مباحثی درباره فیلترینگ تلگرام مطرح شده و یکی از موضوعات جلسه کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای بوده است.

*********************************

روزنامه خراسان **

سایت تدبیر و امید مدعی ش:

شایعه عجیب مشاجره دو وزیر و دخالت رییس جمهور به نفع یکی از آنها، بهانه تازه ای به مخالفان دولت داد تا از آنچه اختلافات درونی کابینه می خوانند، بهره برداری سیاسی کنند. بر اساس این شایعه، وزرای کار و بهداشت، در حاشیه نشست هیئت وزیران، بر سر موضوع تجمیع بیمه ها، با هم مباحثه می کنند تا آن که رئیس جمهور سر می رسد و جانب وزیر بهداشت را می گیرد. فارغ از آن که چنین خبری صحت دارد یا خیر و این که از چه منبعی منتشر شده، آنچه حائز اهمیت است، برخی تصمیمات نادرست در رده های میانی دولت تدبیر و امید است که گاهی حرکت منسجم در جهت تحقق وعده های خود را با اخلال روبرو می کند.

پارس نیوز مدعی شد :

ناطق نوری و لاریجانی اخیراً نیز دیداری با هم داشته و در آن دیدار ناطق نوری به لاریجانی گفته است که در قبال تخریب جبهه پایداری و تندروها و وابستگان احمدی نژاد صبور باشد....ناطق نوری اخیرا به قم رفته و با برخی از مراجع و علمای این شهردیدار داشته و در نزد آنها از ضرورت دفاع از «جریان معتدل» در کشورسخن گفته و لاریجانی را به عنوان نمادی از یک چهره معتدل در مجلس معرفی کرده و اقدامات او را ستوده است.

تابناک نوشت:

تابش نماینده اردکان گفت: برای این که بتوانیم اکثریت کرسی های مجلس را از آن خود کنیم باید افرادی که می خواهند از سوی اصلاح طلبان در انتخابات نامزد شوند، مصالح ملی را بر مسائل فردی ترجیح دهند و افرادی کارآمد، متخصص و دلبسته به نظام باشند و هرجا به این نتیجه رسیدند که فرد دیگری صلاحیت بیشتری دارد، میدان را برای او خالی کنند که چنین کاری بسیار سخت است.

سایت شفاف مدعی شد: اولین شعبه رستوران آمریکایی کی اف سی در تهران به صورت رسمی کار خود را شروع کرده است.

خبرگزاری دانشجو مدعی شد :

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگرنظارت کافی و برخورد مناسب با انتشار تصویر رئیس دولت اصلاحات صورت نگیرد به این مسئله ورود می کنیم.منصور کبگانیان گفت: دانشگاه ها در خصوص انتشار عکس رئیس دولت اصلاحات در برنامه ها تخلف کرده اند.

انتخاب خبرداد:

درحالی که برخی رسانه ها و گروه های تلگرامی ادعا کرده اند که در سخنرانی سید حسن خمینی اخلال شده است، خبرنگار «انتخاب» به نقل از یک منبع مطلع این خبر را تکذیب کرد.این رسانه ها مدعی شده بودند که «صبح دیروز در همایش قرآن در سیره و اندیشه امام خمینی، پس از حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، یادگار امام (ره) در پشت تریبون، فردی با سر دادن شعارهایی، اخلال ایجاد کرد و برای دقایقی همایش را به بی نظمی کشاند

*********************************

روزنامه جام جم **

حضور دکتر سرافراز در فراکسیون رهروان ولایت

کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس از حضور رئیس سازمان صداوسیما در نشست این فراکسیون خبر داد و گفت: در این نشست مسائل روز و موضوعات مربوط به این سازمان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گزارش خانه ملت، حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز گفت: نشست این هفته این کمیسیون با حضور عراقچی، علوی و کمالوندی و با هدف بررسی برجام و پسابرجام برگزار می‌شود.

پایان بررسی طرح رسیدگی به دارایی مسئولان

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در نشستی خبری گفت: در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی مواد باقیمانده از طرح رسیدگی به دارایی مسئولان به پایان رسید و آیین‌نامه اجرایی و روش کار آن را مشخص کردیم و قرار شد همه مسئولان که نامشان در این فهرست آمده و نزدیک به 200 هزار نفر خواهند بود، خود و خانواده‌هایشان زیر پوشش نظام خوداظهاری و رسیدگی قرار گیرند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: امروز از بررسی طرح رسیدگی به دارایی مسئولان عبور کردیم و این طرح را بعدا به مجلس ابلاغ خواهیم کرد.

تلاش کنگره آمریکا برای تحریم‌ جدید ایران

نمایندگان کنگره آمریکا با طرح این ادعا که ایران شهروندی دارای تابعیت دوگانه ایرانی ـ آمریکایی را دستگیر کرده، خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شدند.

به گزارش فارس، وال‌استریت‌ژورنال بامداد شنبه ادعای دستگیری فردی به نام «سیامک نمازی» را مانعی جدید برسر راه تلاش‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای اتکا به توافق هسته‌ای جهت توسعه دامنه همکاری‌ها با ایران در مسائل منطقه‌ای، از جمله حل بحران سوریه عنوان کرده است.

گلایه ناطق‌نوری از برخی منتقدان مذاکرات

سایت جماران نوشت: علی‌اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه‌حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند این تیم مذاکره‌کننده مورد قبول من هستند؛ اینها متدین هستند، وزیر خارجه و همراهانش در جبهه سیاسی در حال جنگ هستند... اما یک عده انسان بی‌حساب و کتاب و تندرو می‌گویند خط‌قرمزها مراعات نشده، به فرمایشات امام و رهبری عمل نشده... اینها باید محاکمه شوند! این مزخرفات چیست؟ کشور نظام و رهبر حاضر، شجاع و هوشیار دارد، اما ما به‌جای این‌که وحدت ایجاد کنیم و در این شرایط منطقه همدل باشیم، این کارها را می‌کنیم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات