صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۰۰
وزیر کشور در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی و مطالبه گری اقتصاد مقاومتی:

اقتصاد مقاومتی در بستر نظام اداری معیوب محقق نمی شود

وزیر کشور گفت: اقتصاد مقاومتی را نمی توان در بستر یک نظام اداری معیوب ساختار بندی کرد و به نتیجه رسید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني بصيرت به نقل از ایران اکونومیست؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير كشور، روز دوشنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی و مطالبه گری اقتصاد مقاومتی درتالار شیخ مفید دانشگاه قم با اشاره به ضرورت اقتصاد مقاومتی گفت: رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید کرده اند که با یک اقتصاد وابسته و مبتنی بر نفت، غیرفعال و پویا و غیرقابل اطمینان درشرایط خاص مواجه هستیم که آثار آن درحوزه عدالت و توزیع درآمد و سرمایه دیده می شود.

وی ابراز داشت : پس ازانقلاب؛ امام راحل و متخصصان اقتصاد تاکید داشتند که با اقتصاد مبتنی بر درآمدهای نفتی و وابسته به تئوری های وارداتی نمی توان کشوری با آرمان ها و ارزش های انقلاب را حمایت کرد.

وی افزود: سرازیر شدن دلارهای نفتی به سمت اقتصاد کشور باعث شد که غفلتی اساسی در حوزه اقتصاد و برنامه ریزی های اقتصادی داشته باشیم گرچه اقدام های بسیار خوب موردی نیز صورت گرفت که نمی توانیم آن ها را نفی کنیم اما تغییر اساسی و نگرش اصلی اتفاق نیفتاد تا به تحریم های ناشی از مباحث هسته ای برخورد کردیم.

وزیر کشور بیان داشت: کاهش منابع نفتی و معطل ماندن پروژه های عمرانی را در پس تحریم ها شاهد بودیم این درحالی بود که می خواستیم الگوی راهی برای کشورهایی باشیم که می خواهند در مسیر انقلاب اسلامی طی طریق کنند، یکی از موضوع های مهم ما الگوی اقتصادی و برنامه ریز بودن محسوب می شد که فاقد این مساله هستیم.

وی اظهار داشت: نمی توانیم ادعا کنیم درحوزه اقتصاد دارای نظریه و تئوری های بومی هستیم و نتیجه مطلوبی از آن بدست آوردیم و وارد حوزه های اساسی تغییرات برنامه ریزی اقتصاد نشده ایم ؛ باید بررسی کرد که علت های ایجاد این شرایط چه بوده است.

وی گفت: اصول کلی که می تواند جهت گیری ها و اقدامات برنامه ریزی اقتصادی ما را تعیین کرده و موجب شرایط کنونی است شامل رویکردها، تفکر و اندیشه حاکم بر فعالیت های اقتصادی، ساختار حاکم بر فعالیت های اقتصادی یا ناشی از عملکرد مدیران و مسئولان مربوطه است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: نظام اداری حاکم بر کشور یکی از آسیب های اصلی است که نظام اداری موجود نمی تواند سرعت عمل و دقت عمل کافی را داشته و کارها را سریع انجام دهد و سرنخ همه فعالیت ها در حوزه اداری به صورت متمرکز در تهران ایجاد شده است ، اختیارها در منطقه های کشور مناسب نیست و سطح اختیار آن ها به گونه ای نمی باشد که بتوانند از ظرفیت های منطقه های مختلف کشور استفاده کنند.

وی افزود: اگر منطقه های کشور از ظرفیت های خود استفاده کنند نباید مشکلی داشته باشیم و با تقویت مدیریت های منطقه ای و واگذاری اختیارات به مناطق مختلف کشور تا حد زیادی مشکلات برطرف می شود.

وی ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی با وجود همه مشکلات مذکور مطرح شد، این در حالی بود که اقتصاد مقاومتی ساز و کار حمایتی برای تقویت آرمان ها انقلاب همواره مورد تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب بود و نگاه برنامه ریزی به این اقتصاد باید نگاهی میان مدت و دراز مدت باشد.

وزیر کشور اظهار داشت: اگر تغییرات ساختاری و نهادی درکشور ایجاد شود اقتصاد مقاومتی به عنوان امری دائمی و پویا به کار خود ادامه خواهد داد ، این در حالی است که اقتصاد مقاومتی را نمی توان در بستر یک نظام اداری معیوب ساختار بندی کرد و نمی توان مجموعه ای از اقدامات را در درون نظام برنامه ریزی بخشی انجام داد.

وی گفت: نمی توان در نظام بودجه ریزی نادرست و نظام پولی و بانکی نامناسب که در آن رقابت در تولید اصل نیست اقتصاد مقاومتی را ایجاد کرد ، نظام پولی و بانکی ما دچار اشکالات اساسی است و باید الزامات و اقتضائات را در اقتصاد مقاومتی در نظر بگیریم.

رحمانی فضلی اظهار داشت: برخی قانون ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی دچار مشکل هستند هم چنین با وجود منابع کمی که در اختیار داریم نمی توانیم همه آرزوها و مطالبات خود را انجام دهیم ، باید اقداماتی در اولویت قرار گیرند که بتوانند چرخ اقتصادی را به حرکت در آورند و این اقدامات باید پیشتاز و جلودار باشد.

وی گفت: رهبرمعظم انقلاب خواسته خود در اقتصاد مقاومتی را توام با عدالت اقتصادی مطرح کرده اند و باید شاهد افزایش بهره وری باشیم و محور اصلی کار در این زمینه باید بر مردم استوار شود.

وی افزود: باید به مردم به صورت واقعی و اصیل بها دهیم و قانون های کنونی ما و ساختار اداری کشور در این زمینه دچار مشکل هستند وگرنه کشور با این همه منابع و موجودی در دست مردم نباید مشکل سرمایه داشته باشیم ، مدیریت جذب منابع ما دچار مشکل است.

وزیر کشور بیان داشت: دولت تدبیر و امید بعد از انجام موضوع سیاست خارجی و احقاق حق ملت در انرژی هسته ای که با هدایت رهبری و تدبیر رییس جمهوری و زحمت های تیم هسته ای در این زمینه گام اساسی برداشته باعث شده که ایران اکنون دردنیا از انزوا خارج شده و در توازن منطقه ای نقش آفرین هستیم.

وی افزود: موقعیت بین المللی ما بهتر شده است و برای جذب سرمایه مشکلی نداریم و دولت در اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از طرح های کلان را برنامه ریزی کرده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال کرده است تا گام بلندی برای حل معضل اقتصادی کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در مباحث و موضوع های بین المللی به عنوان انقلاب اسلامی و الگو مطرح هستیم از این رو باید برای همه بعدهای حاکمیتی برای دولت ها الگو داشته باشیم و مساله اقتصاد مقاومتی دومین اولویت دولت پس از بحث مذاکرات هسته ای است.

همایش وحدت حوزه و دانشگاه با هدف بررسی نقش حوزه و دانشگاه برای فرهنگ سازی و مطالبه در اقتصاد مقاومتی در دانشگاه قم به همت پایگاه بسیج تخصصی اقتصاد مقاومتی موسسه نهضت صرفه جویی در سرمایه های ملی با مشارکت مرکزهای دانشگاهی برگزار شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات