صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۵۰۳

غنی سازی در عربستان

یک مقام عربستانی اعلام کرد این کشور وارد مرحله اجرای کامل غنی سازی اورانیوم شده است.
پایگاه بصیرت:به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات، «هاشم یمانی،» رئیس منطقه موسوم به « شهرک انرژی هسته ای ملک عبدالله،» درباره غنی سازی اورانیوم در عربستان گفت: کشورش وارد اجرای کامل غنی سازی اورانیوم شده است.
روزنامه الحیات نوشت: این مسئول سعودی روز گذشته فاش کرد، کشورش از مرحله استفاده از «مقدار محدود» اورانیوم غنی شده عبور کرده و وارد اجرای کامل آن شده است.
وی افزود: وارد شدن به اجرای کامل غنی سازی اورانیوم  این زمینه را فراهم می کند تا عربستان به نیازهای هسته ای خود دست پیدا کند.
یمانی بر استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد و گفت: کشورش در اجرای اقدامات تضمینی به آژانس بین المللی انرژی اتمی بالاترین درجه های شفافیت را در پیش گرفته است.  
رئیس شهرک انرژی اتمی ملک عبدالله با توجه به موافقت هیئت وزیران عربستان بر تشکیل کمیته دائمی در این شهر با مشارکت متخصصانی که با این موضوع در ارتباط هستند؛ گفت: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای را پیش می برد، بنابراین عربستان  بهترین اقدامات پادمانی و پایبندی به عدم گسترش سلاح های هسته ای را در بالاترین درجه شفافیت با آژانس بین المللی انرژی اتمی در پیش خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: در چارچوب گرایش عربستان سعودی به استفاده از منابع مختلف انرژی شهر«ملک عبدالله» اهتمام زیادی به انرژی هسته ای نشان می دهد؛ زیرا از این فن آوری حیاتی برای تولید انرژی برق و تصفیه آب استفاده می شود و می توان سطح خدمات رسانی را بالا برد وبه رفاه شهروندان کمک کرد.
رئیس شهر انرژی اتمی «ملک عبدالله» اظهار داشت: این شهر تلاش می کند تا مستلزمات برنامه ملی انرژی هسته‌ای را با زیر ساخت های لازم در چارچوب های قانون، تشکیلاتی و توسعه همکاری منطقه ای و بین‌المللی با شفافیت بالا پیش برد زیرا عربستان عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است و این پیمان را در سال 1968 با آژانس به امضا رسانده است.
وی افزود : عربستان سعودی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
وی با اشاره به حکم عضویت عربستان در سامانه بین‌المللی انرژی اتمی و منع گسترش آن، این کشور در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای برای اجرای تضمین های لازم در سال 2005 توافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رساند و اجرای این توافق از ابتدا بر استفاده از مقدار اندک بود زیرا برای اجرای مسالمت آمیز انرژی هسته‌ای در عربستان محدویت های وجود داشت.
وی گفت کشورش نیازمند است که از شیوه محدود با استفاده از مقدار اندک به اجرای کامل آن وارد شود تا بتواند نیازهای خود از فن آوری هسته ای را بدست آورد و همکاری و شراکت با جامعه بین المللی را گسترش دهد.  
منبع:مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات