صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۹۴

اخبار ویژه روزنامه‌ها 14 آبان

روزنامه کیهان **

عمر شما که هیچ! بازگشایی جاسوسخانه به عمر بچه‌های شما هم قد نمی‌دهد

یکی از عناصر تجدیدنظرطلب گفت: «بازگشایی سفارت آمریکا در تهران به عمر ما قد نمی‌دهد».

ابراهیم اصغرزاده در مصاحبه با روزنامه بهار درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اذعان کرد: ضعف دولت موقت و انتظارات افکار عمومی باعث شده بود یک نوع شکاف بین دولت موقت و مردم ایجاد شود مردم بالاخره شعارهایشان انقلابی بود و در کوچه و خیابان بودند و آقای مهندس بازرگان و دولت موقت حرفشان این بود که انقلاب تمام شده است و مردم باید به خانه‌هایشان بروند و دیگر نباید مداخله‌ای در امور داشته باشند. اینها وضعیت عمومی آن زمان بود تا رسید به آنجایی که شاه در آمریکا پذیرفته شد.

در این حین ملاقاتی هم بین دولت موقت یعنی آقایان بازرگان، یزدی و دیگران در الجزیره به عنوان جشن استقلال الجزیره برگزار شده بود و در این جشن اعضای دولت موقت با برژینسکی ملاقاتی داشتند.

وی در عین حال می‌گوید: نیاز نیست که اشغال سفارت را مدام یادآوری کنم اینکه در حال حاضر شعارهایی را سر می‌دهند چندان درست نمی‌دانم و فکر می‌کنم مسئله به «تاریخ» پیوسته است. باید به این نتیجه برسیم که آمریکاییها بالاخره با کودتای 28 مرداد سیلی‌ای به گوش ما زدند و ما هم با اشغال سفارت یک سیلی به گوش آنها زدیم. این سیلی‌زدن‌ها بالانس شد. تمام شد و با هم به تفاهم رسیدیم که به هر حال با یکدیگر یر‌به‌یر شدیم. طلبی داشتیم از آمریکایی‌ها که باید می‌پرداختند که با اشغال سفارت آن را پرداخت کردند. اقدام دانشجویان خط امام بیش از هر چیزی برای جامعه جهانی و آمریکا ثابت کرد که 28 مرداد کار غلطی بوده و دیگر اشغال سفارت مسئله تاریخی است و نباید به آن دامن زد. وی درباره بازگشایی سفارت آمریکا گفته است: امیدوارم رابطه برقرار شود و سفارت آمریکا در ایران و همچنین سفارت ایران در واشنگتن بازگشایی شود، اما بعید می‌دانم که به عمر ما کفاف دهد.

پیشنهاد صرفا تاریخی تلقی کردن تقابل ملت ما با استکبار و رفتن به سمت اعتماد به آمریکا در حالی مطرح می‌شود که خصومت‌ها و خباثت‌های آمریکا با ابعادی به مراتب گسترده‌تر نسبت به قبل از انقلاب تداوم و شدت یافته است. حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و حلقه‌های آشوب‌طلب یا کودتاچی،‌ تصویب و توسعه انواع تحریم‌های ظالمانه، حمایت از رژیم صدام در تجهیز جنگ 8 ساله، حمایت از گروه‌های تروریست خارجی در همسایگی ایران، حمایت از عملیات‌های خرابکارانه فنی و سایبری، سازماندهی جنگ فرهنگی علیه اسلام و ایران و انقلاب اسلامی، سرنگونی هواپیمای مسافربری و... انواعی از خصومت‌های تازه به تازه آمریکاست که نشان می‌دهد اتفاقا رویکرد انقلابی نسبت به جاسوس‌‌خانه شیطان بزرگ، موضوع روز است و نه امری تاریخی که باید به بایگانی سپرد و مسیری خلاف آن را - یک‌طرفه - با آمریکا طی کرد. اینکه همین حالا می‌گویند گزینه‌های نظامی برای حمله به ایران روی میز ماست، تحریم‌ها را حفظ یا به بهانه‌های تروریسم و حقوق بشر توسعه می‌دهیم همگی ثابت می‌کند، شیطان بزرگ همان شیطان بزرگ است. و به همین دلیل حق با آقای اصغرزاده است که بازگشایی سفارت آمریکا به عمر وی قد نمی‌دهد.

مقابله با نفوذ پیشکش! هشدار رهبری را درست فهمیده‌اید؟

رئیس‌جمهور گفت کلام رهبری درباره نفوذ را باید درست فهمید و استفاده جناحی از آن نکرد.

آقای روحانی در جلسه دولت با بیان این که رهنمودها و نکاتی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند با هدف استحکام قدرت ملی و برای این است که ملت ایران در برابر نفوذ بیگانگان صف واحدی بوده و در برابر توطئه‌ها هوشیار و بیدار باشند، خاطر نشان کرد: نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوءاستفاده کنند و این طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.

روحانی افزود: باید به طور واقعی و جدی با هرگونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده‌ای با کلمه «نفوذ» بازی کنند. وی با بیان این که رهبری معظم انقلاب متعلق به تمامی ملت ایران است و به گروه و نهادی خاص تعلق ندارد، گفت: همه ملت ایران در مسیر انقلاب، استقلال و ایستادگی کشور در برابر بیگانگان متحد هستند و امیدوارم همه جناح‌ها و نهادها به این نکات توجه داشته و واقعا تلاش کنیم اگر رهبری انقلاب کلامی را عنوان می‌کنند به درستی آن را بفهمیم و پیاده کنیم و اجازه ندهیم افرادی از این کلمات در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی خود سوء استفاده کنند.

درباره این سخنان شایان ذکر است که رهبر معظم انقلاب از 2 سال پیش به طور مکرر درباره یک جریان سیاسی و رسانه‌ای که «مشغول بزک کردن آمریکاست» به طور مکرر هشدار داده‌اند و طی 4 ماه اخیر نیز طی 7-8 سخنرانی درباره تحرکات دشمن برای نفوذ اظهار نگرانی کرده‌اند. اولین سوال این است که دولت و رئیس‌جمهور محترم و وزیران ارشاد، اطلاعات، کشور، خارجه و علوم- و مجموعه‌های اقتصادی- درباره «خط نفوذ» و «خط بزک شیطان بزرگ» و «اصرار بر ادامه مذاکرات» چه تدابیری اتخاذ کرده‌اند تا به رهبر معظم انقلاب لبیک گفته باشند؟!

جا دارد آقای روحانی این تعابیر رهبر انقلاب را در جلسات دولت مرور کنند و سپس توضیح دهند که برای رفع تک تک این هشدارها چه تدابیری اندیشیده‌اند یا کدام مجموعه‌های دولتی عملا به خط نفوذ و بزک شیطان بزرگ یاری رسانده‌اند.

- «یک نکته‌ای را من در ذهنم هست که جزو نگرانی‌ها و دغدغه‌های بنده است و آن این است که ما توجه کنیم به هدفهایی که دشمنان صریح جمهوری اسلامی در ذهن خودشان دارند می‌پرورانند و کارهایی که می‌خواهند انجام بدهند، مسلم است که دشمنی‌های دشمنان جمهوری اسلامی از اول انقلاب تا حالا کاسته نشده؛ همان کارهایی که از روز اول انقلاب می‌کردند، امروز هم می‌کنند؛ منتها خب کارها تطور پیدا کرده، شیوه‌های کاری آنها تحول پیدا کرده؛ پیشرفت پیدا کرده؛ یک وقت یک جور دشمنی می‌کردند، ضربه می‌زدند، حالا با ابزار دیگری، با وسیله دیگری؛ این را نباید از نظر دور داشت. این را مطلقا همه مسئولین مختلف- فقط مخصوص وزارت خارجه و آقای دکتر ظریف نیست؛ دستگاه‌های مختلف، دستگاه‌های اقتصادی، دستگاه‌های فرهنگی- توجه داشته باشند که ما در داخل نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیریم و بازی نکنیم؛ که فلان تصمیمی که ما می‌گیریم، چه در زمینه سیاست، چه در زمینه اقتصاد، چه در زمینه تجارت، چه در زمینه فرهنگ، کمک بکند به آن بسته تعیین شده دشمن... به نظر من کاری که علی‌العجاله باید کرد این است که در اتخاذ مواضع انقلابی، باید صراحت داشت؛ یعنی رودربایستی نکنیم، مواضع انقلابی را، مبانی امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستی نکنیم، ترس نداشته باشیم... هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که اینها درصدد نفوذند، درصدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. یک وقت آدم خبر می‌شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه فرهنگی ما را- مثلا فرض کنید مهدکودک‌ها را- به یک شکل خاصی دارد هدایت می‌کند؛ این را آدم می‌فهمد، بعد که نزدیک می‌شود می‌بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است[اما] آدم توجه نداشته؛ اینها رخنه است؛ در زمینه‌های گوناگون؛ در زمینه های اقتصادی، در رفت‌و‌آمدها، در همه دستگاه‌ها؛ یکی این مسئله صراحت است.» (دیدار هیئت دولت، 4 شهریور 94)

«بعضی‌ها اصرار دارند شیطان بزرگ را با این خصوصیات- که از ابلیس‌ بدتر است- بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند. چرا؟ دین به کنار، انقلابیگری به کنار؛ وفاداری به مصالح کشور چه می‌شود؟ عقل چه می‌شود؟ کدام عقلی و کدام وجدانی اجازه می‌دهد که انسان قدرتی مثل قدرت آمریکا را به‌عنوان دوست، به عنوان مورد اعتماد، به عنوان فرشته نجات انتخاب بکند؟... ملت بزرگ ایران این شیطان بزرگ را از کشور بیرون کرد؛ نباید بگذاریم دوباره برگردد؛ نباید بگذاریم از در رفت، از پنجره برگردد؛ نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند؛ دشمنی اینها تمام نمی‌شود... مذاکره بهانه است، مذاکره رسیدن برای نفوذ و تحمیل خواست‌هاست... ما در عرصه‌های دیگر با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم» (دیدار اقشار مختلف مردم، 18 شهریور)

- «نفوذ سیاسی و فرهنگی از نفوذ اقتصادی و امنیتی مهم‌تر است. دشمن سعی می‌کند در زمینه فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرپا نگه دارد جابه‌جا کند، خدشه در آنها وارد کند، اختلال و رخنه در آنها به وجود بیاورد. خرجها می‌کنند؛ میلیاردها خرج می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است. نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریتی یک کشور تحت تاثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن وقت همه تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبق خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد گرفت... هدف این است که در مراکز تصمیم‌گیری نفوذ کنند، اگر نتوانستند در مراکز تصمیم‌سازی زیرا جاهایی هست که تصمیم‌سازی می‌کند. اینها کارهایی است که دشمن انجام می‌دهد.» (دیدار فرماندهان سپاه، 25 شهریور)

-«مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره کردند این است و آنها می‌خواهند راه را برای تحمیل باز کنند... در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژي هسته‌ای، هر جا فرصت پیدا کردند و میدان به آنها داده شد- که البته طرف‌های ایرانی بحمدالله حواسشان جمع بود اما یک جاهایی بالاخره آنها فرصت‌هایی پیدا کردند- یک نفوذی کردند، یک حرکت مضر برای منافع ملی انجام دادند؛ آنچه ممنوع است این است. مذاکره با آمریکا ممنوع است به خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلا ندارد.» (دیدار فرماندهان نیروی دریایی سپاه، 15 مهر)

عارف بزن کنار که نامزد کارگزاران آمد!

روزنامه نزدیک به کارگزاران همسو با این حزب محمدعلی نجفی را سرلیست فهرست اصلاح‌طلبان معرفی کرد.

روزنامه آرمان نوشت: اکنون موضوع سرلیستی بیش از سایر موضوعات در میان اصلاح‌طلبان و رسانه‌ها مطرح است و تا به امروز در اردوگاه اصلاح‌طلبی نام محمدرضا عارف و علی‌اکبر ناطق نوری بیش از دیگر اسامی مطرح شده اما «آرمان» نام جدیدی را شنید که برخی از او به عنوان گزینه مطلوب برای سرلیستی نام می‌برند و او کسی نبود جز «محمدعلی نجفی». شخصیت آرامی که تمایل به حضور علنی در سیاست ندارد اما برخی اوقات او را وارد گود سیاست می‌کنند هر چند نجفی در چاه سیاست‌ورزان نمی‌افتد و خود را کنار می‌کشد مانند چندی قبل که از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعفا داد چون نمی‌خواست آنچه در دولت قبل در این سازمان رخ داده را افشا کند اما همانقدر که دانست چه بر سازمان میراث فرهنگی گذشته است باعث فشارهای زیادی به او شد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که نجفی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران است و اینکه حزب کارگزاران بدون تعارف در این انتخابات ایفاگر نقش پدری است یعنی به نحوی برنامه‌ریزی کرده که تصمیماتش بر تصمیمات گروه‌های دیگر اولویت داشته باشد.

آرمان افزود: نجفی از قدرت تعامل بالایی در مواجهه با نهادهای تاثیرگذار برخوردار است و می‌تواند در مواقع لازم به رایزنی به نفع جریان اصلاحات بپردازد. همچنین نجفی مورد تایید اصلاح‌طلب دوستان جامعه است یعنی عملکرد او در سازمان‌هایی که حضور داشته به نحوی بوده که معمولا تمایلی برای خداحافظی او وجود نداشته است. نزد افکار عمومی هم نجفی به عنوان شخصیتی گریزان از چالش و بگو مگو شناخته می‌شود که امتیازی برای او محسوب خواهد شد. از سوی دیگر نجفی در گفت‌وگویی که با «آرمان» داشت تاکیدکرد خود را ملزم به اجرای تصمیم نهاد اصلاح‌طلبان می‌داند و هیچگاه تصمیم فردی نخواهد گرفت.

گفتنی است آرمان 3 هفته پیش به عارف هشدار داد که به خاطر محاصره شدن توسط «دوست‌نماهای ناآشنا به سیاست» به ریاست مجلس بعدی نیاندیشد.

آرمان در تحلیلی با عنوان «به ریاست مجلس نیاندیش!» نوشته بود: محمدرضا عارف بیش از سایر اصلاح‌طلبان فعالیت‌های انتخاباتی خود را برای ورود به مجلس دهم‌ آشکار و نمایان کرده است. عارف بیش از آنکه به عنوان یک چهره سیاسی مطرح باشد یک چهره دانشگاهی و آکادمیک است.

اعتماد: کارشناسان اقتصاد اقدام دولت را آماربافی می‌دانند

«کارشناسان شتابزدگی مرکز آمار در اعلام نرخ رشد 6 ماهه را غیرمعقول می‌دانند.»

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نوشت: مرکز آمار در حالی نرخ رشد اقتصاد شش ماهه نخست سال جاری را اعلام کرد که تنها 41 روز از تابستان، گذشته است. بر این اساس دستیابی به محاسبه نرخ رشد اقتصادی تنها در 41 روز فرصت در اختیار، از نظر تحلیلگران آماری یک رکوردشکنی به حساب می‌آید چرا که صاحب‌نظران محاسبه نرخ رشد را نیازمند در اختیار داشتن حدود 90 روز کاری می‌دانند و از این لحاظ سرعت مرکز آمار در ابلاغ نرخ رشد دو فصل اول سال 94 را غیرمعقول ارزیابی می‌کنند.

به نظر می‌رسد اقدام شتابزده مرکز آمار برای اعلام نرخ رشد نیم سال نخست به دنبال فشارهایی اتفاق افتاد که در یک ماه گذشته بر دولت برای اعلام نرخ رشد سه ماهه نخست وارد شده بود، هرچند دولت سال گذشته طبق روال منطقی، پایان هر فصل نرخ رشد را از سوی بانک مرکزی اعلام می‌کرد اما امسال این اعلام نه تنها به تعویق افتاد بلکه منابع مطلعی می‌گویند بانک مرکزی از اعلام نرخ رشد به طور کامل منع شده است. در مقابل دولت سعی کرد انتظارات جامعه برای شنیدن وضعیت اقتصاد در سه ماهی که آغاز سال گذشته بود را با اعلام رقمی از سوی مرکز آمار برآورده کند؛ انتظاری که نه تنها برآورده نشد بلکه توام شد با نقدهای تندی از این نحوه ارایه آمار.

این روزنامه می‌افزاید: از روز دوشنبه که نرخ برآوردی مرکز آمار اعلام شد این پرسش در محافل کارشناسی بدون پاسخ مانده که مرکز آمار با چه ساز و کار و ابزاری توانسته نرخ رشد اقتصادی شش ماهه را در یک فرصت زمانی کوتاه برآورد کند. در کنار نقد زمانی وارده به این محاسبه، در گزارش خلاصه و چند خطی مرکز آمار، هیچ خبری از نرخ رشد بخش نفت و ساختمان نیز دیده نمی‌شود در حالی که این دو بخش سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی سالانه دارند. از این منظر منتقدان مطرح می‌کنند ترس از محکوم شدن به عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت را به آماربافی کشانده است، چرا که از لحاظ منطقی محاسبه نرخ رشد در یک ماه عملی نیست. نقد جدی دیگری که کارشناسان به دولت وارد می‌دانند منع بانک مرکزی از اعلام آماری است که این دستگاه سابقه طولانی چند دهه‌ای در محاسبات آن دارد. از نظر این تحلیلگران وجود دو دستگاه موازی برای اعلام آمار هیچ خدشه‌ای به آمارها و برنامه‌ها وارد نخواهد کرد. ضمن آنکه در صورت عدم ورود بانک مرکزی به محاسبات آماری، بخش‌های عریض و طویل آماری این بانک و وجود نیروی‌انسانی مستقر در این بخش‌ها چه تکلیفی در آینده پیدا خواهند کرد؟

اعتماد در گزارش دیگری نسبت به نوسانات ارزی و صعود دلار بر بالای 3500 تومان ابراز نگرانی کرد و نوشت: حالا کم‌کم تابلوهای صرافی به نرخ 3500 تومانی دلار عادت می‌کنند. هر چند قیمت دلار چند تومانی پایین‌تر از 3500 پایین‌تر آمد اما باز هم در بازه افزایش قیمت با رشد روبه‌رو شد و دیروز هر دلار در بازار تهران 3508 تومان قیمت خورد. تکانه‌های ارزی روزهای گذشته، نگرانی زیادی را در بازار ایجاد کرده است که مبادا قیمت ارز باز هم روند رو به رشد پیدا کند. این افزایش‌ها روند رو به رشد و نگران‌کننده دارد.

یکی، دو ماهی می‌شود که نوسانات نرخ ارز هرچند جزیی، اما در بازار به چشم می‌خورد. تجار و فعالان اقتصادی هم در این مدت، به دلیل کوچک بودن این تکانه‌ها، چندان آن را جدی نگرفته‌اند.

حال که روند رو به رشد آن در ماه‌های گذشته را پیگیر شده‌اند، باز هم نگرانی و دلهره به سراغ‌شان آمده است که مبادا، قیمت جهشی پیدا کند که به یک باره، همه نقشه‌های‌شان را نقش بر آب کند.

*********************************

روزنامه قدس **

واکنش دفتر وزیر

گروه سیاسی: تشکل‌های کارگری ظهر دیروز به دفتر وزیر بهداشت دعوت شده بودند که به دلیل اعتراضات این گروه به بحث ادغام صندوق تأمین اجتماعی در صندوق های بیمه‌ای، این دعوت رد شد.

علت تجمع اخیر مردم خوزستان

عصرایران: تیراندازی‌های اخیر در روستای حمزه در استان خوزستان باعث شد، مردم این روستا در مقابل فرمانداری شوش تجمع و خواستار ارتقای امنیت منطقه شوند. این تیراندازی‌های پراکنده باعث ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم شوش شد.

تحریم سپاه، نقض برجام نیست

فارس: «مارک دابوویتز»، مدیر اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی»، از سازمان‌های جنگ نرم در آمریکا، در «کمیته فرعی نظارت بر روش‌ها و امکانات» در مجلس نمایندگان آمریکا، ایران را «اصلی‌ترین حامی» تروریسم خواند که آمریکایی‌ها را گروگان گرفته است. «دابوویتز»، در ادامه این جلسه با بیان اینکه تحریم سپاه نقض برجام نیست، خواستار قرار دادن این سازمان در فهرست تروریستی آمریکا شد.

جمع آوری بنرهای استکبارستزی

گروه سیاسی: تمام بنرهای بسیج دانشجویی، شبانه از سطح شهر قم توسط مقامهای استان جمع آوری شده است. بنرها حاوی جمله استاد فاطمی نیا بود: اگر سیدالشهدا با یزید دست می‌داد امروز اثری از اسلام باقی نمی ماند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

یزید، نماد رژیم آل‌خلیفه

رژیم آل‌خلیفه مدعی شد که یزید، فرزند معاویه یکی از نمادهای دینی اهل تسنن بحرین به‌شمار می‌رود و به همین دلیل توهین به او جرم محسوب می‌شود. به گزارش اللؤلؤ، برخی از خطبا و مداحان که توسط نهادهای امنیتی بحرین پس از عاشورا به‌طور کینه‌توزانه احضار شده بودند، این مطلب را به نقل از مقامات امنیتی رژیم آل‌خلیفه بیان کردند. شایان ذکر است که مقامات امنیتی آل‌خلیفه در یک اقدام گسترده نمادهای عاشورایی در سراسر این کشور را آماج تاخت و تاز خود قرار دادند و پارچه‌نوشته‌های متعلق به ماه محرم را برچیدند.

همسر مخفی فهد غرامت گرفت

زنی که مدعی است ملک فهد، پادشاه اسبق عربستان سعودی او را مخفیانه به عقد خود درآورده بود، موفق به دریافت ۲۳ میلیون دلار غرامت شد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، قاضی پیتر اسمیت دستور داد تا به «جنان حرب» 23 میلیون دلار به انضمام

2 آپارتمان در لندن که هرکدام به ارزش

5 میلیون پوند است، پرداخت شود. اطلاعات کمی از زندگی خصوصی ملک فهد در دسترس است اما وی به خاطر داشتن چندین همسر معروف بود.

محاصره الرمادی از ۴ محور

رئیس شورای استان الانبار عراق با اشاره به محاصره شهر رمادی از 4 محور از ساکنان این شهر خواست که برای حفظ جانشان، خود را به نیروهای عراقی برسانند. سخنگوی شورای استان الانبار نیز اعلام کرد: داعش در شهر الرمادی توان و قدرت خود را از دست داده و ضعیف شده است، زیرا ارتش همه مسیرهای پشتیبانی این گروه تروریستی را که منتهی به این شهر می‌شد، به کنترل خود درآورده و مسدود کرده است.

پاسخ روسیه به شایعه‌سازی غرب

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که موضع کشورش درباره سوریه تغییر نکرده است بلکه برخی رسانه‌های غربی و عربی تلاش می‌کنند چنین القا کنند. ماریا زاخارووا گفت موضع روسیه بر این اساس است که باید مردم سوریه به تنهایی درباره سرنوشت این کشور تصمیم‌گیری کنند. زاخارووا تاکید کرد: قاطعانه با فریبکاری رسانه‌های غربی درباره موضع روسیه درباره حل بحران سوریه مقابله می‌کنیم.

گسترش عملیات ارتش یمن در داخل عربستان

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات نظامی خود را در استان‌های نجران، عسیر و جیزان در جنوب عربستان سعودی گسترش دادند.

به گزارش المسیره، نیروهای ارتش و کمیته‌های یمن در استان عسیر عربستان، یک دستگاه تانک، ۳ دستگاه زره‌پوش و 5 خودروی نظامی سعودی را در عملیات جدید در منطقه الربوعه منهدم کردند. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، تجمع نیروهای سعودی را نزدیک پایگاه الخورمه هدف قرار داد. در استان جیزان عربستان هم پاسگاه المصفق هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفت که پس از آن صدای چند انفجار از داخل این پاسگاه به گوش رسید و ستونی از دود آسمان این منطقه را پر کرد.

داعش در مرز لیبی با تونس

وزارت دفاع تونس با اشاره به وجود پایگاه‌های نظامی داعش لیبی در مناطق نزدیک به مرزهای تونس از افزایش تدابیر امنیتی برای مقابله با این خطر خبر داد. وزارت دفاع تونس در فوریه 2015 از توافقی با همتای آمریکایی خود برای پیوستن 8 فروند هلی‌کوپتر نوع بلک‌هوک در نیمه دوم سال 2015 خبر داد و اعلام کرد این هلی‌کوپترها برای انتقال سربازان و اجرای حملات علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها و تکفیری‌ها در ارتفاعات استفاده خواهند شد.

صدر: شیعیان عربستان مظلومند

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر، دیروز اعلام کرد در کنار اهل تسنن عراق و شیعیان مصر و عربستان است زیرا آنها مظلومند و وی در کنار مظلومان هرچند از ادیان دیگر، می‌ماند. وی طی بیانیه‌ای در پاسخ به برخی شخصیت‌های دینی که او را به غلو در سخنرانی‌های مذهبی‌اش بویژه درباره شیعیان مصر و عربستان متهم می‌کنند، اعلام کرد: من با مظلوم و مخالف ظالم هستم. تنها به‌خاطر مذهب شیعیان مصر و عربستان کنارشان نمانده‌ام بلکه به این دلیل که آنها مظلومند از آنها حمایت می‌کنم.

*********************************

روزنامه ایران**

شکایت «شورای‌عالی امنیت ملی» از چند نماینده مجلس

عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با اعلام خبر شکایت دبیرخانه «شورای‌عالی امنیت ملی» از برخی از نمایندگان گفت: این شکایت‌ها که عموماً مربوط به حدود ۵ ماه گذشته است، در دادگاه طرح شده و قضات نیز بنابر قانون در این خصوص که آیا آنچه ازسوی نمایندگان انجام گرفته، خارج از حوزه اختیارات و فعالیت‌های نمایندگی‌شان بوده یا خیر، از «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» استعلام‌هایی به عمل آورده‌است.

غلامرضا اسداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی «ایلنا» با تأکید بر اینکه «موضوع شکواییه‌ها لزوماً مربوط به بررسی برجام در مجلس نیست»، اعلام کرد: البته برخی از این شکایت‌ها به مسأله هسته‌ای ارتباط دارد اما از آنجا که حدود ۵ ماه پیش طرح شده، به مسائلی که در روزهای تصویب برجام در مجلس پیش آمد، مربوط نیست.

اسداللهی در پاسخ به این سؤال که آیا «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» قصد ندارد اهانت برخی نمایندگان به وزیر خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را بررسی کند، یادآور شد: «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» هیچ‌گاه راساً به مسائل ورود نمی‌کند. بنابر قانون بررسی‌های هیأت نظارت تنها پس از طرح شکایت از سوی افراد یا ارسال گزارش آغاز می‌شود و تا این لحظه هیچ شکایتی از سوی آقای ظریف و صالحی به دست‌مان نرسیده‌ است.

بازدید هیأت دانشگاهی از زندان اوین

هیأتی 20 نفره متشکل از استادان و مسئولان حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها از بازداشتگاه اوین بازدید کردند. به گزارش «ایسنا»، این هیأت به همراه مدیر بازداشتگاه اوین و خدابخشی معاون دادستان و قاضی ناظر بر بازداشتگاه، در بازدیدی سه ساعته از اندرزگاه‌های 3، 4 و 7 از امکانات فرهنگی، ورزشی، کارگاه‌های بنیاد تعاون و بهداری مجموعه بازدید کرده و سیاست‌های زندانبانی اسلامی و انسانی در حال اجرا در این بازداشتگاه را قابل تأمل ارزیابی و ابراز خوشنودی کردند.

اعلام اتهامات فعالان رسانه‌ای در برنامه سیما

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب شبکه دو سیما درباره دستگیری برخی فعالان رسانه‌ای توضیح داد. آصف در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در این پرونده مجموعه‌ای از مجرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه با شبکه‌سازی از خبرنگاران داخلی در راستای ادراک‌سازی تلاش می‌کردند.

آصف افزود: «آنها عناصر و ساختار به ظاهر پیچیده و غیرقابل شکستی را برای خود ایجاد کرده بودند زیرا کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می‌کردند و پوشش مختلف و نام‌های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند. وی اضافه کرد: «مبالغ و پول‌هایی از خارج از کشور برای این افراد از طریق صرافی‌ها، عناصر محدود و برخی افراد خاص برای این افراد تزریق می‌شد.»

احسان مازندرانی تفهیم اتهام شد

وکیل مدافع مدیرمسئول روزنامه «فرهیختگان» گفت: «احسان مازندرانی که چند روز پیش بازداشت شد، گویا تفهیم اتهام شده است.» به گزارش «تسنیم»، سید محمود علیزاده طباطبایی افزود: «ما از عنوان اتهامی اطلاعی نداریم. این پرونده مشمول موضوع ماده 91 است که براساس آن، تحقیقات مقدماتی به‌صورت محرمانه صورت می‌گیرد و تمامی اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی حضور دارند، موظف به حفظ این اسرار هستند و در صورت تخلف به مجازات جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای محکوم می‌شوند.»

*********************************

روزنامه جام جم **

پاسخ حقیقت‌پور به رسایی

منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تذکر رسایی نماینده تهران که گفته بود «یک آقایی صبح می‌گفت، خدمت مقام معظم رهبری رفته‌اند و ایشان نیز آغاز اقدامات ایران در جمع‌آوری سانتریفیوژها را پذیرفته‌اند، این بازی باید تمام شود»، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب حرف آخر را درباره برجام به صورت مکتوب اعلام کردند، اما اساسا ایشان طی ماه‌های اخیر مواضعشان درباره مذاکرات هسته‌ای را بارها به صورت شفاف و علنی فرمودند و مواضع ایشان همانی است که به صورت علنی بیان می‌کنند.

نامه رهبر معظم انقلاب درباره نحوه اجرای برجام برای ما یک منشور است و باید همه ما و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی آن را رعایت کنیم. وی خاطرنشان کرد: اظهارات آن نماینده محترم هم بی‌پایه و اساس است و با توجه به دستورات صریح و بیانات شفاف رهبر معظم انقلاب، هیچ نهادی قادر نیست اقدامی خارج از چارچوب ضوابط و مقررات انجام دهد.

کاهش محدودیت صادرات کالاهای پزشکی

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کشور، ممنوعیت‌های وضع‌شده علیه صادرات برخی کالاهای پزشکی به ایران را کاهش داده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این اقدام در واقع تصحیح مقررات تبادلات و تحریم‌های ایران است که اولین بار در 22 اکتبر سال 2012 درباره صادرات اقلام پزشکی به ایران تدوین شد.

شکایت آمریکا از نیروی دریایی سپاه

دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه همایش دانشگاه صنعتی شریف با حضور در جمع خبرنگاران از شکایت رسمی آمریکایی‌ها از این نیرو به دادگاه لاهه خبر داد.

به گزارش فارس، فدوی افزود: همه آنچه ما در اختیار داریم، برای انهدام ناوهای جنگی آمریکاست. فدوی همچنین از برگزاری رزمایش دریایی سپاه تا قبل از زمستان خبر داد.

*********************************

روزنامه خراسان**

نواندیش مدعی شد :

کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار گفت :احمدی نژاد قصد دارد موی دماغ اصولگرایان ومجلس دهم باشد واگرچه خود را درحد کاندیداتوری مجلس نمی داند ولی قصد دارد تا اقلیتی را درمجلس داشته باشد تا بتواند اهدافش را دنبال کند.

عصر ایران مدعی شد :

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران باید درباره اصل سفر دکتر رکن آبادی به عربستان پاسخگو باشد. لبنان یکی از زمین های مهم جدال ایران و عربستان است و دکتر رکن آبادی، به عنوان کسی که تا دو سال پیش سفیر ایران در لبنان بود، یک گنج اطلاعاتی کم نظیر در عرصه لبنان و حوزه های مرتبط با آن مانند سوریه، حزب ا...، گروه های فلسطینی و ... بود. در چنین شرایطی آیا فرستادن ایشان به سفر حج، اقدامی عقلانی و منطبق با منافع ملی و دوراندیشی بوده است؟

تهران پرس مدعی شد :

در آستانه روز ۱۳ آبان در میدان ولی عصر بنر بزرگی به نمایش درآمد تحت عنوان "داستان یک پرچم" که به صورت مفهومی به جنایات این کشور در جهان اشاره می کند.همزمان با رونمایی از این تابلوی بزرگ در میدان ولی عصر تهران جریان رسانه ای اصلاح طلب با دستورالعملی جدید وارد فعالیت شده است.اتاق فکر رسانه های جریان اصلاح طلب به رسانه های این جریان و مرتبطین شبکه های اجتماعی اعلام کرده که باید جلوی ایجاد موج جدیدی از آمریکا ستیزی را در دوران پسا برجام بگیریم. این موضع ظاهرا به مذاق برخی جریانات نزدیک به دولت نیز خوش آمده است.

خرداد مدعی شد :

پس از حضور "معصومه ابتکار" معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش وحدت حوزه و دانشگاه باشگاه خبرنگاران عکسی را از خانم ابتکار منتشر و در آن به تذکر تیم محافظتی ابتکار اشاره کرده و با تفسیر به رای مدعی شده بود که تذکر عضو تیم حفاظتی مبنی بر رد نشدن خانم ابتکار از روی پرچم آمریکا بوده است.

رجا نیوز مدعی شد :

در پی رفتارهای ساختارشکنانه اخیر استاندار یزد و همراهی وی با رئیس دولت اصلاحات، تعداد ۳۴ تشکل دانشجویی استان یزد با تدوین نامه ای و ارسال آن به دفتر جوکار نماینده یزد و اشکذر و حجت‌الاسلام دخیل عباس زارع زاده نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور خواستار تذکر جدی به استاندار و وزیر کشور شدند.

جهان نیوز نوشت :

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان ، اظهار داشت: قیام امام حسین(ع)، یک قیام تاریخی و امام حسین(ع) برای همه مسلمین شیعه و سنی الگوست.وی افزود: محبت بین شیعه و سنی در کشور ما وجود دارد؛ دیدگاه رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور ما را به وحدت نزدیک می‌کند و چنانچه یک قطره خون از بینی برادر شیعه ما خارج شود، ناراحت می‌شویم.

***************************************

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عبدالله منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
0
0
آقاي روحاني آيا از اينكه آمريكا سپاه را به عنوان سازماني تروريستي مطرح و جزو تحريم ها قرار داده ناراحت نيستيد ؟ آيا اين نقض برجام نيست ؟ پس به چه چيز نقض برجام است ؟ چرا علي رغم فرمان رهبري در قالب الزامات 9 گانه و با اينكه تا كنون هيچ تضمين كتبي از سوي رئيس جمهو امريكا و اتحاديه اروپا اتخاذ و اعلام نشده به كاهش سانتريفيوژ ها اصرار داريد ؟ بدانيد ملت از خاطيان دستور رهبري نمي گذرد !
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات